Letohrad

Letohrad je městečko v okrese Ústí nad Orlicí v Orlických horách. Má něco málo přes 6000 obyvatel, sousedí s o něco větším a známějším Žamberkem, nicméně má oproti svému sousedovi lepší vlakové spojení.

Do Letohradu jsem se poprvé podíval ještě jako student. Strávil jsem v tomto městečku necelé dvě hodiny, takže je každému jasné, že mi toho moc v paměti neutkvělo. O nějakých dvacet let později jsme tam s dětmi přestupovali na cestě z Říček v Orlických horách z vlaku, co přijel od Týniště do vlaku, co pokračoval do Ústí nad Orlicí. A tehdy stál vedle nádražní budovy stánek s občerstvením. O dva roky později už tam nebyl.
Do Letohradu jsem se dostal znovu už ne jako turista poté, co bylo jasnější než tma, že moje tříletá ostravská mise nepřinesla kýžený výsledek a že pro svůj pracovní i životní restart musím změnit prostředí razantně a radikálně. Není tedy divu, že jednoho krásného dne jsem se sbalil v Ostravě a večer téhož dne jsem usínal v Letohradě.
Přechod ze zamořené Ostravy do podhorského prostředí byl tou změnou, o které se říká lidové úsloví, ve kterém hraje jednu roli obloha a druhou strakonický hudební nástroj. Místo hukotu aut a tramvají mě ráno budil zpěv ptáků. Venku nepoletovaly ve vzduchu život ohrožující směsi a celková atmosféra byla mnohem klidnější.
Mé letohradské působení bylo vymezeno přesně na půl roku, s tím vědomím jsem už do Letohradu přijížděl. A musím říct, že jsem si ten půlrok užil. Výhoda takhle malého městečka je v tom, že z libovolného bodu A do libovolného bodu B jsem došel do 15 minut klidné chůze pana starosty na vycházce s panem sekčním šéfem po nedělním obědě. Pokud jsem nasadil ostrou gestapáckou chůzi, čemuž napomáhaly vysoké černé boty, které jsem si na podzim zakoupil v místní prodejně, čas potřebný k chůzi se zkracoval. Což bylo dobře, to můžu říct.
Fakta o Letohradu si jistě každý sám dohledá. To, že se jedná o město srostlé ze tří osad s názvy Kyšperk, Kunčice a Orlice, přičemž původ samotného názvu Letohrad je nejasný, je první zajímavost. Historie spjatá s výrobou sirek je druhá a neexistující hrad, který měl kdysi dávno nad městem čnít, je další.
Pro mě to byl půlrok života, který mi umožnil přerovnat si svoje myšlenky, realističtěji si vytýčit případnou budoucnost a zbavit se nadbytečného stresu. Navíc jsem si užil i místní kulturní události, jako například řemeslnické soboty a podobně.
Ačkoli jsem to původně neměl v úmyslu, lehce zmíním i své zamindrákované hatery. Důvod, proč o těchto lidech píši jako o zamindrákovaných, je ten, že člověk bez mindráku nemá potřebu být hater. A začnu oklikou.
Ono totiž hlavní náměstí v Letohradě se jmenuje Václavské. Když jsem se o tom poprvé zmínil, tito jedinci, kteří podobně jako filmový Hujer nedostatek svých vědomostí vyvažují svou snahou zpochybnit každé slovo, které jsem napsal, se o mě začali otírat s tím, že co to kecám, protože Václavské náměstí je podle nich přece jenom v Praze a navíc má určitě mnohem větší rozlohu než celý Letohrad, hahaha, takže když uvádím, že totéž náměstí je i v Letohradě, tak je to z mojí strany určitě nějaká lež.
Poté, co v internetovém zpravodajství vyšel článek o tom, že místní rodák Ondřej Moravec vystoupil se svými medailemi právě v Letohradě na Václavském náměstí, se mí hateři na okamžik odmlčeli. Doufal jsem, že se chytili za nos a pochopili, že svými útoky na mě střelili vedle. Ovšem netrvalo dlouho a naprosto otočili tím, že začali tvrdit, že tím, kdo existenci Václavského náměstí v Letohradě popíral, jsem byl překvapivě já (který jsem od začátku říkal, že je pro mě zajímavostí právě to, že se místní náměstí jmenuje Václavské).
I když jsem v Letohradě strávil jen tu plánovanou polovinu roku, přesto na něj rád vzpomínám jako na asi nejlepší místo, kam jsem se mohl z Ostravy přesunout tak, abych se mohl znovu nadechnout k dalšímu životu.

Autor: Martin Irein | čtvrtek 17.3.2022 20:00 | karma článku: 13,77 | přečteno: 271x

Podivno III

Zcela nebo aspoň částečně vysíleného tvora jsme už bez větších komplikací dopravili k nám. Když říkám k nám, myslím tím nenápadný statek na okraji lesa.

28.6.2024 v 16:15 | Karma: 5,50 | Přečteno: 105x | Diskuse| Poezie a próza

Dětské odpoledne

Poslední pátek v květnu jsme si vzali v našich zaměstnáních dovolenou, abychom mohli pomáhat s dětským odpolednem v nedalekých Roztokách.

27.6.2024 v 16:15 | Karma: 9,90 | Přečteno: 205x | Diskuse| Osobní

Dobrovolníci

Jako každý rok, tak i letos se poslední květnovou sobotu koná tradiční pouť na Sázavě, čili v městečku Sázava, kterým protéká stejnojmenná řeka.

26.6.2024 v 16:15 | Karma: 10,16 | Přečteno: 193x | Diskuse| Osobní

Lubomír a splín

Lubomír měl splín. A to splín tak hluboký a temný, temnější než nedepilované podpaží Jitky Molavcové. A to je, milé děti, co říct. Lubomír se rozhodl vyhledat psychoanalytika.

25.6.2024 v 16:15 | Karma: 9,82 | Přečteno: 261x | Diskuse| Ostatní

Eliška

Své děti jsem se snažila vychovat co nejlépe. Žila jsem v domnění, že vím naprosto přesně, co je pro ně oba dobré. Když jsem se pokusila rozbít synův vztah, přišla jsem o syna.

24.6.2024 v 16:15 | Karma: 16,27 | Přečteno: 464x | Diskuse| Poezie a próza

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

Oběť jsem já, hájí se cyklista, po jehož útoku zemřela řidička

26. června 2024  11:43,  aktualizováno  12:52

Řidička, která po konfliktu s cyklistou Václavem Socherem před dvěma lety zemřela v nemocnici, si...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, nyní řádí i na Moravě. Hrozí lokální záplavy

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  20:35

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli odpoledne a večer objeví velmi silné bouřky s přívalovým...

Černošskému starostovi v Alabamě brání vstoupit do radnice. Už několik let

30. června 2024  20:25

První černošský starosta malého města Newbern v Alabamě Patrick Braxton vede vleklý soudní spor s...

Francouzi hlasovali v prvním kole voleb. Nacionalisté vedou, tvrdí odhady

30. června 2024,  aktualizováno  20:11

Ve Francii skončilo první kolo předčasných parlamentních voleb. Francouzská krajně pravicová strana...

Na soláry z e-shopů chybí legislativa. Prevencí před požáry je servis, říká expert

30. června 2024

Premium Požáru fotovoltaiky se lidé nejlépe vyvarují tím, že budou dbát na pravidelný servis a nebudou se...

Generální ředitel antikvariátu. Všechny mé články jsou 100% uhlíkově neutrální.