Australskou pouští až do Alice Springs - Uluru (3/4)

Uluru. Leckdo si řekne, že je to prostě jen jakási červená hrouda uprostřed pustiny a proč se tam teda hnát. Mě ale tohle místo úplně dostalo. Ač nejsem Aboridžinec, hora na mě působí posvátně.

Vyrazili jsme ještě za tmy. Popojeli autobusem a zanedlouho napjatě sledovali, jak se Uluru na škále barev mění z tmavé šedi až po sytě oranžovou. Je to úžasná podívaná. Člověk má pocit, jako by z hory sálala zvláštní energie.

Přes den hora ´zbledne´ do pískově oranžové a navečer se opět ´rozpálí´ až do cihlové červeně.

V dešti prý bývá tmavošedofialová.

K hoře samotné jsme dorazili kolem osmé ráno. Lidí už tu bylo požehnaně. Všichni chtěli stihnout výstup ještě v relativním chladnu (bylo necelých 30 stupňů). Přes poledne se totiž hora často pro návštěvníky uzavře, neb se její povrch rozpálí na vysokou teplotu a věřte či ne, mohli byste se i spálit.

Z úcty k původnímu australskému obyvatelstvu jsem se na vršek nedrápala. Ne že bych byla pověrčivá, ale přesto jsem nechtěla pokoušet štěstí a rozlobit bohy. Kdo se rozhodl přání Aboridžinců nerespektovat, se pořádně zapotil. Výstup není nijak jednoduchý a skála je kluzká i za sucha. Některé úseky jsou tak strmé, že se musíte přidržovat lana, které je v takových úsecích k dispozici.

Já si zcela dobrovolně gigantickou horu obešla. Byla to skvělá procházka, kdy můžete docenit její majestátnost a nepochybně zajímavé skalní formace. Než horu celou obejdete, urazíte neuvěřitelných 9,4km.  Zvláštní je, že některé úseky jsou posvátné jen pro ženy a jiné naopak pro muže, na což vás upozorní informační tabule. Na takovém úseku byste se měli otočit a ani očkem na skále na daném místě nespočinout.

Postupovali jsme naprosto hlemýždím tempem, u ´pitítek´ neustále doplňovali vodu a snažili se nevnímat vlezlé mouchy, které lezly naprosto všude. Byli jsme sice vybavení síťkou přes hlavu, ale taková zoufalá moucha nepohrdne ani opocenou kolení jamkou či jiným záhybem. Největší baštou jsou ovšem oči, pusa, nos a uši, přesně v tomhle pořadí. Mouchy prostě vlezou kamkoliv, kde je, byť sebemenší, příslib jakékoliv vlhkosti. Pár jedinců vyrazilo bez síťky. Šeredně litovali, že těch pár dolarů neinvestovali.

Další noc jsme spali pod širákem na vyhlídkovém místě. Když se vzbudíme kolem půl sedmé, můžeme opět obdivovat barevně se měnící Uluru. V tzv. swagu (jakémsi pytlovém spacáku, díky němuž si neušpiníte svůj vlastní a který je vystlán molitanem pro pohodlnější poležení) jsem už měla pěkně připravený svůj spacák a oblečená do šortek a tílka jsem se chystala ulehnout. Bylo mi šílené horko. Vůbec jsem nechápala, jak kluk vedle mě může být zabalen v obou spacácích a navrch mít na hlavě kapucu tlusté mikiny. Můj swag i spacák byl otevřený dokořán, po obvodu trčely všechny mé končetiny, čímž jako kdybych vytrubovala do světa, ať se veškerá havěť na noc zabydlí v mém vaku.

Vzpomněla jsem si na příhodu mé kamarádky z Jižní Afriky. S bráchou spali pod širákem a ráno, když se kamarádka vzbudila, tak zjistila, že má ve spacáku nezvaného hosta, hada stočeného u jejích nohou. Vzbudila bratra, který řekl, ať se za žádnou cenu nehýbe, což nebyl problém, neb byla paralyzovaná hrůzou. Brácha jí prý žertovně sdělil, že prostě hadovi byla zima a přišel se ohřát a že jediný způsob, jak ho vylákat ven, je vytvořit ještě větší teplo než je ve spacáku. Rozdělali oheň a dvě hodiny čekali než se milý had uráčil a vylezl ven.

S tímhle na paměti a při představě, že se mi několikametrová hadí potvora na noc bivakuje v mém spacáku, jsem oba zavřela. Absenci kapuce mikinové jsem vyřešila kapucí spacákovou. Kolem mě všichni spali spánkem spravedlivých, jen já ne a ne zabrat. Nezbývalo než spočítat všechny hvězdy na černočerném nebi a nechat se zhypnotizovat pohledem na Jižní kříž. Sandy nám spaní pod širákem sama navrhla, tak tu asi nic nehrozí, ale pokoušet to nebudu a radši se upeču ve své spacákové sauně. Mě sice otázka hadů napadla, ale nikdo se na ně nezeptal, tak jsem to taky nechala být. Posléze bylo vše uvedeno na pravou míru, ale o tom až později.

Východ slunce byl také nezapomenutelný.

Zítra vyrážíme na Olgas (Kata Tjuta), dalších 36 skalních útvarů, od Uluru vzdálených kolem 25km.

Autor: Lenka Jodlová | pátek 19.2.2010 8:30 | karma článku: 17,30 | přečteno: 1451x

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb ježíši, konečně Ježíš (4.díl)

Původní plán byl vydrápat se nahoru hory, ale po nepříliš příjemné epizodce s místním obyvatelstvem z předešlého dne, jsem změnila plán.

14.10.2016 v 7:30 | Karma: 10,93 | Přečteno: 300x | Diskuse| Cestování

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb jak jsem se drápala na Homoli cukru

Žádné tabule o toxické vodě tu nemají, tak snad ta občasná větší vlna, která mi smáčí nožky a před kterou musím popoběhnout, aby mě neohodila víc než by bylo zdrávo, mi je nesežere.

4.10.2016 v 7:30 | Karma: 14,14 | Přečteno: 231x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb místo Ježíše do Botanických zahrad (díl 2.)

Budím se po šesti hodinách, celá nedočkavá .... Sprcha, snídaně a hurá na Ježíše! No, ale asi budu muset počkat. Můj podrobný itinerář se bude muset trochu přeskládat. Za oknem bílo a padají kýble vody. Snad to nebude na dlouho....

19.9.2016 v 7:30 | Karma: 13,09 | Přečteno: 147x | Diskuse| Fotoblogy

Lenka Jodlová

Týden v Riu, aneb za všechno může papoušek Blu (na pokračování)

Do sluchátek mi řve ́Ai, se eu te pego ́, šest let starý hit, který bodoval i u nás. Piluju naladění se na brazilskou notu. Před sebou mám skoro 12 hodin letu...

16.9.2016 v 13:20 | Karma: 11,60 | Přečteno: 175x | Diskuse| Cestování

Lenka Jodlová

Diwali, aneb indický svátek světel v Praze

́Já si říkala, že je tu nějak černo ́! Což byla reakce paní v autobuse, když jsem jí vysvětlila, že na množství lidí kolem nemá vliv Dopravní podnik a další výluka metra, nýbrž indický svátek Diwali, festival světla, jež se dnes koná v kulturáku na Novodvorský. Paní ́sjela ́ přítomné znechuceným pohledem – pány v oblecích, dámy v nádherných sárí v zářivých pastelových barvách a dětičky načinčané v pestrobarevných slušivých miniaturách oděvů dospěláků.

3.11.2014 v 7:30 | Karma: 12,41 | Přečteno: 395x | Diskuse| Fotoblogy

Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma

18. května 2024  12:02

Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...

Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny

17. května 2024  14:16

Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

Turisté si zajeli do Afghánistánu. Střelci část Evropanů povraždili i s průvodci

18. května 2024  17:57

Neznámí ozbrojenci v pátek večer v provincii Bámján v centrální části Afghánistánu zabili tři...

Přes Česko přecházejí bouřky. Zaměstnaly hasiče, v Brně čerpají lagunu

24. května 2024  9:32,  aktualizováno  11:15

V pátek se na většině našeho území objevují přeháňky, místy i bouřky. Bouřky mohou celou ČR...

Pavla propustili z nemocnice do domácí péče. Spadl v malé rychlosti, řekl Hrad

24. května 2024  10:51,  aktualizováno  11:09

Prezident Petr Pavel byl po jednodenní hospitalizaci v Ústřední vojenské nemocnici (ÚVN) propuštěn...

Náklaďák na D2 vrazil do vozu v konvoji německé armády, dva lidé se zranili

24. května 2024  11:06

Nákladní vůz na dálnici D2 narazil v noci na pátek do doprovodného vozu konvoje německé armády,...

Foto měsíce ukazuje Velikonoce na Slovensku, zachytil je Michal Sváček z MAFRY

24. května 2024

Porotu soutěže Foto měsíce Czech Press Photo v dubnu nejvíce zaujal snímek fotografa Michala Sváčka...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...