Doba lithiová

Titulek tohoto článku vás možná pobavil. Lidstvo zažilo v minulosti "dobu kamennou", "dobu bronzovou", později pak "dobu železnou". Dokonce i celé "století páry", ale o "době lithiové" jste asi dodnes neslyšeli.

Přesto se zdá, že tento prvek, nedávno velmi diskutovaný na půdě české poslanecké sněmovny před volbami, má pro příští léta opravdu obrovský význam. Přibližně takový, jako dosud měla ropa. Ačkoliv se lithium masově používá hned v několika průmyslových odvětvích už dnes, jeho doba právě přichází ve spojení se zcela novou branží - automobilovým průmyslem, protože baterie s dlouhou životností jsou baterie na bázi lithia...
Už asi dvacet let se tvrdí, že do dvaceti let světové zásoby ropy dojdou. Nedošly a nedojdou. Dnešní zásoby se odhadují nejméně na 50 let a už vidíme i to, že zdroj ropy neznamená pro příslušnou zemi automaticky bohatství. Příkladem budiž Venezuela, kterou socialistická vláda přivedla do chudoby a na pokraj občanské války, přestože ropné zdroje tohoto státu jsou možná největší na světě.
Důvody, proč se svět od ropy odklání jsou politické a společenské. Konflikt civilizací - euroamerické, přesněji židovsko-křesťanské a arabské, přesněji muslimské je skutečností a jsme si jej vědomi, ať už názorově patříme mezi vítače-popírače či mezi antiislamisty. Jsou-li světové zásoby ropy v rukou islámských států, venezuelských socialistů či tradičního nepřítele USA a Evropy Ruska je jasné, že racionálně uvažující lidé přemýšlejí vážně o jiných zdrojích energie pro každodenní chod "světa".
Současný blahobyt USA a Evropy, ukolébané domnělým vítězstvím nad marxismem vede k hledání nových problémů a nových výzev - vedle genderové spravedlnosti, přehnané ochrany menšin, zavádění reálného socialismu a jiných taškařic sílí stále hlas ekologů. Často ekologů značně odtržených od reality všedního dne a neschopných či přesněji neochotných sledovat a respektovat zdroje dlouhodobých informací z nichž mimo jiné plyne, že proces globálního oteplování je procesem pravidelným a z historického hlediska nyní zdaleka nestojíme na vrcholu tradičního cyklu. 
Neříkám, že ekologické problémy neexistují - není třeba sledovat smogovou situaci čínských velkoměst, stačí se projít podzimními městy České republiky a zhluboka se nadechnout třeba v Přerově. Nechávám stranou, že řešení automobilových emisí je po dlouhá léta známo a užívání ferrocenů, látek zlepšujících spalování a radikálně snižujících emise i opotřebení motorů zůstávají mimo pozornost nejen ropného a automobilového průmyslu /logicky/, ale i mimo pozornost a zájem ekologů a úřadů. Myslíte, že nelogicky? Je jejich zájem problém levně a rychle vyřešit? Určitě ne.
Namísto toho prosazují úřady, zejména EU nesplnitelné limity emisí. Do některých zón evropských měst se dnes nedostanete s dieselovým autem, časem možná vůbec do celých těchto měst jako je Paříž nebo Londýn. Nejspíš budou následovat další. Splnit emisní limity je možné jediným způsobem - přestupem k elektromobilitě, elektrickém pohonu automobilů.

Nejde o nic nového. Před sto lety byla většina automobilů v USA na elektrický pohon. Tento trend zastavil Henry Ford, když jeho automobilka ukončila spolupráci s Edisonovou General Electric a přešla na produkci spalovacích motorů. Tehdy to bylo logické, protože spalovací motory nabízely především delší dojezd a rychlejší možnost rozvoje a dosažení skutečné masovosti automobilismu. 
Elektrombilita je dnes hitem i mezi úspěšnými podnikateli. Mít auto Tesla znamená prestiž srovnatelnou s vlastnictvím automobilu jako je Bentley, Maserati či Ferrari. Konečně, cena je obdobná. Jde o jasnou statusovou záležitost, o signál "mohu si takové auto dovolit". 
Kromě ceny to znamená také "jezdím málo, lidé jezdí na schůzky za mnou", protože Teslou si dojedete do kanceláře, na nákup, do posilovny a na squash, ale běžná cesta Praha-Brno a zpět je problém ... na jedno nabití to nezvládnete a přidat 40 minut na nabití baterie zřejmě nebudete ochotni. Natankování plné nádrže ropného paliva trvá zlomek této doby. 
Zajímavé je, že automobilka Tesla dodnes neprodala jediné auto za cenu vyšší, než jsou jeho výrobní náklady. Žije jen díky charismatu svého majitele Muska, schopnosti jeho firmy získávat státní dotace - Tesla je největším příjemce státních dotací v USA a související zamilovanosti politiků do elektromobility jež se projevuje fotografováním se s automobily Tesla a ikonickým majitelem firmy. 
Pravda je, že Tesla nemá šanci! Jestliže se do elektromobility pustí tradiční výrobci aut se svou dealerskou a zejména servisní sítí, kterou Tesla nemá /pokud dnes v ČR jezdíte Teslou, tak nejbližší servis máte v Drážďanech/, stane se tato značka zřejmě něčím jako je dnes Bugatti Veyron. To nebude nutně špatné pro business, ale masovou značkou bude nejspíše Toyota, která je skutečným světovým leaderem v elektromobilitě, vyrábí tyto vozy už od 70. let, následována dalšími značkami, které se v ní léta angažují - Chevrolet, Nissan, Renault či v posledních letech BMW. Otázkou je, zda si šanci na návrat na výsluní dá uniknout do devadesátých let největší evropský hráč - Fiat?! Silně mohou do vývoje zasáhnout čínské automobilky pro které bude elektromobilita určitě velkou šancí prosadit se na nových trzích. Podobný zájem mohou mít Australané a jihoameričané, jejichž automobilový průmysl je dnes pouze okrajovou lokální záležitostí a složitá a drahá přeprava surového lithia jim nahrává. Možná konjuktura a stats "lithiových šejků" je pro ně určitě krásnou představou blízké budoucnosti. Svou pozici se bude jistě snažit udržet si také VW, byť první kolo v němž se snažil vyhrát nad všemi až příliš snadno mu naprosto nevyšlo. 
Šéfové VW svolali jednání se všemi významnými těžaři lithia /více než 80% trhu ovládají 4 firmy - Australané, Chilané, Argentinci a Číňané/, na stůl položili poptávku s návrhem desetiletého kontraktu na objem odběru lithia a žádost na fixaci jeho ceny. 
Jaký byl výsledek? Jednohlasné odmítnutí. Těžaři jasně dali najevo, že tím, kdo bude o ceně lithia rozhodovat budou oni a nikoliv zákazníci a tím méně jediný z nich a to ten, který se tím největším teprve možná stane. 
Co z toho všeho plyne? Dobrým businessem pro budoucnost bude určitě budování "čerpacích stanic" pro elektromobily. Velmi vhodné je neopouštět zatím obchod s ropou /určitě s námi ropa bude dalších nejméně 30 let jako důležitá surovina/, protože době čistých elektromobilů bude určitě předcházet doba hybridních automobilů s kombinovaným pohonem spalovacího a elektrického motoru. Více než vhodné je už dnes investovat do akcií těžařů lithia a těžařů kobaltu. Druhá jmenovaná surovina je totiž nesmírně důležitá pro životnost lithiových baterií. 
Pokud jste podobně jako autor článku výrazně nezbohatli ani na kuponové privatizaci, ani na demonopolizaci pojistného trhu, ani na příchodu mobilní telefonie a později internetu a sociálních sítí, ba ani na bitcoinu a tak trochu vás to štve - zvažte své možnosti v rámci příchodu nejnovějšího trendu a s ním související příležitosti...

Autor: Jaromír Tichý | neděle 11.7.2021 15:57 | karma článku: 10,38 | přečteno: 338x
  • Další články autora

Jaromír Tichý

Dejme šanci míru!

"Dej šanci míru!" tedy Lennonovo "Give Peace a Chance" s českým textem jsem prvně slyšel v kojetínské Sokolovně na výchovném koncertě coby dítko školou povinné.

26.4.2023 v 14:38 | Karma: 17,58 | Přečteno: 457x | Diskuse | Kultura

Jaromír Tichý

Souboj socialismů nebo konec světa?

Myslím si, že svět, jak ho známe a máme rádi zaniká. Příští boj -možná ten, který už začal - opravdu bude bojem dvou cizích ideologií, protože ta naše je už mrtvá.

17.3.2023 v 22:11 | Karma: 26,36 | Přečteno: 541x | Diskuse | Společnost

Jaromír Tichý

Chystáte /se/ na výběrové řízení? - 1

Rozběhl nedávno jeden školitel a kouč na Linked In debatu o personalistech a výběru lidí na klíčové posty firem. Způsobila to stížnost “ajťáka”, kterého oslovil manažer známé IT firmy napřímo a posléze ho předhodil domácímu HR...

16.3.2023 v 22:20 | Karma: 13,02 | Přečteno: 426x | Diskuse | Ekonomika

Jaromír Tichý

O investování aneb o vážné věci ne zcela nevážně

Ano, opět se budu navážet do finančních poradců a investičních institucí... Můžu, má minulost mi dává právo...

12.7.2021 v 22:45 | Karma: 12,28 | Přečteno: 509x | Diskuse | Ekonomika

Jaromír Tichý

Kulovým bleskem proti dluhům

Kulový blesk? Ta největší akce v dějinách stěhování? Ten obtížně vysvětlitelný přírodní jev? Nikoliv - v našem případě metoda vyřešení nepříjemné situace ve vašem podnikání... V éře finančnictví postaveného na dluzích...

25.5.2021 v 17:01 | Karma: 6,09 | Přečteno: 253x | Diskuse | Ekonomika
  • Nejčtenější

Velkolepá Zemanova party. Dorazili Fico, Orbán či čínský velvyslanec

28. září 2024,  aktualizováno  18:50

Bývalý prezident Miloš Zeman slaví v sobotu 80. narozeniny. Mezi gratulanty nejsou jen čeští...

Z ujíždějícího kočárku u lanovky v Peci vypadl kojenec, dítě zraněním podlehlo

26. září 2024  14:09,  aktualizováno  27.9 15:09

Policisté pátrají po svědcích, kteří ve středu kolem 12:30 viděli cestou k lanovce v Peci pod...

Velký průzkum mezd. Kolik berou v IT, bankách, právníci či zdravotníci

27. září 2024

Rozsáhlý průzkum personální agentury Grafton Recruitment zmapoval letos finanční ohodnocení...

Konec platebních karet? Bankám vadí jejich monopol, pracují na alternativě

28. září 2024

Premium Evropské banky se již nějakou dobu snaží vyšachovat ze hry bezmála monopolní poskytovatele...

Obsese zbraněmi, morbidní porno a stres. Vrah z fakulty střílel už na střední

3. října 2024

Premium Čtyřiadvacetiletý muž ze středostavovské rodiny bez ekonomických problémů a se slibně rozběhlou...

Brnem projede 270 rychlovlaků každý den. Přestavba kolejí má začít v roce 2028

4. října 2024

Vysokorychlostních vlaků směřujících do Vídně, Budapešti, Berlína nebo třeba do Zlína či nedalekých...

Když se krávy nedají prodat. České chovatele ničí omezení kvůli horečce

4. října 2024

Premium Miroslava Volavková, která provozuje farmu v Ústeckém kraji, každý podzim rozprodávala telata...

Bořitel a dobyvatel. Írán poslal na Izrael to nejlepší, co má. A příště může být hůř

4. října 2024

Premium Íránci zkusili na Izrael fintu, když složili útočnou vlnu svých 180 raket ze čtyř typů. Dva byly...

Pozor, migrace syslů. Dopravních značek je příliš, místy ohrožují bezpečnost

4. října 2024

Premium Začátek stezky pro cyklisty a chodce. Konec. Začátek. Konec. Tak vypadá 200 metrů dlouhý úsek...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 63
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 548x
Nejsem znalcem, ale milovníkem a studentem vína. Pilně chodím do tekuté knihovny a poznávám klasiky i začínající autory a rád se podělím o dojmy a informace s Vámi.

Seznam rubrik