V čem vězí hovězí aneb jak jsem potkal krávy

Slovo „kráva“ používáme často jako urážku. Skutečně si to tato dobrotivá a elegantní zvířata zaslouží?

Hory navštěvujeme z různých důvodů. Většinou ale platí tvrzení, že v nich hledáme krásy divoké přírody, radost z pohybu a možnost trávení volného času buď o samotě, nebo ve společnosti lidí, se kterými si rozumíme. Přesně tyto tři důvody přiváděly do hor i mě. Při cestách přes horská údolí, sedla a vrcholy u nás i v zahraničí jsem si ale brzy uvědomil jednu zajímavou věc. Často tam na mě civí krávy.

Ano, samozřejmě, zase tak obvyklé to v horách není, přesto se ale v nich dá s krávami setkat poměrně běžně. A to je skvělé, protože já jsem si tahle roztomilá zvířata po určitých počátečních rozpacích velmi rychle oblíbil. Důvody této mé obliby jsou nabíledni. Stačí je sledovat, jak se jen tak nenuceně procházejí, elegantně polehávají, rozvážně přežvykují a máchají ocáskem, zatímco v jejích moudrých očích se zračí nekonečný klid a věčný mír, které jsou spojeny s ostentativním nezájmem o procházejícího turistu. I tohle je samo o sobě krásné. Není ale vůbec výjimkou, že některá z nich zaměří svou pozornost na mou maličkost, zvědavě si mě prohlédne, usměje se a někdy dokonce i laškovně zabučí. V takových chvílích se cítím poctěn a mávám jim na pozdrav.

Asi nejzajímavější zážitky v tomto smyslu skýtají rakouské Alpy, ve kterých turistické stezky mnohdy vedou skrze pastviny. Pokud se totiž pastvina nachází na málo frekventovaném úseku stezky, každý turista je pro tato harmonická a dobrotivá stvoření vítaným zpestřením každodenní rutiny. Dodnes si velmi dobře pamatuji, jak se jednou tahle děvčata seběhla kolem mě a doslova mě obklíčila. Bylo to úžasné nacházet se uprostřed těch mohutných těl, problém byl jen v tom, že mě nechtěly pustit. Propustily mě, až když jsem každou z nich podrbal za uchem a jedna mě pak za odměnu a na rozloučenou ještě olízla jazykem drsným jak struhadlo.

Od té doby se snažím – pokud stezka vede skrze horská luka se stračenami – věnovat holkám alespoň trochu pozornosti: podrbat je, pohladit nebo aspoň poplácat. Vždyť jim tolik dlužíme, dávají nám své mléko, dávají nám své vlastní tělo, zatímco my je známe jen jako hovězí na talíři a ještě k tomu zcela nepochopitelně používáme slovo „kráva“ jako nadávku. A to jsou přitom krávy vzdělané, každá z nich má sice jen jednu knihu, jejich stádo ale dá dohromady celou knihovnu.

„Kráva“ by proto vůbec neměla být nadávkou, nýbrž spíše pochvalou. Našich krav bychom si měli vážit i z hlediska jejich vyrovnaného přístupu k životu, ne jen z hlediska „mléčné užitkovosti“. Stačí se koneckonců podívat do Indie, ve které jsou tito nádherní tvorové dokonce posvátní.

Kráva

Autor: Jan Snopek | úterý 16.11.2021 14:09 | karma článku: 10,40 | přečteno: 180x

Jan Snopek

Srážka čmeláka Čendy s abstraktním uměním

Život čmeláků je mnohem pestřejší, než by se na první pohled mohlo zdát, někdy se dokonce nevyhnou ani konfrontaci s abstraktním uměním.

17.5.2024 v 14:40 | Karma: 4,45 | Přečteno: 121x | Diskuse| Poezie a próza

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – dokončení

Popis pěti zbraní, které díky své univerzálnosti ovlivnily dějiny druhé světové války a staly se legendami.

28.4.2024 v 20:11 | Karma: 18,89 | Přečteno: 451x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války – pokračování

4.4.2024 v 10:10 | Karma: 19,78 | Přečteno: 521x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Silné názory jako trend dnešní doby

Než se smířit s existencí neproniknutelného a nikdy nepoznatelného mysteria světa, je pro nás mnohem pohodlnější vybudovat si ochranný val sestávající z jen částečně podložených nebo zcela nepodložených silných názorů.

24.3.2024 v 15:46 | Karma: 10,38 | Přečteno: 237x | Diskuse| Ostatní

Jan Snopek

Pět univerzálních zbraní druhé světové války

11.2.2024 v 14:48 | Karma: 18,17 | Přečteno: 530x | Diskuse| Ostatní

Královna fetiše rozdráždila Ameriku. Její fotografce se klaní i feministky

22. května 2024

Seriál „Nejkrásnější fotografka“ či „nejlepší pin-up fotografka na světě“. Taková čestná přízviska si...

„Krok ke třetí světové.“ Ukrajinci zasáhli klíčovou ruskou radarovou stanici

25. května 2024  12:55

Ukrajinská armáda zřejmě tento týden zasáhla významnou ruskou radarovou stanici, která je součástí...

Turek: Z Nerudové mi bývá špatně, o hlasy komoušů a progresivistů nestojím

24. května 2024

Bývalý automobilový závodník a lídr Přísahy s Motoristy Filip Turek patří mezi černé koně...

Česko explodovalo zlatou hokejovou radostí, fanoušci v Praze kolabovali

26. května 2024  11:40,  aktualizováno  23:29

Česko v neděli zažilo hokejový svátek. Fanoušci vyrazili sledovat finále mistrovství světa na...

Vrtulník íránského prezidenta havaroval v mlze, záchranáři po něm pátrají

19. května 2024,  aktualizováno  22:16

Aktualizujeme Na severozápadě Íránu pokračuje rozsáhlá záchranná operace poté, co zde zmizel vrtulník s íránským...

„Největší blbost mého života“. Německý důstojník dostal za špionáž pro Rusko tři roky

27. května 2024  12:11

Soud v Německu v pondělí poslal na tři a půl roku do vězení armádního důstojníka za to, že předával...

Sesuvy půdy v Papui-Nové Guineji zasypaly nejméně dva tisíce lidí

27. května 2024  7:51,  aktualizováno  12:08

Aktualizujeme Páteční sesuvy půdy v Papui-Nové Guineji zasypaly nejméně 2000 lidí. Podle AFP to v pondělí vedení...

Podezřelá úmrtí ve zdravotnickém zařízení? Policie případ odložila

27. května 2024  12:06

Policisté odložili vyšetřování série podezřelých úmrtí v soukromém zdravotnickém zařízení v Brně....

GLOSA: Lidi, na ten hokej se nedalo dívat!

27. května 2024  11:26

Bydlím dvě minuty od O2 areny. Ještě než začalo hokejové mistrovství světa, pár sousedů opustilo...

Rozdáváme tělové mléko Kind od Mádara ZDARMA

Kosmetiku Mádara určitě od nás už znáte – potkat jste je mohli veletrhu FOR KIDS v Praze nebo také v nedávném v uživatelském testování, kde jsme...

Nepovažuji se za nijak zvláštního či mimořádného jedince. Má neobyčejnost spočívá snad jen v mé obyčejnosti.