- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
I. Parafráze eseje Aldo Leopolda The Land Ethic
Pozici obhájců inherentní hodnoty životního prostředí bude v našich úvahách zastupovat svým esejem The Land Ethic jeden z prvních enviromentalistů, americký vědec a spisovatel Aldo Leopold (1887 – 1948). Seznamme se nyní s jeho myšlenkami.
Etická sekvence
Rozšíření etiky, jež je studováno filosofy, je ve skutečnosti procesem ekologické evoluce, který může být popsán jak filosofickými tak i ekologickými termíny. Z ekologického hlediska je etika omezením svobody konání v boji o existenci. Filosoficky je etika rozlišením sociálního chování od antisociálního. To jsou dvě definice jediné skutečnosti, jejíž původ spočívá v tendenci vzájemně závislých individuí či skupin vyvíjet formy spolupráce. Ekologové tomu říkají symbióza. Politika a ekonomika jsou pokročilými formami symbiózy.
První etické normy řešily vztahy mezi jednotlivci, Mojžíšovo desatero je takovým příkladem. Zlaté pravidlo se snaží integrovat jednotlivce do společnosti, demokracie pak integruje společenskou organizaci do jednotlivce.
Zatím však nemáme žádnou etiku, která by se zabývala vztahem člověka a země a zvířat a rostlin, které na ní žijí. Vztah k zemi je čistě ekonomický, jako k vlastnictví, a zahrnuje privilegia, nikoli však povinnosti.
Takové rozšíření etiky je evoluční možnost a ekologická nutnost, je to třetí krok v řadě. Jednotliví myslitelé, už od Ezechiela a Izajáše, se k tomu vyjadřovali, ale společnost jako celek to nikdy nepřijala.
Etika by měla být chápána jako druh vyvíjejícího se společenského instinktu a měla by nám poskytovat vedení v nových a komplikovaných ekologických situacích.
Komunitní instinkt
Etika se zatím vyvinula tak, že omezuje soutěživost jednotlivce vzhledem ke komunitě; krajinná etika (orig. „land ethic“) prostě rozšiřuje hranice komunity tak, že zahrnou půdu, vodní zdroje, zvířata i rostliny, tedy na krajinu, zemi.
Ekologická etika stručně řečeno mění roli člověka z dobyvatele země-komunity v jejího obyvatele a implikuje respekt k jejím dalším členům a ke komunitě jako celku. Historie nás poučila, že dobyvatel nakonec poráží sám sebe, jeho vítězství se obrací proti němu, neboť věří, že ví, jak dobytá komunita funguje, ale mýlí se.
Nevzdělaní lidé si myslí, že rozumíme přírodě, lidé vzdělaní však vědí, že komplexitě ekosystémů možná úplně neporozumíme nikdy. Mnohé z toho, co se v lidských dějinách událo, záviselo ve skutečnosti na interakcích lidí a země, na tom, jak země reagovala na lidskou činnost, závisel zase osud populací (autor uvádí konkrétní příklady z osídlování Ameriky bílými přistěhovalci a jejich vlivu na krajinu).
Ekologické svědomí
Ochrana přírody je stav harmonie mezi člověkem a zemí. Navzdory veškeré propagandě a úsilí se pokrok v tomto směru vleče hlemýždím tempem. Ukazuje se, že pokud například farmáři dostanou nějakou nabídku od státu, která zahrnuje z jejich strany péči o krajinu, využijí ji, ale jakmile dotace skončí, v činnosti nepokračují. Jednají pouze ve svém vlastním sobeckém zájmu. Dokonce i když svým počínáním způsobí škodu celé komunitě, zůstávají jejími respektovanými členy. Podivné na tom je, že jiné závazky přesahující jejich sebezájem, například pokud se jedná zlepšování obecních cest, podporu školy, církve či sportovního klubu atd., ochotně přijímají. Využití země je však stále bráno, stejně jako před staletími, jako ryze ekonomická záležitost.
Žádných významných etických posunů nebylo nikdy dosaženo aniž by došlo k vnitřní proměně lidských preferencí a přesvědčení. Důkazem, že ochrana přírody se ještě nedotkla základů lidského chování, je to, že filosofie a náboženství o ní dosud neslyšely. Abychom to usnadnili, musíme učinit tuto otázku jednoduchou. (Esej je z roku 1948! Od té doby se naštěstí leccos změnilo i co se náboženství a filosofie týče.)
Náhražky krajinné etiky
Je smutné, že aby se dostalo ochrany například zpěvným ptákům či některým predátorům, museli přírodovědci přijít s ekonomickými argumenty – například že bez ptáků by se přemnožil obtížný hmyz nebo že predátoři zkvalitňují námi lovenou kořist tím, že loví slabé kusy. Argumenty založené na tom, že všechny druhy jsou součástí společenství, že neexistují „bezcenné druhy“ nejsou příliš účinné. „Nedostatečná ekonomická hodnota“ bývá osudná nejen jednotlivým druhům, ale i celým biotopům, jako jsou močály, duny či pouště. Ty bývají zachraňovány vládou udělením statutu národního parku apod., ale takto samozřejmě nemohou být zachráněny všechny vzácné lokality. V některých případech, obvykle až po jejich likvidaci, se pak ukázalo, že i „pustiny“ mohou mít ekonomickou hodnotu.
Existuje zde tendence přenášet veškerou odpovědnost a ochranu přírody na vládu, nicméně do jaké míry ji může převzít? Kolik z vybraných daní na to lze použít? Pokud je zde odpověď, pak spočívá v přenesení části závazků na majitele půdy. Ti však za to očekávají peníze. Pokud to od nich vyžaduje extra náklady, budiž, pokud to však vyžaduje jen čas či změnu přístupu, je takový požadavek diskutabilní.
Systém ochrany přírody založený výhradně na ekonomickém sebezájmu je nesmírně nevyrovnaný. Vede k ignorování a někdy i k eliminaci těch částí přírody, které nemají komerční využití, které jsou však nezbytné pro její zdravé fungování. Vychází z falešného předpokladu, že ekonomické části přírody, budou fungovat bez těch neekonomických, a převádí příliš mnoho zodpovědnosti na vládu. Tuto situaci může napravit jedině etický závazek na straně majitelů.
Ekologická pyramida
Zde autor vysvětluje fungování v řetězců a ekologické potravní pyramidy a to, že jakákoli změna nějak ovlivní celek, dále se zabývá tím, jaký vliv mají lidské zásahy. To jsou dnes známé věci, takže tuto část ve své parafrázi přeskočím.
Závěry jsou:
1) Země není jenom půda.
2) Původní rostliny a živočichové umožňují cirkulaci energie, ostatní mohou a nemusí.
3) Člověkem způsobené změny jsou jiného řádu než evoluční změny a mívají nezamýšlené důsledky.
Celosvětově dochází k dezorganizaci země, což lze přirovnat k nemoci. Krajina postupně chudne, přičemž o ekologické roli některých druhů nemáme vůbec informace.
Problém může způsobit hustota zalidnění – předpoklad, že když malé zvýšení hustoty populace o něco zvýšilo kvalitu života, pak velké zalidnění bude znamenat velké obohacení, je mylný a odporuje poznatkům ekologie.
Zdraví země a A-B rozkol
Krajinná etika reflektuje existenci ekologického svědomí a odráží přesvědčení o individuální zodpovědnosti za zdraví země. Zdraví znamená kapacitu sebeobnovy země, ochrana přírody je naše úsilí porozumět této kapacitě a ochránit ji.
Ochranáři jsou známi svými vzájemnými neshodami. Lze je rozdělit na dvě skupiny. Skupina A pokládá za zemi pouze půdu a její funkci spočívající v produkci komodit, skupina B vnímá zemi jako biotop a její funkci vnímá šířeji – jak moc širší má být, o tom se vedou spory.
Jak v oblasti lesnictví tak v případě divoké přírody pokládá autor za svědomitější přístup skupiny B, co se týče polnohospodářství, cítí se být méně kompetentní, uvědomuje si, že rolník musí měnit biotop více než lesník, ale hovoří o možnosti „biotického farmaření“.
Ve všech rozporech se projevují základní paradoxy: člověk dobyvatel versus člověk obyvatel přírody, věda ostřící jeho meče versus věda jako zdroj světla ozařující svět, země jako otrok a sluha versus země jako kolektivní organismus.
Vyhlídky
Asi největší překážka v evoluci ekologické etiky spočívá ve vzdělávacím systému. Ekologie by se měla stát součástí mnoha různých vyučovaných předmětů.
Farmáři stále vnímají zemi jako nepřítele, jehož musejí zdolat, a nezdá se, že by ke změně jejich přístupu vedl pokrok v mechanizaci.
Je třeba přestat přemýšlet o zemi pouze z ekonomického hlediska a začít chápat její hodnotu etickou a estetickou. Správné je to, co zachovává integritu, stabilitu a krásu biotické komunity. Pokud to dělá něco jiného, je to špatné.
Samozřejmě se nemůžeme zbavit ekonomického hlediska, ale musíme se zbavit představy, že ekonomika určuje vše.
Evoluce ekologické etiky je jak intelektuální, tak emocionální proces. Mechanismus spočívá ve vzniku společenského ocenění správných činů a odsouzení těch nesprávných.
II. Parafráze eseje Williama F. Baxtera People or Penguins
Opačný tábor, tedy odpůrce myšlenky, že by životní prostředí mohlo mít hodnotu samo o sobě, zde bude zastupovat esejem People or Penguins William F. Baxter, jenž byl profesorem práva na Standforské univerzitě.
V úvodu svého pojednání Baxter konstatuje, že cíle týkající se životního prostředí, nejsou cíle konečné, jsou to prostředky k dosažení nějakého jiného cíle.
Otázka zní: Co vlastně chceme? Když se například bavíme o čistotě ovzduší, klademe si otázku „Jak má být čisté?“ a je legitimní se zeptat i „Proč by mělo být čisté?“ To je důkaz, že to je prostředek a ne cíl, u cíle, například pokud jde o lidské právo na svobodu, jež neomezuje svobodu druhého, se neptáme proč by tomu tak mělo být, cítíme takovou otázku jako impertinentní.
Autor předpokládá, že společnost by se podepsala pod čtyři nebo pět hlavních cílů, jež by mohly sloužit testovací kritéria, jimiž by mohly být poměřovány všechny ostatní neshody. Problém je, že každý nový přidaný cíl bude jistým způsobem v konfliktu s již akceptovanými cíli.
Baxter navrhuje čtyři, které používá jako konečná testovací kritéria pokud jde o zarámování problémů lidské organizace, a říká, že jeho pozice k problému znečištění z těchto čtyř kritérií vychází, přičemž nám tato kritéria mohou pomoci tomu, pro nějž jsou akceptovatelná, určit, který názor se v dané záležitosti více blíží pravdě a poslouží obecnému prospěchu. Pokud je čtenář neakceptuje, bude se svými názory zřejmě lišit a musí určit vlastní základní sestavu kritérií.
Kritéria jsou následující:
Autor uvádí jako příklad tvrzení vědců, že používání DDT v zemědělství poškozuje populaci tučňáků. Přijme to jako fakt a ptá se, jaké z toho plynou důsledky. Z jeho premis plyne, že tučňáci jsou důležití proto, že se lidé rádi dívají, jak chodí po skalách, a lidský blahobyt bude méně poškozen ukončením používání DDT než vzdáním se tučňáků.
Říká, že jeho pozorování ohledně enviromentálních problémů budou zaměřena na lidi a že nemá žádný zájem týkající se záchrany tučňáků pro ně samé.
Může se zdát sobecké jednat tak, že každý člověk představuje jednotku důležitosti, a nic dalšího důležité není, ale:
„Správné“ složení atmosféry je takové, jež obsahuje určité množství prachu, olova a sirovodíku, přesně takové množství, které umožňuje rozumně organizované společnosti dosahovat největší míry uspokojení potřeb lidských příslušníků této společnosti. Proto prvním a nejzákladnějším krokem k řešení enviromentálních problémů je jasné rozpoznání faktu, že naším cílem není čisté ovzduší, ale spíše nějaká optimální úroveň znečištění.
Otázka zní, jak takovou míru znečištění určíme. Nízká úroveň znečištění je pro lidi uspokojující, ale stejně tak i potrava, přístřeší, školy či zábava. Chceme-li mít nižší znečištění, musíme se něčeho vzdát. Mluví se o tom, že kontrola znečištění stojí peníze, to je a není pravda. To, co je podstatné, nejsou dolary, ale zdroje. Pro naše účely jsou dostačující 4 kategorie zdrojů:
Tyto zdroje mohou být použity v různých kombinacích k tvorbě zboží a služeb všeho druhu v určitém limitovaném množství. Toto množství bude větší, pokud jsou zdroje kombinovány efektivně, menší pokud neefektivně. V každém případě je zásoba zdrojů omezená, a ani jejich nejefektivnější využití neuspokojí potřeby celé populace. Rozdělování těchto zdrojů pak závisí na penězích – dolary jsou vlastně poukázky umožňující využívání zdrojů.
A tak bychom měli přesměrovat naše výrobní kapacity z produkce existujícího zboží a služeb k produkci čistšího, tiššího a pastorálnějšího národa a to až do okamžiku, kdy si více než další zlepšení prostředí budeme přát novou pračku nebo nemocnici.
III. Poznámky ze semináře
IV. Moje postřehy k tématu
Jedná se o velmi složité téma a nenajdeme jednoduché odpovědi. Lze, spolu s Josefem Šmajsem, říci, že to, co svým neopatrným počínáním ohrožujeme, není ani tak příroda, jako spíš kultura, protože příroda se vzpamatovala i z větších ran (velká vymírání druhů). Příroda se nakonec vždy vzpamatuje, ale my to nemusíme přežít.
Otázka také zní, jak daleko tu etickou sféru rozšířit. Zdá se, že Baxterova kalkulace zní rozumně – a pokud ji vezmeme vážně, tedy vezmeme vážně celkový zájem lidstva a nikoli jen partikulární zájmy některých lidských skupin, musí to nutně vést k ekologicky zodpovědnému jednání. Otázka zní, kdo je schopen kompetentně rozhodnout, které naše činy, jež na první pohled slouží lidským potřebám, s sebou nesou v déledobější perspektivě katastrofální důsledky?
Baxterovo řešení implicitně předpokládá, že to ošetří „neviditelná ruka trhu“ – že lidé sami budou svým spotřebním jednáním určovat své priority – zda „lepší ovzduší nebo raději pračku“. A to je problém, neboť se ukazuje, že „neviditelná ruka trhu“ takto nefunguje, že zde platí úsloví „košile je bližší než kabát“ – lidé nejsou aktuálně schopni kolektivně uvažovat v dlouhodobé perspektivě (nebo jsem v tomto směru alespoň dost skeptický). Typickým příkladem je neekologické chování farmářů, jež popisuje Aldo Leopold, kteří se chovají zodpovědně k životnímu prostředí jen tehdy, když jim za to někdo platí.
Myslím, že i kdyby životní prostředí ve skutečnosti nemělo inherentní hodnotu, tak zavedení jeho inherentní hodnoty, třebas i jako „užitečného mýtu“, by zájmům lidstva prospělo. Pakliže by neekologické chování bylo obecně odsuzováno jako nemravné, nebylo by třeba stále znovu složitě argumentovat o důsledcích toho kterého, bezprostředně ekonomicky výhodného, ale dlouhodobě destruktivního (i pro lidstvo) počínání.
Ono je vůbec těžké uvažovat o hodnotách z nějakého absolutního hlediska. Alespoň pro mě. Hodnotu má to, čemu ji přisoudíme. Jak individuálně (ceněná fotografie zemřelého příbuzného může být pro ostatní bezcenná věc), tak kolektivně. Pokud přisuzujeme hodnotu velkým uměleckým dílům, proč bychom ji neměli přisuzovat třeba vzácným ekosystémům?
Ovšem například Slavoj Žižek problematizuje intuitivní soudy o životním prostředí a tvrdí, že (z jeho hegelovsko-marxistického úhlu pohledu) je idea návratu k přírodě chybná a kritizuje například jinak obecně přijímané nedávné uzákonění práv "Matky přírody" v bolívijské ústavě. Já tak striktní nejsem, otázka však zní, co je a co není údělem kultur. Peter Westbroek ve vynikající knize Život jako geologická síla poukazuje na skutečnost, že téměř neexistuje nějaká "původní příroda" a že bychom měli usilovat o to, abychom ji přetvářeli správně. Píše: "Nyní jsou problémy mnohonásobné a globálního rozsahu. Lidstvo může být poraženo a rozdrceno a nakonec mohou opět převládnout síly přírody. Cítím ale, že pokud se nám podaří přežít, celá Země se změní v kulturní doménu, v jakýsi druh parku, v gigantickou laboratoř nebo velké dílo umění."
Vidím to také tak.
Vážený čtenáři, uvědomuji si, že text, jako je tento, tedy dlouhé a poměrně náročné pojednání o kontroverzním tématu, přímo svádí k tomu, aby byl odrolován na konec a do komentářů byl utroušen předem utvořený názor. Prosím, můžete-li, nečiňte tak. Raději se, než něco napíšete, ujistěte, že to v článku nebylo zevrubně rozebráno – čili: Přicházejte do diskuse s něčím novým. Děkuji.
PS: A to je vše, přátelé. Tímto tématem seminář o aplikované etice skončil. Ale věřím, že si pro vás v budoucnu nachystám něco dalšího v tomto duchu, neboť problematických etických otázek, nad nimiž je třeba se zamýšlet, je mnohem víc.
Další články autora |
Devotyho, Pardubice - Zelené Předměstí
14 000 Kč/měsíc