Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu

Možná jste byli 10x v Chorvatsku, na Istrii nebo v přímo Rovinji, a možná ani tak nevíte, že 10 kilometrů od místních podivných kamenitých pláží si na mořském dně hoví takový menší Titanic.

Titanic. Loď, o které každý slyšel, každý o ní trošku ví, tuší, kde se nachází a s jistotou rovnající se kocovině po sedmičce Tuzemáku ví, že ho na vlastní oči nikdy neuvidí. Pokud teda nemá sebevražedné sklony a pár set tisíc dolarů nazbyt.

Kousek od známého chorvatského města Rovinj je ale loď, která, byť trochu menší, je Titanicu hodně podobná. Menší, kratší, má jenom dva komíny. Ale časově to úplně sedí. Je vyrobená v roce 1908 ve Skotsku, a potopená 1914 právě tady, u Rovinje.

Říkáte si, že tady asi podobnost končí – u chorvatských břehů jen velmi, velmi obtížně najedete na ledovec. A máte samozřejmě pravdu. Jenže v roce 1914 na Jadranu bylo něco jako První světová válka. Rakousko si chránilo tehdy „své“ přístavy minovými poli. Jedno takové minové pole zrovna připravovala rakouská minonoska „Bazilišek“ v okolí Puly. A právě tudy projížděl parník „Baron Gautsch“. Vezl pasažéry, hlavně ženy a děti, z Kotoru (dnes Černá Hora) do Terstu (dnes Itálie), tedy tehdy na vnitrostátní lince. Tři hodiny před připlutím do Terstu ale najel na minu. Vlastní.

Podle očitých svědectví, a taky podle počtu posádky, která přežila, nebyla situace při potápění utěšená. Loď šla ke dnu za 6 minut, a posádka se věnovala spíš vlastní záchraně, než záchraně cestujících. 127 ze 306 lidí na palubě potopení Barona Gautsche nepřežilo.

Vrak byl nalezen slovinským potápěčem v roce 1958 a dnes je rájem potápěčů, kteří se sem vydávají na člunech a lodích z Rovinje, Puly a dalších měst. Je totiž v perfektní hloubce cca 28 (horní paluba) až 40 metrů. Leží na rovném dně a vlastně neleží, ale stojí. Jako by si přistál rovně do písku, a tak už zůstal.

Na tento vrak jsem se měl možnost dostat již dříve, ale nikdy to nebylo úplně „ono“. Poprvé jsem nebyl úplně připravený. Byli jsme tam s velkou skupinou, víceméně začátečníků. A to není úplně to pravé ořechové z několika důvodů:

Začátečníci víc dýchají. A čím jdete hlouběji, tím dýcháte více, tj. spotřebujete víc vzduchu. Ve třiceti metrech čtyřikrát více, než na úrovni hladiny. A to je problém, vzduchu máme omezené množství. Na vraku jsme tak mohli být tak 10 minut, a museli jsme se pomalu začít vynořovat.

Druhý ponor, někdy za Covidu, byl lepší. Už jsem nebyl začátečník, už jsem lépe dýchal, ale měl jsem obavu z jiné věci. Rekreační (ikdyž hloubkové, vrakové) potápění by se mělo dělat bezdekompresně. Tj. tak, abyste nemuseli cestou zpět na hladinu dělat dekompresní zastávky. Ty jsou určeny k tomu, aby si vaše tělo postupně „zvykalo“ na vynoření. Pokud jste na vraku cca 10 minut, je to v pořádku a dekompresi absolvovat nemusíte, stačí cca 3 minuty, které vynoření ze 30 metrů trvá.

zdroj: Wikipedia

Pokud si chcete ale vrak užít, chcete tam být déle než 10 minut. A pak musíte absolvovat dekompresi. Když budete „dole“ cca 20 minut, budete pak k výstupu potřebovat cca 15 minut. A s tím je třeba počítat. Je to trošku vyšší dívčí rekreačního potápění a je k tomu potřeba nějaká ta teorie a praxe pod dohledem zkušeného instruktora. A tu už teď máme.

A tak jsme jednoho krásného červnového čtvrtku vyrazili po práci z Prahy, vyspali se v Celje (fajn místo ve dvou třetinách cesty k moři) a v pátek, v osm ráno, už jsme se soukali do neoprenů.

Čekaly nás totiž domluvené dva ponory na vraku Barona Gautsche, což se standardně nedělá. Ale jet tam 40 minut lodí, a 40 minut zpět, to už nám přišlo jako škoda dát si ponor jenom jeden.

A tak jsme měli dohromady na prohlídku vraku asi 35 minut. A měli jsme štěstí. Na hladině vedro, dusno, nehnul se ani lísteček a hladina Jadranu byla rovná jako sklo. A na vraku nejlepší možná viditelnost. Nádhera.

Samozřejmě, vrak si tam leží 110 let a už ho nahlodal zub času. Dřevo je pryč a železo ve slané vodě taky nevydrží věčně. Prakticky celá loď je obrostlá korály, mušlemi, prohání se na něm krabi a proplouvají jím ryby. Přesto si pořád jasně uvědomujete, že jste na můstku, v kajutě, v salónu pro pasažéry, v tubusu komína nebo v kotelně.

Ve vraku je poměrně šero, chce to baterku, a „Gopročko“ to už taky moc nedává – jak můžete vidět na fotkách. Nicméně naživo, na vlastní oči, je to pecka.

Obloukem se vrátím na začátek: je až s podivem, že jen málokterý turista v Rovinji, Poreči, Vrsaru nebo v Pule tuší, že se nedaleko nachází malý Titanic. A není sám. Jaderské moře je vraků plné. Ale jeden jim všem vévodí: Baron Gautsch.

Fotografie: Peter Michajlov

Autor: Aleš Gill | úterý 2.7.2024 8:22 | karma článku: 17,21 | přečteno: 418x

Další články autora

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 27. - Čtrnáct dní otevřených dveří

V únoru tohoto roku (2025) proběhla médii celého světa zpráva: po pětileté pauze způsobené pandemií covidu se pro zahraniční, západní, turisty znovu otevírá Severní Korea. Jak to celé bylo doopravdy?

17.3.2025 v 8:01 | Karma: 25,21 | Přečteno: 2433x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Návrat do Lvova

Je to téměř deset let, co jsem napsal jeden z mých nejčtenějších článků tady na blogu. Psal jsem o Lvově a do Lvova jsem se od té doby vydal ještě dvakrát. Pak přišel covid, válka, a mě se po Lvově tak trochu zastesklo.

7.1.2025 v 8:12 | Karma: 33,26 | Přečteno: 2487x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

24 hodin

Jeden letošní podzimní den mi utkvěl v hlavě. Byl totiž trošku delší, než na co jsem zvyklý. A vyjímečně za to nemohl časový posun způsobený leteckou přepravou.

2.12.2024 v 8:13 | Karma: 13,09 | Přečteno: 338x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.

4.9.2024 v 8:06 | Karma: 15,71 | Přečteno: 424x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.

8.8.2024 v 8:08 | Karma: 16,74 | Přečteno: 365x | Diskuse | Cestování

Nejčtenější

Šok a ticho. Evropští lídři po telefonátu Trumpa s Putinem nevěřili svým uším

20. května 2025  20:37

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj a evropští lídři oněměli poté, co se s nimi americký...

Tragicky zahynul moderátor počasí v České televizi Jan Šrámek

19. května 2025  12:44,  aktualizováno  13:37

V sobotu odpoledne při nehodě v italských Alpách zemřel dlouholetý meteorolog a moderátor počasí...

Umučil studentský pár kvůli nepořádku. Brutalita vražd šokovala 1. oddělení

19. května 2025

Premium Spousta krve a dvě těla na posteli. Místo činu v roce 2013 připomínalo spíš jatka než byt...

Slevy kol tíží přezásobené prodejce. Část z nich zřejmě nepřežije

20. května 2025  8:42

Prodejcům jízdních kol se nedaří zbavit zásob, které si vytvořili během boomu v časech pandemie....

Němcová ve studiu zahodila brožurku od Konečné. Nenávist, reagovala komunistka

18. května 2025  12:41,  aktualizováno  14:19

Nesete historickou vinu a podporujete miliardáře Andreje Babiše, zaútočila senátorka Miroslava...

Alpský sen se změnil v noční můru. Apartmán bych si už nekoupil, říká investor

22. května 2025

Investice do apartmánu v rakouských Alpách slibovala stabilní výnos, vlastní místo pro dovolenou i...

Bohatí přispěvatelé vs. chudší příjemci. Nejtvrdší debata o rozpočtu v EU startuje

22. května 2025

Premium Příští rozpočet Evropské unie pro nadcházející období 2028-2034 musí být flexibilnější a cílenější,...

Pokladník Hamásu podniká v Česku. V Praze má firmu, u Teplic luxusní vilu

22. května 2025

Premium Na okraji malé vesničky Drahkov u Teplic stojí velká vila s udržovanou zahradou, o kterou se stará...

ANALÝZA: Další spiknutí. Rakovina Bidenovi ve skandálu s tajením demence přitížila

22. května 2025

Premium Rakovina nevylepšila situaci Joea Bidena ve skandálu s opožděným „odhalením“ tajení jeho demence,...

  • Počet článků 252
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1444x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky

Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.