Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sedm miliard poustevníků kontra Mít stále víc

Následující text je polemikou s kritiky konzumní společnosti, totiž s názorovou konstrukcí, že je špatné a nemorální, když se lidé honí jenom za penězi a majetkem a že chtějí stále víc a co nejdřív, pokud možno hned.

Na počátku byla slova mít a být. Tedy v pravdě spousta slov německého a pak amerického psychologa, sociologa a humanistického filozofa Ericha Fromma srovnaných do knihy „Mít nebo být?“, v níž řešil otázku aktuálního odcizení člověka, způsobeného materialismem. Knihu jsem připomněl už ve svém nedávném textu. Filozof v ní rozdělil lidi na většinu, co žije v módu „mít“, tedy vlastnění, kdy jsou zpracováni konzumem a materialismem; a na zbytek žijící v módu “bytí“, a ti se soustředí jen na soulad se světem a nikoli na vlastnění a jsou také vnímaví. Fromm nabídl přerod lidí z módu mít k módu být cestou humanistického socialismu. Jakkoli Fromma obdivuji za to, že mi řadou svých myšlenek v lecčems otevřel oči, myslím, že se v této věci mýlil.

Je to vlastně hodně stará představa, že být bohatý a rozmnožovat majetek je nemravné a jaksi proti přirozenosti světa a že boháči jsou vesměs hlupáci, co nevidí nic jiného než svůj prospěch; naproti tomu, že je chudoba ctnostná a přirozená a chudí jsou ti chytří, kteří vidí krásy světa, znají pravý smysl života, jsou ušlechtilí a schopni lásky. Známe to z pohádek, kde zdánlivě hloupý chudý Honza vítězí nad zlovolnými boháči a nemravnými ale mocnými silami. Křesťanství se svým bohem, co je nekonečnou láskou a se svým příběhem Ježíše pracuje s podobnou konstrukcí. V tom případě není divu, že Fromm došel k názorům, jež s  takovým uvažováním korespondují. Vedle Buddhy, Mistra Ekharta a Karla Marxe vycházel totiž i z myšlenek Ježíše.

Přemýšlejte ale se mnou. Jestli je hromadění majetku špatné, boháči jsou hlupáci a život v módu vlastnění morálně zavrženíhodný a žije v něm nicméně většina lidí, co zároveň touží po bohatství nebo ještě větším bohatství, musí být nějaká chyba v lidské podstatě. „Vy sám uvažujete v módu mít. A bohužel tenhle způsob uvažování předáváme mladým. Díky tomu dochází k drancování přírodních vyčerpatelných zdrojů. Drtivá většina chce mít a pokud možno čím dál víc. To je problém,“ napsal mi čtenář v diskuzi k už zmíněnému textu, který se zabýval mimo jiné otázkou růstu populace geometrickou řadou.

Odbočme na chvíli k Ježíšovi. Co nabízejí křesťané? Stačí uvěřit v Ježíše a i nejbědnější člověk bude žít věčně a blaženě v království nebeském. Povšimněte si – ne tady na zemi, ale až někdy v království nebeském. Pokud tomu zejména chudí věří, je to a vždycky bylo kromobyčejně výhodné pro hloupé zazobance zde na zemi, a to včetně katolické církevní honorace. Ale jak to? Copak majetní lidé nechtějí žít věčně v blaženosti? A proč chudí, co mají tu věčnost a blaženost de facto na dosah, chtějí v takové míře rovněž vlastnit jako ti bohatí? Komunisté slibovali dokonce ráj přímo na zemi a bez boha, ale někdy v mlhavém budoucnu. Chudí křesťané a všichni v totalitě pod ideou komunismu museli napřed makat a starat se, aby měli zítra co jíst, kde bydlet a co si obléci. Tady zkrátka něco nehraje.

Leda, že by to všechno bylo trochu jinak. Uznáme-li, že v módu vlastnění žije a uvažuje do jisté míry každý, věc je hned o něco jasnější. Připustíme-li pak, že v absolutním módu bytí prostě nelze žít, zase jsme o krůček blíž k objasnění záhady. Zkuste si to představit – jen tak se potloukat krajem, když má člověk hlad, něco si uloví, utrhne ze stromu nebo vyhrabe ze země, má-li žízeň, napije se z potoka nebo kaluže, pokud ho přepadne sexuální touha, pomiluje se s nejbližší osobou, co je na tom stejně, když je mu zima či chce spát, zavrtá se do nory a přečká ji a jinak jen vnímá krásy světa. Dost absurdní, že? Jenže vše nad to už spadá do módu mít a pak jde pouze o míru vlastnění, množství času a úsilí, co této oblasti ten který člověk věnuje. Nadměrná honba za vlastnictvím, neúměrný konzum a uctívání materiálních hodnot působí jistě lidstvu a planetě potíže. Kdo ale určí onu správnou míru? 

Chyba je v tom, že vlastnění jako takovému (Ding an sich; řekl by Immanuel Kant) přisuzují mnozí filozofové, vědci, politici i aktivisté morální měřítka. Touha a potřeba vlastnit je totiž člověku přirozená a na vlastnění není nic špatného. Stejně není a priori dobré a záslužné nemít nic, žít ze dne na den a jenom vnímat krásy a zajímavosti světa. Špatné a nemravné mohou být jen cesty a způsoby, jak se kdo k vlastnictví dostane, udržuje ho a rozmnožuje. Špatná je i adorace majetku a peněz jako prostředků k získání majetku a k rozmařilému a plýtvavému životnímu stylu, neboť naplňuje podstatu hříchu modloslužebnictví (na pozici č. 2 ve starozákonním desateru). Také to skvěle objasnil Erich Fromm v knize „Budete jako bohové“.

Lidé nežijí v módu vlastnictví, protože si ho zlovolně nebo svévolně zvolili. Majetnický reflex mají konečně i mimina. To, že lidé jednají většinou konzumně, je logický následek vývoje a nemá smysl na to uplatňovat morální kritéria. Když někdo obdivuje, jak naši předci žili krásně v souladu s přírodou a v módu být, tak to jednak nikdy nebyla úplně pravda a jednak oni neměli příliš na výběr, protože nedisponovali našimi možnostmi a zdroji. Nyní se zdá, že my na výběr máme a jde jenom a jen o naše rozhodnutí. Ale je to optický klam. Ani my nemáme na výběr. Zkuste žít dnes v módu bytí. To by člověk musel být poustevník nebo aspoň bezdomovec. Kolik lidí může ale být poustevníky? Kdyby většina lidí chtěla žít poustevnicky, zakrátko by pomřeli mnozí hlady. A přeneseno do globálního měřítka je sedm miliard poustevníků nesmysl. 

Uznáme-li tedy, že vlastnictví není z principu špatné, že člověk něco vlastnit musí, neboť v opačném případě nežije, přestaneme napravovat lidskou touhu po majetku a přestaneme napravovat svět. Každý takový pokus o nápravu skončil nějakou hrůzou a do katastrofy vyústí všechny další. Když se tedy pokusů o nápravu a změnu světa a lidí vzdáme, pak se můžeme soustředit na tvoření a na to, co se napravovat dá. A bude dobře na zemi (abych parafrázoval slova Karla IV. z filmu Noc na Karlštejně).

Autor: Jaroslav Kvapil | neděle 14.8.2016 18:12 | karma článku: 14,32 | přečteno: 370x
  • Další články autora

Jaroslav Kvapil

Je po eurovolbách, takže něco o rozdělování, spojování a válce

Každý „jaksi ví“, že jsou si všichni lidé rovni, tak hledejme, co nás spojuje, a ne důvody k nenávisti a válčení. Avšak proč se bratřit s každým zmetkem? Kdo je ale ten zmetek a kdo kvalitní produkt?

17.6.2024 v 9:09 | Karma: 11,12 | Přečteno: 371x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Kvapil

O blogerovi roku, uličním výboru a tak podobně

Přečetl jsem si několik článků o výsledcích „Blogera roku“, ale hlavně diskuse k nim, a když jsem se brodil tou vyhřezlou zlobou, napadlo mě, že by kompetentní lidé měli tuto anketu zrušit, což se samozřejmě nestane.

6.6.2024 v 12:21 | Karma: 15,12 | Přečteno: 379x | Diskuse| Hyde park

Jaroslav Kvapil

Pravda o Červené Karkulce

Je hrozné, jak se dneska v zájmu genderové i jiné korektnosti upravují literární díla klasiků. A považte, že dokonce i pohádky. Ještěže na to upozornila jistá učitelka češtiny a dala tím směr našemu vědeckému bádání.

1.4.2023 v 12:48 | Karma: 17,40 | Přečteno: 644x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Kvapil

Ježíš na krumpáči

Smrt čeká na všechny, ale v zařízeních, kde tráví své dny lidé na sklonku života, se připomíná naléhavěji než jinde. Následující příběh začíná v roce 1996 v Domově důchodců v Radkově Lhotě, kde je právě hodně živo.

26.3.2023 v 15:34 | Karma: 21,66 | Přečteno: 458x | Diskuse| Ostatní

Jaroslav Kvapil

Marie Kudeříková, zatvrzelá až k obdivuhodné statečnosti, popravená právě před 80 lety

Není dobré zlehčovat oběť kohokoli, kdo bojoval proti zlu. To se nám vždycky vymstí. Je ovšem tragicky absurdní, že nemálo z lidí, kteří proti jednomu zlu bojovali, posloužili v konečném důsledku třeba nevědomky jinému zlu.

26.3.2023 v 13:56 | Karma: 25,54 | Přečteno: 698x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  23:06

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů

30. června 2024

Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...

ANALÝZA: Fiasko číslo 2. Jak se lhalo o Bidenovi a všichni to věděli

2. července 2024

Premium Boj Joea Bidena s vlastní stranou a nápomocnými médii, jež ho vyzývají, aby zabalil boj o Bílý dům,...

Džungle koloběžkářů. Ignorují předpisy, bývají i opilí. Policie řeší také bitky

2. července 2024

Premium Jezdci na koloběžkách zavinili letos od začátku roku do května 89 nehod. Rádi se také perou s...

Raději rezignuji! Kandidáti ve Francii nechtějí tříštit síly proti Le Penové

1. července 2024  18:27,  aktualizováno  22:20

Nejméně 179 kandidátů převážně z řad levice či z bloku prezidenta Emmanuela Macrona se v pondělí...

Museli použít dron. Chorvatští záchranáři našli tělo pohřešované Češky

1. července 2024  21:41,  aktualizováno  21:44

Chorvatští záchranáři našli v neděli po třídenní pátrací akci tělo Češky, která byla pohřešována v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 653
  • Celková karma 13,12
  • Průměrná čtenost 989x
Neidentifikuji se s žádnými politickými, profesními, náboženskými, myšlenkovými či jinými směry a skupinami. Pokud se některý můj text nebo části textů shodují s názory takových směrů a skupin, je to buď náhodné, nebo způsobené prostupností myšlenek různě zaměřených lidí. Píšu si, co chci a co mám potřebu napsat. Naopak nepíšu ve jménu ani z pověření nikoho jiného. 

https://kvaj.blogspot.com

Seznam rubrik