Doba lithiová

Titulek tohoto článku vás možná pobavil. Lidstvo zažilo v minulosti "dobu kamennou", "dobu bronzovou", později pak "dobu železnou". Dokonce i celé "století páry", ale o "době lithiové" jste asi dodnes neslyšeli.

Přesto se zdá, že tento prvek, nedávno velmi diskutovaný na půdě české poslanecké sněmovny před volbami, má pro příští léta opravdu obrovský význam. Přibližně takový, jako dosud měla ropa. Ačkoliv se lithium masově používá hned v několika průmyslových odvětvích už dnes, jeho doba právě přichází ve spojení se zcela novou branží - automobilovým průmyslem, protože baterie s dlouhou životností jsou baterie na bázi lithia...
Už asi dvacet let se tvrdí, že do dvaceti let světové zásoby ropy dojdou. Nedošly a nedojdou. Dnešní zásoby se odhadují nejméně na 50 let a už vidíme i to, že zdroj ropy neznamená pro příslušnou zemi automaticky bohatství. Příkladem budiž Venezuela, kterou socialistická vláda přivedla do chudoby a na pokraj občanské války, přestože ropné zdroje tohoto státu jsou možná největší na světě.
Důvody, proč se svět od ropy odklání jsou politické a společenské. Konflikt civilizací - euroamerické, přesněji židovsko-křesťanské a arabské, přesněji muslimské je skutečností a jsme si jej vědomi, ať už názorově patříme mezi vítače-popírače či mezi antiislamisty. Jsou-li světové zásoby ropy v rukou islámských států, venezuelských socialistů či tradičního nepřítele USA a Evropy Ruska je jasné, že racionálně uvažující lidé přemýšlejí vážně o jiných zdrojích energie pro každodenní chod "světa".
Současný blahobyt USA a Evropy, ukolébané domnělým vítězstvím nad marxismem vede k hledání nových problémů a nových výzev - vedle genderové spravedlnosti, přehnané ochrany menšin, zavádění reálného socialismu a jiných taškařic sílí stále hlas ekologů. Často ekologů značně odtržených od reality všedního dne a neschopných či přesněji neochotných sledovat a respektovat zdroje dlouhodobých informací z nichž mimo jiné plyne, že proces globálního oteplování je procesem pravidelným a z historického hlediska nyní zdaleka nestojíme na vrcholu tradičního cyklu. 
Neříkám, že ekologické problémy neexistují - není třeba sledovat smogovou situaci čínských velkoměst, stačí se projít podzimními městy České republiky a zhluboka se nadechnout třeba v Přerově. Nechávám stranou, že řešení automobilových emisí je po dlouhá léta známo a užívání ferrocenů, látek zlepšujících spalování a radikálně snižujících emise i opotřebení motorů zůstávají mimo pozornost nejen ropného a automobilového průmyslu /logicky/, ale i mimo pozornost a zájem ekologů a úřadů. Myslíte, že nelogicky? Je jejich zájem problém levně a rychle vyřešit? Určitě ne.
Namísto toho prosazují úřady, zejména EU nesplnitelné limity emisí. Do některých zón evropských měst se dnes nedostanete s dieselovým autem, časem možná vůbec do celých těchto měst jako je Paříž nebo Londýn. Nejspíš budou následovat další. Splnit emisní limity je možné jediným způsobem - přestupem k elektromobilitě, elektrickém pohonu automobilů.

Nejde o nic nového. Před sto lety byla většina automobilů v USA na elektrický pohon. Tento trend zastavil Henry Ford, když jeho automobilka ukončila spolupráci s Edisonovou General Electric a přešla na produkci spalovacích motorů. Tehdy to bylo logické, protože spalovací motory nabízely především delší dojezd a rychlejší možnost rozvoje a dosažení skutečné masovosti automobilismu. 
Elektrombilita je dnes hitem i mezi úspěšnými podnikateli. Mít auto Tesla znamená prestiž srovnatelnou s vlastnictvím automobilu jako je Bentley, Maserati či Ferrari. Konečně, cena je obdobná. Jde o jasnou statusovou záležitost, o signál "mohu si takové auto dovolit". 
Kromě ceny to znamená také "jezdím málo, lidé jezdí na schůzky za mnou", protože Teslou si dojedete do kanceláře, na nákup, do posilovny a na squash, ale běžná cesta Praha-Brno a zpět je problém ... na jedno nabití to nezvládnete a přidat 40 minut na nabití baterie zřejmě nebudete ochotni. Natankování plné nádrže ropného paliva trvá zlomek této doby. 
Zajímavé je, že automobilka Tesla dodnes neprodala jediné auto za cenu vyšší, než jsou jeho výrobní náklady. Žije jen díky charismatu svého majitele Muska, schopnosti jeho firmy získávat státní dotace - Tesla je největším příjemce státních dotací v USA a související zamilovanosti politiků do elektromobility jež se projevuje fotografováním se s automobily Tesla a ikonickým majitelem firmy. 
Pravda je, že Tesla nemá šanci! Jestliže se do elektromobility pustí tradiční výrobci aut se svou dealerskou a zejména servisní sítí, kterou Tesla nemá /pokud dnes v ČR jezdíte Teslou, tak nejbližší servis máte v Drážďanech/, stane se tato značka zřejmě něčím jako je dnes Bugatti Veyron. To nebude nutně špatné pro business, ale masovou značkou bude nejspíše Toyota, která je skutečným světovým leaderem v elektromobilitě, vyrábí tyto vozy už od 70. let, následována dalšími značkami, které se v ní léta angažují - Chevrolet, Nissan, Renault či v posledních letech BMW. Otázkou je, zda si šanci na návrat na výsluní dá uniknout do devadesátých let největší evropský hráč - Fiat?! Silně mohou do vývoje zasáhnout čínské automobilky pro které bude elektromobilita určitě velkou šancí prosadit se na nových trzích. Podobný zájem mohou mít Australané a jihoameričané, jejichž automobilový průmysl je dnes pouze okrajovou lokální záležitostí a složitá a drahá přeprava surového lithia jim nahrává. Možná konjuktura a stats "lithiových šejků" je pro ně určitě krásnou představou blízké budoucnosti. Svou pozici se bude jistě snažit udržet si také VW, byť první kolo v němž se snažil vyhrát nad všemi až příliš snadno mu naprosto nevyšlo. 
Šéfové VW svolali jednání se všemi významnými těžaři lithia /více než 80% trhu ovládají 4 firmy - Australané, Chilané, Argentinci a Číňané/, na stůl položili poptávku s návrhem desetiletého kontraktu na objem odběru lithia a žádost na fixaci jeho ceny. 
Jaký byl výsledek? Jednohlasné odmítnutí. Těžaři jasně dali najevo, že tím, kdo bude o ceně lithia rozhodovat budou oni a nikoliv zákazníci a tím méně jediný z nich a to ten, který se tím největším teprve možná stane. 
Co z toho všeho plyne? Dobrým businessem pro budoucnost bude určitě budování "čerpacích stanic" pro elektromobily. Velmi vhodné je neopouštět zatím obchod s ropou /určitě s námi ropa bude dalších nejméně 30 let jako důležitá surovina/, protože době čistých elektromobilů bude určitě předcházet doba hybridních automobilů s kombinovaným pohonem spalovacího a elektrického motoru. Více než vhodné je už dnes investovat do akcií těžařů lithia a těžařů kobaltu. Druhá jmenovaná surovina je totiž nesmírně důležitá pro životnost lithiových baterií. 
Pokud jste podobně jako autor článku výrazně nezbohatli ani na kuponové privatizaci, ani na demonopolizaci pojistného trhu, ani na příchodu mobilní telefonie a později internetu a sociálních sítí, ba ani na bitcoinu a tak trochu vás to štve - zvažte své možnosti v rámci příchodu nejnovějšího trendu a s ním související příležitosti...

Autor: Jaromír Tichý | neděle 11.7.2021 15:57 | karma článku: 10,38 | přečteno: 338x
  • Další články autora

Jaromír Tichý

Dejme šanci míru!

26.4.2023 v 14:38 | Karma: 17,58

Jaromír Tichý

Kulovým bleskem proti dluhům

25.5.2021 v 17:01 | Karma: 6,09