Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Boj za minimální rychlost aut 100 km/h v obcích

Existoval jeden menší stát ve střední Evropě. Měl za sebou totalitní minulost – a tedy horší životní úroveň obyvatel, než byla obvyklá na západ od jeho hranic. Moudré vedení toho státu se rozhodlo tento hendikep odstranit.

Jak je všeobecně známo, životní úroveň je záležitost navýsost ekonomická. A základní zákon ekonomie (jak je taktéž všeobecně známo všem gramotným lidem) je zákon ekonomie času. Tedy – vykonávat užitečnou práci bez újmy na kvalitě za co nejkratší čas. Kdo stihne práci bez chyb dříve, ten v konkurenci vyhrává – a výsledkem je všeobecný blahobyt a prosperita.

Stát nemohl zasahovat do jednotlivostí soukromého tržního podnikání. Ale do čeho zasahovat mohl, to byly podmínky a pravidla.

Tedy konkrétně – aby podnikající subjekty nebyly zdržovány pomalou dopravou.

A tak byla zavedena na silnicích nejnižší povolená rychlost. Auta a motocykly směly jezdit jen touto rychlostí nebo rychleji. Kdo byl přistižen při rychlosti nižší, při podkročení limitu, ten byl pokutován. A pokuty za malou rychlost byly čím dál vyšší, ba rostly do nebeských likvidačních výšin.

Zpomalovat postup našeho státu k vyrovnání výdělků i penzí Německa nebo Lucemburska přece nelze!

Postupovalo se vědecky. Na rovných úsecích silnic všude mimo obce i v obcích bylo minimum 140 km/h. V zatáčkách se konaly pokusy a propočítávalo se, při jaké rychlosti vyletí odstředivou silou vozidlo ze silnice. No a od té kritické rychlosti se odečetlo 20 km/h – a to byl minimální limit na projíždění těch zatáček. Při mokru ještě trošku snížený, ale téměř nikdy ne pod 100 km/h.

Pokud nějaké vozidlo mělo technicky maximální rychlost jen něco málo nad 100 km/h – třeba 110 km/h – mohlo si odečíst od tohoto technického maxima také 20 km/h a jezdit po obcích devadesátkou. Ale to byly řídké výjimky. Ostatně novou normou EURO 135UVL byly takovéto zastaralé pomalé vehikly postupně vyřazovány z provozu.

Na dálnici se smělo jet minimálně 160 km/h. Kdo mohl nebo chtěl jet méně, ten tam neměl co dělat. Ti, kdo tam jezdívali pravidelně nad 200 km/h, bývali každoročně vyznamenáváni u prezidenta. Hrdinové ekonomické práce!

Proti těmto opatřením se ovšem v internetových diskusích ozývaly často nemalé námitky. Různí dezoláti třeba argumentovali, že pomalá jízda je tzv. no harm crime, tedy porušení pravidel, které nikomu nezpůsobuje škodu. A že jet třeba 50 km/h přes zastavěnou část obce, když tím nikoho neomezujete, není zase až tak na likvidační pokutu či odebrání řidičského průkazu.

Takové námitky bývaly však mainstrýmem rychle smetány ze stolu. Řemeslníci přijedou k zákazníkovi o deset minut později! Soudcové dojedou do soudních síní pomaleji! Stavbaři nebudou na stavbě včas a nový úsek dálnice se bude stavět déle než šest týdnů! S takovou Německo nikdy nedoženeme! Ministr dopravy i ministr financí toto starostlivě zdůrazňovali mj. v hlavních zprávách veřejnoprávní televize.

Ve své nekonečné dobrotě a tolerantnosti dovoloval establishment výjimku z nejnižší povolené rychlosti v okolí škol, domovů důchodců a nemocnic. Tam byly zavedeny jednou za hodinu tzv. „dvě minuty pomalosti“, během kterých měli přednost přecházející chodci. Kdo určitou dvouminutovku nestihl, musel u silnice hodinu počkat. „Hodina čekání nikoho nezabije; je to náš jasný signál i těm nejpomalejším, že dbáme na jejich práva a komfort“ nechal se slyšet premiér. „A když, tak může chodec přeběhnout silnici i mimo tu dvouminutovku. Chce to jen vycvičit se v běhu do rychlosti blízké Usainu Boltovi, dobře se rozhlédnut a přesprintovat.“

Ministerstva ovšem také podporovala a bohatě dotovala různé neziskové organizace, kterým se i tyto toleranční dvouminutovky pomalost zdály moc. Například neziskovka Děti vzduchu prosazovala ty tolerantní dvouminutovky pouze jednou za dvě hodiny. „Důchodce nebo školák se nezblázní, na kraji silnice si v klidu počká.“

Aktivisté z jiné neziskovky chodili po okrajích silnic a přilepovali všechny děti, důchodce i ostatní občany ke krajnici, aby přilepení nemohli několik hodin přeběhnout ulici. Plynulost a rychlost dopravy byla pro ně vším. Na to přilepování pak brali ještě větší a větší dotace.

Ano, jistě, občas to někdo nestihl a auto ho smetlo. Občas se stávaly i děsivé až smrtelné karamboly aut mezi sebou.

„Ale,“ nechal se slyšet jeden aktivista, „kdyby takovéto oběti zachránily jeden jediný procentní bod našeho přibližování se průměrné mzdě Německa, tak to stálo za to.“

---

Huh, trochu se otřepejte. Promněte si oči. Připadají vám některé popisované věci extrémní, přehnané do nebezpečna, riskantně šílené a šíleně riskantní?

Tento text není ničím jiným než „nastavením zrcadla“. Má sloužit k zamyšlení, zda v naší reálné skutečnosti není také něco opačným směrem nepřiměřené, extrémní, přehnané atd.

P.S.: Tuto tématiku nosím v hlavě už delší dobu. Definitivním spouštěčem k napsání tohoto blogového článku byla tato zpráva z médií. Maximální povolenou rychlost v liberecké ulici Dubice překročilo v dubnu víc než 14 tisíc řidičů. Nejspíše nikoho neohrozili, nikoho neomezili, jen se zodpovědně více věnovali pohledu na silnici, aby jeli bezpečně – místo úzkostlivého sledování ručičky tachometru pod volantem. A také, jaká to hrůza, tak trochu chtěli dojet včas. A hle – máme zde vyrobených čtrnáct tisíc zločinců.

Po zákonu se tak dálo? Po zákonu, bratře Ondro

(Petr Bezruč, Slezské písně)

Autor: David Gruber | neděle 5.5.2024 11:34 | karma článku: 33,91 | přečteno: 3760x
  • Další články autora

David Gruber

Pan Maks ze Sexmise už si výtah nepřivolá

Zemřel polský herec Jerzy Stuhr. A protože se mne to dotýká i trochu osobně, protože k Sexmisi mám vztah jako málo lidí u nás – tak se o informace a dojmy s vámi teď podělím.

9.7.2024 v 14:19 | Karma: 24,88 | Přečteno: 534x | Diskuse | Ostatní

David Gruber

Připomínka noblesního školství

Rád se vracím ke starým filmům. Pokaždé tam najdu něco nového, nový detail. Včera jsem konečně po mnoha dřívějších shlédnutích jednoho kultovního filmu z roku 1939 objevil v lavicích septimy studenta Josefa Kemra.

26.6.2024 v 12:15 | Karma: 23,45 | Přečteno: 499x | Diskuse | Ostatní

David Gruber

Návštěva u Jana Wericha

Co by asi národní umělec pan Jan říkal na dnešní situaci? Byl by na straně „evropských hodnot“ nebo na straně „dezolátů“? Není od věci navštívit místa, kde dlouhá léta bydlel – a zamyslet se.

20.3.2023 v 10:05 | Karma: 28,69 | Přečteno: 552x | Diskuse | Ostatní

David Gruber

Proč jsme nejbohatším státem na světě?

A proč česká starobní penze po nedávném zvýšení přesáhla tři sta tisíc měsíčně? Při průměrné mzdě hodně přes půl milionu měsíčně? Proč u nás žadoní Němci z Bavorska, aby mohli dělat pomocné práce v našich domácnostech?

6.3.2023 v 17:20 | Karma: 28,24 | Přečteno: 388x

David Gruber

Pane Jurečko – hlídáte si dostatečné rozevírání nůžek v příjmech penzistů?

Nedávno jsem se z médií dozvěděl, že další nivelizace starobních penzí je podle ministra Jurečky „spravedlivější“. Myslím, že nic nemůže být více vzdáleno pravdě.

14.2.2023 v 10:42 | Karma: 33,28 | Přečteno: 1107x | Ostatní
  • Nejčtenější

Novinky na iDNES Premium: Každý den rozdáváme bazény za 100 tisíc Kč

15. července 2024,  aktualizováno  22.7 8:34

Léto je v plném proudu, teploty pravidelně stoupají nad 30 stupňů a schladit se ve vodě je jistě...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

24. července 2024  11:37

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

22. července 2024  14:31

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do...

VIDEO: Kapitán výletní lodi v Řecku spláchl vlnou turisty na pláži. Vyšetřují ho

23. července 2024  9:29

Nevyžádané dobrodružství na jinak poklidné dovolené zažili v sobotu turisté na pláži Agios Stefanos...

Zahájení na lodích a v kapkách deště. Olympiádu zažehli Riner a Pérecová

26. července 2024  18:35,  aktualizováno  27.7

Zahájení, které nemá obdoby. Poprvé v historii se slavnostní ceremoniál přesunul mimo stadion....

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

27. července 2024

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale...

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

27. července 2024

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí...

Prsty už slábnou, hlásí Petr Janda. Na pódiu chce ale zůstat až do konce

27. července 2024

Letošní červencová party na zahradě Petra Jandy se nesla v havajském duchu. A její nejzářivější...

  • Počet článků 335
  • Celková karma 27,42
  • Průměrná čtenost 2286x
Zakladatel oboru "techniky duševní práce" neboli "beneopedie"(1984), který zahrnuje mj. všechny soft skills vyšší generace a témata rozvoje osobnosti. Zakladatel profese nezávislého lektora, konzultanta, kouče v naší zemi (1986). Autor více než 55 klasických papírových knih, jichž se jen na českém a slovenském trhu prodalo přes milion a sto tisíc výtisků. Autor a moderátor čtyř televizních vzdělávacích seriálů. Autor řady e-knih a audioknih.

viz též www.gruber.cz

 

Seznam rubrik