Toulky po Žabovřeskách - Architekt Fuchs a funkcionalismus, rozcestník "První republika"
OBSAH
OBSAH
rozcestník Brno
rozcestník první republika
rozcestník architektura
rozcestník třetí republika
28. říjen 1918
Žabovřesky v dobách první republiky - architekt Fuchs a funkcionalismus (první část příspěvku)
první republika architektura (nejen v Brně)
první republika hospodářský rozcestník
kapličky v Žabovřeskách a Vinohrádkách - Žabovřesky v dobách monarchie (druhá část příspěvku)
brněnské tramvaje Graz (třetí část příspěvku)
rozcestník doprava v Brně
ROZCESTNÍK BRNO
stavebnictví, zahradnictví, textilní průmysl Brno se staví - parky a zahrady - a také cihelny pro Moravský Manchester - Blog iDNES.cz
výškové budovy (mrakodrapy) z dob první republiky Pošta Brno, na bleším trhu v Alfa pasáži , výškové budovy, fotografie - Blog iDNES.cz
brněnské telekomunikace V zajetí počítačů 6 "h" - jak zprovoznit počítač technicky, telekomunikační úřad Brno - Blog iDNES.cz
Domy a domky z hlíny a se žundry a brněnská nářečí - Blog iDNES.cz etnografie a rozcestník hrady a zámky Moravy
policejní v Brně ředitelství za první republiky Případ civilního strážmistra Vavrouška a policie, četnictvo a bezpečnost v českých zemích - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK PRVNÍ REPUBLIKA
nejprve průmysl, technologie, infrastruktura, letectví
Městská elektrárna v Brně na ulici Vlhká (první elektrárna v Brně), posléze rozvody Západomoravských elektráren včetně transformovny Černovice Cesty elektrické energie 9 (spínání transformační stanice Černovice) - ZME v Brně - Blog iDNES.cz
tramvajová zastávka v Brně na ulici Údolní (z dob 1. republiky) a současně příspěvek na téma mhd v Brně Co mi prozradily tramvajové zastávky - aneb malé kovové stavby - Blog iDNES.cz
telefonní síť a telefonní zesilovací stanice Olomouc Haló, haló 1 - telefon elektromechanický, elektronický, bezšňůrový, mobilofon, MNT - Blog iDNES.cz
původní letiště Brno z časů první republiky Letiště Brno a polská LOT a Fokker F-VII/1m, Junkers 52 a letecká rádiostanice LR 10 - Blog iDNES.cz
tovární letiště koncernu Škoda - Avia Praha Čakovice Letoun Avia Av-57, jak se počítá na tachometru rychlost letounu 4 - Blog iDNES.cz
motoristická část příspěvku, původně pod názvem Toulky po Žabovřeskách - Architekt Fuchs a motocykly Ogar sloučena s příspěvkem Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz
výrobci jízdních kol a motocyklů z první republiky (Brno například zastoupeno značkou FNBFrank und Neufield Brün) C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů - Blog iDNES.cz
první republika v datech
28. říjen 1918
Čechové. přesněji Čechoslováci, nebo podle poněkud dřívějšího názvosloví "Čechoslované" budou největším národem v Evropě s jistou nadsázkou zněla nová idea státu který byl vyhlášen v Praze 28. října. Byla sice vyhlášena nezávislost, počítalo se, že státním národem budou Čechoslováci - ale na Slovensku o vyhlášení nezávislosti a státnosti ještě nevěděli.
30. října 1918
Slováci se přepojili až 30 října v Martině - kdy představitelé veřejnosti podepsali Martinskou deklaraci (podle názoru slovenských nacionalistů měla platit jen na deset let) - a název Republika Česko - Slovenská byl přijat až o několik dnů později - čímž se vyjasnilo, že nový stát nebude monarchií - ale republikou.
Provinz Deutschböhmen
Tramvají z Liberce do Jablonce - Blog iDNES.cz
10. prosince 1918
Právě před 105 lety se nově vzniklý československý stát vypořádal poměrně nelaskavým způsobem se šlechtickými rody žijícími na jeho území. V úterý 10. prosince 1918 přijal zákon o zrušení šlechtictví, řádů a titulů, který vešel v platnost o osm dní později. Šlechta však na republiku přesto nezanevřela.
Už od samého vzniku nové Československé republiky existovalo určité napětí mezi ní a mezi těmi vrstvami, které byly v nové politické konstelaci vnímány jako nositelé dědictví monarchie. To se týkalo zejména šlechty a katolické církve. Na církvi vadilo tehdejší republikánsky naladěné veřejnosti její těsné sepětí s Rakouskem-Uherskem, vyjádřené heslem „unie trůnu a oltáře“, na šlechtě zase fakt, že v monarchii představovala privilegovanou vrstvu
Spor o Těšínsko aneb Východní Slezsko
odkaz na rozcestník Polsko Na skok do Zhořelce, velkoměsto textilu Lodž, rozcestník Polsko a Německo - Blog iDNES.cz
Jedním z významných faktorů rozepře byla Košicko-bohumínská dráha, která od roku 1872 spojovala Těšínsko přes Jablunkovský průsmyk s východním Slovenskem a po vzniku samostatného Československa představovala jediné železniční spojení Čech s Košicemi. Slovensko ale po rozpadu Rakousko-Uherska ovládala maďarská armáda a nový stát musel o přidělené území tvrdě bojovat.
Přečtěte si také: Spor o Těšínsko vedl k vypráskání Poláků československou armádou. Násilí se vymklo kontrole
Právě po Košicko-bohumínské dráze se s pomocí obrněného vlaku podařilo Čechoslovákům do konce roku 1918 postoupit až do Košic a obsadit je. V cestě jim kromě Maďarů stáli i Poláci, kteří měli zálusk na Spiš. Byl to však teprve začátek konfrontace mezi Československem a Polskem, které na začátku roku 1919 kontrolovalo většinu Těšínska včetně klíčového Jablunkovského průsmyku a podstatné části zásob uhlí. Na konec ledna 1919 navíc Poláci naplánovali volby do polského Sejmu a volit se mělo i ve sporném Těšínsku, kde zároveň probíhaly odvody do polské armády.
Československo protestovalo a 21. ledna odeslalo do Varšavy pro Poláky nepřijatelnou výzvu ke stažení polského vojska a orgánů z Těšínska. O dva dny později 23. ledna se v 11:00 vydal velitel československých vojsk na Těšínsku podplukovník Josef Šnejdárek za polským generálem Franciszkem Latinikem a žádal vyklizení oblasti až k řece Bělé. Ultimátum mělo vypršet ve 13:00.
Sedm dní bojů
Poláci nereagovali a československé oddíly zahájily postup na Bohumín a Karvinou. Začal boj o území o rozloze 2282 kilometrů čtverečních, na kterém žilo přes 400 000 lidí. Polsko bylo v tu chvíli v nevýhodě, většina jeho čerstvě zformované armády byla vázaná boji s Ukrajinou ve východní Haliči.
Čechoslováci se naproti tomu mohli opřít o legionáře z Francie a Itálie, kterým se podařilo rychle obsadit Bohumín a Orlovou a po těžkých bojích i Karvinou. Těšín byl dobyt 27. ledna prakticky bez boje. Polské jednotky ustoupily k Visle, ale československá vojska je pronásledovala i tam. Na bojiště proudily stále další a další posily a Šnejdárek plánoval velký útok na polské město Skočov. K tomu už ale nedošlo. Dohodové mocnosti zasedající v té době v Paříži nebyly z války mezi dvě sousedy nadšené a 31. ledna 1919 přinutily obě strany konflikt ukončit.
Po sedmi dnech bojů zaznamenalo československé vojsko 53 mrtvých a 187 zraněných vojáků, zajmout se podařilo 593 Poláků. Ti měli 92 padlých, 855 zraněných a kolem 800 dezertérů. Poláci nezajali žádného československého vojáka, zato ale na svém území internovali 551 českých civilistů, z nichž 39 zemřelo v táboře Dabiu u Krakova.
Mohlo by vás také zajímat: Polsko žádá stovky hektarů české půdy. Varšava s nadějí hledí na kabinet premiéra Fialy
Spor o Těšínsko měl neblahý vliv na sudetskou krizi
Mezinárodní arbitráž o rok později přiřkla část Těšínska obsazeného československými jednotkami v sedmidenní válce Polsku. I tak ale Československo udrželo kontrolu nad podstatnou částí uhelné pánve a také nad strategickou železnicí na Slovensko. Poláci také neobhájili své nároky na Oravu a Spiš.
Rozdělení Těšínska Polsko neuznalo a v září 1938 se s požadavkem na jeho připojení ohlásilo v Praze ve chvíli, kdy vrcholila sudetoněmecká krize. Polský diplomatický tlak podpořený soustřeďováním početných jednotek na polsko-československé hranici byl jedním z důvodů, proč se prezident Edvard Beneš rozhodl vydat Německu pohraničí bez boje.
železniční a vodní doprava, veřejné dění a volný čas
Provinz Böhmerwaldgau
Rakousko a česko - rakouské pomezí Úzkokolejkou do České Kanady, likérka Mariazell a Vídeň - rozcestník Rakousko a dráhy - Blog iDNES.cz
Česko - rakousko - německé pomezí Sokol, hody, jarmarky, kultura v Pošumaví - Blog iDNES.cz první republika na Klatovsku
Meziválečné Rakousko - rozcestník Rakousko - Blog iDNES.cz
první republika Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "třetí republika" - Blog iDNES.cz
a část příspěvku Historie začíná u Kaštanů - Blog iDNES.cz
první republika filatelie Na bleším trhu v Alfa pasáži na Poštovské v Brně - Blog iDNES.cz a současně příspěvek na téma pošta
přehrady Štěchovice a Slapy podle původního projektu z 1. republiky Loď do Prahy a Hamburku, hydroelektrárny na Vltavě - Blog iDNES.cz
soumrak první republiky Vlak do Berlína a nástin německé správy na území tehdejší ČSR - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK ARCHITEKTURA A VÝTVARNO 1918 - 1938
rozcestník zejména historických slohů v architektuře Copový sloh – Karel Müller – zámeček Černousy (rozcestník na téma architektura a výtvarno) - Blog iDNES.cz
výškové budovy (mrakodrapy) v Brně a ČSR Na bleším trhu v Alfa pasáži na Poštovské v Brně - Blog iDNES.cz
příspěvky z Prahy
automobilka Praga (architekt Záboj Merz) Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
pražský funkcionalismus Kulturní Praha - Osvobozené divadlo - Blog iDNES.cz
ROZCESTNÍK TŘETÍ REPUBLIKA 1945 - 1948
Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "třetí republika" - Blog iDNES.cz
Jako ordonanc na Špilberku - vojenská posádka na Brněnském hradě za 1. a 3. republiky - Blog iDNES.cz
toulky po Žabovřeskách - architekt Fuchs a funkcionalismus (první část příspěvku, současně rozcestník architektura první republiky)
Když už byla načnuta první republika - tak architektura a výstavba zahrnuje objekty pro obyvatelstvo různých sociálních úrovní - jinak řečeno vrstev.
BRNO
Třeba slovo kolonie může být spojeno jednak s nouzovou výstavbou určenou například pro chudinu - někdy přímo nezaměstnané - ale může rovněž zahrnovat bydlení z opačné strany sociálního spekra - například vzorovou kolonii nějakého architekta. V Brně je ovšem k nalezení i kolonie určená spíše pro chusší, ovšem vytvořená nikoliv nějak živelně - ale podle projektu renomovaného prvorepublikového architekta.
Takovým příkladem je například
Dělnická kolonie v Novém Lískovci - kterou nechal vyprojektovat Spolek pro laciné a zdravé bydlení od architekta Dušana Jurkoviče.
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2252271464989306&type=3
odkaz na příspěvky "třetí republika 1945 - 48"
Z parlamentních kuloárů aneb nad dobovou satirou, "třetí republika" - Blog iDNES.cz
brněnský funkcionalismus
Poměrně dost obytných domů, či veřejných budov stále stojí – některé projekty byly realizovány pouze částečně (autobusové nádraží u Grandu), některé vůbec (vlakové nádraží) – samozřejmě i ty dnes existující stavby mají postupem času tendenci se měnit – ať už přestavbami – či jiným způsobem – jako například domy v Petřvaldské ulici v Žabovřeskách.
Vůbec - čtvrť Žabovřesky jsou takovým sborníkem architektury v komornějším pojetí - kde lze dohledat ostrůvky původní venkovské zástavby, ale také architekturu městského typu, ovšem v komornějším pojetí. Což platí jak pro doznívající tradicionalismus počátku dvacátého století - tak pro funkcionalismus první republiky. Dokonce panelová výstavba sedmdesátých let má v Žabovřeskách poněkud komornější podobu.
podobný příspěvek na téma brněnský venkov - který je zároveň rozcestníkem na téma folklór a tradice
Domy a domky z hlíny a se žundry a brněnská nářečí - Blog iDNES.cz
do architektury první republiky lze zařadit i volnočasové a sportovní areály
třeba zmíněný Původní Masarykův okruh a Velká cena 1984 - Blog iDNES.cz a poblíž https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.2252271464989306&type=3
PRAHA
automobilka Praga Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga - Blog iDNES.cz
Letná a sportovní stadióny Střípky z historie Sokola v Praze na Letné nebo také "na kopanou na Letnou" - Blog iDNES.cz
Toulky podvečerními Radlicemi - na funkcionalistickou architekturu první republiky v Praze zacílen příspěvek https://www.facebook.com/media/set?set=oa.2647704195255075&type=3
ÚSTÍ nad Labem
Masarykova nemocnice ústí nad Labem a současně rozcestník na téma zdravotnictví Registrace k očkování proti koronaviru, rezervace termínu, náhradní certifikát - Blog iDNES.cz
tedy zpět ke čtvrti Žabovřesky, částečně do časů monarchie
kapličky v Žabovřeskách a Vinohrádkách (druhá část příspěvku)
Původní venkovskou zástavbu připomenou různé venkovské domky, a protože k vankovu patřily malé kostely a kaple - v Žabovřeskách je situace následující dvě malé kaple v Žabovřeskách zničeny zcela - kaple sv. Václava ve Vinohrádkách zachována a zrekonstruována.
Jak se postupně prodlužovaly tramvajové linky v Brně - tak svého času tramvaj končila v Žabovřeskách na ulici Sochorova - pak byla prodloužena dále do Jundrova, Komína, a posléze až do Bystrce.
brněnské tramvaje Graz série 59 - 73 (třetí část příspěvku)
Poslední tramvaje dodané do Brna ze štýrské Hradce. Vozová skříň byla tvořena ocelovým roštem a dřevěnou kostrou. Z předchozí tramají z Grazu - série 50–55 vycházel půdorys skříně, který byl však zúžen na 2,3 m, a konstrukce střechy (dřevěné palubky pokryté plátnem). Vstup na uzavřené plošiny byl zajištěn posuvnými dveřmi, které byly vpředu na pravé straně ve směru jízdy dvojdílné a vzadu jednodílné. Prostor pro cestující byl od plošin oddělen přepážkami s posuvnými dveřmi. Odběr proudu byl zajištěn pomocí tyčového sběrače s kladkou, posléze rekonstruovanou na lyru, a po válce na pantograf. Skříň spočívala na dvounápravovém nýtovaném podvozku z ocelových plechů a válcovaných profilů. Odpružení zajišťovaly listové pružiny, nápravy byly uchyceny pomocí kluzných ložisek. Elektrickou část dodala firma AEG, její součástí byly osvědčené kontroléry B6-30 s jedenácti jízdními stupni (šest pro zapojení motorů do série a pět pro paralelní zapojení motorů) a šesti stupni elektrodynamické brzdy. O samotnou regulaci výkonu se staraly na střeše umístěné litinové odporníky. Pohon vozů zajišťovaly dva motory typu DU 158 o výkonu 40,5 kW. Napájecí napětí pro tramvaje v Brně je DC 600 Voltů - stejnosměrný motor teoreticky umožňuje regulaci rychlosti a výkonu - u tramvají se však používá regulace výkonu jako celek - prostřednictvím odporníků.
nu a z Žabovřesk se tramvaj dál prodlužovala směr Bystrc... tradičně obsluhována tramvajemi číslo "3" nebo "10" - zde však pojednává příspěvek Co mi prozradily tramvajové zastávky v Brně - aneb malé kovové stavby - Blog iDNES.cz
rozcestník tramvaje a elektrická doprava v Brně
tramvaje 2 Co mi prozradily tramvajové zastávky v Brně - aneb malé kovové stavby - Blog iDNES.cz
tramvaje 3 Toulky po Žabovřeskách - Architekt Fuchs a funkcionalismus, rozcestník "První republika" (tento příspěvek)
tramvaje 4 "brněnská čtverka na Údolní" Miranda – romský holokaust / Na vlnách Tomu / Kemerovská oblast Sibiř - Blog iDNES.cz
tramvaje "n" / nákladní tramvaj v Brně Brno se staví - parky a zahrady - a také cihelny pro Moravský Manchester, nákladní tramvaj - Blog iDNES.cz
trolejbusy Krátce ze Šlapanic u Brna - počátky výroby turbín a Ohmův zákon pro trolejbus 31 - Blog iDNES.cz
OBSAH
rozcestník Brno
rozcestník první republika
rozcestník architektura
rozcestník třetí republika
28. říjen 1918
Žabovřesky v dobách první republiky - architekt Fuchs a funkcionalismus (první část příspěvku)
první republika architektura (nejen v Brně)
první republika hospodářský rozcestník
kapličky v Žabovřeskách a Vinohrádkách - Žabovřesky v dobách monarchie (druhá část příspěvku)
brněnské tramvaje Graz (třetí část příspěvku)
rozcestník doprava v Brně
Jan Tomášek
C1 Mechanika A/DPMW: stupně, Ludolfovo číslo radiány - přepočet rychlosti, značky bicyklů
Bádání nad úhlovými mírami a jednotkami a výpočtem délky oblouku nebo celého obvodu kruhu. Druhým tématem je cyklistika a motorismus - podle továrních značek. Cyklistika 1.
Jan Tomášek
Mechanika A3/KFD - radián, frekvence, rozjezd a výkon sanitky, rozcestník Avia
rozjezd vozidla a moment setrvačnosti - dále bádání nad "obloukovými mírami" - a jejich přepočty na různé druhy frekvence - a také výpočet frekvence a rychlosti...se zaměřením na rozjezd vozů
Jan Tomášek
Mechanika DPM 2/W čím se liší veličiny tlak - síla a práce? - nákl. vozy Škoda/Praga
Rozjezd vozidel 3, moment setrvačnosti. Dva různé způsoby výpočty výkonu - statistický výkon z práce a oproti tomu porovnání výkon z frekvence... rozdělovník momentů.
Jan Tomášek
Na cestu s telefonní mapou - Haló, haló 4 - geoportál
Jenom pár základních poznatků o internetových mapách - zejména pro telefony - které se podařilo zjistit.
Jan Tomášek
Mechanika DPM1 - Výkon, nebo točivý moment - proč má traktor velké zadní kolo a je pomalý?
Mechanika DPM - dynamika výkonů a momentů - v toto případě je záměrem jednak kvantifikovat výkonost samotného motoru a výkonost je často spojována s přepravou nákladů - jsou kromě pohonu rovněž v zájmu převody.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
Proč mají Japonsko a Indie problémy? Protože jsou xenofobní, kázal Biden
Americký prezident Joe Biden označil Japonsko a Indii za „xenofobní“ státy, které nevítají...
„Můžete nás grilovat.“ Koalice SPOLU zahájila kampaň u piva a klobás
„Ááá, náčelník přijíždí,“ zahlásil europoslanec ODS Alexandr Vondra. K poděbradské kolonádě, kterou...
Na Plzeňsku hořela hala sklárny, oheň zasáhl třetinu střechy
V Heřmanově Huti na severním Plzeňsku hořelo v areálu sklárny. Podle informací iDNES.cz od hasičů,...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 192
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1043x