Výprava na Špicberky (5.část - Ledovcové jezero)

…pokračujeme v cestě na jih údolím Synndalen k jezeru Istjørna a dále pak k zálivu Kaldbukta. Tato oblast není z nějakého prapodivného důvodu příliš navštěvována, částečně možná pro svoji větší vzdálenost od Longyearbyenu a od moře, které je využíváno většinou lidí pro lodní dopravu. Osobně se mi tento úsek opravdu líbí, opět pro své úchvatné zaoblené tvary hor, které zde příroda vykouzlila a pak pro ledovcové jezero, originálně posazené v sedle na vrcholu mezi dvěma údolími, ke kterému za pár hodin dojdeme.

Údolím Synndalen

Pozvolna stoupáme po relativně suché, spíše kamenité půdě, pocitově se otepluje a v jednu chvíli se dokonce protrhne pás mraků nad námi a vykoukne sluníčko. Byť jen na pár minut osvíceni jeho paprsky, všichni dostáváme neuvěřitelnou dávku nové energie, která je hned poznat na tempu naší chůze. Cestou nás čeká jeden lehčí brod, který po včerejším dni vůbec nic neznamená, vlastně bych řekl, že jsem skoro rád, když odhazuji boty a vrhám se skrz řeku, abych si mohl upocené, otlačené nohy opláchnout v tekoucí vodě.

Horší je to s Verčou, kterou začíná nepříjemně zlobit koleno naražené hned první den pádem při přeskakování potoka a které se zřejmě prochladlo včera v dlouhém ledovém brodu. Po cestě do kopce nemůže pořádně pokrčit nohu a začíná zpomalovat. Snažím se ji trochu morálně podpořit, ale moc se mi to nedaří. Prášek, který si brala ráno, přestává účinkovat. Do cesty nám vstupuje první menší ledovcová moréna. Je to obří navalená hromada velkých balvanů, odlámaných a posbíraných ledovcem při sestupu do údolí. Přechod je opravdu obtížný, neboť kameny jsou na sobě halabala naházeny, některé se po došlápnutí kymácí, jsou mezi nimi velké díry a tvoří různě vysoké útvary, které je třeba přelézat, přeskakovat nebo opatrně obcházet. Volíme raději cestu dokola, pod morénou, byť v jejím čele na mnoha místech vytékají prameny vody a je zde vysoká vrstva bláta.

Údolí se čím dál tím více zužuje, až z něj zůstává jen hluboké koryto protékající řeky. Jak stále stoupáme proti proudu, začínají se objevovat větší a větší sněhové plochy, až nakonec opět jdeme zasněženou krajinou. Ve sněhu se jde relativně dobře, až na namrzlé boky svahů, které kloužou a občasná místa navátého sněhu, kde někteří z nás zapadnou po kolena. Nejčastěji se pak propadává vrstva sněhu nad přikrytými potoky, které nejsou pod námi vidět. Jeden zakrytý přítok mě zákeřně překvapuje, takže zbytek cesty jdu zase s bazénem v botách. Před sedlem zastavujeme a dáváme pauzu na oběd. Chci nabrat vodu do láhve na pití, ta však v těchto místech zapáchá po naftě. Kousek od nás jsou vidět dvě vyjeté stopy od nějakého traktoru, což mne překvapuje.

Po obědě dorážíme zbytek výstupu a před námi se z ničeho nic konečně objevuje nádherné horské jezero Istjørna. Je celé pokryto ledovými krami, od nichž se odráží slunce, které střídavě vykukuje z mraků. Jedna strana jezera je obehnána hromadou kamení, na které na chvíli usedáme a koukáme na protější horu. Chci pořídit několik snímků, jsem však nucen vyměnit baterie. Poslední pár z domu, který jsme ještě nepoužili. Po dvou zmáčknutích mi však foťák hlásí vybité baterie a já jen kroutím nevěřícně hlavou. Všechny baterky hned strkám za tričko přímo na tělo a doufám, že z nich ještě v příštích dnech něco dostanu.

Přecházíme do údolí Istjørndalen, kde nás po zbytek dne čeká příjemný pozvolný sestup do dalšího údolí Semmeldalen. Cesta je téměř suchá, jen místy jsou promáčené plochy, které však lze úspěšně přeskákat či obejít. Jdeme svižným krokem, vítr fouká jen decentně, takže velice pohodový pochod. Bohužel Verča má stále větší problémy s kolenem a sotva se drží na konci skupiny. Vypůjčujeme turistické hole, aby se o ně mohla při chůzi opírat a alespoň částečně koleni odlehčit. S jejich pomocí udržuje tempo a stále mi opakuje, že je to v pohodě. Já však na ní vidím, jak v sobě potlačuje bolest a přemýšlím, co bude asi dál. Máme za sebou čtyři dny pochodu a jsme téměř v nejvzdálenějším bodě naší cesty od Longyearbyenu, od civilizace.

Na spojnici údolí Istjørndalen a Skiferdalen, před sestupem do Semmeldalen vstupujeme do národního parku Nordenskiöld Land a současně se nám otvírá úžasný pohled na obrovskou zátoku Kaldbukta, naproti níž v dálce, přes záliv Van Mijenfjorden, leží několik hor ve tvaru egyptských pyramid. Z naší pozorovací vzdálenosti hory barevně téměř splývají se zataženou oblohou a mořem před sebou.

Po zvláštním sypkém svahu, vytvořeném z drobných černých kamínků, sjíždíme, jako na lyžích, dolů k řece. Překonáváme malý brod a na druhém břehu rozbíjíme tábor. Stanujeme přesně na 78 stupni severní šířky. Je velice příjemně, teploměr ukazuje 7,5°C a vlhkost 61%, což je super, neboť se dá vydržet na boso v sandálkách.....

Pokračování po víkendu.....

Autor: Roman Hanáček | čtvrtek 9.7.2009 10:11 | karma článku: 13,06 | přečteno: 669x

Roman Hanáček

Konec demokracie. Je čas na novou revoluci....?....!

Včera, při jízdě hromadnou dopravou, jsem nechtěně vyslechl, jak si jedna starší paní stěžuje druhé, že ji opět nepřizpůsobiví skoro-sousedé okradli. Na dotaz, co na to policie, odpověděla, že tam ani nešla, že to stejně nemá cenu, protože s tím stejně nikdo nic neudělá a naopak, že má strach, aby se to potom náhodou neobrátilo proti ní.

30.7.2009 v 8:05 | Karma: 32,26 | Přečteno: 1570x | Diskuse| Politika

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie II. pokračování

...Ubytování je velmi skromné, ale pro nás dostačující; v malém, otevřeném domku, kousek od silnice, za kterou je pláž. Odhazujeme batohy na postele a běžíme se podívat k moři. Čeká nás nádherně průsvitná azurová voda, relativně klidná, neboť je v dálce obehnána korálovým útesem. Nad námi se sklání kokosové palmy. Pláž je z černého písku, v kterém jsou velké kusy rozlámaných kamenných vyvřelin. Skáčeme do vody a hned u břehu pod hladinou si prohlížíme různobarevné korály.

29.7.2009 v 8:16 | Karma: 14,53 | Přečteno: 750x | Diskuse| Cestování

V zajetí ráje - Francouzská Polynesie

Přestože je to již spoustu let, co jsem s průvodcem Lonely planet v podpaždí podnikl cestu do samého středu Tichého oceánu, zanechaly ve mně ostrovy Francouzské Polynesie tak hluboký zážitek, že jej zatím žádná další místa neměla šanci vytlačit do pozadí.

28.7.2009 v 8:05 | Karma: 15,21 | Přečteno: 1051x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (8.část - Zpět do civilizace )

....Je 7.00 ráno předposledního dne pochodu. Celou noc pršelo a tím pádem nám nic neuschlo. Boty, ani ponožky, ale snad už nám to na cestu akorát vyjde. Už se všichni těšíme do civilizace. Na čerstvé pečivo, na suché oblečení, na pořádnou sprchu.... Za nehty mám takovou vrstvu špíny, že bych z toho mohl vysypat květináč. Z vlasů mám jen chuchvalec drdů, jak se pod čepicí již druhý týden neustále potí. O stokrát propoceném těle nemluvím a o otlačených zádech také ne. V žádném případě toho však vůbec nelituji.

22.7.2009 v 15:31 | Karma: 12,50 | Přečteno: 712x | Diskuse| Cestování

Roman Hanáček

Výprava na Špicberky (7.část - Přechod ledovce)

.....Je další den ráno. Sluníčko svítilo celou noc, ještě teď vykukuje z mraků, ale větší část oblohy se zatahuje. Tak si říkáme, že jsme v noci ani neměli chodit spát a raději se přes noc opalovat, když bylo tak hezky. Vychutnáváme si na boso snídani před stanem, je pořád kolem deseti stupňů. Koukám na vytažené vložky z bot, které se působením vody a našlapaných kilometrů pomalu rozpadají. Použiji tedy alobalová víčka od paštik a lepící pásku k jejich zpevnění. Dvoje tlusté ponožky pak mají částečně změkčit, aby mě tolik netlačily zespodu do noh.

16.7.2009 v 10:21 | Karma: 15,38 | Přečteno: 841x | Diskuse| Cestování

Policie v pohotovosti kvůli hrozbě terorismu. Zadržela podezřelého cizince

8. června 2024  23:01,  aktualizováno  9.6 12:41

Policie dopadla cizince podezřelého ze zvlášť závažného zločinu, po kterém vyhlásila pátrání v...

V Turecku zemřela česká zpěvačka Victoria. Zavraždil ji její vlastní manžel

14. června 2024  8:59,  aktualizováno  11:23

Česká zpěvačka Victoria byla zavražděna v Ankaře. Podle tureckého portálu Hürriyet ji zabil její...

„Ukrajinská sebevražda“. Intriky v Kyjevě čím dál víc frustrují Západ

11. června 2024  19:21

Kádrové změny nezmítají jen ruským ministerstvem obrany, rostoucí pozornost vzbuzují i rošády v...

Dar pro Ukrajinu prostřednictvím Čechů vyvolal na Tchaj-wanu bouři

10. června 2024

Premium Dar, který má pomoci Ukrajině s obnovou tamního zdravotnictví, způsobil na Tchaj-wanu politický...

Volby vyhrálo ANO před SPOLU. Stačilo! i Přísaha mají dvě křesla, propadli Piráti

9. června 2024  20:29,  aktualizováno  10.6

Volby do Evropského parlamentu vyhrálo v Česku hnutí ANO. Od voličů získalo 26,14 procenta hlasů,...

Ruská periferie děkuje válce, konečně bohatne. Na Kreml však číhá hrozba

15. června 2024  13:53

Přechod Ruska k válečné ekonomice má jeden výrazný vedlejší účinek. Těží z něj odlehlé chudé...

Je fajn se o míru bavit, ale shodu na summitu o Ukrajině Pavel neočekává

15. června 2024  13:36,  aktualizováno  13:48

Švýcarský summit o Ukrajině je podle prezidenta Petra Pavla první možností, jak se na široké...

Začíná mírová konference o Ukrajině, Harrisová oznámila další finanční pomoc

15. června 2024  8:47,  aktualizováno  13:37

Sledujeme online Zástupci desítek zemí světa se v sobotu sešli v luxusním resortu nad Lucernským jezerem ve...

VIDEO: Seniorku sledoval z obchodu až domů. Policie hledá zloděje v kšiltovce

15. června 2024  12:43

O peněženku se skoro sedmi tisíci korunami přišla seniorka, která se vracela z nákupu v obchodním...