Malá česká Panama

Kdysi, dnes se mi to zdá dávno, jsem patřil mezi skalní odpůrce projektu plavebního kanálu Dunaj-Odra-Labe. Bylo to v době, kdy slovo ekolog, dnes spíše ekologista, nepatřilo mezi sprostá slova. Tehdy jsem si dokázal představit, jak se stavba, kterou původně odhadovali na pětiletku, bude stavět dvacet let. Ono socialistické stavebnictví nebylo nejúčelnější, technologie pokulhávaly a na přírodní prostředí nikdo nehleděl. Dnes se na jmenovaný projekt koukám přece jen přívětivěji.

Proč jsem změnil názor? Projel jsem se totiž Baťovým kanálem. Když jsem viděl, kolika lidem poskytuje tato stavba živobytí, dovedu si představit, jak by to vypadalo kolem jeho většího budoucího bratra. Konečně, jak si uvědomoval i pan Baťa, i menší šlepr(remorkér) s několika pramicemi uveze větší náklad než vlak, navíc za třetinovou částku. Jinak by svůj průplav asi nerealizoval. Vodní dílo prý postavil natruc osvíceným politikům, kteří tvrdili, že budovat kanál je v československých podmínkách nemožné. Pokud ho prý postaví, tak se nedoplatí. Pan továrník jim vlastním příkladem prokázal, že oba dva názory jsou daleko od pravdy. Celý projekt se mu podle dochovaných zpráv vrátil ještě před 2. světovou válkou. Nevím, kolik tovaru se po Ba´tově kanálu v současnosti přeplavuje, ale jsem si jistý, že je to dnes turistická rarita evropského významu.

Pan Petržílek má pravdu v tom, že se stavbou průplavu usilovně zabývali už i naši předci. V roce 1869 byl vydán říšský vodní zákon a návazně na něj moravský vodní zákon ze dne 28. srpna 1870. Pro anglorakouskou banku vypracoval v roce 1870-1873 Prof. Ing. A. O. Pontzer projekt průplavu Dunaj–Odra pro lodě o tonáži 240 t. Průplav měl vést: Anger, Otrokovice, Přerov, Hranice a Bohumín. K překonání výškových rozdílů bylo navrženo 84 plavebních komor. Délka průplavu měla činit 273,38 km. K zásobování vodou bylo navrženo několik přehrad na Bečvě. Ovšem Finanční krize v roce 1873 stavbě zabránila. V každé další generaci se u nás objevili lidé, kteří měli zájem průplav či kanál, jak ho střídavě pojmenovávali, vybudovat. K význačným propagátorům průplavu Dunaj-Odra-Labe patřil i již jmenovaný pan Bata a prý nebýt světové války na po ní nástupu komunismu u nás, už by tu stál. Historie ovšem nezná slovíčko kdyby.

Ani soudruhům nebyla myšlenka jmenované vodní cesty až tak daleko od věci. Dopravovat lodní plechy, reaktory pro jaderné elektrárny nebo potrubí z Ostravy po řece Odře bylo lákavé a pokusy v době vysokého stavu vody nadějné. V Ostravě kvůli tomu dokonce vybudovali z Larsenových profilů jakési primitivní přístaviště. Také pardubický přístav (taková drobná česká rarita, protože pod ním je pěkných pár kilometrů Labe nesplavných) byl budovaný právě za účelem jakéhosi překladiště pro projektovanou vodní cestu. Měla vést z tohoto města až do Přerova. To se jaksi nerealizovalo, takže Pardubice mají přístav už několik desítek let hotový, ale nefunkční. V posledním desetiletí splavnění zabránili milovaní zelení ekologisté. Jejich hrádky, tolik podobné těm u obchvatu Plzně či v blízkosti Lovosic, už možná spáchaly větší finanční škody, než kolik by bylo potřeba na stavbu několika zdymadel.

Současnost popisované vodní cesty je také zajímavá. Netýká se už jenom Česka, ale celého EU. Milé soustátí s ní totiž počítá. Dnes existuje na území uvažované trasy potenciální vodní cesty stavební uzávěra. Evropská rada ve své rezoluci 1473 (2005) vyzvala Česko, Rakousko, Slovensko a Polsko, aby urychlily zpracování studie proveditelnosti projektu Dunaj-Odra-Labe a zintensivnily související politická jednání. Projekt je zařazen do nejdůležitejších dopravních projektů EU a nelze od něj ustoupit bez souhlasu všech ministrů dopravy EU. Vláda v současnoti jedná o prodloužení stavebních uzávěr podél trasy vodní cesty, přičemž se přiklání k trase Dunaj-Odra před propojením Dunaje a Labe. Co mají společné pánove Petružílek, Topolánek a nynější vláda je fakt, že zatímco jeden projekt odmítá, další o něho nemají zájem. Díky našemu členství v EU mohou zúčastnění mluvit, jak jim je libo. Konečné slovo asi padne po přijetí Lisabonské smlouvy někde jinde.

Také argumenty pana Petržílka ohledně zvýšeného odvodnění Vysočiny a přilehlých luhů a hájů jsou minimálně nepromyšlené. Projektanti plánují postavit několik přehrad, které v budoucnosti vytvoří zásobárnu vody pro průplav. Například se už dlouho počítá s přehradou Teplická na Bečvě. Zvýší setím výrazně retenční schopnost krajiny a H2O spíše přibyde. Mimochodem i samotný kanál bude mít značný vliv na zdejší vodní hospodářství. Svým způsobem je to také trochu netradiční přehradní nádrž. Tím pádem je argumentace pana ekonomického poradce ČSSD velice úsměvná :“Případná výstavba průplavního kanálu DOL by vyvolala jednu z největších ekologických katastrof na území České republiky. Vzhledem k vývoji zásadních klimatických změn a tedy k předpokládanému dlouhodobému sužování naší země extrémním suchem, lze dedukovat problémy se stavem vody v kanálu, respektive s trvalým nedostatkem vody pro provozování vodní dopravy.“ To snad ani komentář nepotřebuje.

Petržílkova teorie o spiknutí podnikatelů za účelem nekřesťanského zisku, tolik libá socialistově uchu, zase tak moc směšná není. O tom, že při obdobné stavbě k rozkrádačkám dochází, a to nejen u nás, je fakt. Vzpomenu-li výstavbu dálnice z Olomouce do Ostravy, zahajovanou s takovou pompou socialistickou vládou v čele s nynějším vystupitelem Zemanem, asi pan poradce ví, o čem mluví. Nicméně jeho pocity chápu, už díky svým dřívějším vlastním názorům a možného megaprojektu se také trochu bojím. Chápu i jeho obavy z betonářské loby, která je u nás hodně silná. Kolik miliard bude stavba stát si nedovoluji odhadovat. Protože se však jedná o evropský projekt, nejspíše na ní nebudem participovat sami. Mužná bude stát snad jen o málo více, než Bémova plánovaná olympiáda. A určitě mnohem méně, než kolik společně zaplatíme za nesmyslné povolenky emisí CO2 nebo za děsivé dotace na biopaliva a alternativní zelenou energii. Jestli se stavba zaplatí, nevím a zdvořile si dovolím pochybovat, zda to ví pan Petržílek. Po tom, co spolu s panem B. Sobotkou v českých financích předvedli, snad ani není divu. Já se naopak musím omluvit těm, se kterými jsem se dříve hádal, a potěšit je prohlášením, že dnes už jejich projekt považuji za možný a prospěšný. Také bych se chtěl dožít situce, kdy si vyjedu lodí z Brandýsa do Dunajské delty. Prostě bychom měli v Česku malou, ale naši, Panamu.

Autor: Antonín Karoch | sobota 23.2.2008 14:38 | karma článku: 13,36 | přečteno: 1314x

Další články autora

Antonín Karoch

Volba Babišem

Tak už se to blíží. Zase půjdeme k urnám a budeme do nich cosi vhazovat. To cosi je bohužel to jediné, čím my, jednotlivci, neangažovaní a jinak vcelku bezmocní, můžeme pozměnit politickou scénu. Stačí jen rozhodnout, koho volit. Koho? Autor navrhuje jednoduchou pomůcku, které říká „volba Babišem“.

25.5.2010 v 21:53 | Karma: 12,02 | Přečteno: 942x | Diskuse | Ostatní

Antonín Karoch

Český eurokomisař a pánské bradavky

Pan Špidla opět projevil ochotu se ujmout nevděčné a opovědné funkce eurokomisaře i v dalším období. Ovšem pokud mu tento vysněný a půlmilionem měsíčně honorovaný post nezkazí zlovolný president Klaus svým vytrvalým odmítáním podpisu pod Lisamonskou smlouvou. Jmenovaný občan má zcela jistě před ostatními kandidáty do Bruselu řádně nakročeno. Pánové Vondra i Švejnar jsou na tom mnohem hůře.

27.10.2009 v 19:09 | Karma: 15,80 | Přečteno: 1278x | Diskuse | Ostatní

Antonín Karoch

Oranžové obzory a miliony v tahu

Tak nám ta republika pěkně zoranžověla. Nemluvím o okresech, ovládaných hejtmany z ČSSD, i když by to jistě stálo za řeč. V mnohých krajích už leckteří občánci začínají chápat, jak si naběhli. Mluvím o tom, jak nám zoranžověly silnice bilboardy a ulice okrovými plakátky. Dokonce i lavičky v čekárnách jsou polepené oranžovými věrozvěsty. To vše doprovázeno hesly se sliby, jaké libosti nám za naše současné i budoucí peníze naši sociální spoluobčané za případný volební úspěch poskytnou. Náhle se však v poklidném rozběhu volebního soukolí objevil píseček.

8.9.2009 v 11:13 | Karma: 23,37 | Přečteno: 1483x | Diskuse | Ostatní

Antonín Karoch

Konec Spartaku Příbram ?

Aneb neveselé povídání o jedné podivné koalici, finanční hrozbě dvěma stovkám mladých fotbalistů a o nutnosti péče o zeleň na jediném příbramském zatravněném kruhovém objezdu.

8.3.2009 v 18:02 | Karma: 12,11 | Přečteno: 1178x | Diskuse | Ostatní

Antonín Karoch

Mimozemšťani přiletí 18.2.

Už nám toho času moc nezbývá. Přivézt podia, připravit sedačky pro VIP, instalovat ozvučné aparatury, vyvěsit girdle a rozdat mávátka. Také je nutné se připravit na situaci, kdy zlostný stařík z hradu bude tvrdit, že jde o humbuk. Jeho věrný následovatel, primátor, zase odmítne uvolnit Letnou, takže se celá sláva bude konat někde ve Středočeském kraji. Tam jistě bude pro podobné akce dosti místa a kontroverzní místní hejtman v krajské pokladní krabici jistě najde nějakou tu korunku ke krytí nákladů. Ale že si ti tvorové s tykadélky dávají na čas, co? Celá staletí nic a ve středu je tu máme. Z čeho tak autor usuzuje? V ten den se totiž rozhodl přítel předseda ČSSD Paroubek oznámit národu, jak vyřeší krizi.

16.2.2009 v 11:19 | Karma: 22,10 | Přečteno: 1603x | Diskuse | Ostatní

Nejčtenější

Poslala manželce zprávu, že jsme milenci. Sekal jsem ji do hlavy, vypověděl primář

16. června 2025,  aktualizováno  11:52

Šokující detaily mimořádně brutální vraždy dnes zaznívají u Krajského soudu v Plzni, kde stanul...

Advokát Prouza spáchal sebevraždu. Nechal po sobě dopis na rozloučenou

16. června 2025  12:20

V sobotu spáchal sebevraždu renomovaný padesátiletý advokát a bývalý českobudějovický soudce Daniel...

V Indii se zřítil letoun s 242 lidmi mířící do Británie, dopadl na lékařskou ubytovnu

12. června 2025  10:55,  aktualizováno  16:42

Letadlo společnosti Air India s 242 lidmi na palubě mířící do Británie se krátce po startu zřítilo...

Rudé prádlo a finta se třpytkami. Strip klub v Charkově nabízí show i útěchu

15. června 2025  20:19

Když si dvacetiletá Lisa na svou směnu ve striptýzovém klubu v ukrajinském Charkově obouvá boty na...

Sláva v Přešticích. Na svatbu komtesy z rodu Černínů přijel i belgický král

15. června 2025  14:24

Své ano si v Kostele Nanebevzetí Panny Marie v Přešticích řekli v sobotu v poledne osmadvacetiletá...

Havlíčkův Brod není pro chudé. Ceny městských pozemků zaskočily i makléře

20. června 2025

Během léta začne prodej stavebních parcel v havlíčkobrodské lokalitě Na Nebi. Vůbec poprvé tak...

Nelichotivý primát: Brno je magnetem na nehody. Zachránit ho mají radary

20. června 2025  5:34

Na vrcholu žebříčku, ovšem velice nelichotivého, se ocitlo Brno - podle indexu Generali České...

Pobyt v Jeseníkách turistům opět zpříjemní slevy, kraj na ně dá pět milionů

20. června 2025  5:29

Olomoucký kraj opět uvolní peníze na ubytovací vouchery, aby podpořil cestovní ruch v Jeseníkách...

Jak Mosad prošpikoval Írán svými agenty. Jsou mezi diplomaty, vědci i běžnými lidmi

20. června 2025

Premium Koncem dubna oběsili v Teheránu šéfa kontrarozvědky odpovědného za honění špionů izraelského Mosadu...

Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me
Ani kapka nazmar: Soutěžíme o dětské designové lahvičky NUK Mini-Me

Hledáte lahvičku, kterou si zamiluje každé dítě? Lahve z řady NUK Mini-Me jsou skvělé pro každodenní použití doma i na cestách. Mají moderní...

  • Počet článků 45
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2105x
Pravičák, který se svým pravičáctvím mívá teoretické i praktické problémy. Ale jinak má život strašně rád.

Seznam rubrik

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.