Pravda o Marsa Alam
Cestovní kanceláře "Marsu" vykreslují jako letovisko 200 kilometrů jižně od Hurgády, administrativního centra regionu "Rudé Moře". Jenže egyptské pobřeží Rudého Moře není Jadran, kde každých pár desítek kilometrů najdeme větší město a mezi nimi řadu vesniček.
Marsa Alam je zajímavě vymyšlený, naplánovaný, a hlavně nedotažený koncept města. Města, které se mělo stát druhou Hurgádou, nicméně nestalo. Naopak všechno, co se mohlo pokazit, se pokazilo. Křivka ročního nárůstu počtu návštěvníků Egypta se otočila a začala padat v době, kdy se celé pobřeží připravovalo na další strmý nárůst. A rozvoj se zastavil.
Cestovní kanceláře město Marsa Alam raději moc neukazují. Nachází se sice pouhých padesát kilometrů jižně od letiště označovaného jako Marsa Alam, většina hotelů, ve kterých jsou ubytovaní turisté, je ale severně od letiště směrem k opravdovému městu Quseir, nebo jižně směrem k Marsa Alam. Jižně od města je jich už jen pár, a městem k nim profrčíte bez zastavení. Pokud se pořádají výlety z hotelů "do města" nebo "za nákupy", jede se do Quseiru nebo do Potěmkinovy vesnice jménem Port Ghalib, města vystavěného u letiště pro turisty, kde v podstatě nejsou žádní místní obyvatelé a pizzu tam nekoupíte pod 10€ (v Káhiře za 2€). Vůbec bych se nedivil, kdyby si řada turistů po návštěvě Port Ghalibu myslela, že "to je ono". Marsa Alam. To město z katalogu.
Marsa Alam je městem duchů vklíněným mezi poušť a moře. Městem pro několik desítek tisíc obyvatel, s širokými bulváry a přístavem. Realita je taková, že ve městě žije několik tisíc lidí, široké bulváry jsou zanesené pískem, prachem a stavebním materiálem, a přístav ne že se nepodařilo dokončit, ale zdá se, že jeho stavba ani nikdy nezačala. Přesto se používá. Přístav i celé město je jedno velké rumiště. Přístav je hliněná placka, kde necháte své auto nebo mikrobus, přestoupíte na člun (není tu žádné molo, musíte prostě ťápnout nohama do vody), a ten vás doveze k lodi. Jinak to nejde. Leckterý hotel má vlastní přístav. Lepší.
Město se, na rozdíl od přístavu, stavět začalo. Jsou tady víceproudé bulváry s dělícími středovými pásy, aby nebohý chodec nemohl silnici přeběhnout, kde se mu zlíbí, a nebohý řidič mohl odbočit doleva jen tak, že dojede na kruhový objezd, tam se otočí, kus vrátí, a odbočí doprava. Jenže ani ti řidiči, ani ti chodci, tady nejsou. Jen zlomek plánovaného počtu. Bariéry, které brání chodcům v přecházení ulic, jsou dávno rozebrané. Zvýšené dělící pásy mezi jízdními směry, bránící v odbočení doleva, už dávno někdo rozmlátil krumpáčem ve vhodných místech tak, aby se daly přejet. Z jízdy v protisměru se nedělá žádná věda. Místní si tak zkracují mnohonásobně delší cestu systémem nesmyslně naplánovaných víceproudých jednosměrek. Vedlejší ulice, původně asfaltové, se ztrácejí pod nánosy pouště. A řada ulic žádný asfalt ještě ani nedostala.
Centrum města tvoří dvě kolmé ulice. Tady najdete pár zapomenutých obchodů. Žádnou nákupní zónu ale nečekejte. Jsou to spíše obchůdky pro místní. Seženete tu ale potraviny, které se v turistických resortech špatně shánějí. Obchod s domácími potřebami. Lékárnu nebo krámky mobilních operátorů. Obojí s cenami drasticky nižšími než v obchůdcích hotelových komplexů. Základní služby pro místní, holič, kebabárna, šíšárná, zubař.
A to jsem se ještě nedostal k tomu nejdůležitějšímu, co z Marsa Alam dělá město duchů. Město je plné rozestavěných domů. Zda měly sloužit pro ubytování turistů nebo místních, není jasné. Na každý jeden hotový dům ve městě zběžný pozorováním připadají dva, tři možná čtyři rozestavěné skelety, v jejichž stínu si hrají místní děti.
Procestoval jsem značnou část Blízkého východu i dalších arabských zemí s podobnými pouštními podmínkami. Nic v takovém stavu, jako je "Marsa Alam City", jsem neviděl ani v Iráku nebo předválečné Sýrii. Jen snad některá města v Mauretánii vypadají podobně.
Najít na internetu fotky města je docela oříšek. Marsa Alam je na internetu schovaná tak dobře, že ji ani Google nenajde. Kromě stránek jednoho místního podnikavce, který zprostředkovává dopravu a výlety, je velmi těžké najít nějaké relevantní foto. Proto taky v tomto článku najdete fotky pouze ilustrační.
To, co cestovní kanceláře prodávají jako "Marsa Alam" je tak spíše oblast. Jako bychom celé Moravě říkali Olomouc. Oblast rozprostírající se přibližně 50 kilometrů na sever a 150 kilometrů na jih od letiště, nebo 100 kilometrů oběma směry od města. Poušť, kde na každém rohu, každém metru, narazíte na pozůstatky lidské činnosti. Hromádka pneumatik, podivný domek, kus plechu, přivázaný oslík, prašná odbočka do hor, vysypaná dodávka štěrku, zbořený sloup elektrického vedení, dávno nepoužívaný billboard, zeď vedoucí odnikud nikam, rozestavěný hotel v dálce. Desítky let stejný skelet, smutné memento lepších časů na přelomu tisíciletí. Občas něco funguje. Armádní checkpoint, věž telekomunikačního operátora, a pak samozřejmě hotely. Některé. Uprostřed postapokalyptické krajiny oázy zeleně, pečlivě (jak kdy) udržované a opečovávané desítkami místních pro stovky turistů.
O Dubaji žertem říkám, že je to město postavené na pískovišti. Jen to není z ulice vidět. Vyjeďte si ale na vyhlídku v Burj Khalifa a uvidíte. Marsa Alam má tu výhodu, že nemá vyhlídkovou plošinu. Ale není to třeba. Že jste na pískovišti (staveništi, rumišti, doplňte si dle vlastního uvážení) poznáte na první pohled.
Není ale všechno špatné, to rozhodně netvrdím. Mám v Marsa Alam známého, který tam žije, vychovává děti, ale má i rodinu v Káhiře a Asuánu. Zná Egypt křížem krážem i s jeho problémy. A Marsu by neměnil. Je tam prý pohodový život. Nikdo nezamyká dveře od bytu, často ani od auta. Není tam žádná kriminalita. Všichni se tak nějak znají. Pomáhají si.
V okolí navíc mají to nejcennější, co v Egyptě je: krásné, nezničené moře s korálovými útesy. Právě to je důvodem, proč značná část turistů směřuje právě sem, do oblasti - nikoliv města - Marsa Alam. Protože v Hurgádě už to prostě není ono.
Nezbývá, než doufat, že jednou přijde nějaký impuls a město se znovu začne rozvíjet. Dostaví se domy, uklidí se ulice, zútulní okolí, přístav začne fungovat a do města se vrátí lidi. Město začne znovu žít. Starousedlíci říkají, že i Hurgáda dřív vypadala takhle, jako nekonečné staveniště. Tak snad i Marsa Alam se stane důstojným centrem, kam budou po večerech lidé z hotelů vyrážet na procházky a nákupy, stejně jako je tomu v Hurgádě, Sharm-El-Šejchu nebo Dahabu. Protože to, co místní hotely získávají pod mořskou hladinou, ztrácí v neutěšeném okolí. Večer si prostě nemůžete vyjít do města. Protože za branou hotelu začíná Sahara.
Aleš Gill
Milión kilometrů
Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.
Aleš Gill
Neznámá místa 18: Letiště na pláži
Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.
Aleš Gill
Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu
Možná jste byli 10x v Chorvatsku, na Istrii nebo v přímo Rovinji, a možná ani tak nevíte, že 10 kilometrů od místních podivných kamenitých pláží si na mořském dně hoví takový menší Titanic.
Aleš Gill
První roadtrip elektrickým autem
Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.
Aleš Gill
Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě
Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.
Další články autora |
Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje
Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...
Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku
Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...
Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat
Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...
Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady
Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....
Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci
Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...
Výbuchy pagerů členů Hizballáhu zranily tisíce lidí, osm zabily. Izrael mlčí
V Libanonu v úterý explodovalo několik osobních komunikačních zařízení členů hnutí Hizballáh,...
Nevidím důvod, proč bych měl být zklamaný, říká Síkela ke svému portfoliu
Jozef Síkela bude eurokomisařem pro mezinárodní partnerství. V úterý to oznámila Ursula von der...
Kraj by měl z úspor více investovat, upozorňuje lídr opozičních Pirátů
Místostarosta Písku Josef Soumar je kandidátem na hejtmana za Piráty. „Integrovaný dopravní systém...
Překvapený Real Madrid: koncert Swift obnažil chyby rekonstrukce za miliardy
Koncert Taylor Swift byl na delší dobu posledním, který se na známém madridském stadionu Santiaga...
Podzim bez nachlazení? Rozdáváme ImuBerin na podporu imunity ZDARMA
Návrat do školy či práce, spojený s výkyvy teplot, může oslabit náš organismus. Ale co kdyby to letos bylo jiné? Zapojte se do testování a...
- Počet článků 249
- Celková karma 15,40
- Průměrná čtenost 1419x
Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.
Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.
Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.
Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.
Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...
Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.
Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.