Jak je to se státním rozpočtem a úspornými opatřeními
Vnímám jako velkou chybu, že tato vláda promarnila politický kapitál, který měla po posledních volbách do Poslanecké sněmovny, který se týkal zejména šance na zásadní reformy skladby státního rozpočtu, kterým lidé v těchto volbách ve své většině dali zelenou. Místo systémového hledání úsporných opatření a relativně optimálního a stabilního daňového systému s jasným výhledem do budoucna v médiích létají cifry výše DPH. Uvedená výše sazby DPH se nemění jen z roku na rok, ale dle mediální prezentace téměř z týdne na týden.
V souvislosti s dosud neschváleným návrhem státního rozpočtu na rok 2013 a s tím související úsporností či naopak neúsporností tohoto návrhu se vedou obsáhlé diskuze. Z odpovědných míst neustále slýcháváme, že tento návrh rozpočtu je úsporný, ale stále v předkládaných návrzích je plánován deficit ve výši kolem 100 miliard korun. Sice je možné, že navrhovaný deficit splní jedno z maastrichtských kritérií, (podíl deficitu státního rozpočtu na HDP menší než 3 %), avšak soukromě se domnívám, že i pro objem veřejných financí je tato částka děsivá. Je třeba zamyslet se nad tím, jak sestavit úspornější rozpočet.
Musím připomenout, že státní rozpočet není otázka pouze jednoho roku a stát by měl mít jasnou představu o rozpočtovém výhledu i pro další období, přičemž v tomto výhledu by se měl alespoň v základních parametrech shodnout s opozicí, aby po každých parlamentních volbách nedocházelo například ke změně daňové struktury a k výraznějším změnám výše daňových sazeb. V souvislosti s tím by si exekutiva po dohodě s většinou opozice měla položit zcela zásadní otázku, tedy jaké role má stát v jednotlivých oblastech veřejného života vlastně plnit. Tyto role a úkoly státu by měly být jasně vymezeny kompetencemi státních orgánů, které jsou upraveny v příslušných zákonech. Následně by tyto kompetence měly být vykonávány pokud možno co nejefektivněji relativně dobře zaplacenými lidmi, kteří by měli podávat odpovídající výkony. Až následně je možno diskutovat o zániku či slučování ministerstev a jiných organizací veřejné správy.
Pokud totiž nebude proveden onen první krok a dojde pouze například ke sloučení dvou ministerstev, pak k faktické úspoře nedojde, neboť kompetence zůstanou a vytvoří se pouze jeden „superúřad“, přičemž nároky na personální s tím související technickou (budovy, energie, apod.) vybavenost fakticky zůstanou a řekněme si upřímně, náklady za sloučení (nové označení budov, hlavičkové papíry, vizitky, zajištění kompatibility systému, atd.) převýší úspory za plat ministra a jeho několik náměstků, v lepším případě i vedoucích sekcí či odborů. Pravdou je, že mediálně to bude působivé, ale fakticky k velké úspoře ani z dlouhodobého hlediska nedojde.
Závěrem si dovolím shrnout, že pokud tedy opravdu chceme „malý“, levný a hlavně efektivní stát, je třeba nejprve provést změnu příslušné legislativy s pohledu kompetencí jednotlivých orgánů státní správy. Samozřejmě nejsem až tak naivní, aby si myslel, že se to může stát ve všech oblastech přes noc a je mi jasné, že postižené agendy budou chrlit stovky a tisíce stran dokumentů, proč zrovna ta která kompetence (a s tím související úřednická místa) je naprosto nezbytná pro další chod tohoto státu. Je jasné, že vláda, která by toto opatření provedla, by musela mít velký kus odvahy. Ale platí jedna modrost, že nejvíc si obvykle vyčítáme to, co ani nezkusíme.
Myslím, že pokud by toto opatření bylo provedeno v konsensu s konstruktivní opozicí, pak by do budoucna mohlo znamenat nejen vyrovnané rozpočty a možnost využít prostředky například na výstavbu dálnic a další investiční projekty, či pomoc opravdu nezbytně nutně potřebným, ale rovněž by tímto krokem mohlo dojít alespoň k částečnému odbyrokratizování života v naší zemi.
Lukáš Korych
Imigranti za hranicemi EU a před hranicemi ČR

V poslední době se poměrně často skloňovaným tématem stala vlna přistěhovalců, směřujících za hranice Evropské unie.
Lukáš Korych
Jak dál se stadionem pod lízátky

Již několik let se v Hradci Králové, občas i celkem vášnivě, hovoří o výstavbě nového fotbalového stadionu, avšak realizace bohužel zatím silně pokulhává. Tento projekt zároveň provázejí debaty o tom, zda součástí výstavby stadionu má či nemá být obchodní centrum. Finální tečkou v poslední době pak bylo odstoupení investora od výstavby fotbalové arény.
Lukáš Korych
Razie na Úřadu vlády aneb co to znamená

Včerejší den mediální téma, týkající nenarozených paterčat a následně povodní zastínila nová kauza a to policejní razie na mnoha místech České republiky, včetně Úřadu vlády. V současné době se dozvídáme a ještě budeme dozvídat, co vedlo orgány činné v trestním řízení k tak razantnímu zásadu v nejvyšších patrech české veřejné správy, potažmo politiky, avšak opozice již halasně deklaruje, že je třeba, aby ministerský předseda podal demisi, byla rozpuštěna Poslanecká sněmovna a vypsány nové volby.
Lukáš Korych
Jak se točí a budou točit peníze Evropské unie

V souvislosti s některými kritickými ohlasy na můj předešlý příspěvek „Evropské prostředky a jak je využít“, považuji za nutné některé své názory blíže vysvětlit. V obecné rovině rozhodně nejsem příznivcem dotací, neboť zcela evidentně „pokřivují“ trh a vedou k preferenci pouze určitých odvětví či oborů. Na druhou stranu jsou oblasti, které se bez dotací těžko obejdou. Podle mého názoru však dotace obecně nejsou vhodné k podpoře podnikatelského prostředí, přičemž v této oblasti by mělo docházet spíše k vytváření příznivého podnikatelského prostředí a ke snižování zbytečné administrativní zátěže.
Lukáš Korych
Evropské prostředky a jak je využít

V médiích se co chvíli objeví článek či reportáž o problémech s čerpáním prostředků ze strukturálních fondů Evropské unie. V souvislosti s těmito debatami se neustále hovoří o tom, jak efektivně Česká republika z těchto fondů čerpá, avšak pod pojmem efektivita bývá často prezentováno kvantitativní kritérium čerpání prostředků EU. Efektivita čerpání těchto prostředků má však jeden mnohem důležitější aspekt a to skutečnost, na jaké konkrétní projekty peníze směřují a zda tyto projekty mohou zejména ze středně a dlouhodobého hlediska zvýšit ekonomickou či sociální úroveň České republiky a její konkurenceschopnost v globalizovaném světě.
Další články autora |
Chlípní rudoarmějci na lovu. Slavný fotograf nafotil tutlanou sexualitu v SSSR
Seriál Jen rok po Stalinově smrti dorazil do Sovětského svazu Henri Cartier-Bresson. Slavný francouzský...
Koruny místo eur. Reebok nabízel oblečení za hubičku, Češi zběsile nakupovali
Za neobvykle nízké ceny nabízel oblečení internetový obchod značky Reebok. V sekci „výprodej“ na...
V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu
Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...
Na Rakovnicku boural známý podnikatel a miliardář. Řidič druhého auta zemřel
Při tragické nehodě ve středu 4. června u Nového Strašecí na Rakovnicku se těžce zranil jeden z...
Trefili jsme Rusům základnu s letouny, které jim ještě zbyly, hlásí Ukrajinci
Sledujeme online Ukrajinská armáda oznámila, že zasáhla vojenská letiště v ruském Engelsu a Ďagilevu a sklad...
Ochranka republikánské ministryně povalila a spoutala demokratického senátora
Nevšední incident se odehrál na tiskové konferenci americké ministryně vnitřní bezpečnosti Kristi...
Pád letadla v Indii nakonec přežil jen jediný člověk. Bylo to rychlé, popsal Brit z 11A
Letecké neštěstí v Indii má jednoho přeživšího, potvrdila spolčenost Air India. Na palubě stroje,...
Úkryty ve sklepech, hořící areál pro cizince. Migranti rozbouřili severní Irsko
Při protiimigračních nepokojích v Ballymeně a dalších severoirský městech se v posledních dnech...
Je to kruté, do léčebny jsme měli jít všichni tři, říká Patrasová o úmrtí dcery
Dagmar Patrasová přišla počátkem dubna o dceru Annu Julii Slováčkovou. Herečka absolvovala následně...

MANAŽER OBCHODNÍ SKUPINY / OBCHODNÍ ZÁSTUPCE - celá ČR
D.A.S. právní ochrana, pobočka ERGO Versicherung Aktiengesellschaft pro ČR
Praha, Jihočeský kraj, Jihomoravský kraj, Karlovarský kraj, Královéhradecký kraj, Liberecký kraj, Moravskoslezský kraj, Olomoucký kraj, Pardubický kraj, Plzeňský kraj, Středočeský kraj, Ústecký kraj, Kraj Vysočina, Zlínský kraj
- Počet článků 10
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 718x