Malé uvažování hrdého vlastence o podporuj každý svou houslistku
Tentokrát se 23. května na Novoměstské radnici v sále, z něhož Želivským rozparáděná lůza přitáhnuvší od Panny Marie Sněžné spáchala onu jedinou úspěšnou pražskou defenestraci, s obměnami opakoval koncert FolkloreClassic, onen zdařilý Markétin autorský pořad využívající otcovy cimbálové muziky podobný do jisté míry barokním pasticciím.
Dnes jde 14 členů Klubu přátel Markéty Janouškové, pro něž já, doživotně jmenovaný a nesesaditelný prezident vyhotovím lístečky s nápisem zadáno a před začátkem vniknu dovnitř, očky házením se pozdravíme se zde cvičící Markétou (furt cvičí jako Paganini, který nemaje-li po ruce nástroj, aspoň hýbal prsty) a já házím na první řadu a část druhé ony lístky a u vchodu instruuji pohlednou dívku, jež tu prodává vstupenky, aby těm, kteří se hlásí na mé jméno, řekla, že si mají sedat na ta Zadáno. To klapne perfektně a jsme strategicky rozmístěni dokonale.
Ona odlišnost obou posledních FolkloreClassic spočívala v tom, že tentokrát měla čas klavíristka Andrea Vavrušová a jako druhé číslo mohla být zařazena Janáčkova sonáta pro housle a klavír. Posypána kořením z moravských písní vkládaných mezi věty chutná půvabně a mnohé asociace vzbuzuje s ohledem na v téže době Janáčkem komponovanou Káťu Kabanovou. Každý si vybere, co mu vyhovuje, a kam ho hudba přivádí spolu s tradičními Markétinými úsměvy do not a na housle.
Tím jsem se vyrovnal s hlavní odlišností od minulé FolkloreClassic na Nuselské radnici. Těmi dalšími je absence klarinetisty a tudíž jeho sóla. Tentokrát se také nehrály Bartókovy Rumunské tance, avšak navíc se objevil malý ženský sboreček a zapěl tklivou píseň Čí to zvony zvoňá. K tomu mě napadlo, že příští inovací by mohlo být, že zazpívá sama Markéta. Já si tady dělám poznámku, kdyby tu píseň slyšela Káťa Kabanová, přidala by se, a ani by ji nenapadlo skákat do Volhy. Markéta zakončí koncert stejně jako svůj bakalářský před třemi lety maďarským pörköltem v podobě Hejre kati Jenö Hubaye a přidá cosi slováckého.
Po koncertu se tvrdé jádro Klubu odebere k již osvědčeným Čížkům a dobrými nápoji dokončí krásný večer. Obě dámy, které Markétu dnes viděly poprvé, jsou u vytržení.
Avšak já jsem dnes chtěl trochu mluvit o jiných věcech, než průběhu koncertu. Je už mým osvědčeným zvykem na koncertech zejména s komornějším obsazením, nebo sólistou zpívajícím, či nástrojovým vždy sedět v první řadě, neb hudbu vnímám také očima a mimiku a pohyb aktérů k celkovému zážitku potřebuji. Jako bonus navíc dostávám krásu dívek a žen spolu s osobním kouzlem, jež mnohé vyzařují.
Ten dlouhý seznam tady nebudu uvádět, avšak mezi všemi, jak každý ví, jednoznačně vede Markéta. Kdyby však nehrála na nástroj tak, jak se jako pouhý nevzdělaný nadšenec domnívám, tj. virtuózně a s mnohými slavnějšími srovnatelně, mé nadšení by bylo neskonale umenšeno. Navíc u každého mladého talentovaného člověka obdivuji úsilí, pracovitost a sebevědomí a odvahu a snahu o prosazení se v širokém měřítku, i mezinárodním. Právě to se mi u Markéty a mnohých jiných také skládá do vějíře, z něhož vyrůstá má náklonnost.
Mým neochvějným přesvědčením je, že právě takoví mladí lidé bez jakýchkoli předsudků a bázní, vyrostlí ve svobodné zemi, otevřené celému světu, a nezatížení ancient régime a na svou zemi a její kulturu i dějiny patřičně hrdí, jsou tou pravou budoucností mé vlasti a tudíž budoucností i pro mé děti a jejich děti. Jak vidíte, jsem nejen zamilovaný stařík, ale i beznadějný vlastenec. U Čížků se mě kdosi zeptá, jak bych česky vyjádřil pojem šovinista. Po chvíli přemýšlení nabídnu: Ten, kdo nesnášenlivě a umanutě vyzdvihuje vlastní národ. Je to přijato.
Po koncertu půjčuji Markétě první díl Merleho Dědictví otců, o němž jsem jí psal, a těším se, jak bude ráda, že si to přečetla. Očka budou zářit. Přimíchá se pan Jiřička, houslista orchestru ČVUT a připomíná Markétě, že by s ní rád dohodl Čajkovského houslový koncert. Krásná očka se zvedají k nebi: „Ráda, ale budu se to muset zase naučit.“ Ani netuší, jak nadšen bych byl já i ostatní členové Klubu.
Jako obvykle, nejsa ještě uvyklý tomu, dát jej do tašky, tu nemám notes nadepsaný Zeptat se Markéty, tak zapomenu na většinu toho, co jsem se chtěl dovědět a říci. Hlavní věcí však je a z jejích občasných zpráv vysvítá, že vede dosti rychlý a náročný život pracovní i studijní. Chtěl jsem jí navrhnout, že jsa v podstatě volný a časově nevázaný, mohl bych jí pomoci s něčím, co bych svedl.
Jedna věc mě napadla na dnešním koncertu a Hanka si toho také všimla. Markétin mluvený komentář k tomuto jejímu pořadu by bylo jistě prospěšné opřít o lépe připravený text, který by jistě nepředstavoval problém se naučit. Druhou věcí je technika přednesu, kde většina z nás dělá chyby, které však lze snadno odstranit. První složka je hlasitost, z níž vyvěrá slyšitelnost. Druhá složka je srozumitelnost, nutno mluvit správným směrem k posluchačům a mít správnou dikci. Takové věci se lze dovědět z příslušné literatury.
Mohl bych tedy, pokud nenajdeme něco jiného, třeba zkusit zpracovat doprovodné texty k FolkloreClassic, popřípadě k recitálům. Možná bych i v případě potřeby s pomocí přátel mohl posloužit i takovými texty v němčině a angličtině. Ale každá taková asistence by vyžadovala, že si sama uloží, že bude důsledně chodit na net a pohotově komunikovat. S tím mi neskonale pije krev. Avšak, jak vidíte, přes veškeru náklonnost, nevzdychám a nesepisuji obdivné pajány, nýbrž snažím se podporovat nejen svého šerifa, ale i svou houslistku. Každý by měl mít někoho takového a za to, co mu ta osůbka dává, ji mocně fedrovat. Mně by to bylo radostí i ctí.
Richard Mandelík
FOK na jaře 2024
Na jaře navštíveny čtyři koncerty jako již obvykle převážně komorní, nebo úsporně orechestrální, popřípadě se špičkovým sólistou.
Richard Mandelík
SOČR na jaře 2024
Eviduji pouze dva koncerty. Ten první zvaný Mozart a Salieri aneb sólisté SOČRu byl v rozhlasu ve Studiu 1 a ten druhý dle ústřední skladby Griegův klavírní koncert v Rudolfinu.
Richard Mandelík
Atrium na jaře 2024
V Atriu na jaře 2024 jsem byl pětkrát, z toho dvakrát na domácky pojatých koncertech typu Vážný zájem.
Richard Mandelík
Café Créme na jaře 2024
Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.
Richard Mandelík
Jeden podařený slavnostní koncert k roku české hudby
Koncert až na dvě zajímavé výjimky vokální a celý věnovaný památce české skladatelky Slávy Vorlové (1894—1973)), tudíž dnes užito jen její hudby a občas i textů.
Další články autora |
Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky
Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím
Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...
Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali
Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...
Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní
Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...
ANALÝZA: Válka mezi světem a Izraelem? Proč se po něm šlape a žádají sankce
Premium Od spolupracovnice MF DNES v Izraeli Od Izraele se v probíhajícím konfliktu s Hamásem část světa odvrací. Například zpravodajka OSN...
Byli jsme jen kořist. Získali mě přes nejistoty, vypráví exčlenka Sinčchondži
Premium Před křesťanskou sektou Sinčchondži varují odborníci napříč celou republikou. Jak je možné, že...
Jedoucí auto zasáhl na Plzeňsku blesk, na místo museli přijet hasiči
Málo vídaná situace se v sobotu odpoledne udála na Plzeňsku mezi obcemi Kožlany a Kralovicemi. V...
Potvrzeno, francouzští vojáci povedou výcvik na Ukrajině. Mají dorazit i F-16
Hlavní velitel ukrajinských ozbrojených sil Oleksandr Syrskyj podepsal dokument umožňující...
- Počet článků 743
- Celková karma 3,36
- Průměrná čtenost 236x