Poklidná riviéra, Thajsko na kole 2014 (12)

Ráno před osmou hodinou přijíždí Deng, aby si vzal klíčky od domečku a já ho ještě prosím, jestli by mě nesvezl do místní nemocnice. Nejde sice o nic vážného, pouze jsem včera při nočním koupání zjistil, že mi zaléhá pravé ucho, což se mi děje pravidelně a zhruba jednou ročně si jdu uši pročistit k doktorovi, teď jsem ale trochu pozapomněl. Deng souhlasí, veze mě k nedaleké nemocnici a tam se i loučíme.

Tak vida, co mi včera připadalo neuvěřitelné, se dnes stalo skutečností – Deng mi chtěl opravdu jenom nezištně pomoct. Klobouk dolů. Díky němu mám na město Ranong opravdu krásnou vzpomínku a jsem rád, že dobro zase jednou zvítězilo!

V nemocnici je už ráno docela natřískáno, ihned po registraci vyfasuju lísteček, se kterým mám čekat a vida ty zástupy lidí, si říkám, že ono se taky nic nestane, když se půjdu někam kolem nejdříve nasnídat. Hned za rohem nemocnice dělají ve stáncích kuře, ale takové jsem tedy ještě v Thajsku nejedl, jsou to malé smažené kousky v palmovém oleji se sezamovou krustičkou, jemně pálivé, těch se tedy rozhodně nemůžu nabažit a jako sladkou tečku si dávám u téhož stánku pochutinu, kterou jsem mnohokrát viděl, ale až teď jsem ji poprvé okusil. Říká se jí lóp bán a je to omeleta z rýžového těsta, do níž se zabalí vajíčko, to vše se pořádně osmaží na velkém kulatém plátu a poleje nějakým strašně dobrým sirupem. Je to zcela jistě kalorická bomba, ale nic lepšího jsem si před startem ranního šlapání ani nemohl přát.

V nemocnici se musím velmi neodbytně pořád ptát a ujišťovat, protože nikdo mi pořádně nerozumí a kdybych to nedělal a jen tak tu seděl, tak bych tu mohl klidně čekat do večera. Jaké je moje překvapení, když mě i poté, co úplně každému rukama několikrát  ukazuju, že mám něco v uchu, jsem stejně vyzván, abych si šel změřit tlak, pak se mě ptají na váhu, výšku a když přijde paní s metrem, aby mi změřila obvod pasu, tak si říkám, jestli nejsem spíš v českém Kocourkově. Znovu opakuju: „Já – ucho – problém – nemuset – vážit – nemuset - měřit.“ Když se konečně dostaneme k tomu, kdy mě zhruba pan doktor vyšetří, tak je mi řečeno, že tu bude až odpoledne, skvělé, hlavně, že mi to celé nezabralo víc jak patnáct minut. Zjistit to po několika hodinách čekání, asi bych si rval vlasy na hlavě, a tak poděkuju a jedu vstříc nějaké jiné nemocnici, kde budou třeba doktoři ordinovat i celý den...

Obecně jsem se obával jak bude vypadat ona hlavní silnice, která propojuje jižní letoviska a zatím si nemůžu stěžovat. Ve větším městě se rozšíří do několikapruhé silnice, ale pak se zase skromně vrátí do podoby okresní silničky s nepříliš velkým provozem, z čehož mám největší radost, protože toho jsem se také nejvíc obával. Tady u pobřeží už si bohužel nemohu vybrat nějaké alternativní silničky jako tomu bylo ve středním Thajsku, zde je silnice směrem na jih jenom jedna. Uvidíme, jak se to bude zlepšovat či zhoršovat níže, čím se budu blížit k hlavním turistickým oblastem.

Dnes mám v plánu dorazit do místa zvaného Bang Ben Beach, kde je prý krásná pláž. Jako motivace pro odpočinek po obědě tedy celkem slušný cíl. Cestou míjím čím dál víc muslimů, dokonce jsem už spatřil i první mešity, což mě trochu překvapuje. Věděl jsem, že muslimové jsou v Thajsku především v nejjižnějších provinciích hraničících s Malajsií, které jsem i  před lety procestoval, ale tady, jak se blížím k největším turistickým letoviskům a zároveň i místům „hříchu“, mi to přijde nezvyklé a hlavně překvapivé. Nikde jsem se o tom ani nedočetl, takže jsem celkem překvapený. Ona už vůbec ta představa pláže a uvolněnosti v kontrastu se zahalování a náboženskou rigiditou, nepůsobí už ze své prapodstaty jako něco, co by se mělo nějak zvlášť rýmovat. A hlavně, v Emirátech prosím, ale v Thajsku to působí dost nepřirozeně. Jinak já mám s muslimy a jejich pohostinností během svých cest ty nejlepší zkušenosti, jenom mi to tady do Thajska moc nesedí. Mimochodem, tu výbornou snídani, mi dělaly dvě usměvavé muslimky...

Krátce po poledni opravdu přijíždím do místa, odkud se musí zahnout směrem k moři a ujet ještě deset kilometrů. Když konečně přijíždím až skoro k pláži, zjišťuji, že je součástí nějaké rezervace jménem Laem Son  a že bych musel zaplatit 200 bathů. Prosím tedy strážného, že tam jedu jenom na polední pauzu, abych se ošplouchl, a tak mě pouští zdarma.

Jak jsem nakonec rád, to se ani nedá popsat. Je tady sice nádherná, dlouhá, opuštěná pláž, na které jsem zcela sám, akorát jsem zrovna v tuto chvíli spíš hledal místo, kde se budu moci zároveň najíst i napít a ne se cítit jako Robinson Crusoe. Ani nemůžu uvěřit, že to říkám právě já, protože za normálních okolností bych za takovou pláž dál bůhví co, ale teď nemám ani jídlo, ani pití a krásná pláž je mi na houby, když se v ní pouze smočím a musím upalovat do nejbližší vesnice mimo park, kde si sednu a uspokojím svoje primární potřeby. Je fakt, že kdybych sem dorazil k večeru a chtěl tu přespat, tak je tu nádherný park plný vysokých stinných přesličníků, které tak trochu připomínají něco mezi tisy a modříny, zde však dorůstají asi třiceti metrů. Ani nevím, co šumí víc, jestli vítr v jejich korunách anebo blízký příliv, pod nimi by se to spalo...

Ve vesničce před vstupem do rezervace je naštěstí příležitostí pro posezení dostatek. Zarážím v jedné z nich a vida, že jsou zde na návštěvníky připravení a dokonce vyzbrojení anglickými meníčky, volím tedy něco exotičtějšího, než obvyklou rýži či pát thai. Mají tady mé oblíbené zelené karí, stojí sice 100 bathů, což není málo, ale když vidím tu mísu, kterou mi paní připravila, beru vše zpět. Je to jedním slovem fantazie, hromada zeleniny a kuřecího masíčka utopené v kokosovém mléce a zeleném karí. Když to celé zdlábnu, není ani divu, že se mi odsud příliš nechce. Nejsem přímo přecpanej, to zase ne, ale opravdu jsem si skvěle pochutnal, doplnil síly a hlavně, mohu si odfajfkovat, že jsem už letos konečně zelené karí v Thajsku ochutnal. Bez toho bych domů nesměl.

Celé území toho národního parku je porostlé rozsáhlými mangrovovými porosty, jenom občas jsou přerušeny krevetími farmami, kde se hbitě prohánějí lopatky malých vodních mlýnků, aby krevetám přinesly potřebný vzduch. Kolem třetí se odsud dostávám zpět k hlavní silnici, původně jsem si chtěl něco stopnout, rozhodl jsem se totiž, že pokud pojedu do nějakého národního parku nebo budu absolvovat jinou jednosměrnou zajížďku, odkud už se nemůžu vrátit jinak než po té samé cestě, pokusím se kolo hodit na nějakého pick-upa, aby mě svezl do místa, kde jsem cestu začal a odtud budu zase pokračovat dál na kole. Štěstí jsem ale neměl, v mém směru nic nejelo, a tak jsem si musel desetikilometrovou zajížďku pěkně odšlapat v obou směrech.

Celé odpoledne je dnes pořádné vedro, občas cesta stoupá i do slušných kopečků a i když asi po dvaceti kilometrech a jednom vyčerpávajícím stoupání musím doslova zajet do boxů u jednoho malinkého obchůdku zastrčeného v džungli, kde je za pultíkem jenom malý chlapec, stále se to dá vydržet, po levé straně stoupají nádherné kopce porostlé bujnou džunglí, a to jsou nádherné pohledy, kde se člověk nesmí zapomenout moc dlouho, aby nesletěl z kola.

V půl šesté mě uprostřed lesů najednou s nekompromisní rázností zastaví opět píchlá zadní guma a znovu je vytržený ventilek, takže guma je prázdná v několika málo sekundách, což je nebezpečné právě při klesání,  stačilo málo a mohl jsem se vysekat. Už jsem si říkal, že mě ta smůla ohledně píchlých duší alespoň na déle než jeden den opustí, ale vypadá to, že ani náhodou. Přes veškeré vyčerpání duši bleskově měním, protože se blíží noc a já nechci zkejsnout uprostřed pralesa, takže po deseti minutách jsem opět v sedle, abych před půl sedmou zastavil u malého buddhistického klášteříčku uprostřed lesů, kterému vévodí zlatá stúpa a socha ležícího Buddhy. Ptám se nějaké paní, která mi ukazuje na místo, kde si mám postavit stan, mnichy tu žádné nevidím. Jdu se tedy umýt a když se vracím zpět, nějaký starý se odkudsi přeci jenom vyloupne a ukazuje, abych si svůj stan přesunul, což činím, tak snad si to v průběhu večera nerozmyslí...

TACHOMETR

POLOŽKA
8050
3018,75
12075
4528,125
8553,125
390243,75

Autor: Jan Novotny | středa 12.3.2014 12:31 | karma článku: 9,20 | přečteno: 409x

Jan Novotny

Poslední den na cestě, Thasko na kole 2014 (21)

Poslední noc se spalo dobře, sám od sebe jsem však vstal už o páté, protože mě probudil nějaký pes a stejně jsem chtěl dnes vstávat brzo, protože bych se chtěl dostat do města Hat Yai vzdáleného odsud teď už 200 kilometrů včas.

23.3.2014 v 12:59 | Karma: 10,77 | Přečteno: 381x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Cape Yong Star, Thajsko na kole 2014 (20)

Ráno vstávám těsně před svítáním, rozepnu stan a až potom otevřu oči. To dělám schválně, protože ten pohled je to nejkrásnější probuzení. Chvíli jen tak zírám na ty obří „muffiny“, které se tu tyčí z mořského dna v podobě vysokých skal a potom jen tak sedím, a pak pomalu, ale opravdu pomalu vstávám, jak by řekl pan doktor v podobě pana Hrušínského ve Vesničko má středisková.

22.3.2014 v 12:59 | Karma: 9,85 | Přečteno: 278x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Pláž Hat Chao Mai, Thajsko na kole 2014 (19)

Tato pláž je opravdu z těch rušnějších, ale jenom, co se týče ruchu kolem, jinak mě nikdo v noci nevyrušoval, že by mi lítal kolem stanu nebo mě budil. To ne, ale nebyla to úplně jedna z těch komfortních, nad kterými jenom vydechnout aaach...

21.3.2014 v 12:40 | Karma: 10,92 | Přečteno: 431x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Ko Phi Phi – ráj na zemi,Thajsko na kole 2014 (18)

Ráno se probouzím už lehce před šestou, což je obrovská výhoda spaní na pláži a přitom se cítím dobitý a odpočatý. Po rychlém sbalení jdu na policejní stanici pro kolo, kde už hlídkuje můj starý známý četník. Je samá sranda a hned mi nabízí kafe, které je tedy vynikající, a tak ho „stáhnu“ ještě o jedno, a také říká, že kdykoliv tu budu chtít znovu přespat, tak se mám na něj obrátit a jsem tu vždy vítán. Další fantasticky nabíjející setkání s člověkem, který se takřka jenom směje.

20.3.2014 v 12:07 | Karma: 12,48 | Přečteno: 435x | Diskuse| Ostatní

Jan Novotny

Krabi,Thajsko na kole 2014 (17)

Pod staletým stromem se to spalo celkem v klidu, dokonce byla k ránu i trochu zima, ale spíš bych to definoval jako chládek, takže jsem se pořádně zachumlal. Vzhledem k tomu, kolik tady mají psů, byl v noci celkem klid, jenom jeden vytrvalec neustále dával vědět, že on je tady pánem, ale kolegy se mu do „ňákejch větších akcí“ naštěstí přeštěkat nepodařilo...

19.3.2014 v 12:45 | Karma: 12,07 | Přečteno: 580x | Diskuse| Ostatní

Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda

12. května 2024  12:11

Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...

Vlak na Děčínsku usmrtil člověka, provoz na trati do Ústí nad Labem byl přerušen

17. května 2024  18:10,  aktualizováno  21:32

Vlak u Dobkovic na Děčínsku v pátek vpodvečer srazil člověka. Na místě podlehl svým zraněním, řekl...

Manžela šéfky americké Sněmovny napadl kladivem. Kanaďan dostal třicet let

17. května 2024  21:06

Soud v Kalifornii vyměřil trest třiceti let odnětí svobody muži, který v roce 2022 vtrhl do domu...

Auto sjelo pod pražským Vyšehradem do Vltavy. Na místě zasahovali potápěči

17. května 2024  19:57,  aktualizováno  20:44

Hasiči a policie zasahovali na Podolském nábřeží, kde sjelo vozidlo do Vltavy. Podle pražských...

Humor na sociálních sítích. Na vtipálky vznikla past, za níž může stát armáda

17. května 2024  20:07

Česká armáda zřejmě nemá pochopení pro humor. Jinak si nejde vysvětlit past, kterou patrně...

Projezdil jsem více než 50 zemí světa na kole, ale nejsem klasický cestovatel, dělám spoustu úplně jiných věcí, kreativu, marketing, organizuji akce, festivaly, atd., což myslím, že i stylu mého psaní propůjčuje určitý druh jinakosti. Rád se zamýšlím nad tím, co vidím kolem sebe, když cestuji a za jeden z největších darů cestování považuji možnost srovnávat.