Vybrali jste pro své dítě správnou střední školu???

Po zveřejnění oficiálních žebříčků škol - jak uspěli jejich studenti ve státní maturitní zkoušce - se znovu se začínajícícm školním rokem roztrhl pytel s doporučeními, jak podle nich vybírat tu správnou školu pro své dítě. Ale pozor: statistika není jen  - podle známé písně - nuda, ale i potvora záludná.

autorka

V Moravskoslezském kraji podle žebříčku mezi gymnázii zvítězilo Matiční gymnázium v Ostravě. Vyjádřeno v procentech je to 87,11. Wichterlovo gymnázium, které je považováno za nejtěžší ostravské gymnázium, mnozí si na ně ani netroufají, získalo 79,80. Znamená to snad, že je téměř o 10 procent horší? Nebo?

Tabulka, kterou dostane k dispozici hodnotitel písemné zkoušky z češtiny, je závazná. Hodnocení má být údajně jednotné. Ale její výklad snese téměř vše. Už jen to, že hodnocení v případě pochybností je nutné upravit VE PROSPĚCH  žáka. Někdy stačí přidat bodík a hodnocení se ihned ocitne ve "vyšším levelu". A co by leckdo pro své miláčky a někdy i pro pověst své školy - neudělal. Vždycky byli učitelé přísnější a mírnější, školy, o které zájem byl, a ty, o něž zájem klesal. Budeme-li hodní, přetáhneme třeba ty, co se bojí vyšších nároků. Ne, nechci nic dokazovat a dokladovat, ale slýchám to na společných školení od mnohých kolegů. Větu: "To vůbec neřeším, to by jedničku na škole nemohl mít nikdo," jsem slyšela tolikrát, že jí nevěřit nemohu.

Jsem nazývána přísnou - je-li v hodnocení maturitní zkoušky z češtiny oddíl: správnost jazykového vyjadřování - mluví-li někdo nesprávně (vycpávková slova, nespisovné výrazy, nářeční slova), bez milosti strhnu bod. Z rozhovoru s kolegyní ze školy odborné vím, že u nich se podobnými prkotinami nezabývají. Tedy znovu: je srovnávání validní? Má vůbec nějaký smysl?

Prosím proto novináře a ostatní neodbornou veřejnost, aby tyto tabulky nepřeceňovala. Maturitní zkouška z češtiny je proti tomu, co dělaly generace předchozí, lehká až stupidní, neudělat maturitu z češtiny (načtete-li si alespoň obsahy zvolených knih a medailonek o autorovi) je téměř nemožné. No a vidíte, přesto se najde dost takových, kteří zkoušku nesloží. Čím víc budeme podobnými žebříčky operovat, tím veřejnost ještě více zmateme. Každou školu předchází určitá pověst, podle níž si budoucí studenti vybírají tu pravou školu pro sebe, ale kritériem úspěšnosti nám budiž to, jak  se její absoventi uplatňují dále. Každý kvalitní lékař, právník, učitel či inženýr, který má svou práci rád a dobře ji vykonává, je pro společnost přínosem, stejně jako technik či mistr v dílně. A je-li jím můj bývalý žák, je to pro mě lepší pocit, než když čtu žebříčky. A je mi jedno, jestli je ssetavil pan Zelený či Pat A Mat :-).

Autor: Jaroslava Indrová | středa 28.8.2013 13:19 | karma článku: 12,89 | přečteno: 862x