Jak dál se stadionem pod lízátky

Již několik let se v Hradci Králové, občas i celkem vášnivě, hovoří o výstavbě nového fotbalového stadionu, avšak realizace bohužel zatím silně pokulhává. Tento projekt zároveň provázejí debaty o tom, zda součástí výstavby stadionu má či nemá být obchodní centrum. Finální tečkou v poslední době pak bylo odstoupení investora od výstavby fotbalové arény.

Všem je jasné, že výstavba nového stadionu je bezpodmínečně nutná, takže je pouze otázkou, zda bude výstavba realizovaná přímo městem nebo za účasti soukromého investora, který pochopitelně, jako každý podnikatel, bude chtít na tomto projektu vydělat, tedy propojit fotbalovou arénu s obchodním centrem. V této souvislosti bývá často uváděno, že v Hradci Králové je již v současné době nadbytek ploch obchodních center, avšak je třeba si uvědomit, pokud někdo z vlastní kapsy investuje několik stovek milionů do výstavby obchodního centra, pak tu prostor pro další obchodní plochy určitě bude. Osobně za závažnější považuji otázku, zda z urbanistického hlediska je místo pro umístění obchodního centra vhodné. Tuto otázku by měli posuzovat především architekti, avšak město si musí jasně stanovit podmínky, tj. zejména aby architektonické řešení odpovídalo blízkosti centra, vyřešení dopravy, dostatek zeleně v okolí a mnohé další.

Pokud tyto otázky budou vyřešeny, pak se domnívám, že spojení fotbalové arény a obchodního centra může být spíše výhodou a to z několika důvodů. Jednak z důvodu financování, jednak propojení sportu a obchodu zvýší návštěvnost lokality a může být přínosem pro případnou využitelnost stadionu i mimo fotbalová utkání.

Dalším medializovaným tématem v souvislosti s výstavbou nové fotbalové arény je zachování či nezachování „lízátek“, které v posledních návrzích chybí. V rámci toho je podstatný zejména stav tohoto osvětlení. Osobně se domnívám, že v dnešní době je technicky možné zrenovovat prakticky vše a považuji toto osvětlení za součást panoramatu Hradce, téměř obdobně jako je jím například Bílá věž. Zároveň by „lízátka“ mohla být investorem marketingově využita v rámci obchodního centra. Tedy rozhodně nesouhlasím s tím, aby město o tento svůj symbol přišla a měla by se najít cesta, jak „lízátka“ zachovat.

Nyní však bude zásadní, aby se v co nejkratší době našel investor, který by do projektu obchodního centra se stadionem byl ochoten investovat, aby se mohlo co nejdříve začít se stavbou. V případě, že se tohoto investora nepodaří nalézt, bude třeba realizovat výstavbu nového stadionu pouze za účasti města, což bych však, při vědomí nevýhod spojených s účastí soukromého investora, považoval za méně šťastnou variantu, avšak je to varianta, s níž je třeba také reálně počítat.

Jasné je jedno, nový fotbalový stánek Hradec Králové potřebuje a musí se udělat vše pro to, aby se ze snu stala skutečnost, ideálně se zachováním „lízátek“ a nově zvolená reprezentace města pro to musí udělat všechno.

Autor: Lukáš Korych | neděle 7.9.2014 3:38 | karma článku: 7,84 | přečteno: 473x