Zachrání e-paliva evropský automobilový průmysl?
Auta se spalovacími motory se tak budou moci registrovat i po tomto termínu, ale budou muset používat výhradně syntetická, tzv. uhlíkově neutrální paliva. Je čas jásat?
Jak se vlastně „uhlíkově neutrální“ e-paliva vyrábějí? Tzv. e-fuels, tedy „obnovitelná syntetická paliva“ by, například podle tvrzení firmy Bosch, měla být od roku 2030 na pumpách k dispozici v ceně cca 1.20 EUR za litr. To zní dobře, že? Tak skvělé to však skutečně není.
K výrobě e-paliv se používá elektřina, nejlépe obnovitelná. Technologicky při výrobě dochází k rozdělení vody na vodík a kyslík. Vodík se pak spojí s oxidem uhličitým a vyrobí se z něj kapalné uhlovodíky, jako je nafta, plyn (metan) nebo letecké palivo. E-paliva sice mohou být velmi nízkouhlíková, pokud se vyrábějí z obnovitelné elektřiny, ale nemohou být zároveň nízkonákladová.
Proces výroby e-paliv je ze své podstaty neefektivní, v nejlepším případě přeměňuje na kapalná nebo plynná paliva polovinu energie, pomocí níž je vyráběna. I když se náklady na větrnou a solární elektřinu postupem času snižují, energie stále něco stojí a tyto náklady jsou v podstatě umocněny nízkou výtěžností výroby e-paliv. Ani zařízení není levné. Elektrolyzéry používané k rozkladu vody na vodík a kyslík jsou notoricky známé svou vysokou cenou.
Někteří analytici se domnívají, že ceny elektrolyzérů v příštích desetiletích klesnou, ale realisticky lze předpokládat, že obnovitelná e-paliva budou v roce 2030 stát nejméně 3 nebo 4 eura za litr. Což skutečně nevypadá jako svatý grál, který zachrání spalovací motor.
Můžeme očekávat, že 48 % energie z obnovitelné elektřiny se ztratí při přeměně na kapalná paliva. Problém se ještě zhoršuje tím, že podle různých studií se 70 % energie v těchto palivech ztratí při spalování, což znamená celkovou účinnost cca 16 %. Převážná většina energie ze slunce nebo větru tedy zmizí.
Změna pohledu EU na budoucnost evropské automobilového průmyslu tedy není revolucí v myšlení dogmatických úřadníků. Jde jen o otevření druhé cesty pro budoucí automobilitu. Budeme mít elektroauta a zůstane možnost používat nově vyrobené automobily s pohonem na syntetická paliva.
To je jistě dobrá zpráva pro autoprůmysl, který se nebude muset zbavit svého tradičního pilíře a vydat se jedinou cestou – přeorientovat se stoprocentně jen a pouze na výrobu elektroaut. Cestou, která se může, a mnoho indicií tomu nasvědčuje, ukázat jako slepá. Jak dobrá zpráva to je pro majitele vozů se spalovacími motory ukáže čas.
Každopádně se zdá, že se zejména osobní autodoprava, která se posledních 70 let demokratizovala do té míry, že téměř nepotkáte rodinu, která by nevlastnila osobní vůz, často i dva, stane po letech opět luxusem. A to je, obávám se účelem evropské politiky.
S jistotou si to budeme moci říci nejpozději kolem roku 2030, až budeme u pumpy tankovat litr syntetického „benzinu“ za ne méně než 80, ale spíše 100 Kč.
Kateřina Kešnerová
Bude se Síkela líbit Leyenové?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Nominace na eurokomisaře schvaluje staronová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Může jí český ministr průmyslu a obchodu vyhovovat? Bezpochyby ano.
Kateřina Kešnerová
Nerudová chce další společné zadlužení EU
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/05/54122/w230/Bf830832.png)
Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že jeho zrušení by napáchalo škody. Co ještě ukázala debata kandidátů do Evropského parlamentu?
Kateřina Kešnerová
Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.
Kateřina Kešnerová
Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.
Kateřina Kešnerová
Komu slouží ekoaktivisté?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...
![Akční letáky](//1gr.cz/u/free.gif)
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 40
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1267x