Milujeme cestování

Tohle prohlášení platí u nás v Evropě hlavně pro nás Čechy a naše německé sousedy. Vzhledem k našemu bydlišti ve středu Evropy to není nic divného. V Evropě máme vlastně všude blízko, taky už jsme skoro všude byli, ale doma to známe ještě líp a i když doma jsme také rádi, často prostě nemáme stání a musíme zase někam vyrazit.

Pivoňka v PařížiLenka Pokorná

Nejsme zase tak odvážní, jako příslušníci mnoha jiných národů, hlavně těch, které to mají blízko k moři, a proto se z každé cesty vždycky zase vracíme domů, což nám dává možnost za pár dnů nebo týdnů zase vyrazit někam jinam. A tak jsme nevymysleli cestovní kanceláře, protože na cestu k sousedům stačí většinou vlastní síly, zatímco na organizování cesty do dalekých zemí už je praktické najmout si profesionála (i když dnes v době internetu jezdí řada lidí na vlastní pěst i do velmi vzdálených zemí, protože internet jako největší obchodní síť všech dob je už skoro všude), ale do dalekých zemí v dobách minulých cestovali jen odvážní obchodníci.

Protože Britové byli historicky mořeplavci díky poloze své země, cestovali obchodně daleko. A protože zprávy z cest zajímaly každého, ale každý nebyl obchodník, který si může cestovní výdaje, včetně výdajů na přípravu cesty započítat do nákladů, vznikla v Anglii první cestovní kancelář. Letos to bylo 170 let, co vznikla první cestovní kancelář Thomas Cook. Tehdy, ve čtyřicátých letech 19. století bylo každé cestování ještě dobrodružství.

Dnes si to dobrodružství musíme vymyslet. Hezká dovolená je, když je to správné počasí, letadlo nemá zpoždění, nic cestou neztratíme, nikdo nás neokrade, nechytneme průjem ani se nepohádáme s číšníkem. Ale potom se z té hezké dovolené vrátíme a hned na ni zapomeneme. Vlastně se nic nestalo. Dny v kanceláři jsou jeden jako druhý, dovolená u moře je jedna jako druhá, najednou máme za sebou deset dovolených a už si ani nevzpomínáme, kde jsme to vlastně byli.

Naštěstí jsou tu lidé, kteří si ta dobrodružství vymýšlejí a dávají je nám k dispozici. Dříve to byli autoři pohádek, z nichž je většina také o cestě „za devatero hor a devatero řek“, teď autoři detektivek a filmů o Indiana Jonesovi. Miluji Vraždu v Orient Expresu i Smrt na Nilu.

Před několika lety jsem měla kalendář s velmi starými cestovatelskými, nebo spíš turistickými fotografiemi. Pár jsem jich přefotila a doplnila ulomenou pivoňkou. A tak se můžete podívat, co viděli cestovatelé do dalekých i blízkých zemí asi před sto lety. A tak trochu jsem to zkusila srovnat s fotografiemi z 21. století.

Autor: Lenka Pokorná | neděle 4.12.2011 18:07 | karma článku: 15,33 | přečteno: 768x

Separatismus

Hranice států v Evropě se různě mění a posouvají od počátku věků. Silnější státy, nebo ty, co si to o sobě aspoň myslely,

20.11.2017 v 15:15 | Karma: 12,63 | Přečteno: 364x | Diskuse| Ostatní

Západ slunce nad mořem a Andrej Babiš

Ne snad že bych někdy při západu slunce seděla na terase restaurace Paloma v městečku Mougins na svahu Přímořských Alp asi 9 kilometrů nad městem Cannes, která patří Andreji Babišovi (?).

17.9.2017 v 19:34 | Karma: 15,27 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Cikánský baron

Čím se asi živí takový cikánský baron? Vybírá daně u svých oveček? Nebo má svůj vlastní byznys, což nejen v zemích jako je Moldavsko část neznamená vytvářet věci nebo služby, které můžou být druhým prospěšné,

13.8.2017 v 15:50 | Karma: 17,59 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Fotoblogy

Byl jsem vojákem Sovětské armády

Vyjet do zemí bývalého Sovětského Svazu znamená potkávat starší muže, kteří si dobře pamatují, že u nás, v bývalém Československu, prožili krásné roky svého mládí.

9.7.2017 v 19:23 | Karma: 18,08 | Přečteno: 1016x | Diskuse| Cestování

Neuznané státy

Neuznaných států je několik. Některé to myslí se svou samostatností zcela vážně a jsou ochotny za ni i bojovat, ale ty většinou brzy někdo z těch oficiálních uzná. A potom jsou tu drobné i větší soukromé projekty.

2.7.2017 v 17:59 | Karma: 14,61 | Přečteno: 881x | Diskuse| Fotoblogy

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Fiala mluvil s Netanjahuem, členové vlády mluví o zatykači z Haagu opatrně

21. května 2024  18:53

Aktualizujeme Premiér Petr Fiala si telefonoval s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahu. O zatykač na něj,...

Černomořská flotila dále slábne. Zasáhli jsme korvetu Ciklon, hlásí Kyjev

21. května 2024  18:21

Ukrajinská armáda oznámila zásah ruské korvety Ciklon v Sevastopolu na Moskvou okupovaném...

Na Rychnovsku se střetl vlak s autem, tragickou nehodu nepřežili dva lidé

21. května 2024  18:15

Při dopravní nehodě auta s vlakem v Čermné nad Orlicí na Rychnovsku zemřeli dva lidé. Na místě...

Poslanci kývli na možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění

21. května 2024  5:45,  aktualizováno  17:55

Přímý přenos Poslanci schválili možnost odpuštění penále z odvodů na zdravotní pojištění. Pomoci to má těm,...

Pracující důchodce skončil po nehodě bez příjmů. Účty poplatil díky životnímu pojištění

Spousta důchodců si dnes přivydělává, aby zvládli zaplatit stále rostoucí výdaje a nemuseli se spoléhat na pomoc svých blízkých. Podobně tomu bylo...

Jsem pozorovatelka světa a života v něm.