Lidé a lidičky: Reklamace
Když reklamujete u prodávajícího v obchodě
Ale z druhé strany, pokud se snažíte věc oprávněně reklamovat, dostanete se do pěkně otravné situace. Navštívíte obchod, ve kterém jste věc zakoupili, předložíte poškozené zboží, prodavač se na vás nezúčastněně podívá a řekne: "Paní vedoucí tu není." Pak uplatníte ustanovení § 13, který zní:
Prodávající je povinen spotřebitele řádně informovat o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění odpovědnosti za vady výrobků a služeb, včetně podmínek uplatnění rozporu s kupní smlouvou (dále jen "reklamace") spolu s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit, a o provádění záručních oprav.
Pokud jste s výrobkem nedostali reklamační řád, pak ho má vydat. V něm se dozvíte, jaké jsou podmínky reklamace a ihned ji na patřičné místo uplatníte. Pokud jste v obchodě, který není provozovnou podnikatele - výrobce, pak získáte adresu na výrobce a napíšete mu reklamační dopis, ke kterému přiložíte účet, kde a kdy jste výrobek zakoupili a doložíte tím i to, že jste v reklamační lhůtě. Výrobek zabalíte do původního obalu a zanesete na místo nebo ho zašlete. Ale u všech výrobků, jako jsou elektrospotřebiče apod. dostanete záruční listinu, jako záruční listina slouží i paragon s razítkem, kterou obdržíte oři placení, tak si ho schovejte, protože ho budetet při reklamaci potřebovat. Je důkazem o trvající reklamační lhůtě.
Když reklamujete v provozovně
A každý už ví, že přijmout reklamaci věci u zhotovitele - výrobce, může jen vedoucí, který v tomto případě je tím pověřeným pracovníkem, který musí být celou provozní dobu přítomen. Postupuje se podle zákona o ochraně spotřebitele. A ustanovení § 19 odst, 2 zákona o spotřebiteli doslovně zní
V provozovně musí být po celou provozní dobu přítomen pracovník pověřený vyřizovat reklamace.
Nechuť reklamovat spočívá v tom, že většina lidí se setká s neochotou reklamaci přijmout. To však zákon předvídá opět v ustanovení §19 odst. 1:
§ 19/1 S výjimkou případů, kdy je k provedení opravy určena jiná osoba,je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoli provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje; a dále potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy.Tento případ platí pro situaci, kdy zboží reklamujete v provozovně. Neplatí pro případ, kdy ho reklamujete v obchodě a vedoucí obchodu musí kontaktovat výrobce a předat mu vaši reklamaci.
Když reklamujete mimo provozovnu
Tak platí následující ustanovení:
§ 19/4 Při prodeji nebo poskytování služeb mimo ohlášenou provozovnu je prodávající povinen k informacím podle §13 písemnou formou poskytnout zejména název nebo jméno a adresu prodávajícího, kde může spotřebitel i po ukončení takového prodeje nebo poskytování služeb uplatnit reklamaci.
Právo na vrácení peněz nebo výměnu zboží
Setkala jsem se v několika případech, že na základě reklamace nechtějí obchodníci vrátit peníze a spíš se kloní k výměně zboží. V tomto případě uplatňujte svůj požadavek podle obchodního zákoníku, nikolik podle zákona o spotřebiteli. Lze jen doporučit, abyste postupovali písemnou formou a ke všemu dokládali kopie dokladů, které jste si pořídili z níže uvedených originálů a originály uchovávali jak oko v hlavě.
Reklamační doklad
Reklamační doklad musí mít písemnou formu. S reklamačním dokladem totiž vstupujete do reklamačního řízení. A na to se musíte pořádně připravit, protože někteří obchodníci kladou dost tvrdý odpor.
Reklamační doklad by měl obsahovat minimálně níže uvedené údaje. Je nanejvýš vhodné, abyst se na reklamací pořádně připravili a hlavně si nastudovali zákonné postupy. Ne všichni je ovládají a skutečně máte velkou naději, že uspějete.
Dokumenty k reklamačnímu dokladu:
- identifikaci reklamujícího a prodávajícího (případně servisní organizace),
- popis reklamovaného výrobku (uvedení data prodeje ),
- konkretizaci rozporu s kupní smlouvou, případně popis reklamovaných vad
- požadavek spotřebitele na způsob vyřízení reklamace (vrácení peněz, výměna)
- podpisy reklamujícího i prodávajícího či přijímající servisní organizace + razítko
- požadavek na předání prodejního dokladu je neoprávněný, ale je potřeba umožnit prodejci na tento doklad nahlédnout z důvodu ověření správnosti údajů
Pokud nejste spokojeni s vyřízením reklamace, nebo jste odmítnuti, pak se obraťte na Českou obchodní inspekci se žádostí o řešení. Řízení u České obchodní inspekce dle následujícho odkazu: http://www.coi.cz/cs/
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Putinova časovaná bomba. Kadyrov umírá, rozjíždí se krvavý boj o trůny
Premium Ramzan Kadyrov ještě dýchá, v Čečensku se však už začíná hledat jeho nástupce. Naznačují to i...
Přežil jsem rakovinu, jsem spokojený, říká Kajínek. A trvá na obnově procesu
Premium Nejznámějšímu českému vězni Jiřímu Kajínkovi dnes vyprší sedmiletá podmínka, kterou dostal spolu s...
Blackface! Ne, jen mast na uhry. Škola v Kalifornii vyhodila žáky, teď jim zaplatí
Premium Mlýn války proti „systémovému rasismu“ a cynismus školy semlel i studenty, kteří se v roce 2014...
Překvapivé oznámení. Volby budou už 4. července, oznámil britský premiér
Britský premiér Rishi Sunak oznámil, že parlamentní volby v ostrovní zemi se uskuteční už 4....
Loď při smrtelné srážce na Dunaji řídil Čech. Soud mu zakázal opustit bydliště
Kapitán výletní lodi, která v sobotu na Dunaji narazila do motorového člunu, je podle MTI Čech...
Vyhrajte super-prémiové pokračovací mléko BEBA SUPREMEpro 2
Rádi byste vyzkoušeli nejdokonalejší recepturu pokračovacího kojeneckého mléka BEBA? Zapojte se do soutěže a vyhrajte hned 2 balení mléčné výživy...
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016