Na "záhadném" zmizení Airbusu AirAsia není nic záhadného.
Zopakujme si známá fakta. Letoun Airbus A320-200, mířící za Surabáje do Singapuru během letu zmizel i s 162 pasažéry a členy posádky. V oblasti byly silné tropické bouře a při posledním kontaktu žádala posádka o povolení vystoupat na letovou hladinu 38 000 stop. Piloti nehlásili žádný technický ani jiný problém. Po zhruba dvou minutách s ním dispečink ztratil spojení a stroj posléze zmizel z radaru. Letoun evidentně havaroval.
Nejravděpodobnější scénář - letoun se dostal do blízkosti bouřky na trase letu. Za špatného počasí to piloti mohou zjistit až na svém meteo radaru, přičemž vzdálenost od bouřky závisí na řadě faktorů (nastavení radaru, jeho citlivost, okolní oblačnost atd.)
V takovém případě má kapitán (je to na jeho rozhodnutí) pět možností. Může bouřku obletět. Problém může být množství paliva, které má k disposici a také nemusí mít informaci o rozloze bouřky. Druhá možnost je bouřku nadletět. Je to nejjednodušší, ale ne vždy možné. Limitem je dostup letounu a výška bouřkové oblačnosti. Třetí možnost je divertovat - zamířit na nejbližší náhradní letište. Je to jisté, ale pro firmu neekonomické a pro cestující to znamená také komplikace (návazné lety atd.). Čtvrtou možností je zůstat před bouřkou a létat malý obrazec zhruba ve tvaru oválu, takzvaně vyčkávat. Je nutno vyčkat, než se bouřka posune bokem nebo zeslábne natolik, že není nebezpečná. Opět je to o palivu. U silných, stacionárních a rozsáhlých bouřek to nelze aplikovat. Poslední, "zoufalou" možností je pokusit se najít nejslabší místo bouřky a tím se pokusit proletět.
Když vezmeme v úvahu známá fakta , vyplývá z nich, že piloti se chtěli vyhnout bouřce a vystoupat nad ní (požádali o stoupání, nikoliv změnu směru, což by odpovídalo volbě jiného řešení). Snažili se dostat na nejvyšší myslitelný dostup letounu (12500 m), což je právě 38 000 stop. Letoun byl přitom téměř plně obsazen, takže této hladiny mohl horko těžko dosáhnout. Za normálních okolností by učitě maximální dostup nežádali. Patrně zjistili, že to nestačí, přesto se zjevně pokusili bouřkou proletět, jinak by požádali dispečink o změnu směru. Možná se domnívali, že v té výšce již nebudou vzdušné proudy v bouřkovém mraku tak silné. V každém případě za toto rozhodnutí zaplatili životem. Buď letoun rozlámaly turbulence v mraku (dopravní letadlo nesnese kdovíjaké přetížení), nebo doplatili na svou snahu, být co nejvýše. Na hranici dostupu je totiž letová obálka (graf rychlostí při kterých letoun ještě letí) totiž poměrně úzká. Rozsah rychlostí, kterou musí piloti dodržovat je velmi malý a v bouřkovém mraku je kvůli náhlým změnám rychlostí okolního vzduchu prakticky nemožné ho dodržet. V takovém případě letadlo padá.
Äni v jednom případě by piloti nebyli schopni dát jakoukoli zprávu a i kdyby se o to pokusili, přes výboje a elektromagnetické pole bouřky by signál těžko prošel.
Teoreticky jsou možné i jiné scénáře (bomba na palubě) ale nepříliš pravděpodobné.
Jindřich Tůma
Jindřich Tůma
Rusko nám diktuje, kdo smí být naším ministrem
Třicet let po sametové revoluci nám Rusko diktuje, kdo smí být naším ministrem. To není vtip, ale smutná realita dnešních dnů.
Jindřich Tůma
Babišova vláda si kupuje volební hlasy - za cenu tisíců mrtvých seniorů.
Dnes a denně jsme svědky, jak se různé profesní lobbistické skupiny státních zaměstnanců domáhají přednostního očkování. A vláda na to slyší. Každý hlas ve volbách se přece počítá a mrtví si stěžovat nemohou.
Jindřich Tůma
Kauza Bečva - je to marný, je to marný, je to marny
Tak nám premiér Babiš konečně poskytl klíč k vyřešení záhady otravy Bečvy. Stačí použít prastarou metodu vyšetřovatelů nazvanou latinským názvem „cui bono“.
Jindřich Tůma
Očkovací strategie…nebo tragédie?
Je to jedno ze zásadních témat poslední doby – koho přednostně očkovat , aby byly ztráty z epidemie Covid-19 co nejmenší? Vláda, jako obvykle, žádnou strategii nemá, takže očkování je jeden velký chaos.
Jindřich Tůma
Žaloba na premiéra a nepochopení státních zástupců
Pražské městské zastupitelství potvrdilo, že žaloba právníka Petra Němce na premiéra a členy vlády v souvislosti s pandemií Covidu-19 je nedůvodná. Žalobci se fatálně mýlí.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Pokleknete a budete prosit. Generál slíbil zničit NATO do roku 2030
Velitel čečenských sil bojujících na Ukrajině a věrný obdivovatel ruského prezidenta Vladimira...
Silný vítr komplikuje dopravu. Z Havlíčkova Brodu nejezdí vlaky na dvou tratích
Silný vítr potrápil hlavně řidiče na Pardubicku. Z důvodu pádu několika stromů museli policisté...
V O2 areně prochází voda magnetickou rezonancí. Zlepší led pro MS v hokeji
Organizátoři se připravují na mistrovství světa v ledním hokeji, nedávno instalovali unikátní...
První máj lákal motorkáře, nehodu na Klatovsku jeden z nich nepřežil
Krásné počasí a sváteční volno vytáhly ven motorkáře, jarní vyjížďky měly ale v Plzeňském kraji i...
Práce k lidem patří, hodnotí účastníci první máj. Oslavy zdůrazňují i politici
Politické strany, hnutí a spolky a jejich příznivci se sešli k oslavám prvního máje. V Praze se...
PRACOVNÍK PODPORY PRODEJE (A12500)
AURES Holdings a.s.
Olomoucký kraj
nabízený plat:
30 000 - 32 000 Kč
- Počet článků 20
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1205x