Aplikovaná etika 5 – Životní prostředí - Argumenty pro a proti
I. Parafráze eseje Aldo Leopolda The Land Ethic
Pozici obhájců inherentní hodnoty životního prostředí bude v našich úvahách zastupovat svým esejem The Land Ethic jeden z prvních enviromentalistů, americký vědec a spisovatel Aldo Leopold (1887 – 1948). Seznamme se nyní s jeho myšlenkami.
Etická sekvence
Rozšíření etiky, jež je studováno filosofy, je ve skutečnosti procesem ekologické evoluce, který může být popsán jak filosofickými tak i ekologickými termíny. Z ekologického hlediska je etika omezením svobody konání v boji o existenci. Filosoficky je etika rozlišením sociálního chování od antisociálního. To jsou dvě definice jediné skutečnosti, jejíž původ spočívá v tendenci vzájemně závislých individuí či skupin vyvíjet formy spolupráce. Ekologové tomu říkají symbióza. Politika a ekonomika jsou pokročilými formami symbiózy.
První etické normy řešily vztahy mezi jednotlivci, Mojžíšovo desatero je takovým příkladem. Zlaté pravidlo se snaží integrovat jednotlivce do společnosti, demokracie pak integruje společenskou organizaci do jednotlivce.
Zatím však nemáme žádnou etiku, která by se zabývala vztahem člověka a země a zvířat a rostlin, které na ní žijí. Vztah k zemi je čistě ekonomický, jako k vlastnictví, a zahrnuje privilegia, nikoli však povinnosti.
Takové rozšíření etiky je evoluční možnost a ekologická nutnost, je to třetí krok v řadě. Jednotliví myslitelé, už od Ezechiela a Izajáše, se k tomu vyjadřovali, ale společnost jako celek to nikdy nepřijala.
Etika by měla být chápána jako druh vyvíjejícího se společenského instinktu a měla by nám poskytovat vedení v nových a komplikovaných ekologických situacích.
Komunitní instinkt
Etika se zatím vyvinula tak, že omezuje soutěživost jednotlivce vzhledem ke komunitě; krajinná etika (orig. „land ethic“) prostě rozšiřuje hranice komunity tak, že zahrnou půdu, vodní zdroje, zvířata i rostliny, tedy na krajinu, zemi.
Ekologická etika stručně řečeno mění roli člověka z dobyvatele země-komunity v jejího obyvatele a implikuje respekt k jejím dalším členům a ke komunitě jako celku. Historie nás poučila, že dobyvatel nakonec poráží sám sebe, jeho vítězství se obrací proti němu, neboť věří, že ví, jak dobytá komunita funguje, ale mýlí se.
Nevzdělaní lidé si myslí, že rozumíme přírodě, lidé vzdělaní však vědí, že komplexitě ekosystémů možná úplně neporozumíme nikdy. Mnohé z toho, co se v lidských dějinách událo, záviselo ve skutečnosti na interakcích lidí a země, na tom, jak země reagovala na lidskou činnost, závisel zase osud populací (autor uvádí konkrétní příklady z osídlování Ameriky bílými přistěhovalci a jejich vlivu na krajinu).
Ekologické svědomí
Ochrana přírody je stav harmonie mezi člověkem a zemí. Navzdory veškeré propagandě a úsilí se pokrok v tomto směru vleče hlemýždím tempem. Ukazuje se, že pokud například farmáři dostanou nějakou nabídku od státu, která zahrnuje z jejich strany péči o krajinu, využijí ji, ale jakmile dotace skončí, v činnosti nepokračují. Jednají pouze ve svém vlastním sobeckém zájmu. Dokonce i když svým počínáním způsobí škodu celé komunitě, zůstávají jejími respektovanými členy. Podivné na tom je, že jiné závazky přesahující jejich sebezájem, například pokud se jedná zlepšování obecních cest, podporu školy, církve či sportovního klubu atd., ochotně přijímají. Využití země je však stále bráno, stejně jako před staletími, jako ryze ekonomická záležitost.
Žádných významných etických posunů nebylo nikdy dosaženo aniž by došlo k vnitřní proměně lidských preferencí a přesvědčení. Důkazem, že ochrana přírody se ještě nedotkla základů lidského chování, je to, že filosofie a náboženství o ní dosud neslyšely. Abychom to usnadnili, musíme učinit tuto otázku jednoduchou. (Esej je z roku 1948! Od té doby se naštěstí leccos změnilo i co se náboženství a filosofie týče.)
Náhražky krajinné etiky
Je smutné, že aby se dostalo ochrany například zpěvným ptákům či některým predátorům, museli přírodovědci přijít s ekonomickými argumenty – například že bez ptáků by se přemnožil obtížný hmyz nebo že predátoři zkvalitňují námi lovenou kořist tím, že loví slabé kusy. Argumenty založené na tom, že všechny druhy jsou součástí společenství, že neexistují „bezcenné druhy“ nejsou příliš účinné. „Nedostatečná ekonomická hodnota“ bývá osudná nejen jednotlivým druhům, ale i celým biotopům, jako jsou močály, duny či pouště. Ty bývají zachraňovány vládou udělením statutu národního parku apod., ale takto samozřejmě nemohou být zachráněny všechny vzácné lokality. V některých případech, obvykle až po jejich likvidaci, se pak ukázalo, že i „pustiny“ mohou mít ekonomickou hodnotu.
Existuje zde tendence přenášet veškerou odpovědnost a ochranu přírody na vládu, nicméně do jaké míry ji může převzít? Kolik z vybraných daní na to lze použít? Pokud je zde odpověď, pak spočívá v přenesení části závazků na majitele půdy. Ti však za to očekávají peníze. Pokud to od nich vyžaduje extra náklady, budiž, pokud to však vyžaduje jen čas či změnu přístupu, je takový požadavek diskutabilní.
Systém ochrany přírody založený výhradně na ekonomickém sebezájmu je nesmírně nevyrovnaný. Vede k ignorování a někdy i k eliminaci těch částí přírody, které nemají komerční využití, které jsou však nezbytné pro její zdravé fungování. Vychází z falešného předpokladu, že ekonomické části přírody, budou fungovat bez těch neekonomických, a převádí příliš mnoho zodpovědnosti na vládu. Tuto situaci může napravit jedině etický závazek na straně majitelů.
Ekologická pyramida
Zde autor vysvětluje fungování v řetězců a ekologické potravní pyramidy a to, že jakákoli změna nějak ovlivní celek, dále se zabývá tím, jaký vliv mají lidské zásahy. To jsou dnes známé věci, takže tuto část ve své parafrázi přeskočím.
Závěry jsou:
1) Země není jenom půda.
2) Původní rostliny a živočichové umožňují cirkulaci energie, ostatní mohou a nemusí.
3) Člověkem způsobené změny jsou jiného řádu než evoluční změny a mívají nezamýšlené důsledky.
Celosvětově dochází k dezorganizaci země, což lze přirovnat k nemoci. Krajina postupně chudne, přičemž o ekologické roli některých druhů nemáme vůbec informace.
Problém může způsobit hustota zalidnění – předpoklad, že když malé zvýšení hustoty populace o něco zvýšilo kvalitu života, pak velké zalidnění bude znamenat velké obohacení, je mylný a odporuje poznatkům ekologie.
Zdraví země a A-B rozkol
Krajinná etika reflektuje existenci ekologického svědomí a odráží přesvědčení o individuální zodpovědnosti za zdraví země. Zdraví znamená kapacitu sebeobnovy země, ochrana přírody je naše úsilí porozumět této kapacitě a ochránit ji.
Ochranáři jsou známi svými vzájemnými neshodami. Lze je rozdělit na dvě skupiny. Skupina A pokládá za zemi pouze půdu a její funkci spočívající v produkci komodit, skupina B vnímá zemi jako biotop a její funkci vnímá šířeji – jak moc širší má být, o tom se vedou spory.
Jak v oblasti lesnictví tak v případě divoké přírody pokládá autor za svědomitější přístup skupiny B, co se týče polnohospodářství, cítí se být méně kompetentní, uvědomuje si, že rolník musí měnit biotop více než lesník, ale hovoří o možnosti „biotického farmaření“.
Ve všech rozporech se projevují základní paradoxy: člověk dobyvatel versus člověk obyvatel přírody, věda ostřící jeho meče versus věda jako zdroj světla ozařující svět, země jako otrok a sluha versus země jako kolektivní organismus.
Vyhlídky
Asi největší překážka v evoluci ekologické etiky spočívá ve vzdělávacím systému. Ekologie by se měla stát součástí mnoha různých vyučovaných předmětů.
Farmáři stále vnímají zemi jako nepřítele, jehož musejí zdolat, a nezdá se, že by ke změně jejich přístupu vedl pokrok v mechanizaci.
Je třeba přestat přemýšlet o zemi pouze z ekonomického hlediska a začít chápat její hodnotu etickou a estetickou. Správné je to, co zachovává integritu, stabilitu a krásu biotické komunity. Pokud to dělá něco jiného, je to špatné.
Samozřejmě se nemůžeme zbavit ekonomického hlediska, ale musíme se zbavit představy, že ekonomika určuje vše.
Evoluce ekologické etiky je jak intelektuální, tak emocionální proces. Mechanismus spočívá ve vzniku společenského ocenění správných činů a odsouzení těch nesprávných.
II. Parafráze eseje Williama F. Baxtera People or Penguins
Opačný tábor, tedy odpůrce myšlenky, že by životní prostředí mohlo mít hodnotu samo o sobě, zde bude zastupovat esejem People or Penguins William F. Baxter, jenž byl profesorem práva na Standforské univerzitě.
V úvodu svého pojednání Baxter konstatuje, že cíle týkající se životního prostředí, nejsou cíle konečné, jsou to prostředky k dosažení nějakého jiného cíle.
Otázka zní: Co vlastně chceme? Když se například bavíme o čistotě ovzduší, klademe si otázku „Jak má být čisté?“ a je legitimní se zeptat i „Proč by mělo být čisté?“ To je důkaz, že to je prostředek a ne cíl, u cíle, například pokud jde o lidské právo na svobodu, jež neomezuje svobodu druhého, se neptáme proč by tomu tak mělo být, cítíme takovou otázku jako impertinentní.
Autor předpokládá, že společnost by se podepsala pod čtyři nebo pět hlavních cílů, jež by mohly sloužit testovací kritéria, jimiž by mohly být poměřovány všechny ostatní neshody. Problém je, že každý nový přidaný cíl bude jistým způsobem v konfliktu s již akceptovanými cíli.
Baxter navrhuje čtyři, které používá jako konečná testovací kritéria pokud jde o zarámování problémů lidské organizace, a říká, že jeho pozice k problému znečištění z těchto čtyř kritérií vychází, přičemž nám tato kritéria mohou pomoci tomu, pro nějž jsou akceptovatelná, určit, který názor se v dané záležitosti více blíží pravdě a poslouží obecnému prospěchu. Pokud je čtenář neakceptuje, bude se svými názory zřejmě lišit a musí určit vlastní základní sestavu kritérií.
Kritéria jsou následující:
- Kritérium sfér svobody (vzájemně se neomezujících lidských svobod).
- Plýtvání je špatné. Dominantním rysem lidské existence je stav nedostatku, a neměli bychom plýtvat zdroji – materiálními, ani třeba zdroji v podobě schopností lidí. Každý zdroj by měl být využit co nejefektivněji ve prospěch člověka.
- Každý člověk by měl být považován za cíl, nikoli za prostředek, a mělo by se mu dostávat důstojnosti, a pravidla společnosti by se k němu měla vztahovat nestranně (rovnost před zákonem).
- Jak osobní iniciativa tak příležitost ke zlepšení podílu člověka na uspokojení by měly být u každého individua zachovány. Zachování osobní iniciativy je diktováno kritériem neplýtvání a vystupuje proti neustálé a rovnostářské redistribuci zdrojů či bohatství, současně však musí mít jednotlivec nárok na určitý minimální podíl společného bohatství, aby se nedostal do situace tak velkého nedostatku, že by se možnost zlepšení jeho situace vlastním úsilím stala iluzorní.
Autor uvádí jako příklad tvrzení vědců, že používání DDT v zemědělství poškozuje populaci tučňáků. Přijme to jako fakt a ptá se, jaké z toho plynou důsledky. Z jeho premis plyne, že tučňáci jsou důležití proto, že se lidé rádi dívají, jak chodí po skalách, a lidský blahobyt bude méně poškozen ukončením používání DDT než vzdáním se tučňáků.
Říká, že jeho pozorování ohledně enviromentálních problémů budou zaměřena na lidi a že nemá žádný zájem týkající se záchrany tučňáků pro ně samé.
Může se zdát sobecké jednat tak, že každý člověk představuje jednotku důležitosti, a nic dalšího důležité není, ale:
- Koresponduje to s tím, jak lidé doopravdy myslí, tj. s realitou.
- Tento přístup navíc nesměřuje ke schvalování masivní destrukce flóry a fauny, protože je zjevné, že lidé jsou na přírodě závislí, a přírodu je třeba zachovávat do té míry, do jaké jsme na ni existenčně závislí.
- To, co je dobré pro lidi, je v mnoha případech dobré i pro tučňáky a borovice – například čistý vzduch. Lidé tedy v těchto případech zastupují rostliny a zvířecí říši.
- Naše rozhodnutí jsou buď privátní nebo kolektivní. Pan Jones je zcela svobodný ve svém soukromém rozhodnutí krmit v zimě ptáčky nebo se třeba rozhodnout nebránit se útočícímu medvědovi, protože je toho názoru, že nasycení medvěda má větší cenu než jeho život. „Neboli,“ říká Baxter, „moje základní premisy nevylučují soukromý altruismus vůči soupeřícím životním formám.“ (pakliže to neomezuje svobodu druhého). Pokud však jednáme na kolektivní úrovni, pouze lidé by měli mít možnost participovat na kolektivních rozhodnutích. Tučňáci nemohou hlasovat, stejně tak borovice. Opět: Každý jednotlivec má svobodu hlasovat třeba ve prospěch cukrové třtiny, pokud k tomu inklinuje. Nicméně mnohé z extrémních požadavků, jež ze strany ochránců přírody zaznívají, jsou toho druhu, jako by ochránci byli zvláštními reprezentanty cukrové třtiny a proto by jejich preference mely mít větší váhu než preference jiných lidí, kteří s přírodou tolik nesouzní. Zjednodušující požadavek, že je třeba přestat používat DDT protože škodí tučňákům, k takovým požadavkům patří.
- Pokud lední medvědi, borovice či tučňáci mají být, stejně jako lidé, cíli a ne prostředky, jak mají tyto životní formy projevit své zájmy? A pokud je odpovědí, že určití lidé mají být jejich zmocněnci, naskýtá se otázka, jakým způsobem byli vybráni – a sebezvolení se v tomto případě příliš přijatelné nezdá.
- Otázka zní, co bychom měli dělat, což je otázka specificky lidská a neznámá v přírodním světě. Je nesmyslné snažit se ji aplikovat na mimo-lidskou situaci. „Odmítám tvrzení, že bychom měli respektovat ‘rovnováhu v přírodě’ či ‘zachovat životní prostředí’, pokud důvodem, proč tak činit – ať už explicitním nebo implicitním – není přínos pro člověka.“ Neexistuje žádný morálně správný stav přírody, o nějž bychom měli usilovat. „Slovo ‘příroda’ nemá normativní konotace.“Proč by mělo být špatné ubližovat tučňákům a současně být v pořádku porážení dobytka? Neexistuje žádná jiná definice toho, co je morálně lepší, než definice založená na sobeckých potřebách lidské rasy.
„Správné“ složení atmosféry je takové, jež obsahuje určité množství prachu, olova a sirovodíku, přesně takové množství, které umožňuje rozumně organizované společnosti dosahovat největší míry uspokojení potřeb lidských příslušníků této společnosti. Proto prvním a nejzákladnějším krokem k řešení enviromentálních problémů je jasné rozpoznání faktu, že naším cílem není čisté ovzduší, ale spíše nějaká optimální úroveň znečištění.
Otázka zní, jak takovou míru znečištění určíme. Nízká úroveň znečištění je pro lidi uspokojující, ale stejně tak i potrava, přístřeší, školy či zábava. Chceme-li mít nižší znečištění, musíme se něčeho vzdát. Mluví se o tom, že kontrola znečištění stojí peníze, to je a není pravda. To, co je podstatné, nejsou dolary, ale zdroje. Pro naše účely jsou dostačující 4 kategorie zdrojů:
- pracovní síla
- technologická úroveň
- kapitálové statky
- přírodní zdroje
Tyto zdroje mohou být použity v různých kombinacích k tvorbě zboží a služeb všeho druhu v určitém limitovaném množství. Toto množství bude větší, pokud jsou zdroje kombinovány efektivně, menší pokud neefektivně. V každém případě je zásoba zdrojů omezená, a ani jejich nejefektivnější využití neuspokojí potřeby celé populace. Rozdělování těchto zdrojů pak závisí na penězích – dolary jsou vlastně poukázky umožňující využívání zdrojů.
A tak bychom měli přesměrovat naše výrobní kapacity z produkce existujícího zboží a služeb k produkci čistšího, tiššího a pastorálnějšího národa a to až do okamžiku, kdy si více než další zlepšení prostředí budeme přát novou pračku nebo nemocnici.
III. Poznámky ze semináře
- Otázka po lidské svobodě, tak, jak ji předkládá Baxter, není triviální nebo impertinentní – například můžeme diskutovat o omezení lidské svobody ve prospěch bezpečí (“Patriot Act” v USA) atd.
- K Baxterově polemice:
- ad (1): Je problematické, zda je to pravda (je to empirické tvrzení), a i kdyby to byla pravda, to, že si lidé něco většinově myslí, ještě neznamená, že je to správné.
- ad (4): Můžete preferovat zájmy ostatních před vašimi, ale nemůžete nikoho jiného nutit, aby preferoval zájmy někoho jiného na úkor svých zájmů, říká Baxter. Jenže preferovat zájmy jiných je jádro morálního jednání. Morální jednání by pak spočívalo ve sféře dobrovolnosti. Obecně ten princip tedy není nosný, je nosný jen při současném přijetí premisy, že to jediné, co má morální hodnotu, je člověk.
- Jak by to bylo s legitimitou zákonů? Pokud by člověk ubližoval třeba zvířeti, pak jakou svobodu tím omezuje? Nanejvýš svobodu, že mně by to vadilo. Pak to může vykonat v soukromí - nebo já mám právo se na to nedívat. Bude-li někdo mučit kočku, která nikomu nepatří, a bude tak činit v soukromí, aby nepohoršoval lidi, jejichž city by to mohlo ranit, jedná dle Baxtera eticky indiferentně. Naše morální intuice se však takovému závěru (právem) vzpírá.
- ad (5): Samotná myšlenka zastupování problematická není. To, že by se měli zástupci přírody či živočišných a rostlinných druhů měli volit sami, problematické opravdu je. Ale neznamená to, že nejsou jiné možnosti. Například tím, že volím určuji preference politických stran vůči ekosystému. Tím sděluji zástupci – například ministrovi životního prostředí, své preference.
IV. Moje postřehy k tématu
Jedná se o velmi složité téma a nenajdeme jednoduché odpovědi. Lze, spolu s Josefem Šmajsem, říci, že to, co svým neopatrným počínáním ohrožujeme, není ani tak příroda, jako spíš kultura, protože příroda se vzpamatovala i z větších ran (velká vymírání druhů). Příroda se nakonec vždy vzpamatuje, ale my to nemusíme přežít.
Otázka také zní, jak daleko tu etickou sféru rozšířit. Zdá se, že Baxterova kalkulace zní rozumně – a pokud ji vezmeme vážně, tedy vezmeme vážně celkový zájem lidstva a nikoli jen partikulární zájmy některých lidských skupin, musí to nutně vést k ekologicky zodpovědnému jednání. Otázka zní, kdo je schopen kompetentně rozhodnout, které naše činy, jež na první pohled slouží lidským potřebám, s sebou nesou v déledobější perspektivě katastrofální důsledky?
Baxterovo řešení implicitně předpokládá, že to ošetří „neviditelná ruka trhu“ – že lidé sami budou svým spotřebním jednáním určovat své priority – zda „lepší ovzduší nebo raději pračku“. A to je problém, neboť se ukazuje, že „neviditelná ruka trhu“ takto nefunguje, že zde platí úsloví „košile je bližší než kabát“ – lidé nejsou aktuálně schopni kolektivně uvažovat v dlouhodobé perspektivě (nebo jsem v tomto směru alespoň dost skeptický). Typickým příkladem je neekologické chování farmářů, jež popisuje Aldo Leopold, kteří se chovají zodpovědně k životnímu prostředí jen tehdy, když jim za to někdo platí.
Myslím, že i kdyby životní prostředí ve skutečnosti nemělo inherentní hodnotu, tak zavedení jeho inherentní hodnoty, třebas i jako „užitečného mýtu“, by zájmům lidstva prospělo. Pakliže by neekologické chování bylo obecně odsuzováno jako nemravné, nebylo by třeba stále znovu složitě argumentovat o důsledcích toho kterého, bezprostředně ekonomicky výhodného, ale dlouhodobě destruktivního (i pro lidstvo) počínání.
Ono je vůbec těžké uvažovat o hodnotách z nějakého absolutního hlediska. Alespoň pro mě. Hodnotu má to, čemu ji přisoudíme. Jak individuálně (ceněná fotografie zemřelého příbuzného může být pro ostatní bezcenná věc), tak kolektivně. Pokud přisuzujeme hodnotu velkým uměleckým dílům, proč bychom ji neměli přisuzovat třeba vzácným ekosystémům?
Ovšem například Slavoj Žižek problematizuje intuitivní soudy o životním prostředí a tvrdí, že (z jeho hegelovsko-marxistického úhlu pohledu) je idea návratu k přírodě chybná a kritizuje například jinak obecně přijímané nedávné uzákonění práv "Matky přírody" v bolívijské ústavě. Já tak striktní nejsem, otázka však zní, co je a co není údělem kultur. Peter Westbroek ve vynikající knize Život jako geologická síla poukazuje na skutečnost, že téměř neexistuje nějaká "původní příroda" a že bychom měli usilovat o to, abychom ji přetvářeli správně. Píše: "Nyní jsou problémy mnohonásobné a globálního rozsahu. Lidstvo může být poraženo a rozdrceno a nakonec mohou opět převládnout síly přírody. Cítím ale, že pokud se nám podaří přežít, celá Země se změní v kulturní doménu, v jakýsi druh parku, v gigantickou laboratoř nebo velké dílo umění."
Vidím to také tak.
Vážený čtenáři, uvědomuji si, že text, jako je tento, tedy dlouhé a poměrně náročné pojednání o kontroverzním tématu, přímo svádí k tomu, aby byl odrolován na konec a do komentářů byl utroušen předem utvořený názor. Prosím, můžete-li, nečiňte tak. Raději se, než něco napíšete, ujistěte, že to v článku nebylo zevrubně rozebráno – čili: Přicházejte do diskuse s něčím novým. Děkuji.
PS: A to je vše, přátelé. Tímto tématem seminář o aplikované etice skončil. Ale věřím, že si pro vás v budoucnu nachystám něco dalšího v tomto duchu, neboť problematických etických otázek, nad nimiž je třeba se zamýšlet, je mnohem víc.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Experta Antoše srazilo auto. Je mimo ohrožení života, MS komentovat nebude
Hokejový expert České televize Milan Antoš už na domácím světovém šampionátu komentovat nebude. V...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“
Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...
Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá
Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...
Resort kultury navrhl menší zvýšení televizního poplatku, než zamýšlel
Ministerstvo kultury navrhuje zvýšit televizní poplatek o 15 korun na 150 Kč měsíčně a rozhlasový o...
Špičky ODS řeší, jak naloží s Novotným. Ve hře je výzva k odchodu ze strany
Pro starostu pražských Řeporyjí za ODS Pavla Novotného to není úplně dobrý den. Nejprve mu ráno...
Studentka v New Yorku roztrhala svůj diplom na protest proti válce v Gaze
Studenti Kolumbijské univerzity v New Yorku nadále dávají najevo svůj odpor k válce v Pásmu Gazy....
Vojenská pomoc USA už přijíždí, bude mít vliv na boje, ujistil Blinken v Kyjevě
Vojenská pomoc z nedávno schváleného amerického balíku pomoci už přijíždí na Ukrajinu, část...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot