Automobily stále na černé listině
Do krize se odvětví propadá už delší dobu. U nás to není tak vidět, ale čísla z Německa, jehož automobilky jsou alfou a omegou našich a jehož motoristé tvoří podstatnou část zákazníků tuzemských továren, zobrazují vleklý a hluboký problém. Výroba i export německých aut klesá už tři roky. Pandemie to urychlila. Letos v dubnu se počet registrací nových aut snížil o 44 % ve srovnání se stejným obdobím loni. V Česku se prodeje aut propadly na méně než polovinu. V celé EU počet registrací v dubnu spadl meziročně o více než 80 procent.
Informace o snahách kapitánů automobilového odvětví vyjednat s politiky nějakou podporu pro přežití nemohou zastřít převládající sentiment (v politických kruzích), že automobily jsou celospolečenské zlo a motoristé jsou klimatičtí špindírové bez kouska citu k přírodě a cyklistům. Evropská komise ještě před onemocněním připravila plán, za kolik bilionů eur se dokonale změní evropská ekonomika v bezuhlíkovou. Pro automobilový průmysl byl v tom plánu vyčleněn k přežití jen jeden docela malý segment elektroaut a zvažuje se vodíkový pohon. Zákazy prodeje vozů se spalovacími motory nebo záměry tyto zákazy vydat, připravované v různých evropských zemích na roky 2035 a dále, jsou stále živou agendou. Faktem nahlas nevyřčeným (vyjma parlamentního výboru pro vědu a technologie ve Velké Británii), avšak jasně zřetelným je, že ve výsledku aut, i těch elektrických, bude jezdit výrazně méně, než aut všech pohonů jezdí dnes. V závorce zmíněná instituce navrhla už loni koncem léta vydat zákon o zákazu soukromého vlastnictví osobních aut.
Je to nutné prostě proto, že bezuhlíková společnost fakticky předpokládá nahrazení tržní ekonomiky přídělovým systémem a jeho fungování je neslučitelné s osobními a občanskými svobodami, jichž je volný pohyb základem a symbolem.
V Belgii nyní čerstvě tři politické strany navrhují zakázat reklamy na auta s emisemi vyššími než Evropskou komisí povolených 95 g CO2/km a těžších než 1399 kg. V důsledku této váhové podmínky do zákazu spadají i všechny v současnosti vyráběné elektromobily. Prý proto, že těžká auta jsou moc nebezpečná. Tedy stále stejná a stejně falešná mantra: ekologie a bezpečnost. V italském Miláně radnice postavila auta do jedné řady s prostitucí, drogami a alkoholismem. „Je zakázána přímá i nepřímá reklama související s výrobou nebo distribucí tabáku, lihovin, pornografického materiálu, se sexuálním podtextem, zbraní a značek aut, které nejsou v souladu s politikou udržitelnosti životního prostředí podporovanou magistrátem města Milána...,“ píše se v rozhodnutí městské rady. Nesmějte se a přečtěte si to ještě jednou: co není v souladu s politikou magistrátu města Milána je zakázáno. V Lombardii si vzali Poučení z krizového vývoje.
Tlak emisních limitů a na přechod k elektromobilům je příliš překotný i bez viru. Teď automobilky žádají, zda by nešlo prodloužit výjimku na (vyšší) emisní limity. Odložily by se jim výdaje na vývoj úspornějších motorů, doprodaly by skladové zásoby a také by se vyhnuly pokutám za překročení oněch emisních limitů. Podle expertů pokuty mohou letos dosáhnout až 36 mld. EUR, což lze vnímat také jako dodatečnou ekologickou daň v průměru cca 2450 EUR (65 100 Kč) na jedno každé prodané auto. Jestliže tedy odborníci odhadují zvýšení cen nových aut u nás o 50 až 70 tis. Kč, je to velmi optimistický předpoklad, do kterého se už nevejdou náklady na vývoj nových modelů. Například Škoda má připraven plán investic za 52 miliardy korun.
Návrh byl v zásadě odmítnut. Zvýšení ceny aut ovšem nemusejí akceptovat zákazníci. Pak nastane přetahovaná, jak dlouho lidé budou ochotni odkládat potřebu nového auta a jak dlouho automobilky a jejich dodavatelé vydrží bez hotovostních peněžních toků.
V jednání je také „šrotovné“, tj. státní příspěvek na nákup nového (ekologičtějšího) auta výměnou za sešrotování nějakého staršího. Trik známý z krize v letech 2008 a 2009. Tehdy docela zabral, prodeje a výroba aut se velmi rychle zmátořily na předkrizové úrovně. Náznak souhlasu, alespoň v Německu, je zatím se šrotovním příspěvkem pouze na elektroauta. Nedej pánbůh, aby to zabralo tak, jako tenkrát. Na to by nebyly výrobní kapacity, nebyly by baterie, ani dobíjecí infrastruktura.
Ale možná je to příliš pesimistická obava. V České republice například jsou nyní registrovány 4000 plně elektrických aut. V roce 2017 činil přírůstek elektroaut 400. Letos jen za prvních pět měsíců přibylo 1171 auto. Přiznejme si, že snahy ekologů a politiků lidem elektroauta vnutit navzdory jejich vysokým cenám a nízkému užitku nejsou zcela bez účinku. I tak ovšem ten letošní přírůstek představuje, čistě teoreticky, v průměru 11 aut každý pracovní den, tři na jednu zdejší továrnu (Mladá Boleslav, Kvasiny, Kolín a Nošovice). I při desetinásobném nárůstu to vypadá ještě celkem udržitelně. Totiž pro klima a bezpečnost.
Psáno pro Mladou frontu Dnes
Jan Ferenc
Mzdy rostou a produktivita práce mrzne u nuly
V letech 2015-2020 narostla produktivita přidané hodnoty na zaměstnance pouze o 10 %, ale mzdy stouply o 30 procent. Beze změn v tomto trendu se nemůžeme bavit o zvyšování životní úrovně českých zaměstnanců.
Jan Ferenc
Státní pivovar je zvláštnost, ale ne důvod k prodeji
Je to tu zase. Privatizace Budvaru. Od devadesátých let už několikátý pokus a pokaždé vzešlý z politických kruhů. A jako pokaždé bez rozumného zdůvodnění. Opět zazněla jen prázdná hesla.
Jan Ferenc
Rusku se musí pomoci ustoupit a zvítězit
Když už i ruská agentura TASS připouští možnost dohody Ruska s Ukrajinou, zní to nadějně. Tedy tak, že i Putin má kam ustupovat.
Jan Ferenc
Nedorozumění
Nezačínejte větu slovem „věda“. Ocitnete se na tenkém ledě. Evropská unie před časem změnila podmínky pro povolení užívat jaderné a plynové zdroje k výrobě energie. Nedá se tomu říkat změkčení, ale jsou jiné a nejsou přísnější.
Jan Ferenc
Pátkové vyrazí proti vládě, která neexistuje
Kdyby někdo vymyslel ministerstvo počasí, asi bychom se zasmáli. Studující mládež dnes opět vyjde do ulic a bude požadovat vytvoření ministerstva klimatu. A myslí to velice vážně.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Stovky amerických obrněnců se v řádu dnů nepozorovaně přemístily do Česka
Několik set vozidel americké armády včetně obrněnců Bradley nebo transportérů M113 se objevilo ve...
Moskva se chlubí kořistí z Ukrajiny: Abramsy, Leopardy i českým BVP
V Moskvě ve středu začala výstava západní vojenské techniky, kterou používá ukrajinská armáda a...
Na jednání o míru nepřijdeme, vzkázali Rusové. Švýcaři je ani nezvali
Švýcarsko iniciuje vlastní mírovou konferenci o Ukrajině. S pozváním Ruska na setkání, které se má...
Pavel zkritizoval všechny. Nefér jsou Babišova slova i kampaň SPOLU, míní
Kampaň, která dělá z hnutí ANO zastánce ruských zájmů, je podle prezidenta Petra Pavla stejně nefér...
O menopauze musíme mluvit, burácela herečka Halle Berry před Kapitolem
Slavná herečka Halle Berry se zapojila do americké politiky, když podpořila senátorky snažící se o...
Sluší se, aby zaměstnanec věděl, proč je propouštěn, řekl Juchelka
Poslanci se přeli o změnu zákoníku práce. Opozici se ho nepodařilo vrátit vládě k přepracování....
STAVEBNÍ POZEMEK AŽ PRO DVA DOMY VOJNICE U STRAKONIC
Volenice, okres Strakonice
2 250 000 Kč
- Počet článků 147
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 765x