Čím do práce? Nejlíp na kole!!!

Když před časem v Praze v rámci šetření omezili hromadnou městskou dopravu, my Ostraváci jsme se smáli pod fousy - velký dopravní třesk jsme měli za sebou. Mezi tím se u nás upravovalo ještě párkrát, ale nikdy k lepšímu. Teď, jak jsem se dočetla, je na řadě Hradec Králové.

Tentokrát se mi nějak smát nechtělo, spíš jsem Hradečáky v duxhu politovala. Ono to opravdu není žádná slast ať v zimě, či v létě jet pár kilometrů desítky minut, stát při tom na jedné noze v narvaném autobuse či tramvaji a k tomu ještě párkrát přestupovat. Asi k mému kritickému postoji přispěl i můj dvoutýdenní pobyt v Berlíně, kde jsem hromadnou dopravu využívala v míře maximální. S-Bahn, U-Bahn, metrotram, obyčejná tramvaj, to všechno vás po Berlíně může svést. Intervaly jsou pár minutek, vozy jsou čisté, dostanete se opravdu všude. A nezažila jsem opravdu narvaný vůz, ani ve špičce, kdy se všude valily  spousty lidí, vždy se to nějak rozptýlilo.

Spousta Berlíňanů ale dává přednost vlastnímu kolu - město je rozložené v rovině, všude jsou cyklostezky a řidiči jsou vůči cyklistům (až moc) ohleduplní. V Hradci Králové možná už brzy také budou ráno svištět velcí i malí na kolech - město leží v rovině, má také poměrně dost cyklostezek, mnohým možná nic jiného nezbude. Když jsem četla rady jak se s novou situací vypořádat, přemýšlela jsem, komu podobné úpravy vlastně svědčí. Velkým městům jistě ne. Kdo má auto, po takových úpravách vyrazí do práce v něm, protože komu by se chtělo vstávat o půlhodinu dřív a riskovat, že se do přeplněného vozu MHD nevejde a do práce nedorazí včas. Vědí příslušní zodpovědní, jak to vypadá ve špičce v autobuse přeplněném lidmi různého typu a povolání? Čichali někdy pot desítek lidí, pot, před kterým není kam utéct, který se na vás lepí, ačkoliv není váš? Jeli někdy v narvané tramvaji v době trvalých dešťů, kdy vám kape do bot voda ze sousedova deštníku a ten váš "umývá nohy" neznámé paní vedle vás?  Není divu, že kdo může, "přesedne" do auta.

V mnohých městských školách se objevují první žáci dlouho před sedmou hodinou, přestože jim výuka začíná až v osm, někdy i později. Proč? Protože je vozí rodiče autem, neboť jim "nic nejede". Mají tu smůlu, že bydlí na okraji města, nebo dokonce v satelitu za ním. Rodiče pro ně jezdí do tanečních, do kina, dokonce si je odvážejí domů i z mejdanů (blbé, co?).

Většina našich velkých měst se potýká - hlavně v zimě - se smogem a znečištěným ovzduším. Je přece v zájmu nás všech, aby hromadná doprava fungovala tak spolehlivě, abychom nemuseli sahat po jiném způsobu dopravy, abychom následně nemuseli dýchat zplodiny aut. K čemu nakupují dopravní podmiky ekologické autobusy, když obyvatelé měst preferují vlastní automobil, mnohdy starou, rozhrkanou káru (na dojíždění do práce to stačí). Je to totiž rychlejší a pohodlné.

Mnozí by rádi jezdili i na zmiňovaném kole. Ale kde ho zaparkovat? Kude jet, po silnici? Po chodníku? A neukradnou mi ho? To taky není žádná fata mornána, kola se kradou jako na běžícím pásu. Čemu byste dali přednost vy - silnici, nebo chodníku? Opravdových bezpečných cyklostezek u nás zatím moc není, i když první vlaštovky se objevují. Zatímco parkovišť pro auta - často s pěkně mastným parkovným - je spousta, parkoviště pro kola neexistují, dokonce i stojanů na kola je ve městech minimum. Takže opět - nechci-li jet autem - mi zbyde MHD, většinou nespolehlivá, s intervaly 10 minut ve špičce, klidně i hodinu o víkendu. Jedu-li z okraje města do centra nebo do jiného okrajového sídliště, čeká mě hodinka v autobuse či tramvaji - nebo spíš 30 minut jizdy a k tomu 30 minut postávání na zastávkách. Člověk to snese jednou, dvakrát a pak si řekne: dost, beru auto.

Milí obyvatelé Hradce Králové. Přeji vám, ať ta úsporná změna v organizaci MHD vás nezasáhne tolik, jako předchozí města. Ve všech obyvatelé nadávali, ti, co neměli jinou možnost, si zvykli a trpně si hrají každý den na sardinky, ti, co ji měli, vytáhli z garáže auta a zasmraďují ostatním už tak smmradlavý městský vzduch. A dopravní podnik šetří. Pro jistotu ještě navíc zdraží jízdné, aby ta úspora byla ještě větší. Ale je to opravdu úspora? Není celá tato akce v závěrečném součtu mnohem dražší?

 

Autor: Jaroslava Indrová | úterý 16.7.2013 21:46 | karma článku: 6,99 | přečteno: 313x