- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Vzpomínám si na dobu svého poměrně útlého mládí, kdy jsem patřil k té části mládeže, která, coby výraz protestu proti všem a všemu, nosila džíny, dlouhé vlasy, vytahaný svetr a americkou bundu z druhé světové. Protože to bylo obecně odsuzované. Byly to skvostné časy. Za každou cenu protestovat totiž patří k mládí, je jeho výrazem a nespokojenost je (patrně) i nezbytným předpokladem dalšího vývoje. Štval jsem tehdy nejen starší lidi v hromadných dopravních prostředcích, ale především své pedagogy a vychovatele. Byly mi kladeny duchaplné otázky typu „Co tím sleduješ?“, „Koho tím propaguješ?“. Dnes jsem si na tu dobu znovu vzpomněl. Ta neuvěřitelná podobnost totiž není čistě náhodná. Všechno se opakuje a především se opakují stejné chyby. Máme sice výkonné a zázračné počítače, chytré mobily, materiály, o kterých se nesnilo ani fantazií vybaveným spisovatelům sci-fi, máme internet, onen zázrak všech zázraků, ale člověk zůstal stejný. A v podstatě stejní jsou i ti, kteří si v různých dobách usurpují právo určovat, co je „slušný člověk a občan“, co má mít na sobě, co má číst a na jaké filmy se má dívat.
Pokud dnes vláda dospěla k závěru, že jedinou účinnou formou boje proti extremismu jsou zákazy a příkazy co se smí, či nesmí nosit (to vše v době krize a za peníze z daní), pak buďto neví, co dělá, nebo naopak ví, ale ve prospěch společnosti to rozhodně není. Extremismus jakéhokoli ražení je asi přece jen nutné eliminovat spíše pádnějšími, jasnějšími a srozumitelnějšími argumenty, nikoli kriminalizací triček, písniček a bundiček od určitých autorů a značkových výrobců. Jestliže tento stát, jeho výchovné a propagační instituce, nedokážou argumentovat lépe, než extrémisté, pak je (možná) na čase začít uvažovat o tom, zda na argumentech extrémistů přece jen něco není, zda ona „jednoduchá řešení“, o kterých kriticky hovořil 28. října pan Klaus, nejsou přece jen pro lidi bližší, než všeobsáhlé žvanění o ničem a mlácení prázdné slámy. Pak je totiž na místě začít vážně uvažovat o tom, jaké to vlastně bude, až se extrémní myšlenky, chtě nechtě, prosadí v celé společnosti.
Nebo to je snad všechno jinak? Nejedná se, čistě náhodou, o nějakou velmi zdařilou marketingovou akci oněch inkriminovaných značek, jako je Thor Steinar, Lonsdale, Umbro, Everlast, Eighty Eight, Grassel a další, kterou, ve své naivitě, nebo naopak komerční kreativitě, financoval český stát? Vždyť kolik lidí by si někde v pražském, či libereckém autobuse všimlo, že někdo má na sobě tričko Eighty Eight a že to určitě znamená číslo 88, tedy (podle pořadí písmen v abecedě) výkřik „heil Hitler“? Dnes si toho zcela jistě všimnou všichni ti, kteří ony články v Lidovkách, či jinde, četli. Lidé, kteří dosud ani nevěděli, že tyto značky existují a že jsou něčím atraktivní a výjimečné, to teď vědět budou. A možná si takové tričko natruc koupí. Kšeft je totiž věčný. Navíc tak dobrou, kvalitní a plošně organizovanou reklamu a ještě navíc zcela zdarma, si různá extrémistická hnutí a nacionalistické partaje nemohly přát ani v nejbujnějších snech. Zkrátka buďto je naše vláda tak hloupá, nebo tak navedená. Obojí je ale špatně.
A jestliže nakonec z celé euforie listopadových událostí zůstane po dvaceti letech jen sociální nejistota, všeobecný úpadek morálky, korupce, drogy a banánová politická scéna, pokud se z české společnosti postupně vytratí základní atributy demokracie, jakým je mimo jiné i osobní svoboda projevu, tedy nejen slovního, ale i (jakkoli se to zdá méně významné) volby oblečení a formování osobního výrazu, pak je na místě otázka, k čemu to tehdy vlastně bylo. Pak se také nikdo nemůže divit tomu, když jednoduchá řešení zvítězí a stanou se ideologií. Tento, v historii se opakující problém, nevyřeší zákazy, ani silná slova. Zákazy vedou zase jen k dalším zákazům.
Staré čínské přísloví říká, že každá cesta začíná prvním krokem. Lze to parafrázovat i tak, že každá totalita (a ta nemusí být vždy nutně rudá) začíná prvním, drobným zákazem. Až si to veřejnost dostatečně uvědomí, bude zase na všechno pozdě.
Další články autora |
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!