Komenského pláč aneb filipika proti misomusům II.

Učitelé stávkují. Pro většinu žáků a studentů je to dobrá zpráva. Kdo by se bránil dnu volna? Počasí sice není zrovna nejideálnější, ale však ono už se něco najde. Stále lepší, než 'trčet' ve škole.

Podívejme se na to teď z druhé strany. Co vede jindy tak poklidné a médii opomíjené lidi k tomu, aby bouchli pěstí do stolu a řekli "Tak takhle ne!"?

Vzpomenu-li na svá školní léta, vyvstanou mi před očima bílé třídy a otřískané lavice s nepohodlnými židlemi, ve kterých často seděli i naši otcové. Popraskaná tabule a ve vybraných 'high-tech' třídách prastarý videopřehrávač a televizor Tesla. Ještě, že to tu a tam zachraňuje výborný kolektiv. A kdo měl zájem o laboratorní práce, nebo specializační semináře - ano, je ta možnost, ale o pomůckách škoda mluvit. A pozor prosím, nebavíme se o hluboké totalitě, ale o době porevoluční; když se občas zastavím na 'svém' bývalém gymnáziu, tak vlastně částečně i o dnešní realitě.

Kdysi byl nejváženějším člověkem pan farář, pan doktor a pan učitel. Samozřejmě, protože na nich ležela (a leží) obrovská zodpovědnost nad formováním svěřených dítek. Však kolik z nás nepřilnulo k fyzice či matematice jen proto, že nás nebavilo poslouchat monotónní přednášky, kolik z nás neumí pořádně jazyk, protože nebyl nikdo schopen nás ho pořádně naučit? A naopak - kolik odborníků v oboru z nás bylo vypipláno jen proto, že jsme měli výborného učitele, který nás pro daný obor dokázal zapálit? To není samozřejmost vyplývající s popisu práce povolání učitel. Proto by to měl být člověk co nejkvalitnější. Takoví ale většinou brzy odcházejí ze školství za lepším (tzn. v podstatě kamkoliv jinam).

Podívejme se na to tedy z hlediska finančního. Mladý člověk se středním, nebo vyšším odborným či vysokoškolským vzděláním nastoupí na manažerskou pozici do firmy. Samozřejmě dostane mobil, notebook, auto a velmi solidní plat. Na druhé straně mladý, vysokoškolsky vzdělaný (tady to, na rozdíl od předchozího případu, ani jinak nejde) člověk nastoupí do školy, nedostane nic a jakž-takž solidní plat ho čeká nejdříve tak po 20 odučených letech, kdy vyhoví tabulkám. Přístup, kvalita, píle, invence a odpovědnost zde není nijak zohledněna, natož hodnocena. (Podotýkám, že zde neberu v potaz těch několik málo škol, které mají to štěstí, že jsou soběstačné a vybavené - ano a jsou i takové!). Pracovní doba netrvá denně 8,5, ale 12 a více hodin, protože na rozdíl od ostatních zaměstnanců učitel musí doma skoro denně, ve svém volném čase a zadarmo opravovat stohy sešitů, písemek a prací. To ale už málokdo řeší. Všichni vidí jen to, že učitel si v pohodě odučí a má spoustu prázdnin.
Já osobně bych neměnil.

Poznámka: K těm prázdninám. Všude slyším a čtu názory typu: 'mají dva měsíce prázdnin a stěžují si'. Myslím, že 4-5 týdnů volna (+ víkendy) máme všichni, jen učitelé si je musí vybrat najednou, což je ne vždycky ideální. Chcete na last minute v lednu do Egypta? Zapomeňte. Ostatní tu volbu většinou máme. Mimoto, ty dva měsíce prázdnin stejně k rodinné dovolené nevyužijí, protože partner/partnerka jsou často z jiné 'branže' a mají tak společného volna stejně jen těch standardních 14 dní. Je to tedy opravdu taková výhoda, jak si všichni myslí??

Já tady prostě naprosto troufale tvrdím, že učitelé (a lékaři) mají takovou zodpovědnost a pracovní náplň, že by měli patřit mezi nejlépe placené lidi ve státě. Nebo, možná by často stačilo, kdyby dosáhli alespoň na průměrnou mzdu, kterou se politikové tolik holedbají.

PS.: Učitelem nejsem.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Martin Kubík | úterý 4.12.2007 14:41 | karma článku: 13,89 | přečteno: 1159x
  • Další články autora

Martin Kubík

Romové sobě?

25.5.2012 v 15:04 | Karma: 35,64

Martin Kubík

Reakce na prohlášení Dr. Ratha

18.5.2012 v 16:14 | Karma: 36,69

Martin Kubík

Parlamentní utrpení

4.11.2011 v 10:47 | Karma: 12,64

Martin Kubík

Cikán, Cigáň nebo Rom?

20.9.2011 v 8:00 | Karma: 21,72

Martin Kubík

Kdo nám dnes vlastně vládne???

8.6.2011 v 11:15 | Karma: 18,52