Člověk si zvykne i na šibenici

Už druhý měsíc se v Ostravě jezdí podle upravených jízních řádů. Minulý týden probíhaly ankety a průzkumy a výsledkem bylo sdělení, že vše je vlastné v pořádku, neboť Ostravané si zvykli.

Opravdu jsme si zvykli? A máme jinou možnost než rezignaci? Pomůže, když se postavím na zastávce a budu hlasitě spílat dopravnímu podniku? Nebo si mám vylít vztek na chudákovi řidiči? Myslím, že ani jedno nemá smysl. Kdo na to má, vytáhl auto z garáže, a kdo ne, ten tiše (nebo i hlasitě, podle nátury) trpí.

To že má ostravská doprava mnohem větší intervaly než třeba ta pražská, byl neoddiskutovatelný fakt již dříve. Taky to, že většina linek nenavazuje - návaznost musí být vyznačena v jízdním řádu - takže se z tramvaje či autobusu jen bezmocně díváte, jak váš spoj ujíží, a představujete si, jak vymrznete během dvacetiminutového stání na nekryté zastáce. A protože nejste sami, další spoj bude tak narvaný, že vás čeká půlhodinka s cizí kabelkou pod žebry, podpažím zpoceného souseda přímo pod vaším nosem bez možnosti se odsunout - není kam. Ale teď se na mnohých linkách intervaly ještě prodloužily, někteé linky byly dokonce zrušeny. Ale co považuji za největší nehoráznost - neustálé přesměrovávání a přečíslovávání linek. Jak mám vysvětlit někomu, kdo do města přijíždí jen občas, že během pár let k nám jede už třetí spoj - po stejné trase, jen se z 61 změnil nejprve na 36 a teď na 48!

Nebo jak lze pochopit, proč autobus, který od svého zavedení jezdil vždy naproto ve stejný čas, jezdí jedním směrem o minutu později a druhým o dvě? Je to maličkost, ale tím pádem se linka ocitla mezi "upravenými", tudíž s potřebou vydat, vytisknout a vyvěsit na všech zastávkách nové jízdní řády? Nepřipadá vám potom jako výsměch, že na každém jízdním dokladu, za který mimochodem každý rok zaplatíme vyšší částku, stojí, kolik na něj doplácí město ze svého rozpočtu? Stejně neuctivé vůči nám cestujícím mi připadá, když teprve po provedení "úpravy" se nás cestujících, jichž se to dotýká nejvíce, ptají, jak se nám to líbí.

Vždy budou nespokojenci, stejně jako potřeba šetřit. Ale některé úpravy mi připadají jako kosmetické - vlk se nažral a koza zůstala celá, jiné jako drastické a nepromyšlené. Ostrava trpí smogem nejvíc z velkých měst republiky. Potřeba snížit emise je neoddiskutovatelná. Dopravní podnik nakoupil ekologické autobusy (mimochodem s příspěvky z EU), ale nasazuje jich kvůli úsporám méně, zatímco auta - mnohdy hodně stará a neekologická - vesele popojíždějí šnečím tempem po Ostravě a zasmraďují už tak někdy hnusný a nedýchtelný vzduch.

Ale co, vždyť zvyknout se dá i na tu šibenici.

Autor: Jaroslava Indrová | sobota 6.4.2013 16:00 | karma článku: 13,76 | přečteno: 521x