- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
V poslední době jsem četl dva dystopické romány na téma zbytku lidské civilizace po globální katastrofě. V obou jakýsi nový geneticky nebo pomocí umělé inteligence upravení obyvatelé planety s despektem, případně s jistým zájmem, občas sledují zubožené lidstvo, které se chová jako vždycky: krade, vzájemně se vraždí, tlupy proti sobě válčí; stálý obraz našeho světa.
První román je od francouzského spisovatele Michela Houellebecqa a jmenuje se „Možnosti ostrova“, druhá knížka je novela Egona Bondyho „Nepovídka“. Obě knihy jsou protkány úvahami o lidstvu a jeho budoucnosti. Egon Bondy zde, stejně jako ve svých filosofických esejích, píše o artificiálních bytostech. Houellebecq vypráví o zdokonaleném lidském druhu, jehož aspekty jsou mimo jiné dlouhověkost, replikace v linii jednotlivce… dál nebudu prozrazovat.
Právě v těchto dvou knihách jsou zdegenerované trosky lidstva oddělené od bytostí dokonalejších ploty a rezervacemi. V Bondyho filosofických pracech je myšlenka, že lidé, jako nejdokonalejší biologický druh, jsou právě touto biologickou okolností determinováni, proto by měli předat štafetu hledání smyslu a poslání právě artificiálním bytostem.
S myšlenkou zdokonalení člověka kalkuloval již Friedrich Nietzsche, když uvažoval o nadčlověku. Hitlerova eugenika, který si z jeho prací vyvodil mylné závěry, byl však krok mimo. Duchovní i tělesné zdokonalování člověka máme v budhismu i v jiných náboženstvích. Nakonec i v Houellebecqově románu hraje náboženství jednu z ústředních úloh.
Jistá naděje ke zdokonalení člověka by mohla být dlouhověkost, které se za pár let možná dočkáme. Naděje je v tom, že by se člověk za dlouhá léta svého života mohl změnit a nabýt jisté moudrosti. Pochopitelně by musel být duševně i tělesně zdráv. Dnešní nárůst délky života souvisí spíš s kvalitnější lékařskou péčí, lepšími životními podmínkami a medikací. Lidé jsou déle udržováni při životě, jejich myšlenkové pochody jsou však od moudrosti často zhola vzdáleny. Já se asi dlouhověkosti nedočkám, takže asi v nějaké LDNce také zblbnu. Už teď zapomínám slova a nebýt gůgla…
Problém bude v tom, že ne každý bude mít příležitost se k nějaké terapii dlouhého věku dostat, zvlášť bude-li existovat stávající stupidní socioekonomický model. Dnes 10 procent nejbohatších lidí vlastní 82 procent světového bohatství. Právě oni budou ti vyvolení bohové, kteří přežijí, což je dost smutné, neboť o jejich morálních a etických vlastnostech si dovolím pochybovat. Budou-li mít dost času, třeba opravdu zmoudří, jenže co když nakonec přijdou na to, že nejrozumnější pro ně a pro záchranu planety by bylo, abychom se ve válečných konfliktech vzájemně vyhladili, a ten zbytek pak vrazí do rezervace, ať se tam ještě vzájemně požere.
Rozhlédneme-li se kolem sebe, svět tak funguje již nyní. Naši domácí bůžkové ve vládách se vzájemně perou o koryta, ti bohatší z nás si stavějí sídla obklopená hradbami a hlídaná ochrankou, lidé žijící vně těchto sídel se štítí bezdomovců, bohaté státy staví ploty před emigranty z Afriky a superbohatí? Ti už dnes žijí na úplně jiné planetě než my ostatní, jen ta nesmrtelnost jim chybí. Steve Jobs zařval na rakovinu, s Petrem Kellnerem se zřítil vrtulník, to by se v žádném dystopickém románu stát nemohlo, životní funkce by se po po podání znovuoživujícího přípravku obnovily. Pokroky v genetice a IT technice nás dostávají až k pohádkám o živé vodě, lidskou rasu sice přibližují k samotnému bohu, ale samotných lidských jedinců se to týká jen pramálo.
Martin Heidegger měl na technologický pokrok skeptický pohled. Je to prý samé počítání akorát dobré k navyšování zisku. Pro něj bylo skutečné Bytí (Sein) i Pobyt Dasein) člověka jinde.
V knize „Poslední pokušení lidstva“ je pasáž, kdy Ježíš uprostřed rozpálené pouště blouzní a slyší káravý hlas Jana Křtitele:
Ve zdech jsou čtyři široké široké brány. V jedné sedí Hlad, ve druhé Strach, ve třetí Nespravedlnost a ve čtvrté, severní bráně Nepravost.
Kdy se svět zbortí? Když se tři tři páni přejídají a tři tisíce lidí lidí umírají hladem. Pohlédni ještě jednou na jejich tváře! Sedí na nich na všech strach.
Strach je tu s námi, ať už jej mají ti, kdož stojí zoufale před branami, nebo jej mají ti, kteří se těší pofidérním jistotám za nimi. Jsme v tom všichni společně a přesto rozděleni. Děsivá skutečnost!
Kam bychom měli směřovat, jaký je smysl Bytí a co je to Bytí vůbec?
Martin Heidegger na to ve svém slavném nedokončeném arcidíle „Bytí a čas“ nepřišel.
Věru, že na to nepřijdu ani já.
Ale co jiného se dá v úmorném vedru dělat, než takhle blouznit?
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!