Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nerudová chce další společné zadlužení EU

Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že jeho zrušení by napáchalo škody. Co ještě ukázala debata kandidátů do Evropského parlamentu?

Předvolební televizní debata na CNN Prima News (zde) nemohla přinést nějaký nečekaný průlom. Přesto bylo zajímavé ji sledovat.

Za prvé z debaty jasně vyplynulo, že na jedné straně stále stojí ideologická zaslepenost, jež kombinuje zelené cíle se socialistickými prostředky k jejich dosažení. Tuto stranu reprezentovala Danuše Nerudová (STAN), Luděk Niedermayer (TOP 09/SPOLU) a Mikuláš Peksa (Piráti). Na druhé straně stojí věcné argumenty a víra v to, že život v unii nemají svazovat ideologické regulace. Tuto stranu zastupoval Petr Mach (SPD) a Martin Hlaváček (ANO).

Za druhé se jasně ukázalo, jak velký hřebík do rakve volebních šancí ODS představuje koalice SPOLU. Luděk Niedermayer z „Topky“ se totiž vůbec netají svým zeleným přesvědčením a hlasitě jej prezentuje. Ale jedničkou kandidátky této koalice je Alexandr Vondra (ODS) jehož vztah ke Green Dealu je mnohem rezervovanější. Což, zdá se, konvenuje více lidem, než kolik jich vidí svoji budoucnost spojenou s Green Dealem. Jenže hlas pro Vondru současně znamená hlas pro Niedermayera… O kolik hlasů kvůli tomu ODS, respektive celé SPOLU přijde, uvidíme už za pár týdnů.

Kolik bude mít zástupců v europarlamentu je především starost ODS a jejích dvou partnerů s mizivým voličským potenciálem. Ale většinu Čechů zajímá, zda se po volbách podaří Green Deal alespoň korigovat, pokud ne rovnou zastavit a zásadně předělat či rovnou zrušit. Což je to, čehož se od paní Nerudové a pánů Peksy a Niedermayera očekávat nedá ani v nejmenším.

Že jsou oba pánové zcela nekritickými příznivci současného, ba ještě tvrdšího Green Dealu, ukázali již mnohokrát. Zatím jen málo popsaným listem je v tomto směru Danuše Nerudová. Zdá se však, že si již jednoznačně vybrala stranu, na které chce stát. I argumenty, které bude používat. Když se v debatě probírala elektromobilita, neváhala například tvrdit, že automobilky si v roce 2019 své plány, co budou vyrábět, napsaly samy. Což ví, protože mluví s lidmi ze sektoru automotive. Díky tomu také ví, že Škoda je schopná současně vyrábět automobily i elektromobily. A že tuto výrobu může střídat.

Že škodovka vyrábí souběžně oba druhy vozidel, není překvapení, neboť se to již nějakou chvíli děje. Zajímavější je proto její úvodní tvrzení, že si automobilky své výrobní plány stanovily samy.

Tvrzení začínající političky je, řekněme, poněkud neúplné. Protože používá stejnou dezinformační techniku, jako pánové Niedermayer s Peksou. Nijak se totiž nezmínila o předchozím unijním tlaku na automobilky. O dlouhodobých plánech na stupňování emisních norem, které se nakonec již dostaly mimo technické možnosti. O jednoznačném protežování elektromobilů a také o tom, že myšlenka na zákaz spalovacích motorů od roku 2035 nespadla před dvěma roky z nebe. S tím, jak dlouho se v unii věci připravují, je vysoce pravděpodobné, že byla ve hře už v roce dvacet. Kdo ví, možná už při nástupu Ursuly von der Leyenové do funkce. A automobilky jsou s politiky v kontaktu. Takže si naordinovaly v principu to samé, co je autocenzura.

Jinak by těžko, jen tak, začaly investovat miliardy do vývoje elektromobilů a do stavby jejich výrobních linek. To prostě nedává smysl. Protože firmy se obvykle nepouštějí do výroby něčeho, co je drahé, nebo ještě dražší a není o to zájem. A už vůbec se do toho nepouštějí, když jejich produkty jsou úspěšné. Protože (vynucený) přechod na výrobu elektromobilů přinesl přímý souboj s Čínou. Ta technologii elektrovozidel, na rozdíl od těch se spalovacím motorem, úspěšně zvládla. A cenově jí evropské firmy nejsou schopné konkurovat. S tím, jak kvůli Green Dealu zdražuje v prostoru unie elektřina, tak se jejich konkurenceschopnost samozřejmě nezlepšuje. Takže šance na vývoz rapidně klesají. Na rozdíl od evropských automobilů. O ty je zájem pořád. Do něčeho takového by žádná firma dobrovolně nešla.

Že se nyní automobilky dožadují předvídatelnosti podmínek, jak říká Nerudová, je logické. To chtěly firmy vždycky. Není také nic divného na tom, že automobilky chtějí získat náklady vynaložené na vnucenou elektromobilitu zpět. V tom má Nerudová, Peksa i Niedermayer pravdu, když říkají, že zrušení zákazu spalovacích motorů by firmám způsobilo ztráty. Jenže ony by ty miliardy neinvestovaly, kdyby je k tomu progresivistická Evropská komise s europarlamentem nedonutila. Čili všichni tři politici zamlčují, že automobilky nechtějí ztratit investice, které by bez nátlaku a nařízení politiků neudělaly. A obhajují tím, proč je potřeba zrušení spalovacích motorů nechat v platnosti. Už vůbec přitom nezmiňují fakt, že tuto zelenou chybu zaplatí všichni lidé v EU.

Což je stejný způsob, jakým progresivisté mluví o zdražování elektřiny. Vysvětlují, že je to proto, že je nezbytné investovat stovky miliard do posilování sítí. Aby zvládly nápor plošně rozprostřených občasných zdrojů (OZE). Jenže už neříkají to, že energetiky by ani ve snu nenapadlo OZE v takové míře a tímto způsobem používat. A to, že to zaplatíme opět všichni, připouštějí jen velmi neradi.

Je nakonec jedno, jestli to paní Nerudová ví a zamlčuje to, nebo si toho, ač ekonomka, není vědoma. Důležité je to, co říká. Včetně toho, že za správnou cestu považuje další společné zadlužení EU. Nebo to, že Green Deal podle ní zrušit nelze.

V obou případech jde o klasickou techniku progresivistů. Rozbijí fungující systém nuceným zavedením nesmyslů a pak se ohánějí tím, že jejich zrušení by způsobilo škody. Což je pravda. Jenže je také pravda, že bez progresivistických zásahů by se nerozbil fungující systém. Což způsobuje ještě větší škody.

Autor: Kateřina Kešnerová | úterý 28.5.2024 8:30 | karma článku: 33,54 | přečteno: 888x
  • Další články autora

Kateřina Kešnerová

Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?

Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.

26.11.2023 v 18:00 | Karma: 25,92 | Přečteno: 705x | Diskuse| Společnost

Kateřina Kešnerová

Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu

Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.

15.11.2023 v 18:00 | Karma: 38,04 | Přečteno: 1391x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Kateřina Kešnerová

Komu slouží ekoaktivisté?

Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?

26.9.2023 v 10:38 | Karma: 30,89 | Přečteno: 743x | Diskuse| Životní prostředí a ekologie

Kateřina Kešnerová

Jak Čína předběhla Západ

Brusel oficiálně zahajuje vyšetřování pekingských dotací na elektromobily na jehož konci se očekávají cla na jejich dovoz ve výši kolem 40 %.

18.9.2023 v 11:34 | Karma: 25,71 | Přečteno: 738x | Diskuse| Společnost

Kateřina Kešnerová

Proč Brusel tlačí soláry a větrníky hlava nehlava?

Evropský parlament schválil nový cíl pro obnovitelné zdroje energie. Do roku 2030 by měl být jejich podíl na celkové spotřebě v EU ve výši 42,5 procenta oproti dosavadním zhruba 22 procentům. Podle odborníků je to neproveditelné.

14.9.2023 v 9:45 | Karma: 36,07 | Přečteno: 1000x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Na Islandu havaroval autobus s českými turisty, pět jich skončilo na JIP

16. června 2024  11:35,  aktualizováno  21:42

Při páteční nehodě autobusu na severu Islandu se zranilo dvanáct lidí, z toho pět skončilo na...

Pomalý návrat žen do práce po dětech? Je čas více zapojit otce, říkají experti

16. června 2024  20:20

Česko patří mezi země s nejpomalejším návratem rodičů po rodičovské do práce v celé Evropské unii....

Dělníci se zasekli v tubusu elektrárny. Ven je dostali až hasiči

16. června 2024  20:12

Hasiči v neděli několik hodin zachraňovali čtyři dělníky z převráceného vozíku v tubusu...

Rusku může globální oteplení pomoci, proto šíří klimatické lži, říká sociolog

16. června 2024

Premium Globální oteplování není. Za klimatickou krizi nemůže člověk, ale mimozemšťané. Jde o světové a...

  • Počet článků 39
  • Celková karma 33,54
  • Průměrná čtenost 1287x
Slunce, moře a vítr ve vlasech. Klid, pohoda a uvolnění. Sklenka dobrého vína a společnost milých lidí. Děti a rodiče. Víc toho člověk k životu většinou nepotřebuje. A pardon, ještě zdraví.

Seznam rubrik