Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu

Možná jste byli 10x v Chorvatsku, na Istrii nebo v přímo Rovinji, a možná ani tak nevíte, že 10 kilometrů od místních podivných kamenitých pláží si na mořském dně hoví takový menší Titanic.

Titanic. Loď, o které každý slyšel, každý o ní trošku ví, tuší, kde se nachází a s jistotou rovnající se kocovině po sedmičce Tuzemáku ví, že ho na vlastní oči nikdy neuvidí. Pokud teda nemá sebevražedné sklony a pár set tisíc dolarů nazbyt.

Kousek od známého chorvatského města Rovinj je ale loď, která, byť trochu menší, je Titanicu hodně podobná. Menší, kratší, má jenom dva komíny. Ale časově to úplně sedí. Je vyrobená v roce 1908 ve Skotsku, a potopená 1914 právě tady, u Rovinje.

Říkáte si, že tady asi podobnost končí – u chorvatských břehů jen velmi, velmi obtížně najedete na ledovec. A máte samozřejmě pravdu. Jenže v roce 1914 na Jadranu bylo něco jako První světová válka. Rakousko si chránilo tehdy „své“ přístavy minovými poli. Jedno takové minové pole zrovna připravovala rakouská minonoska „Bazilišek“ v okolí Puly. A právě tudy projížděl parník „Baron Gautsch“. Vezl pasažéry, hlavně ženy a děti, z Kotoru (dnes Černá Hora) do Terstu (dnes Itálie), tedy tehdy na vnitrostátní lince. Tři hodiny před připlutím do Terstu ale najel na minu. Vlastní.

Podle očitých svědectví, a taky podle počtu posádky, která přežila, nebyla situace při potápění utěšená. Loď šla ke dnu za 6 minut, a posádka se věnovala spíš vlastní záchraně, než záchraně cestujících. 127 ze 306 lidí na palubě potopení Barona Gautsche nepřežilo.

Vrak byl nalezen slovinským potápěčem v roce 1958 a dnes je rájem potápěčů, kteří se sem vydávají na člunech a lodích z Rovinje, Puly a dalších měst. Je totiž v perfektní hloubce cca 28 (horní paluba) až 40 metrů. Leží na rovném dně a vlastně neleží, ale stojí. Jako by si přistál rovně do písku, a tak už zůstal.

Na tento vrak jsem se měl možnost dostat již dříve, ale nikdy to nebylo úplně „ono“. Poprvé jsem nebyl úplně připravený. Byli jsme tam s velkou skupinou, víceméně začátečníků. A to není úplně to pravé ořechové z několika důvodů:

Začátečníci víc dýchají. A čím jdete hlouběji, tím dýcháte více, tj. spotřebujete víc vzduchu. Ve třiceti metrech čtyřikrát více, než na úrovni hladiny. A to je problém, vzduchu máme omezené množství. Na vraku jsme tak mohli být tak 10 minut, a museli jsme se pomalu začít vynořovat.

Druhý ponor, někdy za Covidu, byl lepší. Už jsem nebyl začátečník, už jsem lépe dýchal, ale měl jsem obavu z jiné věci. Rekreační (ikdyž hloubkové, vrakové) potápění by se mělo dělat bezdekompresně. Tj. tak, abyste nemuseli cestou zpět na hladinu dělat dekompresní zastávky. Ty jsou určeny k tomu, aby si vaše tělo postupně „zvykalo“ na vynoření. Pokud jste na vraku cca 10 minut, je to v pořádku a dekompresi absolvovat nemusíte, stačí cca 3 minuty, které vynoření ze 30 metrů trvá.

zdroj: Wikipedia

Pokud si chcete ale vrak užít, chcete tam být déle než 10 minut. A pak musíte absolvovat dekompresi. Když budete „dole“ cca 20 minut, budete pak k výstupu potřebovat cca 15 minut. A s tím je třeba počítat. Je to trošku vyšší dívčí rekreačního potápění a je k tomu potřeba nějaká ta teorie a praxe pod dohledem zkušeného instruktora. A tu už teď máme.

A tak jsme jednoho krásného červnového čtvrtku vyrazili po práci z Prahy, vyspali se v Celje (fajn místo ve dvou třetinách cesty k moři) a v pátek, v osm ráno, už jsme se soukali do neoprenů.

Čekaly nás totiž domluvené dva ponory na vraku Barona Gautsche, což se standardně nedělá. Ale jet tam 40 minut lodí, a 40 minut zpět, to už nám přišlo jako škoda dát si ponor jenom jeden.

A tak jsme měli dohromady na prohlídku vraku asi 35 minut. A měli jsme štěstí. Na hladině vedro, dusno, nehnul se ani lísteček a hladina Jadranu byla rovná jako sklo. A na vraku nejlepší možná viditelnost. Nádhera.

Samozřejmě, vrak si tam leží 110 let a už ho nahlodal zub času. Dřevo je pryč a železo ve slané vodě taky nevydrží věčně. Prakticky celá loď je obrostlá korály, mušlemi, prohání se na něm krabi a proplouvají jím ryby. Přesto si pořád jasně uvědomujete, že jste na můstku, v kajutě, v salónu pro pasažéry, v tubusu komína nebo v kotelně.

Ve vraku je poměrně šero, chce to baterku, a „Gopročko“ to už taky moc nedává – jak můžete vidět na fotkách. Nicméně naživo, na vlastní oči, je to pecka.

Obloukem se vrátím na začátek: je až s podivem, že jen málokterý turista v Rovinji, Poreči, Vrsaru nebo v Pule tuší, že se nedaleko nachází malý Titanic. A není sám. Jaderské moře je vraků plné. Ale jeden jim všem vévodí: Baron Gautsch.

Fotografie: Peter Michajlov

Autor: Aleš Gill | úterý 2.7.2024 8:22 | karma článku: 16,18 | přečteno: 313x
  • Další články autora

Aleš Gill

První roadtrip elektrickým autem

Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.

21.5.2024 v 8:00 | Karma: 12,07 | Přečteno: 377x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 595x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Střípky z KLDR - Díl 26. - Návrat do paralelního vesmíru

Jsou to téměř dva roky od mého posledního článku o KLDR, a téměř tři roky od mé druhé cesty za nejželeznější oponu, jakou si lze představit. A protože informací z KLDR je kvůli uzavřené hranici málo, mohli bychom se tam vrátit.

19.3.2024 v 8:52 | Karma: 16,66 | Přečteno: 580x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 15: Hitlerův hrad

Podíváme se na místo, o kterém jste nejspíš nevěděli. Ani já jsem o něm nevěděl. Až při procházení objektem mi přišlo něco... jinak. Jako bych byl doma u Adolfa. A ono taky že jo. Poznaňský kulturák má dost zvláštní minulost.

5.3.2024 v 8:00 | Karma: 14,51 | Přečteno: 340x | Diskuse| Cestování

Aleš Gill

Pamatujete mobily, které vydržely nabité 14 dní?

Pokud si ještě pamatujete tlačítkové mobilní telefony s černozeleným displejem a nabíječkou s podivnou koncovkou, která se nehodila vůbec k ničemu, asi si pamatujete, že jste ji nemuseli používat tak často, jako dnes.

22.2.2024 v 7:45 | Karma: 30,12 | Přečteno: 3445x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Silné bouřky zasáhly Česko, v Praze průtrž zatopila ulice a omezila dopravu

27. června 2024  11:22,  aktualizováno  18:29

Přímý přenos Na Česko během odpoledne udeřily silné bouřky. Postupovaly od jihozápadu ke středním Čechám. Kolem...

Rychlík z Prahy narazil na Slovensku do autobusu, zemřelo sedm lidí

27. června 2024  18:35,  aktualizováno  28.6 10:48

Sedm lidí zemřelo a pět dalších se zranilo při srážce rychlíku s autobusem na jihu Slovenska. Vlak...

Silné bouřky se přihnaly do Čech, pak řádily na Moravě. Hasiči odklízejí škody

30. června 2024  12:17,  aktualizováno  23:06

Přímý přenos Meteorologové varovali, že se v neděli objeví velmi silné bouřky s přívalovým deštěm a krupobitím,...

600 °C a mix jedovatých látek. Proč prudce přibývá požárů solárních panelů

30. června 2024

Premium V úterý hasiči zasahovali u výbuchu rodinného domu v Šonově na Náchodsku. Pravděpodobná příčina?...

Hrůza, závory se zvedly, říká svědkyně. Vlak jel po zavřené koleji, uvedl ministr

28. června 2024  11:21,  aktualizováno  15:52

Rychlík z Prahy, který se ve čtvrtek srazil na Slovensku s autobusem, jel po koleji, jež byla pro...

Krajně pravicová frakce ID nejspíš míří k Orbánovým a Babišovým Patriotům

5. července 2024  11:53,  aktualizováno  17:54

Krajně pravicová frakce Identita a demokracie (ID) v Evropském parlamentu se v pondělí rozpadne a...

Fiala nečeká změnu britské zahraniční politiky, Starmer odmítá ruskou agresi

5. července 2024  9:23,  aktualizováno  17:33

Změna v britských volbách české politiky nepřekvapila. „Voliči ve Velké Británii se po 14 letech...

Pomůžeme Ukrajině připravit se na vstup do NATO, slíbil Stoltenberg

5. července 2024  13:53,  aktualizováno  17:31

Spojenci pomohou Ukrajině připravit se na vstup do NATO, uvedl šéf aliance Jens Stoltenberg. Na...

VIDEO: Eskalátor v tureckém metru se rozjel opačně a ještě zrychlil. Lidé padali

5. července 2024  17:03

Na turecké stanici metra Uçyol ve městě Izmir eskalátor náhle změnil směr pohybu. Naneštěstí na...

Nejlepší jídlo na letošní grilovačky: Zaručený recept tady!
Nejlepší jídlo na letošní grilovačky: Zaručený recept tady!

Všechnu zeleninu nakrájíme na menší kousky a vložíme do mísy. Jako zálivku použijeme ajvar, ke kterému přidáme pár lžic oleje a dochutíme bylinkami.

  • Počet článků 247
  • Celková karma 15,08
  • Průměrná čtenost 1420x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky