Zhasni si světla, vybije se ti baterka!

Určitě jste ho už někde viděli: auto s rozsvícenými světly, jen tak na ulici. Chybička se vloudila. Jak se to může stát v 21. století se všemi těmi asistenty? Taky jsem si to říkal. Dokud se mi to nestalo a nevybil jsem baterku.

Každý cestovatel někdy dospěl do stavu, kdy si řekl: tohle jsem podělal. Různé cestovatelské nehody po letech u piva vytvářejí fajn příběhy, které byste asi v momentě, kdy se dějí, raději nezažívali, ale s odstupem času se jim zasmějete.

Téměř žádná cestovatelská příhoda tohoto typu se neobejde bez série chyb, malých drobností, opomenutí, které se nasčítají a vedou k chybě větší. Neměli jsme tam lézt, když sněží. Měli jsme si peníze rozdělit na víc míst a nemít všechno v peněžence. Měli jsme si dávat větší pozor. Měli jsme si vzít lepší boty, teplejší oblečení, měli jsme se nechat očkovat a nemuseli jsme skončit v nemocnici. Něco takového.

Každý velký průšvih je takový malý Černobyl. Nasčítávají se drobné věci - nezkušený personál, tlak vedení, únava, konstrukční chyby, a pak je z toho velký průšvih.

My jsme si takhle nedávno užili s Dacií Logan. Věřím, že ty prodávané v EU se chovají jinak, tohle ale bylo na blízkém východě a stalo se něco, co jsme nečekali. Série drobných maličkostí.

1) Vyráželi jsme v noci a na místo jsme přijeli ráno už za plného světla. Jeli jsme tedy s rozsvícenými světly. (Tato konkrétní) Dacie Logan nemá automatická světla, prostě je musíte jako za starých dobrých časů zapnout a vypnout.

2) Parkovali jsme v místě, kdy jsme rozsvícenými světly nic neosvítili, nebyla tam žádná zeď, prostě jsme přijeli k chodníku a za ním bylo údolí, světla tedy svítila do prostoru a nijak nás vizuálně neupozornila na svou rozsvícenost.

3) Nijak nás neupozornilo ani auto. Troufnu si tvrdit, že 99% aut v EU vyrobených a prodaných po roce řekněme 2010 má buď světla automatická, nebo alespoň nějaký otravný tón, který vám říká po otevření dveří, že by bylo vhodné světla zhasnout. Tak (ta naše) Dacia Logan tohle nemá.

A tak jsme šli na prohlídku Petry. Byl jsem tam potřetí a klidně se tam vrátím. Z předchozí cesty jsem napsal nějaký zápisek, kdyby vás to zajímalo. Město jsme si procházeli asi osm hodin a naše Dacia svítila.

První hodina odbila a lampa ještě svítila,
druhá hodina odbila a lampa asi stále svítila,
některá další hodina odbila a lampa zhasla.
Osmá hodina odbila a lampa už rozhodně nesvítí.

No tak fajn. V Petře jsme stihli projít skvělé treky, přálo nám počasí, teplota, viděli jsme, co jsme vidět chtěli a teď nezbývá než dojet autem 2 kilometry na hotel. Přicházíme na parkoviště a klíčkem "prozváním" auto. Nic. Nemůžeme se ani shodnout na tom, jestli je bílé nebo černé. Na klíčku (auto samozřejmě z půjčovny) je SPZka, pomocí které auto nacházíme. Totálně, ale totálně mrtvé.

Dá se odemknout dveře u řidiče klíčem a zevnitř otevřít ostatní dveře. Malý zázrak - zprvu - ale malé prokletí hned po chvilce. Jestli jste měli pocit, že tři drobné maličkosti výše není tak moc, jedeme dál:

4) Auto nemá ovládání zámků jednotlivých dveří. Když je zevnitř otevřete, už je nemáte jak zamknout. Jedině ovladačem, což bez elektřiny nejde. Někdo šetřil, není tam takový ten čudlíček jako známe ze starších škodovek, ani taková ta fičurka v klice, kterou můžeme dveře odemknout nebo zamknout. To by až tak nevadilo, ale...

5) Je sobota večer, v místním pojetí kalendáře "neděle", tj. všichni mají volno, a pomalu zapadá slunce. Najít ještě dneska nějaký servis asi nebude jednoduché. Jednoduché by to bylo zítra, jenže máme odemčené všechny dveře a nechce se nám auto opustit.

6) Auto stojí kolmo k silnici, zadkem k cestě, tak prostě hoďte neutrál, vytlačte ho do silnice a nastartujte ho roztlačením. Co je za problém. Je tu malý problém. Auto má automat. To by asi překonat šlo, jenže řadicí páka je v parkovací poloze "P" a neutrál, ani nic jiného zařadit nejde, protože elektronika.

7) Pokud máte pocit, že v autě musí být někde nějaký čudlík nebo páčka, která by dovolila řadit "bez elektřiny", tak buď nemusí, nebo jsme ho nenašli - a nenašli ho ani dva taxikáři, kteří měli stejný pocit a kteří nám nakonec pomohli. Ale k nim se dostaneme.

8) Tak si to shrňme, máme auto, které se nehýbe, nedá se zamknout, které je zaparkované čumákem od cesty a vpravo i vlevo stojí další auta. Nemůžeme tedy ani zmermomocnit někoho, kdo by nám pomohl nastartovat pomocí kabelů.

9) Plánujeme, že se na to vyprdneme, necháme to na ráno, vezmeme si všechny věci a půjdeme na hotel (nebo pojedeme taxíkem). Tam bude umět někdo anglicky. Jenže auto je sedan a věci jsou v  kufru. Kufr se neotevírá páčkou/táhlem u řidiče, jak to u starších sedanů bývá, ale tlačítkem na kufru. Ta je elektronické a nefunguje. Přes zadní sedačky se mi podaří nasoukat do kufru, tam je jistě ovládání kufru pro případ, že byste se tam zabouchli. Je tam, ale je elektronické, nebo nefunkční. Prostě se nám zevnitř kufru kufr nepodařilo otevřít. Tak jsme alespoň přes zadní sedačky vytetrisili z kufru zavazadla.

Kdo může mít s místními auty více zkušeností, než taxikáři. Je jich tady spousta: spousta lidí jede do Petry taxíkem, taxikář čeká řadu hodin u vchodu a pak je zase někam odveze. Jednoho takového taxikáře jsem si vyhlédl a šel ho požádat o pomoc. Buď jsem měl štěstí, nebo coby správný muslim pochopil problém a pomoc přislíbil. Dojel svým autem k našemu nešťastnému Loganu a vyzkoušel všechno, co jsme už zkoušeli my. Nic nefunguje. Dokonce měl v autě startovací kabely, ale neměl jak dostat svůj předek auta k našemu předku auta.

Zastavuje u nás druhý taxikář. Ani nevím, kde se tu vzal, jestli si ten první zavolal kámoše, nebo co. Ani jeden neumí anglicky, ale to naštěstí není problém. Ukazujeme si věci na autě a nohama a rukama dořešíme zbytek. 

Druhý taxikář má nějaké základní nářadí a přišel se skvělou myšlenkou: když nemůže Mohamed (předek taxíku) k hoře (předku Dacie), může k hoře alespoň baterka. Ze svého auta vytáhne - po chvilce hledání správného klíče - baterku a chce ji použít místo té naší. Jenže ta naše je...

10) Baterie v Loganu je k šasi auta přichycena nějakým speciálním šroubem a nedokážeme ji dostat ven. Navíc kabely k baterii jsou krátké a tak nedokážeme auto připojit k náhradní baterii jen tak položené na té naší.

Druhý taxikář dostává spásný nápad. Pomocí startovacích kabelů se pokouší nastartovat z náhradní baterie. To se mu sice nepodaří, ale dokáže auto alespoň oživit. Hodit neutrál. Máme vyhráno. Auto s neutrálem můžeme vytlačit z řady zaparkovaných vozidel na cestu. Mohli bychom asi zkusit rozjet auto z kopce, ale s automatem to možná nejde... netuším, každopádně teď již Mohamed k hoře může a pomocí startovacích kabelů a nastartovaného auta-dárce elektřiny se podaří nastartovat to naše.

Máme vyhráno.

Přišlo nám to jako věčnost, ale celá operace trvala asi jen 20 minut. Děkujeme našim zachráncům, kterým jsme jednak pomohli zabít volný čas při čekání na turisty, jednak splnit svou muslimskou povinnost pomáhat pocestným, a jednak jsme jim přispěli drobnou částkou na provoz a údržbu jejich plechových zdrojů obživy.

Nezbývá, než se s autem vydat na cca hodinovou, nic neřešící projížďku místním kopcovatým krajem, abychom baterii dobili a mohli se zítra vydat vstříc dalším dobrodružstvím.

Tak, a teď se do mně pusťte v komentářích: co jsme udělali špatně, co jsme mohli udělat jinak, co jsme rozhodně dělat neměli. A pište i pokud víte, jak zařadit u Logana neutrál bez elektřiny a zda lze automat nastartovat rozjetím z kopce na neutrál a zařazením "rychlosti" jako u manuálu.

Hlasujte ve finále ankety Blogera roku

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 31.3.2022 8:29 | karma článku: 23,54 | přečteno: 1450x