Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Tik, tak, tik, tak…… Rychle, čas běží !

Jako rodič jsem mnohokrát zažívala pocity selhání poté, co jsem strávila se synem dlouhé hodiny přípravou do školy a on posléze přinesl namísto toužebně očekávané jedničky trojku, někdy i hůře. 

Neustále jsem řešila, jak je možné, že mé dítě látku doma bez problému zvládá, přesto není nikdy hodnoceno na výbornou.

Pochopit, proč tomu tak je, se mi podařilo až v okamžiku, kdy nám paní učitelka na třídních schůzkách předložila ohodnocenou pololetní práci, abychom viděli, v čem naše děti chybují.

Pečlivě jsem prohlížela každé cvičení. Všechna byla správně. Problémem však bylo, že poslední tři cvičení byla nedokončená. Nikoliv však proto, že by syn řešení neznal, ale díky pomalejšímu tempu. Prostě písemku nestihl dokončit. Přesto však byla hodnocena známkou 3.

Sama sebe jsem se po každém synově neúspěchu ptala, zda je správné hodnotit dítě za něco, co neudělá, protože to jen nestihne. Vypovídá to snad o jeho znalostech?  Hodnotíme takto např. nedokončenou práci zedníka? Nebo třeba malíře? Truhláře?  Architekta? Účetní? Kuchaře? Nikoliv. Výsledný produkt či vykonanou službu hodnotíme až po jejím dokončení.

Každý člověk má své psychomotorické tempo, jako projev temperamentu. S touto dispozicí se rodíme a těžko na ní dokážeme něco změnit.

Je tedy něco jiného ohodnotit špatnou známkou dítě, které se na hodinu evidentně nepřipravilo a dítě, které potřebné znalosti má, jen se nevejde do časového úseku, vyměřeného učitelem. To je to samé, jako bychom dítě hodnotili sníženou známkou jen proto, že píše levou rukou namísto pravou. Také zde jde o vrozenou záležitost.

Jako učitelka vidím ve své třídě velké rozdíly v rychlosti jednotlivých žáků. Zatímco jedni zvládnou zadaný úkol vypracovat během pár minut, jsou i děti, kterým stejná práce zabere polovinu vyučovací hodiny.  Pomalejší děti jsou však zpravidla mnohem pečlivější, preciznější a mají menší chybovost, než nejrychlejší žáci.  Jelikož jsem sama zažila, jak frustrující je pro pomalé dítě špatná známka za nestihnutou práci, u svých žáčků k tomuto faktoru přihlížím. Pro rychlejší děti mám vždy práci navíc (k jejich radosti), a pokud ti nejpomalejší např. obsáhlejší čtvrtletní práce nestihnou, dám jim k dokončení více času.

Bylo by mi silně proti srsti zahrnovat do hodnocení nedokončenou práci. Nehodnotím přece psychomotorické tempo dítěte, ale jeho znalosti.

Rychlostní a časově omezené úlohy obecně nemám ráda. Vzpomínám si na výbornou doktorku pedagogiky, která při studiu na vysoké škole přišla do třídy, přikázala nám, abychom si připravili papíry a tužky, že si dáme pětiminutovku a šíleným tempem začala diktovat 8x42, 9x16 atd…… Nevěřícně jsme na ní zírali, hlavy nám šrotovaly, ruce se potily a klepaly stresem. Po pár minutách paní doktorka zavelela: „Odložte tužky a řekněte mi, kolik jste toho spočítali“. Více než dva příklady nestihl nikdo z nás. Následovala otázka: „ tak už víte, jak se cítí vaše děti, když jim dáte pětiminutovku?“

Myslím, že tato ukázka byla pro všechny velmi poučná. I ti, kteří si bez pětiminutovek neuměli svou učitelskou práci představit, pochopili, jak frustrující časově vymezené úlohy jsou. A nejen pro děti. Také dospělý jedinec určitě cítí, jak mu nervy pracují, pokud má něco vykonávat v časovém limitu.

Spoustu dětí, především těch pomalejších, mohou takovéto úlohy natolik stresovat, že nejsou pod vlivem stresu schopni vypracovat vůbec nic. A to i v případě, že za normálních okolností by s vypracováním úkolu neměly problém.

Když nad celou věcí přemýšlím, pochopitelně mě napadá, k čemu je vlastně pro člověka přínosné, pracovat pod časovým tlakem, že se tolik učitelů vyžívá v časově limitovaných úlohách a pravidelně jimi děti trápí. Copak v dospělosti nad námi někdo při práci stojí se stopkami v ruce?

Snad jen když se nám vaří knedlíky nebo máme v troubě moučník.

Jinak marně přemýšlím nad tím, zda existuje zaměstnání, ve kterém má člověk vyměřený čas na práci. Snad jedině soudní zapisovatelky nebo burzovní makléři, tak jak je známe z amerických filmů. Obávám se však, že jejich zdravotní stav na tom nebude nejlépe. Všichni už dnes víme, jak negativně působí stres na lidský organismus. U dětí se tak rodiče často setkávají s žaludečními problémy, v okamžiku kdy má jít dítě do školy.

A je to škoda. Děti by měly chodit do školy rády, těšit se z nových znalostí a zážitků. Ne se každé ráno budit se zpoceným pyžamem a hrůzou z toho, že je všední den. Na stres a nervy mají spoustu času až do dospělosti, kdy se jim určitě nevyhnou.

 

Autor: Klára Manová | středa 8.2.2017 15:48 | karma článku: 18,75 | přečteno: 708x
  • Další články autora

Klára Manová

Z vrcholu na dno…to je ostuda! … aneb výchova blbců v Čechách.

Pomalu se nám blíží konec školního roku a s ním rekapitulace nabytých znalostí za celých těch deset měsíců strávených za zdmi školy.

27.5.2018 v 21:56 | Karma: 20,40 | Přečteno: 1222x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Jak rovnost plodí nerovnost

Ze současných ideálů a směřování českého školství by člověk snadno nabyl dojmu, že nejlepší možnou cestou je rovnost pro všechny. Trochu mi to celé připomíná doby poměrně nedávné, jež má většina populace stále v živé paměti.

19.5.2018 v 20:06 | Karma: 46,67 | Přečteno: 6987x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Přestaňte už s těmi nesmysly, paní Valachová! aneb Valachová versus Klaus

V posledních dnech jsem zaznamenala několik článků, v nichž bývalá ministryně školství (právnička) Kateřina Valachová otevřeně kritizuje Václava Klause mladšího za předložení návrhu novely školského zákona.

4.2.2018 v 18:16 | Karma: 48,49 | Přečteno: 15241x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Bolí dělání dětí?

Stejně jako holčička ve známé lidové písni snila o své budoucnosti selky, tak jsme i my, jako malá děvčátka rády vyslovovaly tu magickou frázi „až budu velká“.

11.6.2017 v 13:03 | Karma: 31,31 | Přečteno: 2740x | Diskuse| Osobní

Klára Manová

Sebevědomí, je muškou jenom zlatou?

Když se narodíme a máme navíc to štěstí, že do šťastné rodiny, stojíme v centru pozornosti svých rodičů, kteří se snaží vytvořit nám ideální podmínky pro život.

6.6.2017 v 20:55 | Karma: 18,84 | Přečteno: 559x | Diskuse| Osobní
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí

26. dubna 2024  12:04

Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...

Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030

24. dubna 2024  21:21

Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...

KOMENTÁŘ: Po dvaceti letech v EU je načase skončit naši hru s Evropou

30. dubna 2024

Premium Evropskou unii dodnes tak trochu vnímáme, že jsou to „oni“. Přitom v ní sedíme a držíme ústa a...

V Londýně útočil muž s mečem. Zabil třináctiletého chlapce, napadl i policisty

30. dubna 2024  11:25,  aktualizováno  14:43

Třináctiletý chlapec zemřel a další čtyři lidé byli zraněni po útoku muže ozbrojeného mečem v...

Kolumbijská univerzita zavřela kampus, podmínečně vylučuje protestující

30. dubna 2024  8:35,  aktualizováno  14:39

Newyorská Kolumbijská univerzita v úterý oznámila omezení přístupu na svůj kampus na severu...

Vůz technických služeb rozmetal autobusovou zastávku, řidič byl opilý

30. dubna 2024  14:14

Na okraji Mostu dnes dopoledne menší nákladní vůz zcela zdemoloval autobusovou zastávku, na které v...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 36
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2374x
Speciální pedagožka se zájmy v oblasti výchovy, vzdělávání, současných pedagogických problémů a mezilidských vztahů. S praxí ve speciální i běžné ZŠ. Tak trochu knihomolka,cestovatelka, sportovkyně, ale zejména pisatelka.

 

Seznam rubrik