Křesťané: Osobnost člověka ve společnosti, morálka, právo a stát
Obraz nebo osobnost člověka?
Nestačí sledovat pouze pragmaticky, jak se osobnosti profilují, odkud kam směřují, nebo proč nikam nesměřují, jak se jejich chování reguluje společenskou etikou (pokud ji uznávají), seberegulací ve smyslu svých hodnot (pokud to uznávají, chtějí a nějaké hodnoty vyznávají), působením státní moci přes zákony (pokud se podle nich chovají, pokud očekávají sice sankce, a přesto nesplňují své povinnosti) apod. Opodstatnění politických cílů a záměrů i řádů závisí také na tom, jak uvažujeme o člověku, o jeho původu, o jeho vztahu k ostatním lidem a ke společnosti vůbec. Ale takové představy si zásadně nespojujeme do celistvého obrazu člověka. A proto zůstávají neúplnými. A tak, ani křesťanská sociální nauka se nedomnívá, že má ukončený obraz člověka, i když tento dojem někdy vzbuzuje. Spíše se nám jeví, že právě pojem osobnosti potvrzuje to, že naše lidské bytí je ve své základní struktuře charakterizováno otevřeností, historičností, proměnlivostí a nedokončitelností, které máme k dispozici.
A tak člověk ...
... nenachází v tomto světě, podle všech uvedených tezí, uskutečnění, a ho také nenachází ve své společnosti, to plné uskutečnění, protože o n j e p ř e s a h u j e. A v tom je ten nejdůležitější středobod politické etiky. Protože, politika představuje snahu o utváření řádu lidského soužití a musí se vyrovnávat s neodstranitelným rozporem, který hlavně spočívá v tom, že člověk jako osobnost překračuje veškeré sociální určení a zároveň se však může rozvíjet jen v sociální sféře.
Individuální a sociální stránka osobnosti vzhledem ke křesťanské sociální nauce
Dohodněme se na tom, že budeme individuum chápat jako nedílnou jednotu formovanou do jedinečné podoby. Protože jinak pod tímto pojmem najdeme i - jedinec, jednotlivec; podezřelá, pochybná osoba, může být též chápana právě z hledisek různých společenskovědních oborů a na pojem individualita a individuum najdeme spoustu nejrůznějších definic. Nuže, takovými individui se můžeme stát pouze v sociálních vztazích, protože tyto vztahy vstupují do naší individuality a utvářejí ji. Přitom sociální stránka chápání nepředstavuje negaci individuálního, ale individuální umožňuje. A čím více si jedinec dokáže osvojit hodnoty, které nachází ve svém sociálním a kulturním prostředí, tím lépe může utvářet svou individuální osobnost.
Křesťanská sociální nauka se pokouší o něco jiného
Na rozdíl od jednostranného individualistického a kolektivistického výkladu se křesťanská sociální nauka snaží přistupovat k naší lidské existenci ve společnosti z obojího hlediska. Vnímá osobnost jako duchovně založenou svébytnost a společnost, která je založena na sociální stránce osobností, není samoúčelem, ale způsobem a podmínkou osobnostního bytí člověka. Lidská osobnost ve své důstojnosti je nejvyšší hodnotou tohoto světa, ale osobnost není jen individuum. Křesťanská sociální nauka zdůrazňuje, že naše sociální stránka je spojena nejen s naší tělesností, ale také s naší duchovností - tedy jsme individua i sociální bytosti v tělesném i duchovním ohledu. Sociálními bytostmi jsme vzhledem k našim potřebám, ale ve skutečnosti se jimi stáváme teprve díky naší otevřenosti světu a dějinám, a obojí je, z pohledu křesťanské sociální nauky vysvětlování naší duchovností.
Svobodný právní stát, morálka nezasahování do soukromé sféry občanů
Sociální stránka společenské existence znamená mnohem více než je jen pomoc v nouzi a je nejen omezením individua, nýbrž i podmínkou a možností jeho rozvoje. Ale je nutno nacházet takový vztah, který umožňuje zprostředkování mezi individuální a sociální stránkou osobnosti. A to je v první řadě zákonodárství a utváření vhodných institucí, které tento vztah formují politicky a politická etika se musí věnovat úvahám o spravedlivém právním řádu a účelných institucích. Ovšem právo neupravuje všechny stránky mravní sféry. Liberalismus se oddělením práva od morálky přiklání k tomu, že právo zajišťuje NUTNÝ VNĚJŠÍ ŘÁD A MORÁLKA JE VĚCÍ INDIVIDUÁLNÍHO ZPŮSOBU ŽIVOTA A STÁTU DO NÍ NIC NENÍ. Stát má zakazovat jen to, co mu škodí. Svobodný právní stát pak dodržuje obvykle srozumitelnou tendenci držet se v otázkách mravního života občanů co nejvíce zpět, aby nemusel příliš zasahovat do soukromé sféry občanů, a to při růstu pluralismu v otázkách morálky.
-- úloha duchovních kulturních statků
Problém je v tom, že jsme ve společnosti odkázáni, jako jedinci na směnu hmotných statků (kromě to na péči, ochranu, na projevy lásky prostředky tohoto světa). Jednotlivcům se dostává hmotných statků v menším množství v důsledku toho, že se na jejich spotřebě podílejí i ostatní, hmotné statky se spotřebovávají, i když dělba práce může jejich množství určené ke spotřebě zvětšovat. Duchovní a kulturní statky se však rozmnožují právě tím, že se na nich mnozí z nás aktivně účastní. Duch, rozum i řeč umožňují vyšší formu rozvoje sociální stránky a můžeme si vytvořit sociálně-kulturní svět hodnot, na kterém zásadně mají účast a mohou se podílet všichni lidé bez rozdílu.
Přirozené právo a jeho úloha v rozvoji osobnosti a společnosti
Předně nutno říci, že přirozené právo je právo osobnosti. Existují představy o právu a spravedlnosti, které stavíme nad platný zákon. Kdykoliv označujeme určitý konkrétní zákon na nespravedlivý, předpokládáme existenci práva mimo platný zákon. Od řecké antiky a do současnosti slouží pojem přirozeného práva, i když různým způsobem vykládaný, jako výraz toho práva, které stojí nad platnými zákony.Přitom se přirozenost člověka chápe jako rozumová přirozenost, přitom úkol vytvořit právní řád podle principů přirozeného práva je politickým úkolem. Pro politickou etiku inspirovanou křesťanstvím znamená potvrzení přirozených práv se hlouběji zabývat důstojností a jedinečností lidské osobnosti.
Evangelium, etika, právo a stát, osobnost a společnost
Evangelium neposkytuje žádnou systematickou etiku, jíž se lze bezezbytku řídit ve všech ohledech, protože nemůže a ani nechce nahrazovat úsilí lidského mravního a praktického uvažování. Klade se jen jeden cíl - celé lidské úsilí ve všech směrech chce p r o s t u p o v a t.
© Maura, 01/2011
Irena Aghová
Sírachovec
Chtěla bych připomenout tuto biblickou knihu a též, že následující napomenutí platí dodnes jajo zdroj moudrosti
Irena Aghová
Senátní návrh cen za věrnost zachrání tisíce manželství.
Určitě se tím nesníží rozvodovost, Ale spíše konflikty v rodinách posílí.zamyslela jsem se nad otázkou, jak chápeme věrnost a kdy nastává nevěra.
Irena Aghová
To bylo už tenkrát v Mezopotámii 1.Úvod.
Následující článek se bude dotýkat témat, která se týkají úvah o bytí a nesmrtelnosti i o právu, a v dějinách starověkých mezopotámských civilizacích a chtěla bych sdělit čtenářům, jen to, co starověké společnosti vyprodukovaly.
Irena Aghová
O svědomí
Na svědomí jednoho člověka je možné ostře útočit nebo ho probouzet v přátelském rozhovoru. Záleží na tom, zda ti dva chtějí spolu vycházet do budoucna, nebo si nakrátko vyřídit účty.
Irena Aghová
A zase máme další semestr za sebou.
Je mi líto , když studenti neuspějí u maturity a odcházejí ze školy s výhledem na nejistou budoucnost. Čeká je jen realita, do které spadnou nepřipravení a mládí je za nimi. Co na to ministr školství? Jde o budoucnost.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Novotný je na vyhazov z ODS. Výroky o Slováčkové překročil hranici, řekl Benda
Starosta Řeporyjí Pavel Novotný překročil hranice, které by se překračovat neměly, kritizoval v...
Partneři z Francie vsadili každý sám podobná čísla, miliony vyhráli oba
Jako o mimořádně vzácném případu hovoří experti o výhře ve francouzské loterii, ve které uspěli muž...
Vypadá to jako plakát k hororu. Brity vyděsil rudý portrét Karla III.
Značnou pozornost vzbudil portrét, který si nechal vyrobit britský panovník Karel III. Dílo malíře...
Ukrajinská armáda zaútočila na přístavy v Černém moři, cílila i na sklady s ropou
Sledujeme online Ruská obrana v noci čelila rozsáhlému útoku dronů na Sevastopol a další přístavní město...
Americkým Houstonem se prohnala mohutná bouře, vyžádala si čtyři oběti
Nejméně čtyři lidé přišli o život při silných bouřkách, které se ve čtvrtek přehnaly přes město...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
Seznam rubrik
- Antika
- Román o orosených růžích
- Umění
- Vídeňské bonbónky
- In memoriam
- Články roku 2011
- 2011 Povídky z maloměsta
- Příroda a její dary
- Hudba pro specialisty na etno
- Zahrada
- 2013
- Územní členění a problematika
- Sociální problematika v ČR
- Martin a Liliana
- Biblické dějiny
- Stres. frustrace, deprese nebr
- 2014
- Mezi drakem a hadem
- Společnost
- Články roku 2010
- 2015
- Z historie
- Demokracie
- Politika
- Smlouvy nejsou kus papíru
- Rodina a život kolem ní
- Tajemství zdraví a krásy
- Umět vařit je -in -
- Povídky a novely na sobotu
- Moje domácí kuchyně
- Milostná lyrika
- Až budou padat hvězdy
- On ženatý, ona vdaná
- Můj rozmarný Bůh, harmonie
- Náboženství
- Občanský zákoník a předpisy so
- Pohádky
- Těžké chvíle s lehkým srdcem
- Filozofování s filozofy
- Ženou v každém věku
- Paragrafy
- 50 +
- Druhé housle
- Čtenářský deník
- Osobní
- Nezařazené
- Rok 2012
- 2017
- Rok 2016