Pražské jaro 2016, díl třetí, Martina Janková
Představte si však, že někdy na podzim roku 2012, kdy jsem začal systematicky chodit za hudbou, jsem zapředl v Rudolfinu hovor se sympatickou sousedkou z Brna, jež mi líčila, jak jezdí na koncerty i do opery do Vídně a položila mi otázku, zda znám Martinu Jankovou, jež zpívá v Curychu a zajíždí často do Rakouska. Musel jsem mužsky nepopulárně odpovědět, že ji neznám.
Doma jeden z nejlepších vynálezů lidstva internet spolu s aplikací Youtube otvírá oči mé. Obvykle pravím, že zírám s očima kulatějšíma, než má vrána. Martině propadám okem, sluchem i myslí. Hned běžím do Radioservisu koupit desku s Haydnovými písněmi vytěženými z britského a německého prostředí. Utvrdiv se ve své volbě i televizním dokumentem s neodolatelným líčením, jak se Martina seznámila se svým mužem, brzy přidám i desku ze Svatováclavského festivalu s Bachovými kantátami za doprovodu Velkého C. Jdu po Janových pašijích s Martinou a tímtéž orchestrem na koncert, kdy Martinu doprovázejí zase oni, a u Zuzančiny árie zamačkávám slzu v oku a sousedce pravím, že jsem tu árii tak ještě nikdy neslyšel.
Pak ještě mnoho dalšího včetně pocty Jarmile Novotné v Litni, televizních oper na Mezzu i ČT art a konečně vynikající loňská janáčkovská deska, již řadím k svým nejmilejším, neb jde Severomoravance Martině od srdce. Od ukvalského srdce.
Když vidí oko mé, že z té desky a dalších evropských písní bude na Pražském jaru 20. května koncert v rámci komorní řady, kupuji samozřejmě své obvyklé strategické místo. Místo menšího velký obrázek s usměvavou Martinou na čestnou stěnu vedle Kateřiny Kněžíkové a Simony Šaturové. Teď už víte vše a taky víte, na co máte jít a jaké desky si koupit.
Jsouce uvedeni do souvislostí pojďme tedy na koncert. Na rozdíl od desky dnes uslyšíme nejen písně shromážděné pilným sběratelem Janáčkem z okolí rodných Hukvald (Ukval) i celé Moravy. Skvělost programu spočívá ve výtečně sestavené a řazené směsi písní původně lidových i umělých z různých koutů Evropy. Uslyšíme tak písně německé Johannesa Brahmse, italské Ottorina Respighiho, španělské Manuela de Fally a francouzské Josepha Canteloubea, přesněji řečeno z regionu Auvergne ve starobylém okcitánském nářečí zvaném langue d’oc. K tomu s ohledem a úctou k zemi, kde Martina žije, přidány čtyři švýcarské lidové písně.
K této kulturně pestré směsi cítím být povinován něco říci, neb máme opět k dispozici všechny texty v původních jazycích a český překlad. Z obsahu dle svého zvyku chci několik písní zdůraznit a ukázat, jak nádherný koncert Martina se svým „dvorním“ doprovodným švýcarským klavíristou Gérardem Wyssem připravila. Nemohu vám však ukázat její neopakovatelný přednes a vyjádřit slovy božskou náladu, kterou přinesla. Musíte mi jen věřit.
Začali jsme na stylově písní Ty ukvalsky kostelíčku a pokračovali Ma mila mamulko, kde děvče konastatuje, že „chlapci pod okenkem sedaju, pokoja mi nedaju“ a nakonec dochází k smutnému, leč častému konci: „ty mlade ženky mřu, co sa skoro vdavaju“. Odcházíme k moravské lidové poezii v písních a po Jablúčku „šla děvečka do haječka do zeleného, potkala tam malérečka černojokého“.
Martina poté rozehraje celou scénku, neb Žaloval pták ptákovi, že mu mladé vyhubili a samičku polapili.“ Krahuleček obdrží vskutku dobrou radu a Martina si klepe na čelo při verši: „ Krahulečku, pěkný ptáčku, nerob hnízda při chodníčku,“ nýbrž při dolině a zelené bukovině, neb tam sedláček nedojede a tobě mladých nevybere. Martina se diví, jak může být někdo takový hlupák. Po návodu, kde a jak stavět hnízdo, zazpívá s neobyčejnou vřelostí známou píseň Stálosť, v níž dívčina žádá od milého, aby se od ní, chudobné maměnky děvčiny nedal odloučit.
Z Moravy nyní cestujeme do Německa, kde si Brahms pěkně pohrál s lidovými písněmi. Po zasmušilé písni, v níž se hoch s dívkou loučí, neb nazná, že je nespolehlivá, se Martina vyloženě odváže ve veselé písni Miláčku, proč bosa jdeš. Z textu zjistíme, jak dosáhnout toho, aby vám chlapec koupil boty a jak je od toho jen krok k zásnubám. Dívka je šikovná a Martina jen září. Pokračuje zvláštní písní Sestřička, jež začíná rozmarně a po dialogu sourozenců končí tragicky veršem „bratříčku, dobře se bude spát pod zemí“.
A je tu Manuel de Falla a čtyřčlenný výběr z jeho Sedmi španělských písní. Hned v té první Seguidille murcianě učinil chlapec špatnou zkušenost a přirovnává děvče k minci, co koluje, až se ošoupe a nikdo ji nechce. Museli byste vidět Martinu, s jakým despektem se tváří. Po tragice, skepsi a smutku ze zklamání přejdeme do sousední Francie ke třem Canteloubovým písním ze sbírky Písně z Auvergne. Tady nestačím sledovat text, neb lidová okcitánština se francouzštině podobá jen velmi vzdáleně. Ale první polovinu uzavře kouzelný stesk chlapce, jenž si stěžuje, že nemá žádnou milou a nakonec sám sebe přesvědčí, že pomocí polního kvítí děvče získá.
Po přestávce přichází Martinina pocta zemi, kde žije, a pro mě příjemné překvapení, neb všechny písně mají skvělý text i melodii Dvě jsou z kantonu Bern a dvě z Ticina. Zejména Vreneli z Gugisbergu je pěkná o chlapci a dívce, ona je dost smutná a na jejím hrobě vyroste muškát a hřebíček a v údolí mlýn mele lásku, leč polámal se a písnička skončila. Opravdu skvělý text má první ticinská Bylo hezké pondělí. Pán se na květinářku podíval a už tu je láska, on jí šeptá, že chce jen skromné květiny a co odpověď dostal mé růže a mé jasmíny. Nám je z expresivního Martinina přednesu a rozverného pohledu jasné, že to, co dostal, kytky nejsou.
Přejdeme jen kousek vedle do Itálie za Ottorinem Respighim a jeho Čtyřmi toskánskými písněmi zvanými rispetti. Znějí velmi melodicky a italsky dokonale zpěvně a jedna z nich, Tam z dáli, z nedohledna, je textově prvotřídní a Martina dává do zpěvu cit a něhu a zpívá z výšin olympských. V další písni neatraktivního názvu Na mlatě hrabou kačeny se rozehraje Gigiho okouzlení sličnou hospodyňkou, je zoufale nesmělý a neodhodlá se nic říci. Dívka si potichu prozpěvuje, že Bůh mu dal oči, aby na ni hleděl a ústa, aby jí to pověděl. Martina se přitom zváří zuzankovitě a dokonce chlapci hrozí. Nyní se vracíme domů na Moravu, aby koncert skončil, jak začal.
Slyšíme Martinu téměř láskyplně rozehřátou cestou po cizích zemích zpívat: „Čarovaly jemu moje černé oči, keď jich viděl ve dně, musel přijít v noci“, jedna chce kluka tak, že „chodila po hájku, trhala polajku, trhala, volala: Poď ke mně šohajku.“ K tomu také populární Lavečka a jiné. Jak pravím, kupte si desku. Jeden přídavek je opět z Auvergne a druhý z Itálie.
Mistrovsky programově sestaveno a mistrovsky provedeno nejen Martinou, ale i Gérardem, jehož klavír jako kdyby dokázal navodit chuť a vůni příslušné země. Celý koncert byl téměř školní ukázkou, jak má vypadat koncert sestavený z písní, který hodnotím s ohledem na téměř nepřetržité a bezoddechové angažmá pěvkyně jako náročnější než operní recital. Letos nejlepší koncert sólistky a mé neskonalé štěstí.
Richard Mandelík
Collegium marianum na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Navštíveny všechny tři koncerty, přičemž u prvního a druhého zaznamenávám jako loni značné obtíže vinou doslova příšerného povrchu. Uvidíme, co řekne zdraví v další sezóně.
Richard Mandelík
ČF a ČSKH na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Zašel jsem na šest koncertů a užil si některých slavných jmen a věhlasných krásek (Fischer, Uchida, Wang, Esfahani, Perl, Rattle, Brabcová, Vokáčová).
Richard Mandelík
PKF na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Navštíveno pět komorních koncertů konaných v matfyzu na Malostranském náměstí, ten pátý popsán zvlášť, a jeden orchestrální.
Richard Mandelík
Smetanovo trio uzavírá jarní komorní řadu PKF 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Tímto obci svých čtenářů potvrzuji, že členkou tohoto světoznámého tria se stala Markéta Janoušková, nejkrásnější světová houslistka.
Richard Mandelík
FOK na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Na jaře navštíveny čtyři koncerty jako již obvykle převážně komorní, nebo úsporně orechestrální, popřípadě se špičkovým sólistou.
Další články autora |
Čechy zasáhly extrémní bouřky, padaly obří kroupy. Hasiči měli stovky výjezdů
Přes Česko prošly velmi extrémní bouřky s nárazy větru kolem 90 kilometrů za hodinu a krupobití....
Češi vjeli do vojenské zóny, fotili se u tanku. Dítě pak usmrtil nalezený granát
Chorvatská policie propustila Čecha vyšetřovaného kvůli výbuchu u města Obrovac, při němž zemřelo...
Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu
Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...
Hlavní záhadou Putinovy cesty po Asii je díra v limuzíně, říká Kmoníček
Podcast Vladimir Putin si v Severní Koreji pořídil řadu rozverných fotek s Kimem, Vietnamu slíbil pomoc při...
Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí
Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...
Autobus hořel na dálnici D5. Evakuovaly se dvě desítky lidí
V sobotu dopoledne vyjeli středočeští hasiči k požáru autobusu na dálnici D5. Vůz začal hořet na...
Nigerijec doprovázel Polku, dostal po hlavě. Opilému Čechovi hrozí pět let
Až pět vězení hrozí českému občanovi, kterého zadržela polská policie po útoku na Nigerijce na...
KOMENTÁŘ: Macron volby nevyhraje. Nezbývá mu než doufat v menší zlo
Premium Ve Francii v neděli startuje první kolo předčasných parlamentních voleb (druhé následuje 7....
KVÍZ: Sedm kulí jako v Sarajevu. Od atentátu uplynulo 110 let. Co o něm víte?
Před sto deseti lety, 28. června 1914, zazněly osudné výstřely na nábřeží v centru bosenského...
![Státní ústav pro kontrolu léčiv](//1gr.cz/u/free.gif)
Inspektor/ka Oddělení dohledu nad zpracováním biologických materiálů
Státní ústav pro kontrolu léčiv
Praha
- Počet článků 747
- Celková karma 0,59
- Průměrná čtenost 235x