Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu
Titanic. Loď, o které každý slyšel, každý o ní trošku ví, tuší, kde se nachází a s jistotou rovnající se kocovině po sedmičce Tuzemáku ví, že ho na vlastní oči nikdy neuvidí. Pokud teda nemá sebevražedné sklony a pár set tisíc dolarů nazbyt.
Kousek od známého chorvatského města Rovinj je ale loď, která, byť trochu menší, je Titanicu hodně podobná. Menší, kratší, má jenom dva komíny. Ale časově to úplně sedí. Je vyrobená v roce 1908 ve Skotsku, a potopená 1914 právě tady, u Rovinje.
Říkáte si, že tady asi podobnost končí – u chorvatských břehů jen velmi, velmi obtížně najedete na ledovec. A máte samozřejmě pravdu. Jenže v roce 1914 na Jadranu bylo něco jako První světová válka. Rakousko si chránilo tehdy „své“ přístavy minovými poli. Jedno takové minové pole zrovna připravovala rakouská minonoska „Bazilišek“ v okolí Puly. A právě tudy projížděl parník „Baron Gautsch“. Vezl pasažéry, hlavně ženy a děti, z Kotoru (dnes Černá Hora) do Terstu (dnes Itálie), tedy tehdy na vnitrostátní lince. Tři hodiny před připlutím do Terstu ale najel na minu. Vlastní.
Podle očitých svědectví, a taky podle počtu posádky, která přežila, nebyla situace při potápění utěšená. Loď šla ke dnu za 6 minut, a posádka se věnovala spíš vlastní záchraně, než záchraně cestujících. 127 ze 306 lidí na palubě potopení Barona Gautsche nepřežilo.
Vrak byl nalezen slovinským potápěčem v roce 1958 a dnes je rájem potápěčů, kteří se sem vydávají na člunech a lodích z Rovinje, Puly a dalších měst. Je totiž v perfektní hloubce cca 28 (horní paluba) až 40 metrů. Leží na rovném dně a vlastně neleží, ale stojí. Jako by si přistál rovně do písku, a tak už zůstal.
Na tento vrak jsem se měl možnost dostat již dříve, ale nikdy to nebylo úplně „ono“. Poprvé jsem nebyl úplně připravený. Byli jsme tam s velkou skupinou, víceméně začátečníků. A to není úplně to pravé ořechové z několika důvodů:
Začátečníci víc dýchají. A čím jdete hlouběji, tím dýcháte více, tj. spotřebujete víc vzduchu. Ve třiceti metrech čtyřikrát více, než na úrovni hladiny. A to je problém, vzduchu máme omezené množství. Na vraku jsme tak mohli být tak 10 minut, a museli jsme se pomalu začít vynořovat.
Druhý ponor, někdy za Covidu, byl lepší. Už jsem nebyl začátečník, už jsem lépe dýchal, ale měl jsem obavu z jiné věci. Rekreační (ikdyž hloubkové, vrakové) potápění by se mělo dělat bezdekompresně. Tj. tak, abyste nemuseli cestou zpět na hladinu dělat dekompresní zastávky. Ty jsou určeny k tomu, aby si vaše tělo postupně „zvykalo“ na vynoření. Pokud jste na vraku cca 10 minut, je to v pořádku a dekompresi absolvovat nemusíte, stačí cca 3 minuty, které vynoření ze 30 metrů trvá.
Pokud si chcete ale vrak užít, chcete tam být déle než 10 minut. A pak musíte absolvovat dekompresi. Když budete „dole“ cca 20 minut, budete pak k výstupu potřebovat cca 15 minut. A s tím je třeba počítat. Je to trošku vyšší dívčí rekreačního potápění a je k tomu potřeba nějaká ta teorie a praxe pod dohledem zkušeného instruktora. A tu už teď máme.
A tak jsme jednoho krásného červnového čtvrtku vyrazili po práci z Prahy, vyspali se v Celje (fajn místo ve dvou třetinách cesty k moři) a v pátek, v osm ráno, už jsme se soukali do neoprenů.
Čekaly nás totiž domluvené dva ponory na vraku Barona Gautsche, což se standardně nedělá. Ale jet tam 40 minut lodí, a 40 minut zpět, to už nám přišlo jako škoda dát si ponor jenom jeden.
A tak jsme měli dohromady na prohlídku vraku asi 35 minut. A měli jsme štěstí. Na hladině vedro, dusno, nehnul se ani lísteček a hladina Jadranu byla rovná jako sklo. A na vraku nejlepší možná viditelnost. Nádhera.
Samozřejmě, vrak si tam leží 110 let a už ho nahlodal zub času. Dřevo je pryč a železo ve slané vodě taky nevydrží věčně. Prakticky celá loď je obrostlá korály, mušlemi, prohání se na něm krabi a proplouvají jím ryby. Přesto si pořád jasně uvědomujete, že jste na můstku, v kajutě, v salónu pro pasažéry, v tubusu komína nebo v kotelně.
Ve vraku je poměrně šero, chce to baterku, a „Gopročko“ to už taky moc nedává – jak můžete vidět na fotkách. Nicméně naživo, na vlastní oči, je to pecka.
Obloukem se vrátím na začátek: je až s podivem, že jen málokterý turista v Rovinji, Poreči, Vrsaru nebo v Pule tuší, že se nedaleko nachází malý Titanic. A není sám. Jaderské moře je vraků plné. Ale jeden jim všem vévodí: Baron Gautsch.
Fotografie: Peter Michajlov
Aleš Gill
24 hodin
Jeden letošní podzimní den mi utkvěl v hlavě. Byl totiž trošku delší, než na co jsem zvyklý. A vyjímečně za to nemohl časový posun způsobený leteckou přepravou.
Aleš Gill
Milión kilometrů
Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.
Aleš Gill
Neznámá místa 18: Letiště na pláži
Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.
Aleš Gill
První roadtrip elektrickým autem
Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.
Aleš Gill
Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě
Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.
Další články autora |
Pohřešovaného manažera našli mrtvého, po noční nehodě patrně bloudil v lese
Policisté v pondělí dopoledne našli pohřešovaného manažera e-shopu s hudebními nástroji Kytary.cz....
Velký test másla: Nejlahodnější vzorek nebyl ani bio, ani z alpského mléka
Premium Lahodné máslo, které chutná a voní po smetaně, nemusí stát majlant. Jenže napěchovat jím mrazák,...
Chaos, protesty a vojáci v parlamentu. V Jižní Koreji hodiny platilo stanné právo
Jižní Korea zažila den plný chaosu poté, co prezident Jun Sok-jol vyhlásil stanné právo kvůli silám...
Bývalý syrský prezident Asad je s rodinou v Moskvě. V Rusku získali azyl
Sledujeme online Bývalý syrský prezident Bašár Asad a jeho rodina jsou v Moskvě, kde od ruských úřadů získali azyl....
Došly nám síly. Česká specialistka na cupcaky zavírá svůj obchod
Lenka Hnidáková, průkopnice cupcaků v Česku a autorka dvou knih o těchto dezertech, zavírá svůj...
Slevový čtvrtek s iDNES Premium. Celý rok jen za 490 Kč a k tomu Max zdarma
Pouze dnes je možné získat členství v iDNES Premium za pouhých 490 korun na celý rok. Jde...
Mangione vraždil zbraní duchů. V USA si ji může sestavit každý, dítě i trestanec
Premium Už ze záběrů, na nichž šestadvacetiletý Luigi Mangione několikrát vystřelil na ředitele pojišťovny...
Češi ve velkém zneplatňují půjčky. Firmy neprověří, zda si splátku mohli dovolit
Premium Rychle přibývá Čechů, kteří se snaží zneplatnit svou úvěrovou smlouvu s cílem zaplatit ideálně jen...
Tři měsíce bez zakázek. Pomalá likvidace drážďanského mostu ochromila dopravu
Po třech měsících od pádu jednoho z polí drážďanského mostu Carolabrücke do Labe je teprve teď...
- Počet článků 250
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1421x
Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.
Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.
Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.
Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.
Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...
Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.
Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.