Zachrání e-paliva evropský automobilový průmysl?
Auta se spalovacími motory se tak budou moci registrovat i po tomto termínu, ale budou muset používat výhradně syntetická, tzv. uhlíkově neutrální paliva. Je čas jásat?
Jak se vlastně „uhlíkově neutrální“ e-paliva vyrábějí? Tzv. e-fuels, tedy „obnovitelná syntetická paliva“ by, například podle tvrzení firmy Bosch, měla být od roku 2030 na pumpách k dispozici v ceně cca 1.20 EUR za litr. To zní dobře, že? Tak skvělé to však skutečně není.
K výrobě e-paliv se používá elektřina, nejlépe obnovitelná. Technologicky při výrobě dochází k rozdělení vody na vodík a kyslík. Vodík se pak spojí s oxidem uhličitým a vyrobí se z něj kapalné uhlovodíky, jako je nafta, plyn (metan) nebo letecké palivo. E-paliva sice mohou být velmi nízkouhlíková, pokud se vyrábějí z obnovitelné elektřiny, ale nemohou být zároveň nízkonákladová.
Proces výroby e-paliv je ze své podstaty neefektivní, v nejlepším případě přeměňuje na kapalná nebo plynná paliva polovinu energie, pomocí níž je vyráběna. I když se náklady na větrnou a solární elektřinu postupem času snižují, energie stále něco stojí a tyto náklady jsou v podstatě umocněny nízkou výtěžností výroby e-paliv. Ani zařízení není levné. Elektrolyzéry používané k rozkladu vody na vodík a kyslík jsou notoricky známé svou vysokou cenou.
Někteří analytici se domnívají, že ceny elektrolyzérů v příštích desetiletích klesnou, ale realisticky lze předpokládat, že obnovitelná e-paliva budou v roce 2030 stát nejméně 3 nebo 4 eura za litr. Což skutečně nevypadá jako svatý grál, který zachrání spalovací motor.
Můžeme očekávat, že 48 % energie z obnovitelné elektřiny se ztratí při přeměně na kapalná paliva. Problém se ještě zhoršuje tím, že podle různých studií se 70 % energie v těchto palivech ztratí při spalování, což znamená celkovou účinnost cca 16 %. Převážná většina energie ze slunce nebo větru tedy zmizí.
Změna pohledu EU na budoucnost evropské automobilového průmyslu tedy není revolucí v myšlení dogmatických úřadníků. Jde jen o otevření druhé cesty pro budoucí automobilitu. Budeme mít elektroauta a zůstane možnost používat nově vyrobené automobily s pohonem na syntetická paliva.
To je jistě dobrá zpráva pro autoprůmysl, který se nebude muset zbavit svého tradičního pilíře a vydat se jedinou cestou – přeorientovat se stoprocentně jen a pouze na výrobu elektroaut. Cestou, která se může, a mnoho indicií tomu nasvědčuje, ukázat jako slepá. Jak dobrá zpráva to je pro majitele vozů se spalovacími motory ukáže čas.
Každopádně se zdá, že se zejména osobní autodoprava, která se posledních 70 let demokratizovala do té míry, že téměř nepotkáte rodinu, která by nevlastnila osobní vůz, často i dva, stane po letech opět luxusem. A to je, obávám se účelem evropské politiky.
S jistotou si to budeme moci říci nejpozději kolem roku 2030, až budeme u pumpy tankovat litr syntetického „benzinu“ za ne méně než 80, ale spíše 100 Kč.
Kateřina Kešnerová
Bude se Síkela líbit Leyenové?
Nominace na eurokomisaře schvaluje staronová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Může jí český ministr průmyslu a obchodu vyhovovat? Bezpochyby ano.
Kateřina Kešnerová
Nerudová chce další společné zadlužení EU
Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že jeho zrušení by napáchalo škody. Co ještě ukázala debata kandidátů do Evropského parlamentu?
Kateřina Kešnerová
Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?
Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.
Kateřina Kešnerová
Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu
Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.
Kateřina Kešnerová
Komu slouží ekoaktivisté?
Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?
Další články autora |
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Modely srážek i situace připomínají katastrofální povodně z let 1997 a 2002
V Jeseníkách by mohlo napršet podobné množství vody, jaké spadlo v tomto pohoří a v Beskydech při...
Covid jako poslední rána pro seniory a nemocné. Přibývá nakažených i úmrtí
S návratem dětí do škol i ochlazením roste počet lidí s infekcemi dýchacích cest. Onemocněl i...
Situace v Moravskoslezském kraji je nedobrá, kritická, řekl ministr Hladík
Přímý přenos Déšť neustává, hladiny řek v České republice stoupají a míst s nejvyšším stupněm povodňové aktivity...
Brněnská nemocnice kvůli povodni evakuuje pacienty, hrozí zkrat přístrojů
Sledujeme online Stoupající hladina řeky Svratky v Brně přiměla zdejší Nemocnici Milosrdných bratří k evakuaci všech...
Na Vysočině rychle stoupá Svratka i Sázava, v Bystřici zachraňovali tonoucího
Na Vysočině vystoupala Svratka v Dalečíně na Žďársku na třetí povodňový stupeň. Po deštích se dnes...
Zvířata jsme odvezli, jinak by asi nepřežila. Teď už se jen modlíme, zní z Jeseníků
Vytrvalé silné deště v Olomouckém kraji rychle zvedají hladiny řek, nejhorší situace panuje na...
Prodej stavebního pozemku, 1322 m2, Třinec - Lyžbice
Třinec, okres Frýdek-Místek
2 181 300 Kč
- Počet článků 40
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1270x