Děkujeme za pochopení.
J48a32n 91R56ý61z50n33a63r
Co je to vůbec etika? Klasická etika je docela na vodě. Etice jako takové by silně prospělo obecné akceptování zákona příčiny a následku - zákona karmy. Pak by se za etické dalo považovat takové jednání, které má prospěšné následky.
Prospěšné pro jednotlivce anebo pro celek? Prospěšné dnes anebo zítra? Nějaký rabín, zabývající se krajinou ekologií tvrdí, že měřítkem etičnosti podnikání je maximalizace zisků součtem ve všech sférách - tedy i ekologické.
Bohužel se nikdo neshodne ani na tom, co je skutečně ekologicky prospěšné.Viz např kůrovec: kácet či nekácet?
Etičnost ekologie je asi nejnáročnější téma.
...
Také je nutno zdůraznit, že téma ekologie je neuvěřitelně komerčně zneužíváno. Viz např. ekonafta a ekobenzin.
J48a69r78o32s77l84a98v 35P94O15L72Á49K
Ano, je to náročné téma. Osobně si myslím, že dokonalou odpověď nikdy nenalezneme, budeme muset tyto věci znovu a znovu reflektovat.
J33i53ř88í 71S85v75o24b43o86d87a
Existuje ještě jedno východisko, které plyne z předpokladu, že veškerá příroda je autorským dílem Boha, tedy že příroda je a vždycky byla "velkým dílem umění". Toto východisko má ještě jeden závažný důsledek, a sice ten, že s přítomností člověka Bůh v tomto díle prostě počítá. Tento názor poměrně ostře kontrastuje s velmi rozšířenými "environmentálními" myšlenkami, že přírodě by bylo nejlépe, kdyby v ní nebyl člověk - viz například diskuse o tzv. globálním oteplování.
Východiskem Bible je skutečnost, že Bůh dal člověku zemi (Zemi) do vlastnictví. Noemův příběh pak názorně ukazuje, jak Bůh spojil toto vlastnictví s odpovědností. Bůh zároveň zůstává garantem funkčnosti země z hlediska její schopnosti udržet život - a to až do okamžiku, kdy se člověk natolik obrátí proti Bohu, že funkčnost země zničí. Ale to je na delší povídání.
Zajímavé je podívat se na to, co o přítomnosti člověka v přírodě soudí věda. V evropské přírodě (a zejména na území Čech) se to zkoumá velmi dobře. Předpokládá se, že v době, kdy se na našem území rozkládal klasický evropský prales, což bylo patrně ještě před pouhým tisícem let, druhové bohatství této krajiny pravděpodobně bylo až o desítky procent nižší, než dnes, což řadu lidí udivuje. Krajina, v níž se střídají lesy, pole, remízky, cesty a pastviny je totiž z hlediska udržení druhového bohatství ideální. To je například názor i našeho předního geologa a popularizátora vědy Václava Cílka. Mnoho současných chráněných přírodních lokalit je přímo vázáno na činnost člověka. V současnosti pozorujeme zánik mnoha takových přírodních celků, a to kvůli zarůstání polností a pastvin lesem. Ochránci dokonce u mnoha takových lokalit doporučují "zraňování půdy a vypalování stařin", aby byl zachován tisíciletý charakter určitého místa s přímými vazbami na činnost člověka. Jako kdyby krajina na člověka přímo čekala. Jen to člověk prostě nesmí přehnat. Takže je zřejmé, že k vytvoření zdravého vztahu k přírodě opět stačí používat "jen" selský rozum.
J34a35r22o36s47l54a48v 13P54O89L32Á55K
Ano, ano, ale vždyť se známe - já Boha nepoužívám jako hypotézu Nicméně je vašemu pohledu i pohledu mému velmi blízký postoj Petera Westbroeka - viz recenze: http://jaroslavpolak.blog.idnes.cz/c/257659/Peter-Westbroek-Zivot-jako-geologicka-sila-recenze.html (opravdu doporučuji, skvělá kniha!)
Zajímalo by mě - pokud bychom to diskutovali teologicky: Jak byste se postavil k termínu "enviromentální hřích"?
J67a19r80m50i56l74a 28Č56e76r61n58á
Mně se například nelíbilo, když před dvěma třemi? lety kousek od mého bydliště vykáceli podél silnice kus lesa a vybudovali cyklostezku. Vlastně jsem o tom donedávna ani nevěděla. Jezdím ráda na kole a tím lesíkem se mi na horském kole projíždělo dobře anebo jím byla dobrá procházka, část žlutě značeného turistického chodníku. Úředníci na městě si mohou říci, že dělají něco pro občany, nějaká firma asi dobře vydělala, několik lidí mělo zase práci a to je asi všechno, co společnost zajímá. Hned za naším barákem zase před několika lety položili mezi poli asfaltový koberec, aby mohla auta lépe projíždět (zkratkou). To mě tedy taky trochu namíchlo, protože tam chodíme se psy a tvrdý asfalt je pro chůzi horší než hliněná cesta a protože moc aut nemám ráda. Takže až tam jedno ráno bude nová dopravní značka zákaz vjezdu, ne abyste to na mě prásknul, v rámci vyššího mravního principu
J84a22r94o43s29l70a85v 36P89O76L59Á45K
Tož to já vás neprásknu Ale tohle je pěkná ukázka toho, jak u nás "funguje" demokracie - dokonce i na lokální úrovni je to od voleb k volbám a občané mnohdy ani nezjistí, že se právě rozhoduje o něčem, co ovlivní jejich život. Ale zároveň zde, tedy na místní úrovni, vidím velkou příležitost k zavádění participativní demokracie a participativních rozpočtů, tedy zapojení občanů do rozhodování, co se bude v místě, kde žijí, dít, a do čeho se budou investovat peníze. V Brazílii už to vyzkoušeli a zdá se, že to funguje výborně. Mým snem je, aby se to postupně zavedlo i na vyšších úrovních, ale toto je oblast, kde je třeba začít. Pakliže budu příští rok zvolen místním zastupitelem, což je docela dobře možné, budu se to snažit aspoň v nějaké míře prosazovat. I když to možná bude boj s větrnými mlýny. V případě, že to nebude průchozí, budu alespoň na nějaké stránce průběžně informovat, o čem se rozhoduje a jaké to může mít důsledky, případně motivovat občany k místním referendům.
P53a19v50e47l 53K85u90r60a82l
Můžete mi vysvětlit co to je pojem "morální intuice"?
Já jsem tedy nic takového nikde nepozoroval... vezměte si lidské mládě které nebude nikdo pořádně vychovávat k tomu aby existovalo ve skupině, nebude třeba nikdo kdo by mu 10-15 let jeho existence vysvětlil že "nemá krást" nebo třeba zabíjet jiné děti aby se najedlo. (Příklad je uznávám dotažený ad-absurdum, v následujícím odstavci je bohužel jeden reálný)
to dítě se prostě zkušenostmi naučí že takto jednoduše přežije. Bude li to páchat skupina dětí, řekněme gang, který nikdo když jim je 12 nijak reálně nepotrestá... pak "morální intuice" tedy v podstatě instinkt pro přežití na úrovni skupiny- toho gangu- bude skutečně fungovat... co na tom že jiné, pro jejich přežití nerelevantní skupině, se to nelíbí ale tahle skupina svou nelibost do dosažení 18 let věku těchto zločinců nijak reálně svou nelibost nevyjádří?
Snaha apelovat na jejich "lepší stránku" nezabere... žádnou lepší stránku v příslušních toho gangu nikdo od jejich narození nevypěstoval.
Zájmy jedné skupiny pak jdou proti zájmům jiné skupiny a obě považují (z čistě empirického hlediska oprávněně) své chování za morální protože uspokojuje jejich potřeby.
Pozorování mě vede k závěru že to co je milně vykládáno jako "morální intuice" není nic víc než "kultivované svědomí" které vám je v hlavě vytvořeno standardy které vědomě/nebo podvědomně pochytíte ve stavu kdy ste ještě mládě. Pokud někoho uvidím mlátit kočku, neprotestuje tedy žádná moje intuice ale není to kompatibilní co považuji za normální/efektivní chování podle mých osobních zkušeností.
J27a77r84o78s90l44a28v 48P24O39L21Á71K
Příliš to komplikujete. Nemyslím "morální intuicí" nic mystického, je to prostě nereflektovaný pocit, že něco je správné a něco špatné. Samozřejmě, že je vytvořena tak, jak píšete. Od morálního soudu se liší tím, že neobsahuje argument, proč by daná věc měla být nemorální, jde tedy o prvotní emocionální reakci na nějaký eticky relevantní podnět.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot