Giuseppe di Stefano, tenor

Budiž definován di Stefanův jev – Dostanu od přírody dar hlasu, avšak díky nevhodné volbě rolí nebo repertoáru a přílišné víře ve vlastní dispozici o ten dar přijdu. Zasažena je celá hudební scéna. Taková Adelle o tom něco ví

Giuseppe di Stefano (zvaný Pippo)

24.6. 1921 – 3.3. 2008.

· Pippo byl majitelem toho nejúžasnějšího lyrického tenorového hlasu, který jsem kdy slyšel.

· Jose Carreras nikdy nezastíral, že považuje Pippa za svůj vzor a idol.

· Podobně se vyjádřil Luciano Pavarotti, který vždy tvrdil, že modeloval svůj hlasový projev dle Pippa.

· Pavarotti opakovaně vysvětloval chybu, které se Pippo dopouštěl. Já jí slyším, nejsem s to jí přesně popsat. Tóny jsou příliš otevřené, je to jeden z důvodů, proč to bylo zkraje tak úžasné. Časem se staly jakoby duté, a nakonec to byl jen křik. V závěru byl schopen jenom šeptat. Na té katastrofě se podepsala naprosto nevhodná volba rolí, interpretace příliš těžkých partů a nekázeň.

· Pippo sám ovšem za ztráty hlasu obviňoval alergii na syntetická vlákna.

· Doučil se, polepšil, ukáznil. Zčásti se to spravilo, ale nikdy ne úplně. Zpíval řadu let potom, ale to kouzlo z velké části zmizelo.

· Pippo se narodil na Sícilii. Když mu bylo 6 let rodina se přestěhovala do Milána.

· Když bylo Pippovi 16 let, začal se učit zpěvu. Je zde vtipná historka, že to bylo na základě prohrané sázky. Mám rád tyhle legendy, ale potvrdit to neumím.

· Během Druhé Světové Války sloužil v armádě, odkud ho kvůli jeho „vojenským kvalitám“ propustili. Usoudili, že bude lepší, když bude zpívat, než aby vyvíjel aktivity jako voják.

· Po druhé světová válce začal pravidelně vystupovat a jeho sláva se začala šířit.

· Někdy kolem roku 1953 se kontroverzní hudební producent Walter Legge rozhodl, že Maria Callas nahraje sérii všech standardních italských oper a hledal jí tenorového partnera. Volba padla na Pippa. A tak vznikly některé legendární nahrávky.

· Na začátku let 60. se začalo projevovat zmíněné vážné poškození Pippova hlasu. Ještě se vzmohl a nahrál některé legendární tituly, ale jeho trápení je jasně slyšitelné a trápí posluchačovy uši.

· V polovině let šedesátých Pippo podnikl svůj zoufalý pokus vystupovat jako Otello, což bylo vzhledem k charakteru jeho hlasu naprosto zničující

· V letech 1973 a 1973 Pippo podnikl poslední turné s Marii Callas. Reakce veřejnosti byly nadšené. Reakce kritiků už méně. Turné nakonec skončilo v troskách kvůli fatální indispozici obou pěvců.

· Pippovi se podařilo se z krize zčásti dostat. Z hlavních rolí přešel na minirole a písňové recitály. Nikdy to už nebylo ono a byl jenom stínem pěvce, kterým býval.

· Někdy v sedmdesátkách Pippo údajně vystoupil v Československu v Leharově „Zemi úsměvů“. Mluvil jsem s pamětníky, kteří to viděli. Vzpomínali na to řekněme s jistými rozpaky. Já ale nejsem schopen zjistit podrobnosti toho vystoupení.

· Poslední pěvecké vystoupení v divadle bylo v Turandot v červenci 1992.

· Pippo se naposledy zjevil na veřejnosti 24. října 2004 v Oderzu, kde mu byla předána cena za celoživotní zásluhy.

· V prosinci 2004 byl Pippo napaden neznámými útočníky. Z následků tohoto napadení se nikdy úplně nevzpamatoval a 3. března 2008 zemřel. Jeho smrt jsem krutě oplakal, bylo mi to opravdu líto. Jen moje okolí nechápalo, proč tak šílím a kdo to vlastně byl.

· Ještě bych asi uvedl, že Pippo byl 2x ženat. Od roku 1949 s Marií Girolami, se kterou měl tři děti. A od roku 1993 s Monicou Curth, se kterou ale žil asi od roku 1977 na psí knížku.

· YT nám umožňuje ochutnat nevídaná vystoupení a zčásti zachytit kouzlo osobnosti jménem Giuseppe di Stefano. Pippo byl vždy v hlubokém propojení se zpívaným textem a jeho emoce nám míří přímo do duše.

· Měl prostě v hlase slunce jako nikdo jiný

· Začneme drsně. Cavatina „Salut demeure chaste et pure, Faust“ Charles Gounod, rozhlasové vystoupení 1950 „u se devine la presence“. Přijde to asi po 5. minutě. Sir Rudolf Bing ve svých memoárech píše, že to byl ten nejkrásnější zvuk, který kdy slyšel.

La Boheme. Ta zvláštní záře v jeho hlase nemá žádný ekvivalent

https://youtu.be/ikZkNftqtIU

Tosca

https://youtu.be/ikZkNftqtIU

a ještě jedna Tosca. Poškození hlasu je jasně slyšet. Musíte si na to počkat. Blbý je, že je to moje milovaná nahrávka s Leontynou. Není to zase tak zlé

https://youtu.be/LLlyJOB7hRk

Tohle ale zlé je .. jauvajs!!

https://youtu.be/7zMj9rhIX2c

Libo neapolskou píseň?

https://youtu.be/SG7fP3UhqEI

Nahrávky

· Problém je jejich stáří. Hlas začal odcházet relativně brzy a tam kde je Pippo přelomový a úžasný, je zvuk poněkud omezený.

· Tosca, G. Puccini, Teatro Alla Scala With Maria Callas, Giuseppe Di Stefano, Tito Gobbi Conducted By Victor De Sabata - Puccini – Tosca 1953. Tohle je považováno za nahrávku století. Já to nemám úmyslu rozporovat, ale nezapírám, že moje Tosca to není. Mám deformaci Toscou. Slyšel jsem asi 50 verzí a mnohokrát jsem to viděl v divadle. Callas je jako Tosca strašně vášnivá. Navíc, když jí má člověk před očima, byla velmi krásná. Tosca je jedna z nejsexuálnějších oper. Je to úžasná nahrávka (a nejen proto, že to všichni říkají).

Odkaz

· Tohle už jsem zmiňoval v profilu Leontyne Price, kterou považuji za svůj idol.

· Tosca, Herbert von Karajan, Leontyne Price (můj idol), G. Di Stefano, Giuseppe Taddei .. Decca 1962. Dvojku Price/Taddei překonat je velice těžké. Tohle řadím na absolutní vrchol. Tohle je moje Tosca. Řada lidí by se mnou nesouhlasila, ale řada zase ano. Pippo na ty se tady opravdu trápí a mě to bolí. Karajan se údajně mohl vzteknout, ale já u toho nebyl, nevím. Je to v rozporu, co jsem o HvK slyšel. Prý zachovával klid za všech okolností. Nesedí to. Nahrávali všechno na desítky tejků (Jak se řekne „take“ správně česky?). Karajan měl v plánu udělat vše naopak než De Sabata. Maximální vášeň, maximální dynamika. Nahrávka je místy malinko přebuzená.

https://www.discogs.com/master/269449-Giacomo-Puccini-Leontyne-Price-Giuseppe-Di-Stefano-Giuseppe-Taddei-Herbert-Von-Karajan-Wiener-Philha

· Jednu nahrávku z dřevního období ale ještě uvedu, protože musím.

· G. Verdi, Requiem, Arturo Toscanini 1954

· Giuseppe di Stefano, Fedora Barbieri, Cesare Siepi a Herva Nelli, legendární sbor Roberta Shawa (to je ten, co hrál lovce žraloků ve Spielbergových čelistech.. nebo není?). Já si vůbec neumím představit, že tohle by bylo nahrané nějakou současnou technikou. Jenže není a řešení to nemá. I tak to za poslech stojí a má to moje nejvyšší doporučení.

Odkaz

· Antonio Votto, G. Puccini, La Boheme, Maria Callas, Giuseppe di Stefano, Anna Moffo (1956) .. zřejmě jeden z kandidátů na definitivní verzi. Není k tomu co dodat. Zvuk je trochu omezený, ale dá se to.

Odkaz

· Jedna nahrávka je ale přeci jenom na hraně, že to hraje jak takž a Pippo ještě není úplně zničený, existuje. Jenomže je to můj objev z poslední doby a nemůžu k tomu vydat žádný soud. La Forza del Destino, Verdi ..

· Fernanndo Previtali 1959 Zinka Milanov, Giuseppe Di Stefano, Leonard Warren, Rosalind Elias, Giorgio Tozzi, Dino Mantovani, Paolo Washington, Luisa Gioia, Virgilio Carbonari, Angelo Mercuriali, Sergio Liviabella.

Odkaz

· A na závěr .. Pippo je symbolem pro interpretaci italských písní. My Wagneriáni, Brahmsiáni, Bartokiani a ani Verdiáni, nikdy nemůžeme přiznat, že tohle posloucháme. Nicméně je to supernáladovka .. na večer u vínka. Čím je to novější, tím více jsou slyšet Pippovy potíže,

https://www.discogs.com/master/993601-Giuseppe-Di-Stefano-Giuseppe-Di-Stefano-Sings-Neapolitan-Songs

https://www.discogs.com/master/515034-Giuseppe-di-Stefano-Sings-Neapolitan-Songs

https://www.discogs.com/master/670430-Giuseppe-Di-Stefano-Neapolitan-Songs

Autor: Jiří Zedník | čtvrtek 2.5.2024 2:14 | karma článku: 3,42 | přečteno: 54x
  • Další články autora

Jiří Zedník

Erich Leinsdorf

27.5.2024 v 1:37 | Karma: 0

Jiří Zedník

Dietrich Fischer-Dieskau

25.5.2024 v 0:37 | Karma: 3,32

Jiří Zedník

Franco Bonisolli

25.5.2024 v 0:30 | Karma: 0

Jiří Zedník

Sir Georg Solti

25.5.2024 v 0:23 | Karma: 0