1. etapa cesty kolem republiky (Třinec -Mosty u Jablunkova)

Tak tahle kapitola se měla původně psát už loni v listopadu. Jenomže varování meteorologů, že v celých Čechách napadne sníh, start expedice odložilo. Sníh tehdy opravdu napadl v celých Čechách, ale v Beskydech prý nic nebylo ...

Sraz účastníků byl na Bílou sobotu na olomouckém nádraží. Sešlo se nás tam celkem devět (o dva víc než

v tom westernu) a nasedli jsme do expresu s příznačným názvem „BESKYD“, který nás po deváté hodině vyplivl v Třinci. Na nějaké oficiality nebyl čas, tak řekněme, že start expedice byl dán písknutím výpravčího, že kolej je volná. My jsme vyrazili přímo podél místních železáren dobýt nejvyšší vrchol Slezských Beskyd – Velkou Čantoryji. Zezačátku se šlo hezky po asfaltce, ale pak jsme se dostali krátkým trháčkem na hraniční cestu mezi Českem a Polskem. Část cesty jsme šli doslova mezi ploty a těsně před dvanáctou hodinou jsme dorazili na hlavní hřeben Slezských Beskyd. Po asi kilometrovém prudkém stoupání jsme se dostali z jara do zimy a litovali, že s sebou nemáme nějaké staré práskačky. Pod vrcholem je chata s občerstvením, kterého jsme samozřejmě využili a získali první skalpy – zelnou polévku a pivo Radegast. Po půl hodině jsme se sešli pod chatou a v půlmetrových

závějích jsme vyrazili dobýt první vrcholovou kótu. To se nám za chvíli povedlo a tak jsme mohli na Velké Čantoryji (995 mnm) vytáhnout produkty z té našé Hané. Chtěli jsme navštívit i rozhlednu, která tu stojí od roku 2002, ale byla – jak jsme správně předpokládali dole – zavřená. Všichni jsme byli spokojeni, že máme těžší půlku za sebou a že si užijem hřebenovečky. No a pak jsem poslal celou skupinu z kopce dolů, bohužel na polskou to stranu. Celá grupa se rozběhla radostně z kopce dolů, nálada super, Jura nám dokonce předvedl, jak se leze po lanech, ale když jsme dorazili k lanovce, tak jsem trochu znejistěl. Po důkladném prostudování mapy jsem zjistil, že za pět let od vydání mapy se značka prodloužila i na polskou stranu. Takže nezbývalo nic jiného, než jít zpátky na Čantoryji. Druhé dobytí vrcholu už tolik radosti nepřineslo a ještěže všici čerti v čele s Luciferem měli dovolenou, jinak by expedice předčasně skončila. Podruhé jsme se vydali správným směrem. Bohužel to ale

nebyla klasická hřebenovka, výškové rozdíly tam byly dost velké. Takže jsme sešli do jarního počasí, které panovalo na Beskydském sedle, vyšplhali na Velký Sošov (885 mnm), kde jsme se museli vyhýbat lyžařům a kde nás čekal velký šok – pohled na Velký Stožek, který jsme museli zdolat o šest kilometrů později. Jitce navíc v nepříjemném sněhu začaly docházet síly a začínalo být jasné, že se do tmy na chatu nedostaneme. Když jsme zdolali Velký Stožek (978 mnm), začalo se stmívat a půl kilometru za vrcholem jsme zatměli. Naštěstí Majkl s Naďou měli u sebe svítilny a tak jsme mohli po strastiplném putování kolem půl osmé dorazit na chatu Bahenec. Prý je odsud jeden z nejhezčích výhledů na Tatry. Vzhledem k pozdní době a taky k našemu fyzickému stavu jsme zavolali paní z penzionu v obci Bukovec, jestli by nebyla té lásky a pro nás nepřijela. Naštěstí tam paní Uršula měla rodinnou návštěvu a tak jsme kolem půl deváté mohli ochutnat její výborný guláš. Penzion paní Uršuly se nachází v nejvýchodnější obci naší republiky a je asi i nejvýchodnějším oficiálním ubytovacím zařízením.

Ráno po probuzení jsme se rozdělili na dvě skupinky. Jura, Roman a já jsme absolvovali původně naplánovanou trasu kolem nejvýchodnějšího bodu Česka, přes bývalou celnici do Polska a pak podél hranic do Jaworzynky. Zde jsme zhlédli zajímavý kostel a zjistili, že tu mají i bazén. No a pak nás cedule neomylně navedla na Trójstyk. Nebojte se, nic erotického za tím nevězí, v češtině to znamená Trojmezí. Stýká se tu Polsko, Slovensko a Česko a vlastní trojmezí se trošku překvapivě nachází v deset metrů hluboké rokli. Pak jsme šli do Hrčavy,kde jsou nejvýchodnější stavení v republice a na rozdíl od Bukovce toho dokázala využít. V obci se nachází řada roubenek, dřevěný kostel Cyrila a Metoděje, pamětní deska na budově školy vzpomíná na návštěvu Václava Havla a taky nejvýchodnější hospoda – tu jsme po krátkém hledání určili, je přímo naproti kostelu a má název Na Vyhlídce. Po krátkém občerstvení jsme šlapali příjemnou cestou na Komorovský grúň, kde se asi před dvěma hodinama napojila druhá část tlupy. Ti

využili restauračních kapacit chaty Gírová a pomalu ťapali do Mostů. Zatímco naše rychlá trojka stíhala umazávat cenné minutky, stíhali jsme se dívat i na hezké okolí. Celá cesta dolů proběhla za příjemného počasí, sem tam poprašek sněhu, škoda jen, že to tak nebylo i včera. Do Mostů u Jablunkova jsme sešli kolem zasněžované sjezdovky a nějakého toho adrenalin parku a mířili k vlakové stanici. Hlavní peloton jsme bohužel nedošli, chybělo asi pět minut. Co nám ale nechybělo, byla dobrá nálada a chuť k jídlu. V restauraci nám představili místní specialitu – misku na tatarku, která se dá i sníst. A tak jsme mohli s plnými žaludky nasednout do vlaku, s přestupem v Ostravě jsme dojeli do Olomouce a ukončili první díl cesty.

Autor: Josef Procházka | úterý 21.9.2010 7:26 | karma článku: 13,91 | přečteno: 1256x

Josef Procházka

27. etapa cesty kolem republiky (Rumburk - Višňová)

O prvním prodlouženém květnovém víkendu nastalo pro některé z nás páté roční období – období pochodu kolem naší republiky. Vyrazili jsme 128. den roku 2019 a ... a zážitky z pochodu jsou v textu níž

27.11.2021 v 13:59 | Karma: 11,07 | Přečteno: 187x | Diskuse| Cestování

Josef Procházka

26. etapa cesty kolem republiky (Dolní Žleb - Rumburk)

Dlouho v této divné době nebyl na některé věci čas a vlastně i možnost. Zůstala jen možnost zavzpomínat si na akce minulé - třeba na dobytí severního pólu v rámci pochodu kolem republiky na jaře 2018 ....

16.11.2021 v 20:47 | Karma: 11,79 | Přečteno: 207x | Diskuse| Cestování

Josef Procházka

25. etapa cesty kolem republiky (Nová Ves v Horách - Dolní Žleb)

Další pochod kolem republiky proběhl ve dvou termínech. A oba dva pochody začínaly poslechem rádia či čtením článků s názvem "Meteorologové varují ..." - tahle věta je snad povinná pro každý náš pochod :)

10.7.2018 v 22:00 | Karma: 14,08 | Přečteno: 283x | Diskuse| Cestování

Josef Procházka

24. etapa cesty kolem republiky (Boží Dar - Nová Ves v Horách)

Protože chodit po horách je mnohem zábavnější než chodit do práce, tak jsem naplánoval další část našeho příhraničního pochodu. A tak mohla naše osmičlenná skupinka původem téměř z Krušnohoří = z Moravy :) vyrazit za zážitky.

19.5.2017 v 22:18 | Karma: 14,52 | Přečteno: 371x | Diskuse| Cestování

23. etapa cesty kolem republiky (Františkovy Lázně - Boží Dar) - část 2/2

Protože na Božím Daru má svůj úřad Ježíšek, tak se rozhodl dát čtenářům tohoto blogu předčasný vánoční dárek o (zatím) poslední části pochodu kolem ČR. Pokračování bude někdy koncem května, až dojdeme do dalšího cíle :)

12.12.2016 v 8:15 | Karma: 17,60 | Přečteno: 265x | Diskuse| Cestování

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Pavel se zranil na motorce. V nemocnici na pozorování zůstane několik dní

23. května 2024  20:03,  aktualizováno  22:32

Prezident Petr Pavel se zranil při jízdě na motorce. Zranění nejsou vážná, ale vyžádají si...

Stehlíková se nemusí omlouvat za výroky o Zemanově zdraví, rozhodl soud

28. května 2024  8:49,  aktualizováno  11:12

Aktualizujeme Soud zamítl žalobu bývalého prezidenta Miloše Zemana na lékařku Džamilu Stehlíkovou kvůli jejím...

Na propuštění si třetí vítkovský žhář ještě počká, soud chce posudek psychiatra

28. května 2024  5:30,  aktualizováno  11:10

Minimálně ještě tři měsíce si počká na verdikt o podmíněném propuštění Jaromír Lukeš, třetí z...

Izraelské tanky vjely do Rafáhu. Svědci je hlásí od mešity Al-Awda, armáda mlčí

28. května 2024  11:02,  aktualizováno  11:09

Izraelské tanky vjely do centra Rafáhu na jihu Pásma Gazy, informuje Reuters s odkazem na svědky z...

Devět mrtvých kvůli ohni. Soudí ředitele domova pro postižené, vinu odmítá

28. května 2024  7:41,  aktualizováno  11:04

Okresní soud v Chomutově začal projednávat případ tragického požáru v domově pro mentálně postižené...

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...

Jsme skupina, která se snaží obejít naši republiku. Jdeme co nejblíže hranicím, ale občas nevynecháme nějakou zajímavost blízko státních hranic. Teď je naše "konečná" Rumburk a máme našlapáno 1569 příhraničních kilometrů.