Bolívie - 7. díl: Na skok do Bolivijské Amazonie
Prvně to chce auto. Přes Expedii nacházím Fox Car Rental na letišti. Suzuki Jimny na 2 dny vychází s neomezenými kilometry na 190 dolarů. To je docela ranec. Ale budiž, konkurence není velká, a tak těch pár poskytovatelů si může diktovat ceny. Expedia si bere 25 dolarů na pojištění. I to se dá pochopit.
Má to pár háčků. Fox Car Rental v podstatě neexistuje, Expedii bude trvat měsíc, než to (nepřímo) přizná, a na místě, kde měl Fox být, je jen Europcar (s logem Foxu v rohu), který rád rezervaci přijme, až na to, že s limitem 100 mil na den a přirážkou 0,4 dolaru za každou další. Nakonec skončíme u ceny 256 dolarů za dva dny s neomezeným ježděním, protože 100 mil to v Bolívii nic není.
Začátek není dobrý a nabízela se i levnější volba než Suzuki Jimny. Jenže Jimny je prostě boží - je krátké, úzké a má redukční převodovku, proto jej záhy tituluji jako nejlepší auto do 100 km/h na světě.
Vyrážíme do Amazonie. Na první pohled je La Paz takřka na hraně pohoří Cordillera Real, respektive Altiplana. Jeden by řek, že stačí se vykulit na průsmyk a pak už pojedeme jen s kopce. Svým způsobem je to pravda, tedy pokud použijete silnici F3 a ne silnici F41, tak jako my, která je v lehce kreativním stádiu.
Na krátké slepé odbočce se dostáváme až do výšky 4850 metrů. To už je království redukční převodovky, která Jimnyho posouvá úplně na nový level.
Zpátky na silnici F3. I pokud zvolíte tuto konzervativní variantu, čeká vás průsmyk ve výšce 4670 metrů, ve kterém vyfukuje a počasí se mění pomalu každou minutu. Za průsmykem už je klesání, vskutku impozantní klesání. Sedmdesáti kilometrový sešup má totiž převýšení 3600 metrů, čemuž mohou konkurovat možná leda tak na Hawai.
První pohled dolů do údolí překvapí tím, že moc nepřekvapí. Ale to jen do chvíle, než si uvědomím, že to hluboké údolí pode mnou je ve výšce 4000 metrů.
Jenže cesta pořád klesá a klesá..
..až jsme najednou u odbočky na silnici smrti, která je ale pořád dobrých 2900 metrů nad mořem.
Po tak zvané Jungas Road, jejíž nejdivočejší pasáž má zhruba 30 kilometrů a obvykle šířku ne více než 3 metry, dnes už jezdí především jen místní, kteří se jí vyhnout nemohou, a cyklisté, co si to zaplatí. Není to ale tak dlouho, kdy šlo o páteřní komunikaci, po níž jezdily kamiony i autobusy, kde se jezdilo vlevo, protože sráz byl na straně řidiče, co jel dolů, a ne na straně spolujezdce, co jel nahoru, a smrt tu našlo 200 až 300 cestujících ročně. My se raději vydáváme po moderní cestě, přecjen není úplně sucho a Camino del Muerte proslulo i sesuvy.
Míříme do Coroica. Vedou do něj dvě příjezdové cesty. Podle mapy je ta z jihu větší, na tu severní zase vedou cedule. Záhy se opět projeví přednosti off-roadového Jimnyho a já si rochním v tom, že podobně jako v Arménii s Ladou Nivou, můžu jet po nádherné cestě džunglí hlava nehlava.
Cesta se postupně škrábe nahoru do Coroica. V tom na nás mává děda u cesty. Jasně vezmeme stopaře. Stopař se jmenuje Lauro, moc si s ním nerozumíme, ale aspoň máme slušnou jistotu, že trefíme.
Coroico je jako byste přesunuli La Paz do Amazonie. Je tu chaos, ulice jsou strmé, kolem málo místa a spousta lidí. Coroico krom atmosféry nabízí hlavně výhled na tu nekonečnou zeleň. Také je ale základnou pro další výlety.
Do té pravé džungle se dostáváme, když vyrazíme k vodopádu na Rio Vigante. Rychle se ukazuje, že na mapy není spoleh, a proto na těch několika kilometrech co chvíli bloudíme. I když nadmořská výška není absolutně vysoká, je to nahoru a dolů pořád dokola. Pole střídají lesy, lesy střídají skály.
K řece sice dorazíme, ale k vodopádu se neprobijeme. Je sice znát, kde by měl být, ale džungle vítězí. Narážíme aspoň na skupinku, co si zaplatila taxík, aby se v řece mohli smočit. Po konzultaci s taxikářem volíme pro návrat jinou cestu. Opět je to řidičský zážitek, přestože Ondra mluví o tom, že to možná nebylo daleko od té silnice smrti.
Den se chýlí ke konci a je na čase se vydat zpět do La Pazu. Cesta zpět vezme dobré 3 hodiny. Dlouhé stoupání zpět do průsmyku není za tmy žádná lahoda, a to navzdory tomu, že cestu mám nakoukanou z rána. Zpětně si říkám, že možná stálo za to zůstat přes noc v Amazonii, tím spíš s vědomím, že parkování v centru La Pazu bude výzva. Na druhou stranu do Amazonie máme jet o týden později a nakonec se ukazuje, že už jen kvůli tomu výhledu na noční La Paz to za to stálo.
Na druhý den máme v plánu jezero Titicaca, jeden z highlightů Bolívie. O tom příště.
Jan Vaverka
Kolumbie - 10. díl: Amazonskou džunglí
Jdeme do finále. Při sobotním ránu je v Leticii třicet stupňů a my vyrážíme na dvoudenní výpravu do amazonské džungle. Ale zase takový fofr to nebude, protože se do rána zřítil most do přístavu.
Jan Vaverka
Kolumbie - 9. díl: Na cestě do Amazonie
Pár týdnů před odletem do Kolumbie psala Lufthansa, že nám ruší let zpátky do Evropy a že můžeme letět o několik dní dříve nebo naopak později. Když to dříve nejde, co s časem navíc?
Jan Vaverka
Kolumbie - 8. díl: Do Bogoty za jídlem
Kulinářská Bogota má vše. Komorní podniky, i obrovskou čtyřpatrovou restauraci, zapadlé bistro s exotickým masem i místo, kam zajít na fermentovanou kukuřici.
Jan Vaverka
Kolumbie - 7. díl: Bogota v jedné fotce
Předešlý blog ukázal Bogotu z různých stran. Co si z toho vzít? Jak jí porozumět? Zkusím na to jít i trochu jinak.
Jan Vaverka
Kolumbie - 6. díl: Poznáváme Bogotu
To takhle jednou v Bogotě.. Tak může začínat spousta našich historek. Ale vážně. Bogota je plná silných příběhů. Jak těch z historie, tak těch co tu napíšete. Začneme od zlata.
Další články autora |
Pohřešovaného manažera našli mrtvého, po noční nehodě patrně bloudil v lese
Policisté v pondělí dopoledne našli pohřešovaného manažera e-shopu s hudebními nástroji Kytary.cz....
Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka
Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák,...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Kvůli agresivitě Romy neregistruji, vyhlásila pediatrička po konfliktu s nimi
S neurvalostí, agresivitou a urážkami se setkala v čekárně své ordinace dětská lékařka z Aše. Podle...
Bývalý syrský prezident Asad je s rodinou v Moskvě. V Rusku získali azyl
Sledujeme online Bývalý syrský prezident Bašár Asad a jeho rodina jsou v Moskvě, kde od ruských úřadů získali azyl....
VIDEO: Projel výlohou autosalonu. Pár hodin po koupi mu odmítli reklamaci
Rozhořčený Američan najel vozem do autosalonu, ve kterém pár hodin předtím auto koupil. Vysklil...
Vlaky v Praze a okolí mohou nově vyjet hned, jak odbije čas odjezdu
O pár sekund dříve budou moci od neděle 15. prosince vyjíždět vlaky Pražské integrované dopravy...
Filozofická fakulta v Praze posiluje před výročím tragické střelby bezpečnost
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy před výročím tragické střelby v hlavní budově školy na...
Škodovácké tramvaje začaly brázdit Bonn. Mají i ekologickou klimatizaci
Škodovácké tramvaje zahájily provoz v Bonnu. První vozy ForCity Smart Bonn vyjely slavnostně na...
K pohodlné komunikaci s dítětem není potřeba mobilní telefon
Chcete zůstat v kontaktu se svým dítětem, aniž byste mu museli pořizovat mobilní telefon? Chytré hodinky LAMAX WatchY4 Plus jsou ideálním řešením,...
- Počet článků 142
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 677x
Vystudoval jsem Fyzikální inženýrství a nanotechnologie a později i Učitelství fyziky a matematiky pro střední školy. To se naopak projevuje v obsahové strnáce, zvláště tam kde jsem tématicky blízko astronomie.
Vždy jsem rád cestoval. Neprve prstem po mapě, později na vlastní pěst. První větší sólo cestou byl Kazachstán. A tam jsem začal psát cestovatelské blogy. Dnes píši hlavně o místech, o nichž není snadné získavat informace, nebo se tam najezdí v době, kdy cestuju já.
Dříve jsem byl více shromažďovatelem dat a mé blogy připomínaly turistické průvodce, dnes už píši spíše cestopisy.
Jsem subjektivní a mám své favority. Ale i o tom to je. Hlavní je nebýt předpojatý, protože svět je barevný a o překvapení není nouze.