Kosovo - 1. díl: Prizren jako kulturní centrum kosovských Albánců

V listopadu do Kosova. Nezní to zrovna atraktivně, ale já se vás pokusím přesvědčit o opaku. Začneme od Prizrenu.

Je 16. listopadu, 9 večer, a my jsme právě vylezli z letiště Priština. Půjčujeme si Dacii Sandero, kterou jsem nikdy neřídil a jednoduše jsem si ji chtěl zkusit, když se na ni tak nadává.

Z hlediska řidičského to není snadný začátek cesty. Rychle je třeba se adaptovat na specifika provozu, který připomíná spíš Albánii než Srbsko. To znamená i poměrně chabé osvětlení silnic, sotva viditelné čáry, žádné patníky a chaotické značení. Nadto Sandero má pokažené pravé zpětné zrcátko, ve kterém originální zrcadlo někdo vyměnili za jiné a je tak skoro k ničemu.

Naštěstí cesta do Prizrenu vede hlavně po dálnici a za hodinu a půl jsme v cíli. Ubytováváme se v butik hotelu Hani i Vjeter. Pan domácí je svérázný. Pyšně ukazuje pokoj v nejvyšším patře. Demonstruje, že světla svítí, klimatizace funguje a záchod splachuje. Později večer nám vypráví o tom, jak pracoval v Německu a jak jsou Kosovo a Albánie krásná země.

Noční Prizren

Ráno se vydáváme na prohlidku Prizrenu. Prakticky na něm není poznat, že byl ještě před 10 lety celý rozstřílený. Je tu pěkné historické centrum s obchůdky a velkou mešitou, která je hlavní dominantou města. Po balkánsku všude visí spousta drátů, ale tak to k tomu patří.

Starý Prizren

Nad tím vším se tyčí citadela - citlivě zrestaurovaný a volně přístupný komplex dobrých 100 výškových metrů nad centrem města. Výhled na město máme velkolepý. Kazí ho jen ranní opar.

Citadela v Prizreni
Pohled z citadely v Prizreni

Na druhé straně řeky je trojice kostelíků, z nichž jeden (Our Lady of Ljeviš ze 14. století) je i na seznamu Unesco, nicméně všechny jsou uzavřeny. Zavřeně působí i archeologické muzeum, kde nám ale otevírá Sali. Říká, že expozice v bývalém hamamu je v přestavbě, ale že nám rád ukáže, co tu má. Dominantou muzea, kde holé bílé zdi střídají obnažené cihly, je obří nádoba z dob římské říše, nad níž se tyčí nástěnná mapa Kosova.

Etnografické muzeum v Prizreni

Při pohledu na fyzickou mapu Kosova, s přihlédnutím na jeho pohnuté dějiny, začíná vše do sebe trochu víc zapadat. Kosovo je, podobně jako Čechy, velkým přírodním amfiteátrem obehnaným kopci. Přirozená bariéra jej dokonale odděluje od dnešního Srbska i od Makedonie. Jen na stranu Albánie se krajina trochu více otevírá. I proto je v Kosovu velká kulturní spřízněnost s Albánií, na rozdíl od Srbska.

Na oběd míříme zpět do Hani i Vjeter, kde si dáváme klasický albánský oběd - jehněčí se zeleninou a domácími specialitkami, mezi nimiž dominuje sirup z dřínu obecného, který je pro Kosovo typický.

Oběd

První dojem z Kosova je veskrze dobrý. Lidé jsou vstřícní a ochotní, hrdí na svoji identitu. Přesto je znát, že tady něco nehraje. Přec jen jsme v zemi, kde velkou část společnosti tvoří potomci Albánců, kteří sem utekli před drakonickým Hodžou, což mělo nemalý podíl na pozdějších etnických pnutích, která vedla až k nedávným válkám se Srbskem.

Naše další kroky míří do kláštera Visoki Dečani, který nám ukáže druhou stranu mince. O tom příště.

Autor: Jan Vaverka | pátek 23.12.2022 8:20 | karma článku: 15,33 | přečteno: 370x

Kolumbie - 10. díl: Amazonskou džunglí

Jdeme do finále. Při sobotním ránu je v Leticii třicet stupňů a my vyrážíme na dvoudenní výpravu do amazonské džungle. Ale zase takový fofr to nebude, protože se do rána zřítil most do přístavu.

31.5.2024 v 8:20 | Karma: 10,26 | Přečteno: 96x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 9. díl: Na cestě do Amazonie

Pár týdnů před odletem do Kolumbie psala Lufthansa, že nám ruší let zpátky do Evropy a že můžeme letět o několik dní dříve nebo naopak později. Když to dříve nejde, co s časem navíc?

24.5.2024 v 8:20 | Karma: 11,10 | Přečteno: 148x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 8. díl: Do Bogoty za jídlem

Kulinářská Bogota má vše. Komorní podniky, i obrovskou čtyřpatrovou restauraci, zapadlé bistro s exotickým masem i místo, kam zajít na fermentovanou kukuřici.

17.5.2024 v 8:20 | Karma: 13,03 | Přečteno: 235x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 7. díl: Bogota v jedné fotce

Předešlý blog ukázal Bogotu z různých stran. Co si z toho vzít? Jak jí porozumět? Zkusím na to jít i trochu jinak.

10.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 175x | Diskuse| Cestování

Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu

To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.

3.5.2024 v 8:20 | Karma: 14,59 | Přečteno: 176x | Diskuse| Cestování

Ženě se do ruky zakousl pes. Muž, který jí přispěchal na pomoc, zvíře zabil

29. května 2024  15:12

Ženu v Žihli na Plzeňsku vážně pokousal volně pobíhající pes. Na pomoc jí přiběhl příbuzný, který...

Brutální útok nožem v Mannheimu, policista po něm bojuje o život

31. května 2024  13:12,  aktualizováno  18:49

Šest lidí v pátek utrpělo zranění při útoku nožem na náměstí v centru německého Mannheimu, uvedla...

Nemocnému synovi vstříkla do krve vodu. Chtěla jsem, aby to skončilo, řekla

29. května 2024  13:51

Mimořádně nešťastný případ matky samoživitelky a jejího vážně nemocného dítěte řeší Městský soud v...

Velký podfuk s výsluhou, nemocenská i v civilu. Policisté obírají stát o miliony

31. května 2024

Premium Státu rapidně rostou výplaty výsluh pro policisty, hasiče, celníky či dozorce. Loni Česká republika...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Blesk zranil děti a dospělé v libereckém zámeckém parku, některé oživovali

2. června 2024  16:37,  aktualizováno  17:12

V Liberci ve čtvrti Vratislavice nad Nisou se v neděli odpoledne zranilo po úderu blesku několik...

„Už nechci tu bolest.“ „Miluju milovat.“ Jak vypadá život na dětské psychiatrii

2. června 2024

Premium Žádné mříže ani hrozivé zvuky zevnitř. Oddělení číslo 28 v areálu Psychiatrické nemocnice Bohnice,...

Německá policie dopadla muže, který postřelil těhotnou i lidi v kadeřnictví

2. června 2024  16:21

Policie v Porúří na západě Německa dopadla muže, který podle ní v sobotu dopoledne na dvou místech...

Déšť pustoší západ Čech. Muže vytáhl z živlů vrtulník, sesuv zastavil trať

2. června 2024  12:06,  aktualizováno  16:17

Na většině Česka se během neděle objevují bouřky. Vydatné deště zastavily odpoledne provoz na...

Jmenuju se Honza a jsu z Brna. Přiznávám, že někdy se to promítá i do mého stylu.

Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.

Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.

Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.

Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.