S Jóbem tváří v tvář ztrátě a utrpení
Všimněme si, že Jób se bál – bál se i v době, kdy se mu dařilo. Bál se tolik, že nepoznal "klidu ani míru ani odpočinutí" (Jób 3,26). A pak... "přišla bouře". Jób byl člověkem boha bojným – a jak se ukázalo, měl k tomu pádné důvody. Bůh (respektive satan s plným Božím svolením) se vyjevil z pozice síly a vystavil Jóba zkoušce (proč? ptá se C. G. Jung ve své Odpovědi na Jóba[3], proč Jóba zkoušel, když ve své vševědoucnosti věděl, jak mu je jeho služebník věrný?).
K Jóbově kauze lze přistoupit z různých teologických úhlů pohledu a nutno podotknout, že z teologického hlediska se podle mne stále jedná o velkou výzvu duševním schopnostem věřícího člověka. "Je to nezvykle silný antropomorfismus, říká-li Hospodin o sobě, že se dal svést, aby bezdůvodně mořil člověka, o jehož věrnosti nemohly být pochybnosti. (...) Tento antropomorfismus upozorňuje na to, že Hospodinovo nepochopitelné počínání je ‘dílo jemu nevlastní' (Iz 28,21), za nímž se skrývá soucitné a v dobrotě nakloněné srdce."[4] čteme ve Výkladech ke Starému zákonu. Musím říci, že na mne ta slova nepůsobí příliš přesvědčivě. Spíše se přikláním k Jungově poznámce, že se Bůh "úžasně snadno a bezdůvodně nechal jedním ze svých synů, myšlenkou pochyb, ovlivnit a znejistit, pokud jde o Jóbovu věrnost."[5]
Pohlížím-li na knihu Jób jako na metaforu tragického lidského osudu, střetávám se s menšími problémy, než kdybych se musel vyrovnávat se skutečností, že Bůh, který je Láska, se nechá zviklat satanem a vystaví prokazatelně nevinného a spravedlivého člověka nesnesitelnému utrpení. Takto mohu na konající sílu, tedy na dvojici Bůh – satan, pohlížet jako na slepé síly přírody a chaosu, které nehledí na to, zda je jejich terč dobrý či zlý, spravedlivý, či nespravedlivý, "protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé." (Mt. 5,45) Nezapomínejme, že slunce hřeje a dává růst, ale také spaluje, vysušuje a zabíjí. A déšť – déšť může přinést vláhu rostlinám i vyprahlým ústům, stejně jako může přinést záplavy, povodně, potopu.
Je-li tedy Jób viděn jako oběť slepých sil přírody, chaosu a náhody[6] je tak jeho příběh i dnes vynikající metaforou lidských osudů. Jistě si na něj vzpomnělo mnoho Židů v koncentračních táborech a jistě by oslovil oběti válek, přírodních katastrof a epidemií.[7] Tyto věci se prostě dějí a my jsme vůči nim zoufale bezmocní.
Neoddělitelnou součástí této metafory jsou Jóbovi "přátelé". Přicházejí ve chvíli, kdy tragický hrdina potřebuje pomocnou ruku nebo alespoň soucit; nejprve bezradně mlčí a poté – filozofují! Mnoho lidí již ve chvíli utrpení slyšelo, že se málo snažili, že všechno zlé je k něčemu dobré, že jde o důsledek špatné karmy z minulých životů, že náhoda neexistuje, že se mají vzchopit... a leccos dalšího. Je psychologicky pochopitelné, že tváří v tvář utrpení bližního nemáme co říci a poté, když už ticho trvá příliš dlouho a jsme trpícím vyzváni k řeči, snažíme se najít nějaké vysvětlení. Více než na bližního v té chvíli myslíme na sebe, na snahu nevnést do vlastních životů tragédii nepochopitelného.
Ze slov Elífaze, prvního z "přátel", vyplývá přesvědčení, že "nevinný nemůže zhynout, ale zato pachatelé ničemností sklidí, co rozsívají. Jinými slovy: člověk je sám svého štěstí strůjce. Proti tomuto stanovisku se bude Jób neúnavně bouřit, protože mu je jeho přátelé budou ustavičně připomínat, aby mu dokázali, že je skrytý hříšník, který si svou bídu přivodil vlastní nepravostí, kterou se snaží před lidmi utajit."[8] Také Jung si všímá, že: "K Jóbovým útrapám přispívají mravními mukami podle svých sil i jeho přátelé, a místo toho, aby jej, kterého Bůh zrádně opustil, podpořili alespoň vřelostí srdce, moralizují až příliš lidským, to znamená tupým, bezduchým způsobem a zbavují ho ještě i té poslední pomoci spočívající v lidské účasti a porozumění, přičemž nelze zcela vyloučit podezření, že i to se děje s tichým Božím souhlasem."[9]
Rendtorff v této souvislosti poukazuje na skutečnost, že výpovědi Jóbových přátel vycházejí ze "zkušenostní moudrosti", tyto výpovědi však pro Jóba nejsou přijatelné, protože je "nemůže vidět ve svém vlastním utrpení potvrzena."[10] To je důležitý postřeh – ukazuje se tím, že vlastní zkušenost, a dokonce ani zkušenost celých generací, nelze neempaticky aplikovat na situaci bližního, jakkoli jsme o své pravdě přesvědčeni. Je to ostatně rovněž zkušenost, která ukazuje, že nedostatek vcítění do utrpení druhého tím toto utrpení násobí často až za hranice snesitelnosti. "Přímá slova mohou zjitřit ránu, a co sledujete, že mi stále domlouváte?" (Jób 6,25) Všechno má svůj čas – i přímá slova a jitření ran; jakkoli to je z dlouhodobého hlediska terapeuticky často prospěšné, pro první pomoc je třeba volit jiné cesty. Autor knihy Jób na to v těchto pasážích poukazuje a prokazuje tak vynikající znalost reakcí lidské psychiky v hraničních situacích.
Jak se tedy postavit k problému krutých ran osudu, jejichž hrozba nad námi visí jako Damoklův meč? Jak se vyrovnat s "krizí moudrosti", která zároveň odrážela i krizi společenského řádu v poexilní době, kdy poetická část[11] knihy Jób pravděpodobně vznikla[12]? Jak naložit s krizí moudrosti, která je stejně platná i v kontextu doby naší?
Jak jsem již poukázal, Jób se i v době, kdy žil v blahobytu, bál, bál se tolik, že "nepoznal klidu, míru ani odpočinutí" a pak... "přišla bouře". Bouře někdy prostě přijde – a, jak ukazuje kniha Jób, přijde bez ohledu na to, zda se strachujeme, či nikoli.
Východní nauky i někteří mystikové západu hovoří o neulpívání, japonský kodex bušidó v podání spisu Hagakure praví: "Udržujíc si správného ducha od rána do noci, jsa navyklý na ideu smrti a rozhodnutý ve věci smrti a považujíc se za mrtvého, stávajíc se tak jedním s Cestou válečníka, identifikujíc se tak s ní, můžeš prožít život bez možnosti neúspěchu a můžeš vykonávat svůj úřad správně."[13]
Jób v prachu, pokrytý vředy, kontruje: "Je snad z kamene má síla a mé tělo z bronzu?" (Jób 6,12). Je morální povinností každého člověka být takto statečný?
Domnívám se, že nikoli. Přesto se nám v knize Jób dostává důležitého poučení: Síly, které nás přesahují a které jsou schopny obrátit naše životy naruby, zcela ignorují sílu našich obav. Máme-li tedy možnost dopřát si klidu, míru a odpočinutí, udělejme to. Žádné neštěstí tím ani nepřivoláme, ani neodvrátíme.
K tomu, abychom klidu, míru a odpočinutí docílili, nemusíme být mystiky ani bojovníky, nemusíme sami sebe pokládat za mrtvé, stačí jen podvolit se alespoň někdy kráse okamžiku a zapomenout, alespoň na chvíli, na strach ze ztráty.[14]
LITERATURA:
Bible. Písmo svaté Starého a Nového zákona. Podle ekumenického vydání z r. 1985. Biblická společnost v ČSR, 1990.
JUNG, C. G.: Výbor z díla IV. Brno: Nakladatelství Tomáše Janečka, 2001.
RENDTORFF, R.: Hebrejská bible a dějiny. Úvod do starozákonní literatury. Praha : Vyšehrad, 1996.
STAROZÁKONNÍ PŘEKLADATELSKÁ KOMISE: Výklady ke Starému zákonu. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 1998.
ŠOUREK, M.: Hovory s biblí : za poznáním knihy knih a jejího významu. Praha : Kalich, 1991.
Nová Akropolis – Zrcadlo kultury č.1 – http://www.akropolis.cz/default.asp?page=document&4=10000197
POZNÁMKY:
[1] srv. Lv. 13.
[2] "Sedět v ‘popelu' patřilo ke smutečním obřadům jako projev pokory a pokání (...). Někteří badatelé tu chtějí vidět projev Jóbova zármutku nad úmrtím dětí, ale textová souvislost jednoznačně zdůrazňuje spojitost mezi jeho počínáním a jeho osobním utrpením." Výklady ke Starému zákonu III., s. 33.
[3] JUNG, C. G.: Odpověď na Jóba. In: Výbor z díla IV. S. 278nn.
[4] Výklady ke Starému zákonu III., s. 31.
[5] JUNG, C. G.: Odpověď na Jóba. In: Výbor z díla IV. S. 297.
[6] "V úvodu knihy se střídají čtyři scény pozemské a dvě nebeské. Scény pozemské by zůstaly zprávami o nevysvětlitelných pohromách, které Joba stihly, kdyby nebeské scény nepoodhalily čtenáři závoj z tajemství událostí. Job přirozeně nic nevěděl o tom, co se v Boží radě událo a co by mu snad jeho zápas ulehčilo. Čtenář naproti tomu má výhodu, že smí nahlédnout za onen závoj, aby pochopil spád událostí." (ŠOUREK, M.: Hovory s biblí : za poznáním knihy knih a jejího významu. s. 100.) Tuto skutečnost beru v potaz, přesto se však zaměřím na problematiku pozemského člověka, který o nebeských souvislostech, ať již reálně existují či nikoli, nemá zprávy, a je tedy nucen vnímat svou situaci právě jako následek "nevysvětlitelných pohrom".
[7] Jóbovy služebníky a stáda pobijí nepřátelé a Boží oheň z nebe; jeho syny a dcery zabije silný vitr (Jób 1:13-20).
[8] Výklady ke Starému zákonu III., s. 44.
[9] JUNG, C. G.: Odpověď na Jóba. In: Výbor z díla IV. S. 299.
[10] RENDTORFF, R.: Hebrejská bible a dějiny. S. 312.
[11] Rolf Rendtorff, hovoří o dvou vrstvách textu a dělí jej na "dvě různé složky: prozaicky pojaté rámcové vyprávění (kap. 1n a 42,7-17) a poeticky formulovanou hlavní část, která obsahuje dialogy mezi Jóbem a jeho přáteli (3-37) a boží řeči s Jóbovými odpověďmi (38,1 – 42,6)." (RENDTORFF, R.: Hebrejská bible a dějiny. S. 314.) Rendtorff pokládá právě vztah mezi těmito dvěma částmi za jeden z nejzákladnějších problémů knihy Jób. Ukazuje, že zatímco rámcové vyprávění líčí Jóbův život jako život bohatého vlastníka stád, což snad má být záměrná obdoba k praotcům, poetická část knihy předpokládá zcela jiné poměry: Jób byl podle ní vysoce váženým a vlivným občanem jednoho města.
[12] RENDTORFF, R.: Hebrejská bible a dějiny. S. 314.
[13] TSEKUMOTO YAMAMOTO: Hagakure. Citováno z: FLAITINGR, L.:Rytíři a bojovníci. In: Nová Akropolis – Zrcadlo kultury č. 1. Zdroj: http://www.akropolis.cz/default.asp?page=document&4=10000399
[14] Toto zamyšlení nad knihou Jób bylo napsáno už před lety pro jednoho studujícího teologické fakulty, který potřeboval seminárku na biblické téma. Vyzkoušel jsem si tedy práci „ghostwritera“, nebylo to ostatně poprvé ani naposledy, a napsal text, který v té době (a ani v letech, co následovaly) neodrážel mé skutečné názory na život. Zajímavé je, že nyní je víceméně odráží – jako bych svému vlastnímu textu, k němuž jsem měl tehdy dosti odtažitý vztah, postupně dorostl.
Jaroslav POLÁK
Buďme více lidmi
Dlouhou dobu jsem na blog nic nenapsal, protože na téma „koronavirus“ psalo leckde mnoho povolanějších, a jiná témata mi připadla aktuálně nepodstatná. Myslím však, že nastal čas přijít s troškou do mlýna...
Jaroslav POLÁK
Vytěžování smrti
Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?
Jaroslav POLÁK
Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?
Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...
Jaroslav POLÁK
Všichni tady chcípneme
Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.
Jaroslav POLÁK
Svatodušní dopis bratrům ateistům a sestrám ateistkám
Češi nejsou ve své většině národem ateistů, ale pohanů. Nicméně i ateistů je u nás celkem dost a rád bych se s nimi, ale samozřejmě i s kýmkoli dalším, podělil o malé vyznání.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Nová odhalení z fakulty: studenti viděli vraha dřív, policie byla v budově víckrát
Premium Masový vrah David K., který v prosinci při střelbě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v...
Na důchodce zaklekli, chalífát neřeší. Němce děsí mdlé reakce jejich politiků
Premium Snímky stovek radikálních islamistů demonstrujících v ulicích severoněmeckého Hamburku, kteří...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot