Politika a školství: Smrt učitelky a situace ve školství
Motto:
Nejkrásnější jest spravedlnost, nejlepší zdraví,
nejslastnější však to, dosíci, co kdo má rád.
Délský nápis
Reformy jsou běžným řešením společenských a politických změn
Po roce 1989 si všichni rozumní lidé uvědomovali, že se změnami vlastnictví (a to byly ty nejdramatičtější změny), se změnou státního zřízení a změnou politických poměrů musí přijít reformy. Reformy jsou normálním jevem, kdo zná dobře historii, ví, že víceméně pravidelně k nim docházelo a docházet muselo i to, že byly provázeny různými projevy souhlasu, nesouhlasu, často i násilného odporu a co je hlavní, změna stála mezi dvěma rovinami: tou, která změnou procházela a nastalým stavem po provedení změn. Jak též víme z historie, tyto dvě roviny nebyly nikdy přísně ohraničeny, ale nějakou dobu ještě stav před změnou se vléval do změněného stavu, takže zmatky neustávaly ještě dlouhou dobu. Vysvětlení je jasné: hledá se dobro – dobro pro všechny – a – dobro samo o sobě, tak se na to lidé dívají. A s tím jsou spojené účely – mnoho účelů, a cíle – mnoho cílů. Avšak každý člověk hledá také dobro sebe, v němž spatřuje konečný cíl – své štěstí, na které má samozřejmě právo. Někteří, jako například pedagogové, jak se dozvíme s následného textu, upřednostňují vzdělání a vidí v něm prioritu. Samozřejmě, že čím větší množství nadějných mladých lidí vyjde ze škol do praxe, tím větší naděje i pro budoucnost společnosti.
Politický vliv na školství – ano nebo ne?
Politika je veřejná činnost a musí sledovat také mnoho cílů a mnoho účelů, ale také dobro, k tomu slouží zaměření programů každého politického subjektu, který se účastní soutěže o politický vliv a uplatnění cílů, které se vytkla a prostředků, které míní použít. A protože volební období je poměrně krátké, musí stihnout vše, co slíbila, v poměrně krátkém čase a v takové kvalitě, aby po dalších volbách dokázala zvolená politická reprezentace nejen navázat na výsledky, ale také je vylepšit a přizpůsobit k době, která si klade nové požadavky a další cíle. A v tom zase hraje velkou úlohu člověk, který i ve změněných podmínkách hledá své dobro a uskutečnění vlastních cílů. Bohužel, někdy převládne rutina nad operativnost a tak se často nedaří změny provést v daném čase a prostoru, a protože přetrvává z minulosti navyklý řád, objevuje se mnoho komplikací, jejich důsledky dopadají i na jednotlivce. Jedna z oblastí, kterou nezvládáme, je právě školství a oblast vzdělání vůbec.
O právní subjektivitě školství
Na sklonku roku 2002 vešla v platnost novela zákona o státní správě a samosprávě ve školství. Od 1. ledna 2003 se musely stát, dle zákona, všechny školy a školská zařízení, právními subjekty, nebo jejich součástí, a tak skončily dlouholeté spory a problémy, zda právní subjektivita do škol patří. Nastaly však rozpaky a z praxe se ozývaly námitky: je to návrat ke starým pořádkům a s ním nebyla dobrá zkušenost.
V roce 1990 se poprvé mluví o právní subjektivitě škol
Mít právní subjektivitu znamená vzít odpovědnost do svých rukou a toho se mnozí učitelé lekli. Někteří si to vyzkoušeli, jiní raději zavčas odešli do jiných profesí. Většina ředitelů kladla takový odpor, že se právní subjektivitu podařilo oddálit. V roce 2002/2003 však už nebyla jiná cesta a do konce kalendářního roku 2002 se museli přijetím právní subjektivity vyrovnat. Možná, že mnozí pamatují, jak se rozjely v roce 2002 semináře o právní subjektivitě a o tom, jak začít, aby na začátku ledna nebyla ta která škola vymazána ze sítě. Totiž, pokud zřizovatel nepřevedl školu do 1. ledna 2003 do právní subjektivity, čekaly nemilosrdné sankce. Ředitelé a učitelé nebyli s právní subjektivitou spokojeni, protože si nebyli jistí, zda samospráva dokáže správně rozhodovat, jakým směrem se má škola dát, protože má málo odborníků, a o směřování školy by mělo rozhodovat především ministerstvo školství. Měli za to, že vzdělání je prioritou státu, děti a studenti se mají učit a vychovávat, je to naše budoucnost! Ve škole musí vládnout spokojenost. Školy, které měly nízký počet žáků, se měly co ohánět. A doufali, pokud se rozhodnou o spojení mezi obcí (zřizovatelem) a školou o právní subjektivitě, že to přeci musí fungovat.
Pedagog nebo manažer? Spolupráce školy a obce
Pro ředitele školy se právní subjektivitou změnilo mnohé. Co je víc, pedagog nebo manažer? V tomto případě se také mění jeho řídící práce a musí se naučit ekonomickou problematiku a odpovídat za ní. A navíc, byla tu hrozba slučování menších škol do jednoho subjektu. To se dalo chápat jako ztráta identity. Leč, někteří ředitelé působili v obecním zastupitelstvu, takže se domnívali, že spolupráci s obcí zvládnou, i v otázce účetnictví, protože obce slibovaly pomoc.
Rychlovka – k čemu prospěla?
O právní subjektivitě školy se rozhodovalo v zastupitelstvech a termín se rychle blížil. Řešily se problémy, které tížily školství dlouhá léta. Bylo však nutné rychle jednat, protože bylo nutné zajistit, aby zastupitelstva rozhodla o právní subjektivitě ještě před nimi, aby v lednu v roce 2003 nenastala ve školství krize a nedoplatily na to zase jen školy. Mnoho problémů, jak se zdá, zůstalo nevyřešeno.
Opomineme další vývoj ve sporech o platy učitelů, o státních maturitách a o nedokončených pokusech o změnu financování školství, o zhoršujícím se stavu vzdělávání u žáků a studentů. O tom jsme v médiích informováni zhusta, nikdo, komu leží vzdělávání na srdci, ať jsou to již učitelé, studenti či jejich rodiče, není tato otázka cizí a ani lhostejná. Dnes vyšel článek, který dokresluje celou situaci, která byla již na počátku předvídána, jak z předchozího vyplývá – viz zde a je alarmující.
Smrt učitelky
Na Střední průmyslové škole v Třebešíně se stala hrůzná věc. Tři studenti utýrali učitelku, která zemřela, a to v měsíci únoru 2016. Je to důsledek neutěšeného stavu ve školství, které je zapříčiněn tím, že učitelé a vedení školy mají de facto svázané ruce?
Jak to začalo a jak to prasklo
Dne 12. 2. 2016 se objevuje článek, který líčí utrpení pětapadesátileté učitelky – viz zde , Kromě jiného, je nutno si všimnout vztahů a postojů školy. Zvláště, kdyby měla oplétačky s policií! Studenti natočili videozáznam jako důkaz o týrání učitelky, ale ředitel s tím nechtěl nic dělat. I její kolegové si všimli, ale nemohli s tím nic dělat. Jde přeci o pověst školy, a také o obavy, že rodiče budou mít obavy zapsat své děti na školu, která si vysloužila špatné jméno. Zvláště, kdyby měla oplétačky s policí a se školní inspekcí. Školní inspektor prohlásil, že žádné informace o šikaně z této školy nikdy neobdržel. Nicméně, po mrtvé učitelce zůstala nezletilá dcera. Což je jen další pokračování tragédie. Z nejnovějších zpráv vyplývá, že vedení školy bylo propuštěno a třem viníkům se zřejmě zostří trestní postihy. Smrt učitelky zřejmě urychlí i jednání ve sněmovně o změně financování škol. Bylo toho třeba? Kdybychom nyní začali uvažovat nad tím vyšším dobrem, položme si závažnou a choulostivou otázku – je pověst školy a její fungování vyšším dobrem než je situace, v níž se přivírají oči nad šikanou, která zřejmě na školách řádí a nikomu se nechce do toho sahat důsledně, aby ji vymýtila alespoň ze školních zdí? Je dobře vyvážet poměr morální odpovědnosti mezi zřizovatelem a školou a jaké pravomoci může využít školní inspekce průběžně v poměrech na školách ze své moci?
Koho soudit?
Koho vlastně soudit za mlčení a strkání hlavy do písku? V prvé řadě by měl mít ředitel školy silnější slovo v řízení a vedení školy, nikoliv jen odpovědnost za vedení ve směru k zřizovateli a též učitelé by se neměli obávat s ním v tomto spolupracovat. Však je dávno známo, že násilí plodí násilí a do škol jakéhokoliv stupně by měla přijít paní Etika, kterou by všichni měli být přísně vázáni, a za její porušení by měla být přísná sankce. Tímto směrem by se vrátila do škol kýžená výchova, která se podřídila způsobu financování školství a možná také přílišné svobodě, kterou si mnozí vysvětlují po svém a která se ztrácí v momentě, kdy jeden vztáhne ruku na druhého. A to je bez diskuse.
Výchova je důležitý prvek vzdělání
Děti a mládež ve škole by měly být v bezpečí a měli by považovat své učitele za autoritu stejně jako rodiče, kteří jsou povinováni též výchovou, ale i vzděláváním, což jde ruku v ruce.I ve škole musí vládnout demokracie, které se mají děti učit v kolektivech od útlého věku. Je to myšlenka, která není nová, ale stojí za to o ní přemýšlet a nasměrovat život ve školách podle jejích pilířů. Neboť, jací budeme v dospělosti, o tom rozhoduje cílená výchova k otevřenosti, odvaze a pevném přesvědčení o správnosti jednání nejen ve své dobro, ale i dobro, v tomto případě, školy. Proto by měly být děti a mladí studenti bráni vážně a i škola měla by jim naslouchat.
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
SPOLU paroduje heslo ANO a spojuje ho s Ruskem, premiér Fiala to hájí
V kampani před volbami do Evropského parlamentu vsadila koalice SPOLU i na antikampaň. Na sociální...
Emigrantovi v USA pomohl s důchodem archiv StB, našli v něm doklad o zaměstnání
Seniorovi žijícímu v USA pomohl s důchodem v ČR archiv Státní bezpečnost (StB). Právě v něm totiž...
U Prahy vykolejil v zatáčce osobní vlak. Jel 100 km/h, strojvedoucí v něm nebyl
Na železniční trati mezi obcemi Čisovice a Měchenice v okrese Praha-západ vykolejil vlak. V...
Poslanci budou jednat o zákoníku práce, ANO a SPD odmítají výpověď bez důvodu
Přímý přenos Poslanci mají začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela zákoníku práce předpokládá...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016