Leo Slezak, Vídeňák z Moravy

Legendární český pěvec, který ale celý život působil ve Vídni. Hlásil se k tomu, že byl Čech. Dnes ho skoro nikdo nezná

LEO SLEZÁK, VÍDEŇÁK Z MORAVY (18. 8. 1873 – 1. 6. 1946)

• Leo se narodil v Šumperku, rodina se přestěhovala do Brna, kde Leo začal chodit do školy. Rodina byla zčásti německá.

• Leo se však celý život cítil být Čechem a říkal, že každý správný Vídeňák pochází z Moravy.

• Byl flink a lajdák, škola ho nebavila. Začal se učit zámečníkem, to ho také nebavilo. Pokoušel se stát komikem a také přijal místo ve sboru.

• Smysl pro humor ho nikdy neopustil a stal se legendou stejně jako on sám.

• Jak je uvedeno výše, Leo přijal místo ve sboru a během jednoho představení zaujal jednoho ze sólistů, barytonistu Adolfa Robinsona (1838–1920). Leo totiž zpíval s ním. Adolf si Lea pozval na předzpívání, poznal Leův talent a začal učit Lea opernímu zpěvu. Leo se stal tenoristou.

• Zpěv Leo také studoval u legendárního tenoristy Jeana de Reszkeho (14. 1. 1850 – 3. 4. 1925). Osobně jsem přesvědčen, že de Reszke je mýtická bytost. Kdo o operní historii něco ví, při vyslovení jména Jean de Reszke dostává šok z přehnaného respektu. De Reszke byl významný polský hrdinný tenor. De Reszkeho legendu podporuje známý životopisný film Richarda Thorpa „Enrico Caruso“ z roku 1951. Ve filmu je naznačená rivalita mezi de Reszkem a Carusem a údajné obavy Carusa z tohoto pěvce. Myslím si však, že to bude spíše jenom legenda. Jean byl zřejmě skvělý, ale nahrávka žádná neexistuje. Ta, která existuje se poslouchat nedá.

• tady to můžete posoudit

https://youtu.be/WGRIjzHw1ws

• Leo působil mnoho let ve Vídeňské opeře. Okolo roku 1910 vystoupil Leo v NY v MET jako Otello. Lidé v publiku to prostě nerozchodili. Dobová kritika je tak pozitivní až je to legrační. Skoro to vypadá, že si ji Leo psal sám. Na jeviště Metropolitní nakráčel 200 cm vysoký 160 kilový pořez, a roztočil to. Obecenstvo z toho mělo naprostý šok.

• Jeho smysl pro humor, ironie a vylomeniny vstoupily do dějin úplně stejně jako jeho zpěv. Jeho kariéru provází řada legend, o kterých se tvrdí, že se možná ani nestaly. Jsou ale velmi krásné a budeme jim tedy věřit.

• Hrál se Lohengrin. Byl téměř závěr. Leo zpíval Grál, na jevišti stála labuť, která šla rumpálem přitáhnout do zákulisí a na které měl Lohengrin odjet. „In fernem land“ Leo nebyl ještě ani v půlce árie, když se labuť dala do pohybu a zmizela v zákulisí. Divadlo zůstalo v šoku, dirigent zastavil orchestr. Leo zachoval klid, vytáhl z kapsy kostýmu hodinky, otočil se k představitelce Elsy s dotazem „Slečno, nevíte prosím, kdy dnes jede další labuť?“ Legenda praví, že to nebyli schopni dohrát.

• New yorská MET opera, opera, která se hrála byl zmiňovaný „Otello“. Desdemona byla mladá Kirsten Flagstad (Legendární wagnerovská pěvkyně norského původu 12. 7. 1895 – 7. 12. 1962. Zasvěcené publikum ví, o koho jde) Je to divné, ale ona opravdu zpívala Desdemonu. Nebylo jí ještě ani 30 let. Na generálce měl Leo Otella háku a tahal z rukávu vtip za vtipem. Měl z toho takovou švandu, že se Kirsten naprdla a s výkřikem, že Otello je tragická opera, že je Leo debil, odkráčela středem k nejbližšímu východu. Leo za ní šel a odprošoval. Moc mu to nešlo. Kirsten mu asi moc nevěřila, že to myslí vážně. Do situace se vložila paní Slezáková. Obě dámy zdeptanému Leovi četli pak z občanského zákoníku zákon o výtržnictví. Leo se údajně tvářil jako zdrchaný kokršpaněl. Představení se ale nakonec vydařilo a Kirsten Leovi odpustila.

• Místní noviny zveřejnily poněkud negativní kritiku Leova vystoupení minulý večer. Leo sedl ke stolu a napsal do redakce novin dopis. „Vážená redakce, děkuji za konstruktivní kritiku mého včerejšího vystoupení. Noviny s tímto skvostným textem mám zrovna před sebou, a protože právě sedím na záchodě, tak je za moment budu mít za sebou.“ Myslím si, že elegantnější způsob, jak někomu sdělit, že mi je jeho kritika u zadku, asi neexistuje.

Ať jsou tyto historky pravdivé nebo nejsou, Leo Slezak je náš velký krajan a měli bychom na něj být hrdí.

• Na konci kariéry hrál v hudebních filmech.

https://www.csfd.cz/.../138129-gasparone-vesely.../prehled/

• Ano, nahrávky jsou staré. Tohle za to ale stojí. Byl to opravdu velký krajan a měli bychom na něj být hrdí. Místo toho ho nikdo nezná a lidé si myslí, že jsem se zbláznil.

• Heldentenor zpívá Schubertovu píseň „Noc a sny“ takhle

https://youtu.be/iZxHCn9ooTc

• nemá vokální výkon? Opravdu ne? Ubohá technická kvalita nemůže zakrýt, že to bylo něco výjimečného

https://youtu.be/MEBR3WEMJnc

• A teď se na nej podíváme

https://youtu.be/5yi-4iFMR18

• ta pianissima jsou neporazitelná

https://youtu.be/rkdWzsjgf6o

• Já být na místě některých současných tenoristů, kteří se snaží zpívat Otella, tak se nad sebou zamyslím

https://youtu.be/y_MP9mqsYxI

• chcete lekci Mezza voce, tady jí máte

https://youtu.be/wh2kFn1OVsk

Autor: Jiří Zedník | čtvrtek 2.5.2024 21:43 | karma článku: 5,77 | přečteno: 70x
  • Další články autora

Jiří Zedník

Giacomo Puccini, Turandot

5.5.2024 v 2:31 | Karma: 0

Jiří Zedník

Placido Domingo

4.5.2024 v 7:32 | Karma: 6,67

Jiří Zedník

Giuseppe Verdi, Otello

4.5.2024 v 0:19 | Karma: 3,64