kOmický blog CLXII.

Co dělají rybáři v zimě? Mohu-li soudit podle syna, nakupují rybářskou výbavu. Rybářky pouze pragmaticky vyprazdňují mrazák...

Uplynulá rybářská sezóna nebyla pro nás nikterak bohatá na úlovky. Respektive synek se snažil; ulovil a pustil spoustu zajímavých kusů. Moje osobní roční sumarizace obsahovala tristní tři kapry a šest cejnů velkých. Při letošním nárůstu ceny "dámské" povolenky nejspíš brzo budu chytat výhradně v chladících boxech supermarketů.

Cejny jsem na adresné přání zpracovala v domácí rybí salát. Jediný zabitý podzimní kapřík se dočkal své slávy při štědrovečení večeři. Když kolegyně před svátky nabídla candáta, projevila jsem okamžitě zájem... a následně přibližně měsíc uchovávala v práci zmrzlé tříkilové tělo šupinatce. Jakkoli je tento dravec proslavený jako chuťově nejlepší sladkovodní ryba, bylo zjevné, že sami ho nesníme. Možnost společného oběda se v širší rodině naštěstí setkala s kladným ohlasem; účast přislíbili manželovi rodiče i bratr s rodnou a moje maminka.

Ambice příkladné hospodyňky mám stále minimální. Když jsem kdysi veřejně přiznala, že neumím uvařit ani polévku, kamarád projevil obavu, že se neprovdám (jako by špagety a míchaná vajíčka nestačily). Kolem třicítky jsem byla vdaná podruhé a pár základních jídel zvládala. Každopádně se v roli kuchařky cítím nesvá i po letech. V rámci teoretické přípravy jsem pročetla několik on-line receptů.

S rozmrzlým candátem mi musel pomoci manžel, neb jsem nebyla schopná zvítězit nad mohutnou páteří. I drahý choť trochu bojoval. Společným úsilím jsme nadělali téměř úhledné podkůvky k upečení na víně, zbytek jsem nafiletovala pro přípravu na pánvi.

Okrájela jsem plný hrnec brambor a nakrájela zeleninu na salát. Dcera v nestřeženém okamžiku salát ochutnávala; musela jsem pak zeleninu doplnit - servírovat návštěvě zbytky mi připadalo nevodné. Své nepatřičné chování asi puberťačka okoukala od koček. Puberťák neujídal, usilovně prohlížel nabídky rybářských e-shopů (a poslal mi množinu velmi konkrétních odkazů).

Manželovi rodiče jezdí vždycky brzo. Výhoda je, že s tím už počítáme. S patřičným předstihem jsem proto kousky určené k pečení přemístila na plech. Lahev bílého označená jako výběr z hroznů se mi zdála na podlévání příliš, návštěva sklepa však nepřinesla náhradní řešení. Manžel montující záklopku ke komínu na mě z útrob podzemí hulákal, že "to víno z lednice je pod maso fajn". Nakonec půlka přívlastkového vína skončila na plechu a o zbytek jsem se podělila s babičkami.

Když všichni tři prarodiče přicházeli, kladla jsem maso na rozpálené máslo. To už byly brambory našťouchané a salát doplněný. Děti neochotně umístily na stůl talíře a příbory, ač u toho protestovaly a nejmenší se divil, že se tam všichni nevejdeme. Stůl pro osm osob je prostě malý.

Myslím, že jsem candáta nikdy dříve nejedla; naprosto jsem netušila, jaký bude výsledek mé kuchařské snahy. Přesto jsem s vážnou tváří pokrm přítomným předložila. Aby mě podpořil, pošeptal mi zákonný protějšek, že to nejde jíst. To už jsem ale měla nalito a bylo mi to celkem jedno. Pokud někomu nechutnalo, zdržel se komentářů. Jediný, kdo - bez ochutnání - odmítl rybu pozřít, byla naše dcera. Údajně je nejí, ačkoli nikdo nevíme, kdy k tomuto rozhodnutí dospěla. Ale oceňuji, že si na konzumaci šťouchaných brambor se zeleninovým salátem oblékla sukni.

Po jídle se přítomní v proměnlivých skupinkách rozutekli do domě. Děda měl dlouhý pohovor s puberťákem, výsledkem kterého bylo - mimo jiné - hledání tašky na foťák v dosud neuspořádané šatně (připadlo na mě) a dohoda na zapůjčení příslušného aparátu synkovi. Zvláštní, jak potomek přesně ví, na koho se se kterým ze svých četných požadavků obrátit. Nejlepší byli synovci a náš prcek - ostych po nedávné návštěvě vymizel a záhy svorně seděli u playstationu.

Odpoledne na mě padla ospalost, kterou si vybavuji z dávných rodinných obědů u babičky. Museli jsme ji museli překonat - na večer byla domluvená další společenská událost. Každopádně záměr byl naplněn a levá část chladícího zařízení v oddělení ryb zeje prázdnotou.

Starší synek mi během víkendu minimálně třikrát sdělil, jak se těší na začátek rybářské sezóny. Nadhodil téma koupě rybářského křesla vedoucího testy prodejnosti a přednesl řadu tipů na nezbytné vybavení, které by (si) chtěl koupit. Blíží se mu vysvědčení a svátek; jeho taktika je proto poměrně průhledná - leč účinná.

Autor: Jana Kozubíková | středa 29.1.2020 18:11 | karma článku: 14,25 | přečteno: 349x

kOmický blog DIV.

Šest let naši rozlehlou ložnici ozařovala jediná (stínítka zbavená) výkonná žárovka; nedávno ovšem - po měsících marných výstrah - definitivně zhasla.

3.7.2024 v 6:00 | Karma: 12,65 | Přečteno: 205x | Ona

kOmický blog DIII.

Na letošní olympijský běh jsem se neuvážene přihlásila v lednu a má zodpovědná příprava spočívala výhradně v posilování s lopatou na dvorku.

25.6.2024 v 20:00 | Karma: 13,52 | Přečteno: 214x | Ona

kOmický blog DII.

Jakkoli se trvale snažím obstát ve všech životních rolích, jako „paní domu“ stále významně selhávám.

21.6.2024 v 5:00 | Karma: 11,47 | Přečteno: 205x | Ona

kOmický blog DI.

Krizi identitiy mohou v dnešním otevřeném světě prožívat i velké domácí spotřebiče. V jejich případě ovšem pochybuji o vlastním vstřícném postoji.

19.6.2024 v 22:00 | Karma: 12,42 | Přečteno: 217x | Ona

kOmický blog D.

Manželova touha po vodním prvku pod okny se nečekaně samovolně splnila díky intenzivním srážkám. Potěšen však nebyl.

12.6.2024 v 21:00 | Karma: 14,42 | Přečteno: 237x | Ona

Spadlý strom v Praze zranil dva lidi. Bouřky v Česku komplikovaly dopravu

6. července 2024  11:58,  aktualizováno  22:56

Silné bouřky, které v sobotu večer přecházely přes Česko, za sebou zanechaly mnoho škod, potíže v...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  23:06

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...

600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů

30. června 2024

Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...

ANALÝZA: Fiasko číslo 2. Jak se lhalo o Bidenovi a všichni to věděli

2. července 2024

Premium Boj Joea Bidena s vlastní stranou a nápomocnými médii, jež ho vyzývají, aby zabalil boj o Bílý dům,...

Cestující, upeč se. Řidiči autobusů MHD sbírají pokuty i za vypínání klimatizace

1. července 2024

Premium O pětistovku z výplaty přišel minulý měsíc řidič Jiří, kterého kontrolor načapal, že v autobuse z...

Uběhli jsme padesátikilometrový trail. Běžci se podceňují, říká jeho zakladatelka

7. července 2024  12:21

Boom běžeckých štafetových závodů letos podtrhl již tradiční Vltava run, jehož se účastnilo 304...

Děláme to stejně dobře jako oni. Jak chutnají ženám na Ukrajině mužské profese

7. července 2024  12:08

Bylo to běžné během druhé světové války, je to tak i nyní. V důsledku povolávání mužů do války...

Historik: Bylo vedro a Francouzi ovínění. Napoleon však u Znojma prohrát nemohl

7. července 2024

Premium Skoro každý někdy slyšel o „bitvě tří císařů“ u Slavkova. Mnohem méně se ví, že ve dnech 10. a 11....

Rusko hlásí zničení ukrajinských systémů Patriot. Jen makety, tvrdí Kyjev

7. července 2024  8:22,  aktualizováno  11:20

Ruské střely Iskander zničily dvě odpalovací zařízení systémů protivzdušné obrany Patriot u města...

Zážitky a postřehy matky tří dětí na cestě z moravské metropole do obce Omice. Co můžete očekávat, pokud opustíte panelákový byt a vrhnete se do rekonstrukce kouzelného staršího domu za městem a péče o rozlehlou zanedbanou zahradu.