Jsme národ většinově úplně blbých?
Já ten citát ještě upřesním, protože do perexu se mi celý nevešel: „Devadesát procent lidí, kteří se hlásí na pozice, kde je jazyk potřeba, má s angličtinou obrovský problém. Měly by na tom zapracovat všechny generace, nejen střední a starší, ale i ta mladší.“ Řekla to na své přednášce na jedné konferenci personalistka Pavlína Zábojníková. A uvedla také ještě toto: „Když bych měla dostat korunu pokaždé, když slyším od kandidáta, že anglicky rozumí všemu, ale mluvit mu úplně nejde, tak jsem bohatá.“
No tak vidíte.
Co vyplývá z prvního citátu? U těch neumětelů nejde o devadesát procent celého obyvatelstva včetně kopáčů kanálů, uklízeček a nemluvňat, ale o devadesát procent těch, kteří podle mne vykazují oficiálně nejméně absolvovanou maturitu, kteří angličtinu potřebují ve své práci a nestydatě se o takovou práci hlásí.
Další svědectví o dnešní době nestydatosti je v tom druhém citátu od paní personalistky. Ze čtyř jazykových dovedností – číst, psát, mluvit, rozumět – je u angličtiny jednoznačně nejobtížnější ta čtvrtá, tedy porozumět mluvenému slovu, zejména mluvenému slovu rodilého mluvčího (Angličana, Američana atp.)
Zatímco mluvená spisovná čeština, latina, italština, španělština, všechny slovanské jazyky jsou kombinací zvuků, tak angličtina, i spisovná, je kombinací zvuků a pazvuků. Angličtina (téměř) neskloňuje a nečasuje, její slovní druhy (téměř) nemají různé koncovky. A kde je něco (konec slova) furt stejné, tam to stačí v hovoru mezi lidmi naznačit, zamumlat – a každý z jeho země už ví, každý rozumí, protože ta zamumlanina může reprezentovat jen jednu určitou a žádnou jinou skupinu hlásek. Na to našinec není zvyklý, pořád chce tu anglickou zamumlaniu rozluštit – a když ji nerozluští, tak si zoufá.
Že prý uchazeč o práci anglicky „rozumí všemu“… Cha, zaveďte ho na tržiště v nějakém americkém městě, kde všichni melou ostošest, a nechejte jej aspoň slovo od slova přemlouvat pomalou řečí to, co slyší od rodilých mluvčích rychle. Nebo dokonale překládat do češtiny. Hned mu sklapne.
Naopak – znám řadu lidí, kteří dovedou v angličtině úspěšně vést i dlouhé přednášky ze svého oboru, gramaticky v podstatě správně (jen místo pazvuků vyslovují zřetelné zvuky, ale to nevadí) – a u běžného anglického hraného filmu se na většině míst nechytají. Takový je rozdíl v obtížnosti mezi „aktivně mluvit“ a „pasivně rozumět“.
Ale proč jsme na tom po třiceti letech motivované snahy o ovládnutí angličtiny jako národ stále tak blbě?
Proč jsme nedohonili aspoň Švédy nebo Holanďany, když už je pro nás v nedohlednu třeba angličtinová úroveň Izraelců?
První a známou příčinou je náš ledabylý vztah ke školství a vzdělávání. Nastoupený za totality: Vyhýbat se těžké soustavné studijní dřině; okecat, ošulit, opsat, nechat si napovědět, nějak prolézt a dostat papír, stoprocentních znalostí netřeba. V letech 1948 – 89, kdy se tato celonárodní laxnost vytvářela, to možná mělo sice problematické, ale jakés takés opodstatnění – učilo se mnoho blbostí. Bohužel, toto po Listopadu nezmizelo, ale se stále lehčím životem a pohodlnějším živobytím mladší generace se mnohdy prohloubilo.
Proč dlouhodobě těžce až někdy nelidsky dřít? Život má být lehký a příjemný, včetně každodenního života ve škole, že? Život má být mobilově, selfíčkově a mekdonaldově cool… „Bavím se“, „užívám si“ – tyto slovní obraty znějí z úst mladší generace mnohem častěji než tomu bylo u tehdy stejně mladé generace před třiceti, padesáti lety.
U angličtiny však takovýto lehkoživkový pouze zábavný přístup nefunguje. Tam stále zbývá mnoho klasického biflování, mnoho úmorného opakování. Vyslovit v anglické konverzaci plynule pokročile větu o deseti slovech nejde tak, že nějaký teenager zná z deseti slov té věty jen jedno a ta ostatní si rychle za sebou postupně vyhledá v mobilovém slovníku a pak je vysloví… zároveň i podle pravidel gramatiky, haha.
A už jsem u druhé, méně známé příčiny našeho českého masového neúspěchu v angličtině. K celkové neochotě psychicky tvrdě pracovat totiž neodmyslitelně patří i neschopnost rozeznávat manipulace a fake news v tržní nabídce jazykové výuky.
Jazykových škol nejspíše nemáme méně než Švédi, Holanďané nebo Izraelci; ba naopak se to u nás školami a různými pomůckami jen hemží. Tak kde je problém?
Typický mladší, ba i středně starý Čech snadno sedá na lep reklamnímu pozlátku, za nímž se skrývá už zdaleka ne tak zlatá kvalita a účinnost. Někdo v inzerci ohlásí novou metodu, nejlépe cizokrajně znějící, udělá si pěkné webové stránky, má reklamu i jinde – a už ptáčka lapají.
Kolik lidí u nás ví, že naše země je kolébkou vědní disciplíny lingvopedie, nauky o umění studovat cizí jazyky? Tak jako naše země dala světu vědu didaktiku (Komenský), polarografii (Heyrovský) nebo genetiku (Mendel), tak dala světu i lingvopedii. Lingvopedie ve svém metodickém instrumentáři nepracuje s jednotlivými metodami, ale používá psychovzorce neboli multimetody; tedy nástroje, pomocí nichž si student sám hravě odvodí jakoukoliv metodu. Nebo jakoukoliv jemu nabízenou metodu umí posoudit, umí v ní rozeznat zrno od plev – podle toho, co je s multimetodami v souladu a co se jim příčí. Umí si namíchat z tržně nabízených metod takový mix, který jemu osobně vyhovuje optimálně a naučí jej maximu za minimum stráveného času.
Multimetody oproti metodám jsou založeny na multidisciplinárním přístupu, tedy na průniku exaktních věd (matematiky, fyziky, chemie, biochemie, kybernetiky…) do humanitní říše čistých adjektiv, gerundií, adverbií, conditional clauses, frázových sloves apod.
Kolikrát se náš český adept angličtiny zeptá svého potenciálního učitele na jeho výsledky v matematických, fyzikálních, chemických olympiádách? Jak často vyřadí ze svého výběru dvojkaře a trojkaře v těchto oborech? Nakolik zkoumá náš český adept u svého jazykového učitele znalosti kybernetiky? Kybernetika už z definice je přece věda „o řízení a sdělování informací v živých organismech a strojích“. A co jiného je používání angličtiny než řízení a sdělování informací v člověku, tedy v živém organismu.
Nakolik zkoumá adept angličtiny u svých učitelů jejich vzdělání v inteligentním vnímání, nadřazeném to pojmu racionálnímu čtení?
Viz obrázek.
Kdo se nestará o průnik exaktních věd do vzdělanostního portfolia svého učitele jazyků, ten je na tom stejně, jako by dnes volil na ukládání dat prastarou papírovou kartotéku lístkovnici místo nejmodernějšího harddisku svého notebooku. Sám si šlape po štěstí, sám se prokousává cizím jazykem mnohonásobně déle a obtížněji nebo nejspíše ztroskotává na půli cesty.
A pak se personalistka na konferenci musí takhle rozčilovat.
Ech…
David Gruber
Mladý svět – centrum veškerého dění
Ohnisko všech našich celebrit sídlilo před lety na adrese Panská 8, Praha 1. A jejich nejprestižnější setkání bývalo vždy na samém konci roku. V den výročí vám prozradím, jak jsem se na ně dostal a koho tam potkal i já...
David Gruber
Vinnetou po sté a prvé – tentokrát německá verze
Blíží se Vánoce – a ČT zařazuje hity filmové historie. Včera jsem si všiml, že na ČT 2 bude Vinnetou I ve dvou jazykových verzích. A tak jsem jej celý shlédl německy. Dojmy viz dále – a také prozrazení významu slova Vinnetou.
David Gruber
Změna významu slova „návrh“
S údivem sleduji, jak řada lidí, i vzdělaných, dává najevo, že slovo „návrh“ mění svou původní definici (nezávazně nahozená možnost druhému v komunikaci) na novou – na synonymum slova,„příkaz“ či dokonce „rozkaz".
David Gruber
Klimatická konference v Glasgow nebo v Glasgowě?
Mohli se o ní z médií dozvědět lidé v celé naší zemi. V Praha, v Brno, v Kostelec nad Černými lesy, ba i v Prčice... Gramaticky jsou ovšem správně možné oba tvary – v Glasgow i v Glasgowě.
David Gruber
Morawiecki nepodá ruku Babišovi
Polský premiér odmítl jet na demografický summit do Maďarska, aby se tam nemusel setkat s českým premiérem. Platit do Bruselu pokutu dvanáct milionů korun denně, to se Polákům zajídá. Ale kdo má na té roztržce jaký podíl viny?
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
NATO by Rusy porazilo, Putin má jedinou naději, řekl polský ministr zahraničí
Rusko by se mělo bát Severoatlantické aliance, protože ho v případě střetu s ní čeká „nevyhnutelná...
Tlaková níže přinese mírné ochlazení. O víkendu bude oblačno, přijdou i bouřky
Přímý přenos Silný vítr a nebezpečí vzniku požáru na vybraných místech v Česku hrozí ještě ve čtvrtek, výstrahy...
USA uvalily nové sankce na stovky subjektů. V Rusku, Číně i na Slovensku
Spojené státy americké uvalily nové sankce na stovky osob a právnických subjektů. Souvisejí hlavně...
Zřícená dálnice v jižní Číně má již 36 obětí, další pátrání komplikuje počasí
Nejméně 36 lidí zemřelo v hornaté oblasti na jihu Číny, kde se ve středu po silných deštích zřítila...
Poslanci mají jednat o změně zákoníku práce, o minimální a zaručené mzdě
Poslanci by měli na mimořádné schůzi začít projednávat úpravu zvyšování minimální mzdy. Novela...
Učitel/ka MŠ pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
- Počet článků 332
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2334x
viz též www.gruber.cz