Věčné téma ´naše školství upadá´, aneb je to především o učitelích
V osmé třídě, když došlo na lámání chleba a já byla postavena před otázku ´kam dál´, jsem měla utkvělou představu, že chci být učitelkou matematiky. Ta ovšem šla ruku v ruce s fyzikou, kterou jsem bytostně nenáviděla a z níž jsem měla vydřenou trojku. Divné, ne? Počty jako počty, řekli byste si. Ne tak docela. Jiný učitel, jiný přístup, nesrozumitelné, nezáživné (ne)vysvětlení a následně, přes veškerou mou snahu, na konci roku poměrně odlišná známka od té ´výborné´ z matematiky.
Prošla jsem rukama desítek ´šílených´ učitelů a několika málo skvělých, na které dodnes ráda vzpomínám a kteří mě v rámci možností, osnovami spoutáni, dali jakous takous průpravu do budoucího života.
Matematické řetězce počítané v hlavě, bez možnosti pomocných výpočtů, kdy jsme na papír napsali pouze výsledek, mě vycvičily tak, že na běžné počty skutečně nepotřebuju kalkulačku. 5 x 5, krát 5, + 100, odmocnina z ?, děleno třemi, mínus 5, krát sto se rovná ???
Když nám nešly úlohy o pohybu, dostali jsme za úkol na další hodinu přitáhnout nějaké autíčko. Nadšeně jsme jezdili po linu a najednou bylo všem jasno. Z města A vyjíždí auto rychlostí 70 km/h...... Ale to je o učitelových metodách, ne o školství jako takovém. Dějepisářka nás dokázala zaujmout tak, že nám ani nevadilo, že jsme někdy lehce přetáhli do přestávky. Nebiflovali jsme data. Prostě nám probíranou látku naservírovala takovou formou, že nám většina naskákala do hlavy během hodiny. Hodně věcí si pamatuju dodnes. Dokonce i největší flákači, frajeři, kteří se přece nebudou učit, seděli ani nedutali. Učitelka měla autoritu, uměla naučit a ani největší sígři si na ni nedovolili.
Děti jsou zákeřné. Poznají-li, že nemáte přirozenou autoritu, dokážou vám udělat ze života peklo. Dnešní děti jsou mnohem ´divočejší´ než za mých školních let. Ale jak říkám, je to o autoritě, kterou buď učitel má nebo nemá.
Biflování - všeho s mírou
Ano, básničky cvičí paměť, nabiflování vyjmenovaných slov je nutnost, o zažití gramatiky a větné stavby ani nemluvě. Ovšem nadrcení dlouhých odstavců slovo od slova, ke kterému jsme byli nuceni další učitelkou, bez toho, aniž bychom chápali obsah, v tom žádný smysl nevidím. Bazírovala na přesném znění, jak jsme si to zapsali do sešitu. Kdo nezapisoval její přesné formulace, u zkoušení měl problém. Nediskutovali jsme, ale zapisovali, až nám za propiskou jiskry odletovaly. Nic si z toho samozřejmě nepamatuju, protože jsem to měla nachrcený nazpaměť, ale kdyby se nás někdo zeptal, ´co tím chtěl básník říci´ svorně bychom všichni kroutili hlavami. Pro samé poznámky na myšlení nebyl čas.
Chybí komunikace
Děti mají problém mluvit. Mluvit nahlas, sebevědomě. Vytvořit si na věc svůj vlastní názor a umět ho obhájit.
Zkušenost z Británie
Děti jsou na školách vedeni k tomu, aby si věci logicky odvodily. Aby uvažovaly v souvislostech. Tohle mi na škole chybělo. Děti tu diskutují a následně se i lépe vyjadřují. Mají-li na něco názor, jsou vedeni k tomu, aby vysvětlily, proč si to myslí.
Ve všeobecném vzdělání a jakémsi povědomí o různých věcech zase vedeme my. Zeptejte se Brita s kým sousedí Francie, kde je na mapě Turecko a co se odehrálo v roce 1066 a málokdo vám odpoví. Kdo tu byl, můj názor určitě podpoří.
Soukromé školy - pravý opak
V Británii jsou soukromé školy prestiží a jsou na velmi vysoké úrovni. I na základní školy tu děti dělají zkoušky, jejichž laťka je nastavena poměrně vysoko. Školám nejde (jen) o peníze, ale také o udržení standardu. Rodič platí a platí tučně. Ale pokud dítě neprospívá alespoň s ´minimálním´ prospěchem, může být i vyloučeno.
Čtení a pochopení textu
Děti jsou v Británii hodně vedeny ke čtení. Obě ´mé´ děti domů denně nosily tenkou knížku a před spaním četly. Lépe si zapamatovaly slova, která se zrovna učily hláskovat, rozšířily si slovní zásobu a pomáhalo jim to zažít si i různá ustálená slovní spojení pro angličtinu tak typická. U nás to samozřejmě může podpořit zažití pravopisu, větné stavby a faktu, že jsou věty v souvětí - sem tam - odděleny čárkou.
Žádný systém není dokonalý. Na každém způsobu výuky je něco. Úroveň školství se odvíjí především od úrovně učitelů. Jestli učitelé na školách budou alespoň z poloviny tak dobří jako byla moje učitelka dějepisu či matematiky a učitelský stav bude ušetřen nepříjemných a neschopných čarodejnic jako byly všechny mé třídní učitelky, s výjimkou jedné, výše zmíněné matematikářky, naše děti budou v dobrých rukou. Pak se jen doladí osnovy, vyházejí se nepotřebné ´přežitky z minulosti´ a naše školství bude v naprostém pořádku.
Lenka Jodlová
Týden v Riu, aneb ježíši, konečně Ježíš (4.díl)
Původní plán byl vydrápat se nahoru hory, ale po nepříliš příjemné epizodce s místním obyvatelstvem z předešlého dne, jsem změnila plán.
Lenka Jodlová
Týden v Riu, aneb jak jsem se drápala na Homoli cukru
Žádné tabule o toxické vodě tu nemají, tak snad ta občasná větší vlna, která mi smáčí nožky a před kterou musím popoběhnout, aby mě neohodila víc než by bylo zdrávo, mi je nesežere.
Lenka Jodlová
Týden v Riu, aneb místo Ježíše do Botanických zahrad (díl 2.)
Budím se po šesti hodinách, celá nedočkavá .... Sprcha, snídaně a hurá na Ježíše! No, ale asi budu muset počkat. Můj podrobný itinerář se bude muset trochu přeskládat. Za oknem bílo a padají kýble vody. Snad to nebude na dlouho....
Lenka Jodlová
Týden v Riu, aneb za všechno může papoušek Blu (na pokračování)
Do sluchátek mi řve ́Ai, se eu te pego ́, šest let starý hit, který bodoval i u nás. Piluju naladění se na brazilskou notu. Před sebou mám skoro 12 hodin letu...
Lenka Jodlová
Diwali, aneb indický svátek světel v Praze
́Já si říkala, že je tu nějak černo ́! Což byla reakce paní v autobuse, když jsem jí vysvětlila, že na množství lidí kolem nemá vliv Dopravní podnik a další výluka metra, nýbrž indický svátek Diwali, festival světla, jež se dnes koná v kulturáku na Novodvorský. Paní ́sjela ́ přítomné znechuceným pohledem – pány v oblecích, dámy v nádherných sárí v zářivých pastelových barvách a dětičky načinčané v pestrobarevných slušivých miniaturách oděvů dospěláků.
Další články autora |
Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil
Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...
„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici
Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...
Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život
Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...
Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla
Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...
Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony
Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...
Zákon proti úhynu ryb. Všechny trubky svedené do řek se budou zapisovat
Premium Rybáři si všimnou úhynu ryb v řece. Hasiči, zatímco havárii likvidují, na webové aplikaci vidí,...
Náš Den D. Jak se Čechoslováci v srdci Francie postavili divizi SS
Premium Byla to nerovná bitva. Proti hrstce partyzánů stála elitní německá divize SS Das Reich na tancích...
Australský stát jmenoval tajemníka pro „pro změnu chování mužů“
Guvernérka australského státu Viktoria Jacinta Allanová jmenovala poslance Tima Richardsona jako...
Papež se sešel s Čaputovou a matkami dívek, co zemřely při nehodě autobusu
Slovenská prezidentka Zuzana Čaputová se v sobotu setkala ve Vatikánu s papežem Františkem. Na...
Byt 2 + 1, L, Teplice, ul. Gagarinova
Gagarinova, Teplice - Trnovany
2 100 000 Kč