Do staré dobré Anglie na přelomu věků s loutnami a dějinami
Název koncertu Trubadúrské písně milostné nepřipadá mi příliš vhodný, neb na přelomu 16. a 17. století už byly rytířská kultura a svět trubadúrů, truvérů a minnesängerů dávno mrtvy. Ale v programu je na toto téma oslí můstek. Ostatně o zaniklém světě středověku píše tehdy i Cervantes v klíčovém díle světového písemnictví. A spolužák Saša s paní nepřijdou a pak se zjistí, že zapomněli. Nemají holt systém.
Hraje nám soubor Ensemble Phoenix Munich, jejž řídí v Německu žijící zpěvák a hráč na loutnu Američan Joel Frederiksen (jehož jméno zní velmi dánsky) a tvoří jej dále loutnista a hráč na violu da gamba Ryösuke Sakamoto z Japonska a loutnista Ziv Braha z Izraele. Dokonalá sestava k reprodukci dobového krále loutny Dowlanda. Loni, jak vidíte, spolu se Shakespearem též čtyřsté jubileum úmrtí.
Já, jsa ponořen do té stařičké hudby, kterou mám tak rád a zvláště tu anglickou, si zase přemýšlím tentokrát o Anglii té doby. Jak to měl katolík Dowland v protestantské Anglii těžké, až ho nakonec po toulání po Evropě vlažný anglikán Jakub I. přijal do královské kapely. Jak si jej i následovníci cenili.
Jak syn Jakubův Karel I. nepochopí, že v Anglii nemá absolutismus ve stylu francouzském šanci a kvůli tomu rozpoutá občanskou válku a stojí jej to hlavu, a jak vůdčí duch revoluce Cromwell nakonec nastolí osobní diktaturu a dá zničit mnoho památek jako husité a rozpoutá doslova genocidu v katolickém Irsku a v duchu přesvědčení a své nenahraditelnosti připraví pozici lorda protektora i pro syna, jednaje tak v duchu všech diktátorů.
Jak syn Karlův toho jména druhý dá Cromwellovu mrtvolu vykopat a pověsit, a jak jeho nestoudný a neschopný syn a ještě k tomu katolík Jakub sice není zkrácen o hlavu, ale vyhnán a znovu zvolen model dynastické kontinuity s nastolením jeho dcery Marie, druhé Stuartovny toho jména, jež provdána za nizozemského místodržitele Viléma Oranžského, který se v složitém politickém procesu dnes zvaném Slavná revoluce stane anglickým, skotským a irským králem.
Anglie se tak vydá nezadržitelně k politickému systému s důsledným oddělením mocí a k demokracii a k světové dominanci a její severoamerická kolonie pod těmi vlivy za století postaví se na vlastní nohy. Po celé 17. století se ta zem nestará o kontinentální dění, což dokonce po Bílé Hoře vyvolá protesty proti Jakubově neochotě podpořit svou dceru a jejího manžela Fridricha proti císaři.
A také, jak rok po morové ráně vyhoří Londýn a sir Wren ho vybaví jedním ze světových chrámových skvostů. Jak ten svatý Pavel se počal v základech propadat a geniální Wren celou impozantní klenbu nafixloval ze dřeva jen s krytinou a omítkou na bednění, což bylo lehké a dál nezatěžovalo základy. Tohle ani Brunelleschiho, ani Michelangela nenapadlo a na klenby Santa Maria del Fiore a sv. Petra nakupili tisíce tun materiálu. Ale jim to nesedalo, tak nemuseli zapojit inženýrský mozek.
A jak je přes všechny hanebnosti dobrodiním pro náš svět, že v něm dominují po další čtyři století Anglosasové a nikoli Němci, či Rusové, nebo Turci. Tehdy se o tom rozhodovalo. A na konci toho 17. věku se v Anglii objeví další hudební génius Henry Purcell, jemuž pohříchu dopřán jen krátký život. A Němci spolu s Rakušany a Čechy dočkají se své hudební slávy ve stoletích následujících. A Angličané, kteří pilně hudbu provozují a dobře platí Händelovi, Haydnovi i Dvořákovi, se dočkají dalších hudebních velikánů až po třech staletích v Elgarovi a Brittenovi. Italy a Francouze vynechme, to jsou samostatné hudební ostrovy.
Takové věci se mi honily hlavou a první čtyři písně jsem poslouchal s rozlítanou myslí a dokonale se soustředil až při té čtvrté, abych poté upadl do nadšení a radosti převeliké, neb Joel se ukázal jako muž toho zrna, jemuž věříte každou slabiku, a každý tón jeho nejspíše basbarytonu vás rozechví. Hlas neškolený, leč upřímný jako u Ray Charlese. Kromě toho se Sakamoto projevil jako veliký mistr loutny a v některých skladbách předváděl neobyčejně virtuózní a nápaditá sóla, a to nejen ve skladbách instrumentálních, ale i zpívaných. Bohužel od FOK nelze čekat tak kvalitní podklady, jako od ČF, nebo od Velkého C, a český text písní nemáme. Je to škoda, i když dobře víme, že se zpívá převážně o emocích spojených s láskou. Jak jinak. Tak to ještě bude desetitisíce let.
Ukažme si tedy, co se hrálo a jak jsem to ohodnotil a bude-li k dispozici, připojím též odkaz na Youtube. Skladby pocházejí z následujících sbírek:
The First Booke of Songs or Ayres (1597), A Musical Banquet (1610), The Second Booke of Songs or Ayres (1600), A Pilgrimes Solace (1612), The Third Booke of Songs or Ayres (1603).
Je však obtížné najít to s Frederiksenem a v originálním obsazení, proto jsem se snažil dobře vybírat. Mimo jiné zjistíte, jak Sting potvrzuje svou třídu a pozici jedné z nejzajímavějších a nejkvalitnějších a nejuniverzálnějších osobností populární hudby. Také jsem zvolil písně, jež interpretuje královna sopránu v britské staré hudbě Dame Emma Kirkby, přestože my jsme měli jen mužský hlas. Ale Emminy kvality jsou nadoblačné. Jen naše Hana Blažíková se k ní přibližuje.
Tak to šlo za sebou:
The lowest trees have tops https://www.youtube.com/watch?v=9m9k1M3EQ4Y&list=RD9m9k1M3EQ4YCan she excuse my wrongs, https://www.youtube.com/watch?v=nntri9OfaRYThe Earl of Essex his Galliard, https://www.youtube.com/watch?v=YVfZHIDvyXMDeare, if you change, https://www.youtube.com/watch?v=-d6M2edwW9Y
Tarleton’s Riserrectione, https://www.youtube.com/watch?v=C4XNUPQqpn0Sleep wayward thoughts, https://www.youtube.com/watch?v=Lz5RE3-Z-W4All ye whom Love or Fortune hath betrayed, https://www.youtube.com/watch?v=YZdBkondIR4My Lord Chamberlaine (His Galliard), https://www.youtube.com/watch?v=yLDnkJUHS24Away with these self-loving lads, https://www.youtube.com/watch?v=kwUHMuxPdSg
Flow my teares, https://www.youtube.com/watch?v=mAn_RFiJX_0Galliard to Lachrimae, https://www.youtube.com/watch?v=n4h9wLUN9OMFortune, my foe, https://www.youtube.com/watch?v=ssH36grUsCAGo from my window, https://www.youtube.com/watch?v=xX0ACoXnsw0
Před přestávkou mě doslova nadchlo provedení sedmi posledních písní a už jsem zase vězel ve stavu milosti. Po přestávce anglické dějiny promyšleny a plné soustředění na hudbu.
Fine Knacks for ladies, https://www.youtube.com/watch?v=TlNCRsNZ0K0&list=RDTlNCRsNZ0K0A Fancy (Fantasie 6), https://www.youtube.com/watch?v=pEcD5K-I8kYTime stands still, https://www.youtube.com/watch?v=EUwF_zRQMw8When Phoebus first did Daphne love, https://www.youtube.com/watch?v=anl2cU6kR1oIn darkness let me dwell, https://www.youtube.com/watch?v=ZA-24RD8jG0
Say love if ever thou didst find, https://www.youtube.com/watch?v=zzn4qV4qqMAFrog Galliard, https://www.youtube.com/watch?v=nI1EqqOlE_8Tell me true love, https://www.youtube.com/watch?v=lvFAWXrEE_o
Přidával se Scarborough Fair, což je úplně odlišná píseň od té slavné Simona a Garfunkela a pak ještě Píseň o pivu, jejíž název jsem v angličtině nezachytil: Na trh do Scarborough tudy: https://www.youtube.com/watch?v=wqZbreT5Tns.
Richard Mandelík
Smetanovo trio uzavírá jarní komorní řadu PKF 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Tímto obci svých čtenářů potvrzuji, že členkou tohoto světoznámého tria se stala Markéta Janoušková, nejkrásnější světová houslistka.
Richard Mandelík
FOK na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Na jaře navštíveny čtyři koncerty jako již obvykle převážně komorní, nebo úsporně orechestrální, popřípadě se špičkovým sólistou.
Richard Mandelík
SOČR na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Eviduji pouze dva koncerty. Ten první zvaný Mozart a Salieri aneb sólisté SOČRu byl v rozhlasu ve Studiu 1 a ten druhý dle ústřední skladby Griegův klavírní koncert v Rudolfinu.
Richard Mandelík
Atrium na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
V Atriu na jaře 2024 jsem byl pětkrát, z toho dvakrát na domácky pojatých koncertech typu Vážný zájem.
Richard Mandelík
Café Créme na jaře 2024
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/18/12/17861/w230/Bf370716.jpeg)
Navštíveny všechny čtyři jarní koncerty s radostí a duší potěšenou až na ten poslední, kde zvedám hlas kritický.
Další články autora |
Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince
Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...
V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel
Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...
„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ
Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...
Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři
Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...
Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti
Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...
PŘEHLEDNĚ: Proč Česko kupuje nové tanky za 52 miliard? A co všechno umí?
Česká armáda by měla do roku 2030 získat 77 nejmodernějších tanků Leopard 2A8 ve společném nákupu s...
Velké požáry ve středních Čechách: vzplála výroba pyrotechniky a sklad
Středočeští hasiči zasahují u dvou velkých požárů. V obci Praskolesy poblíž Hořovic na Berounsku...
Summit G7 zkritizoval agresi Ruska a praktiky Číny. Papež varoval před AI
Lídři skupiny zemí G7 na své schůzce v jižní Itálii zdůraznili svou trvající podporu bránící se...
ANALÝZA: Ukrajina se loučí se snem o NATO. Biden jí dal jen slabou náplast
Premium Joe Biden a Volodymyr Zelenskyj ve čtvrtek podepsali bezpečnostní dohodu, která by Ukrajině na...
![Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama](//1gr.cz/u/free.gif)
Agáta Hanychová: Nikdy jsem na nikoho nespoléhala. Sebe i svoje děti uživím sama
Zdá se, že se Agáta s ničím nemaže. Na první pohled ji nerozhodí žádný hejt, ani bývalí partneři, se kterými se dlouho soudila o rozložení péče o...
- Počet článků 744
- Celková karma 2,22
- Průměrná čtenost 235x