Zachrání e-paliva evropský automobilový průmysl?
Auta se spalovacími motory se tak budou moci registrovat i po tomto termínu, ale budou muset používat výhradně syntetická, tzv. uhlíkově neutrální paliva. Je čas jásat?
Jak se vlastně „uhlíkově neutrální“ e-paliva vyrábějí? Tzv. e-fuels, tedy „obnovitelná syntetická paliva“ by, například podle tvrzení firmy Bosch, měla být od roku 2030 na pumpách k dispozici v ceně cca 1.20 EUR za litr. To zní dobře, že? Tak skvělé to však skutečně není.
K výrobě e-paliv se používá elektřina, nejlépe obnovitelná. Technologicky při výrobě dochází k rozdělení vody na vodík a kyslík. Vodík se pak spojí s oxidem uhličitým a vyrobí se z něj kapalné uhlovodíky, jako je nafta, plyn (metan) nebo letecké palivo. E-paliva sice mohou být velmi nízkouhlíková, pokud se vyrábějí z obnovitelné elektřiny, ale nemohou být zároveň nízkonákladová.
Proces výroby e-paliv je ze své podstaty neefektivní, v nejlepším případě přeměňuje na kapalná nebo plynná paliva polovinu energie, pomocí níž je vyráběna. I když se náklady na větrnou a solární elektřinu postupem času snižují, energie stále něco stojí a tyto náklady jsou v podstatě umocněny nízkou výtěžností výroby e-paliv. Ani zařízení není levné. Elektrolyzéry používané k rozkladu vody na vodík a kyslík jsou notoricky známé svou vysokou cenou.
Někteří analytici se domnívají, že ceny elektrolyzérů v příštích desetiletích klesnou, ale realisticky lze předpokládat, že obnovitelná e-paliva budou v roce 2030 stát nejméně 3 nebo 4 eura za litr. Což skutečně nevypadá jako svatý grál, který zachrání spalovací motor.
Můžeme očekávat, že 48 % energie z obnovitelné elektřiny se ztratí při přeměně na kapalná paliva. Problém se ještě zhoršuje tím, že podle různých studií se 70 % energie v těchto palivech ztratí při spalování, což znamená celkovou účinnost cca 16 %. Převážná většina energie ze slunce nebo větru tedy zmizí.
Změna pohledu EU na budoucnost evropské automobilového průmyslu tedy není revolucí v myšlení dogmatických úřadníků. Jde jen o otevření druhé cesty pro budoucí automobilitu. Budeme mít elektroauta a zůstane možnost používat nově vyrobené automobily s pohonem na syntetická paliva.
To je jistě dobrá zpráva pro autoprůmysl, který se nebude muset zbavit svého tradičního pilíře a vydat se jedinou cestou – přeorientovat se stoprocentně jen a pouze na výrobu elektroaut. Cestou, která se může, a mnoho indicií tomu nasvědčuje, ukázat jako slepá. Jak dobrá zpráva to je pro majitele vozů se spalovacími motory ukáže čas.
Každopádně se zdá, že se zejména osobní autodoprava, která se posledních 70 let demokratizovala do té míry, že téměř nepotkáte rodinu, která by nevlastnila osobní vůz, často i dva, stane po letech opět luxusem. A to je, obávám se účelem evropské politiky.
S jistotou si to budeme moci říci nejpozději kolem roku 2030, až budeme u pumpy tankovat litr syntetického „benzinu“ za ne méně než 80, ale spíše 100 Kč.
Kateřina Kešnerová
Bude se Síkela líbit Leyenové?

Nominace na eurokomisaře schvaluje staronová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Může jí český ministr průmyslu a obchodu vyhovovat? Bezpochyby ano.
Kateřina Kešnerová
Nerudová chce další společné zadlužení EU

Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že jeho zrušení by napáchalo škody. Co ještě ukázala debata kandidátů do Evropského parlamentu?
Kateřina Kešnerová
Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?

Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.
Kateřina Kešnerová
Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu

Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.
Kateřina Kešnerová
Komu slouží ekoaktivisté?

Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?
Další články autora |
Kolik stojí Oneplay, na čem se dá sledovat a jaký je přechod z Voyo a O2 TV
Televize O2 TV se sloučila s internetovou streamovací platformou televize Nova Voyo a vznikla nová...
Zemřel Karel Freund. Zahrál si v Andělu Páně 2, většinou ale ztvárňoval oběti
Ve věku 58 let náhle zemřel herec Karel Freund. Jeho úmrtí potvrdila agentura, která ho...
Rusko předložilo USA seznam požadavků pro ukončení války na Ukrajině
Sledujeme online Rusko předložilo Spojeným státům seznam požadavků, jimiž podmiňuje dohodu o ukončení války na...
Buď zticha, mrňousi! okřikl Musk polského ministra kvůli Starlinku. Přidal se i Rubio
Miliardář Elon Musk se ostře pustil do polského ministra zahraničí Radoslawa Sikorského kvůli jeho...
Rodina zmizela, když si jela pro vánoční stromek. Po 66 letech se našlo její auto
To zmizení policii vrtalo hlavou od prosince 1958, nyní by se však jeden z nejzáhadnějších případů...
Americká vláda ukončuje financování stanice Rádio Svobodná Evropa
V Praze sídlící stanice Rádio Svobodná Evropa/Rádia Svoboda (RFE/RL) přijde o peníze na provoz....
Je to dárek nepřátelům USA, komentuje Svobodná Evropa zastavení financování
Rádio Svobodná Evropa potvrdila v prohlášení, že dostala oznámení o zastavení financování od...
Kvůli hrozbě pádu stavebního jeřábu evakuují hasiči v Brně desítky lidí
Hasiči v brněnské městské části Žebětín musí evakuovat desítky lidí v domech poblíž stavby na...
V Týčku na Rokycansku mohou postavit větrnou elektrárnu, rozhodlo referendum
Obyvatelé Týčku na Rokycansku rozhodli v sobotním referendu, že na katastru obce může stát větrná...

Mléko s probiotiky pro citlivá bříška: Vyzkoušejte Sunar Sensitive 2
Když má miminko citlivé bříško, každá maminka hledá způsob, jak mu co nejlépe ulevit. Mléčná výživa Sunar Sensitive 2 obsahuje plnotučné mléko,...
- Počet článků 40
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1272x