Budoucnost osobní mobility v EU je jako špatný sen
Například Škoda Enyaq je jedním z těch elektromobilů, které lze označit za vhodné pro rodiny: dostatek prostoru, vysoká úroveň cestovního komfortu a v závislosti na verzi dojezd 340 až 500 kilometrů. Když však přijde na řadu dlouhá prázdninová cesta, mnozí řidiči elektromobilů znejistí. Navigační systém například odhaduje pro cestu do Itálie 5 až 8 zastávek na nabíjení při době jízdy 11 hodin. Pokud se nedaří, musíte ke každé zastávce přidat půl hodiny čekání na volné nabíjecí místo nebo hledání (pravděpodobně také obsazených) alternativních nabíjecích míst. Pokud byste jeli v běžném benzinovém autě, zvládnete totéž za podstatně kratší dobu s jedním dotankováním v podstatě bez čekání na pumpě.
A to jsme v situaci, kdy například v Německu jezdí čistě na elektřinu pouhá dvě procenta aut. Co se asi stane, pokud se skutečně v roce 2035 začnou prodávat pouze vozy čistě elektrické?
Odborník na automobilový průmysl profesor Michael Bargende, dříve působící v Institutu automobilového inženýrství ve Stuttgartu, upozorňuje na zoufale podhodnocenou infrastrukturu dobíjecích míst v rámci EU. Bargende porovnal výkon klasického benzinového čerpadla s výkonem nabíjecí stanice a došel k závěru, že aby nabíjecí stanice mohla obsloužit elektromobily jako to umí benzinová či naftová pumpa ve stejné kapacitě přinejmenším v době špičky, například na rušné čerpací stanici během prázdnin, muselo by být na místě k dispozici 50 rychlonabíječek. U typické dálniční čerpací stanice s dvanácti čerpadly by to teoreticky vyžadovalo použití 600 nabíjecích sloupků.
Jedno je jisté: Pokud EU nezmění svůj přístup ve smyslu totálního přechodu k elektromobilitě, budou muset provozovatelé čerpacích stanic masivně investovat do nových technologií. Nejde přitom jen o místo pro stojany vlastních nabíječek, ale také o vlastní transformátory a přístup k sítím středního napětí. Jde o úkol, který z dnešního pohledu působí přinejmenším fantasmagoricky.
Dodavatelé energie a provozovatelé sítí, kteří dlouhou dobu na téma proveditelnosti všech plánů v oblasti Green Dealu spíše mlčeli, si pomalu uvědomují, že by se nakonec mohlo stát, že vina za pravděpodobný kolaps osobní, ale i nákladní dopravy padne na ně. Generální ředitel společnosti E.ON Leonard Birnbaum například nedávno prohlásil: „30megawattová plnicí stanice je totéž jako město s 30 000 obyvateli. Jestliže nyní musíme vybudovat 30megawattové přípojky každých 60 kilometrů podél dálnice, je to jako postavit podél všech dálnic v Německu asi 400 malých měst po 30 000 obyvatelích.“ To vše v době energetické krize, kterou si ještě při nedostatku zemního plynu „vylepšujeme“ vypínáním fosilních a jaderných zdrojů.
Je jasné, že pokud se má sen EU o úplné elektrifikaci dopravy stát skutečností, bude to vyžadovat mnohonásobně větší prostor a množství energie, surovin a materiálů, než jaké v současnosti vyžaduje infrastruktura pro spalovací motory. Obávám se, že tento plán je odsouzen k nezdaru, zejména pokud má být skutečně realizován nejpozději do roku 2023.
Zdroj: focus.de
Kateřina Kešnerová
Bude se Síkela líbit Leyenové?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Nominace na eurokomisaře schvaluje staronová předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyen. Může jí český ministr průmyslu a obchodu vyhovovat? Bezpochyby ano.
Kateřina Kešnerová
Nerudová chce další společné zadlužení EU
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/24/05/54122/w230/Bf830832.png)
Zastánci zákazu spalovacích motorů tvrdí, že jeho zrušení by napáchalo škody. Co ještě ukázala debata kandidátů do Evropského parlamentu?
Kateřina Kešnerová
Jací lidé mají kontrolovat Českou televizi?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Na sociálních sítích jsem narazila na seznam kandidátů do Rady České televize. Seznam obsahuje dost zvláštních až bizarních jmen. Dvě z nich mě ale opravdu zarazila, byť každé jiným způsobem.
Kateřina Kešnerová
Síkela za naše miliardy nakoupil klimatickou katastrofu
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Je to jen pár týdnů, co ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela halasně oznamoval, že stát nakoupil plynové zásobníky a taky společnost Net4Gas dohromady za víc než 40 miliard. O plynu mluví neustále. Teď mu ale asi zaskočí.
Kateřina Kešnerová
Komu slouží ekoaktivisté?
![](https://1gr.cz/fotky/blogy/21/05/54122/w230/Bf449805.jpeg)
Ekologičtí aktivisté dnes opět protestovali. Tentokrát jim vadí ČEZ, Komerční Banka, Daniel Křetínský i energeticko-klimatický plán. Komu naopak svými aktivitami pomáhají?
Další články autora |
Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč
Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...
Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“
Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...
IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě
Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...
Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě
Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...
VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho
Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...
Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová
Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....
Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie
Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...
Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu
Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...
Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce
Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...
- Počet článků 40
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1267x