Návod na... Safari v Keni (2/2)
Minule jsme tedy cestovali západně a severně od hlavního města, Nairobi, a zbývá nám jih země podél hranic s Tanzánií.
Tsavo East
Tsavo East je obrovský park (rozlohou cca pětina ČR), severovýchodně od silnice a železnice spojující dvě největší keňská města: Nairobi a Mombasu. Na druhé straně silnice navazuje park Tsavo West. Oproti výše zmíněným parkům je tady úplně jiný biotop, je to spíše polopoušť, červený písek. Parkem se dá jezdit dlouhé hodiny a nemusíte narazit na žádná zvířata, nebo taky narazíte na sto slonů a několik rodin lvů. Je to dost o štěstí, my jsme ho tady docela měli. Park je nejlépe dostupný z města Voi (největší výspa civilizace zhruba na půl cesty mezi Nairobi a Mombasou), případně po krásné nové asfaltce z města Malindi (pak jsou ale uvnitř parku desítky kilometrů šílené rolety).
Pro:
Dostupný z pobřežních letovisk, např. Malindi a Watamu
Hodně zvířat (ale to mohla být náhoda)
Úplně jiná krajina, úplně jiné fotky než z jiných parků
Proti:
Daleko, cca 5 hodin, z Nairobi po nejhlavnější silnici v zemi plné kamionů.
Podobné jako Tsavo West, asi stačí vidět jeden z nich
Tsavo West
Tsavo West je pokračováním parku Tsavo East směrem k hranici s Tanzánií, kde zase přímo navazuje Národní Park Mkomazi. Je tak vytvořena jedna z největších ploch pro zvířata, kterou kazí jen zmíněná silnice a železnice (plocha všech tří parků je větší než Morava a (české) Slezsko dohromady.
V parku se nachází zvláštní "oáza zeleně" - Mzima Springs s krokodýly a hrochy, park je známý díky dokumentární sérii Netflixu namluvené Barackem Obamou.
V tomhle parku jsme vyloženě neměli štěstí na zvířata, a kromě několika žiraf a jednoho většího stáda buvolů a zeber jsme tam nic moc neviděli. Ale je to jenom o štěstí. Tsavo West je víc kopcovaté, vypadá to tam trošku jinak než Tsavo East, které je víc placka. Do parku je nejlépe vstoupit cca 40 km severně od města Voi. Existuje i "spojka" mezi Tsavo East a parkem Amboseli pod horou Kilimandžáro, je však velmi špatná a jen pro otrlé (cca 100 km šílené rolety).
Pro:
Dá se spojit s návštěvou parku Amboseli
Blíže k Nairobi než Tsavo East
Pro fanoušky Baracka Obamy
Pěší trasa kolem Mzima Springs (s místním rangerem) - zdarma
Proti:
Málo zvířat (ale třeba jsme měli jenom smůlu)
Podobné jako Tsavo East, asi stačí vidět jeden z nich
Amboseli
Park Amboseli je za mě ta úplně největší topka v Africe. Každý stát má něco: Jižní Afrika Krugerův park, Namibie Etoshu, Botswana Okawango (Moremi), Tanzánie Serengeti (to je spolu s přilehlým krátem Ngoro Ngoro asi největší top v Africe, ale nebyl jsem tam, tak nemůžu soudit). Za mě je ovšem největší pecka právě Amboseli. Park není příliš velký, ale jeho unikátní poloha pod horou Kilimanžáro, na placce s množstvím vody, ke které se stahují zvířata, z něj dělá něco víc. Do parku vedou v podstatě tři cesty. Z východu od parku Tsavo West (špatná), ze západu od hraničního přechodu s Tanzánií "Namanga" (špatná), a ze severu od Nairobi přes Kimanu (asfaltka, dobrá). Je strašně lákavé projet si po silnici C103 z Namangy Amboseli a obě Tsava a dorazit na pobřeží. Nicméně cestou jsou tři cca 60-100 kilometrové úseky, které jsou fakt hodně, hodně špatné. Široké, rovné (bez zatáček a kopců), ale se strašnou, hrozivou roletou (výškový rozdíl mezi "důlkem v roletě" a "hrbolem v roletě" je takových 10, místy možná i 20 centimetrů. Když auto rozjedete tak, aby vám nepadalo do důlků, nemáte vůbec žádný grip, auto plave a jedna drobná chybička, a letíte. Když jedete pomalu... to se skoro nedá. Dost často jsme jezdili příkopem. Bylo to nejrovnější.
Každopádně, to nejlepší v parku je okruh cca 10 km od centrálního lesíka (je v něm věž, takže je odevšad vidět). V něm jsou dvě lodže (Amboseli a Ol Tukai), jestli obě funkční, toť otázka. Teoreticky tam najdete nějaké zázemí, minimálně WC. Nám se Ol Tukai procházelo stádo slonů.
Společným rysem ne všech, ale většiny národních parků v Africe je omezený výhled. Vidíte tři metry, někdy dvacet, někdy dvě stě od cesty po první křoví, stromy, kopec. Tohle v Amboseli není. Vidíte všechno mezi autem a horou Kilimanžáro (cca 50 km). Placka, směrem k Tanzanské hranici se pomalu zvedající, ale bez křoví, bez lesů (jen ojedinělé ohraničené lesíky). Koukáte a vidíte. Támhle tři kilometry daleko stádo slonů. Támhle zebry. Támhle žirafy. Támhle pakoni. Tady v tůňce hroši. Tady hejno supů. Tady hejno marabu.
Co v jiných parcích neuvidíte jsou mrtvoly. Je zvláštní o tom psát, ale je to tak. Nemocné zvíře si zaleze do křoví, tam zemře, ostatní zvířata ho rozloží na součástky a zbytek dokončí hmyz. Tady není křoví a tohle morbidní divadlo se tu děje klidně hned u silnice. Často o mršinu bojují zmínění supi a marabu. Viděli jsme mrtvého hrocha, zebry, pakoně.
Každopádně uvidíte nekonečno živých zvířat. Některé ze tří metrů, některé kilometr daleko. V parku je několik kopců, na kterých najdete pozorovatelny (smí se z auta, byť tam není žádná zábrana), ze kterých vidíte ještě lépe, než obvykle. A samozřejmě když počasí dá, uvidíte a vyfotíte si tu veškerou nádheru s Kilimanžárem v pozadí.
Záměrně jsem to nedělal a nedoporučoval jsem konkrétní ubytování. Tady ale udělám výjimku. Téměř u vstupu do parku z východu, od města Kimana, je Amboseli Eco Camp. Velmi spartánské ubytování, ale za rozumný peníz, a když budete mít štěstí jako my, uvidíte z postele Kilimanžáro.
Pro:
Relativně blízko u Nairobi
Kilimanžáro
Kvanta zvířat
Rozhled
V parku je navigační systém (očíslované křižovatky, snadná orientace)
Proti:
Mrtvoly
Vyšší vstupné (ne až tak zásadně)
Špatné příjezdové cesty (v samotném parku je to OK, ale dostat se tam bez alespoň bytelnějšího SUV může být problém).
Nairobi
Dost možná nejnavštěvovanější park je v podstatě na okraji Nairobi. Sjedete z dálnice (jižního obchvatu) projete pár set metrů nějakou průmyslovou čtvrtí a najednou jste na bráně národního parku. Dost zvláštní. Hlavní brána je takový celkem blbákov, suvenýry, skákající masajové, parkoviště pro stovky aut... nesmysly. Nám se osvědčila "East Gate" (která je ve skutečnosti na severním okraji parku).
Park je asi 20 kilometrů dlouhý a 5 km široký, ve východní části ho protíná (na pilířích) nějaká železnice nebo pokus o ni. Most je dobrý orientační bod, je vidět z daleka.
Měli jsme pocit, že tenhle park bude moc komerční, milión aut, vlastně žádná zvířata, když je park na kraji pětimiliónové metropole. Není to tak... úplně špatné. Z kopců vidíte město v pozadí (mrakodrapy), cesty jsou více upravené (dá se projet z velké části osobákem, řekněme Fábií). Jsou ale části, kam nedojedete, nebo tam vedou čtyři cesty, ale sjízdná osobákem je jenom jedna. Orientace není nejlepší, byť tu asi dříve byl nějaký navigační systém, není moc funkční.
Zvířata tu každopádně jsou. I tady jsme viděli lvy, nosorožce, slony, vlastně v podstatě vše, co jsme vidět mohli. Neviděli jsme hrochy, možná nějakého toho krokodýla. Ve východní části parku je něco, co se jmenuje Hippo Pools, a tam se dá udělat (s rangerem) krátký trek buší kolem jezera. Celkem fajn. Jen může být problém najít tam cestu (některé byly horko těžko sjízdné s Landcruiserem).
Podobné je to i se za mě nejhezčím místem v parku, přehradou Athi, kde se zdržuje hodně zvířat a ptáků. Tam prostě se zmíněnou Fábií nedojedete (nebo s rizikem, že se odsud pak nedostanete zpět k hlavní).
Pro:
Je to super blízko. Na East Gate z letiště je to 10 km, z centra podobně. Dá se prostě zastavit taxík, řidič bude mít vstup možná zadarmo nebo za nějaké drobné (místní mají do všech parků vstupné cca 20x nižší než turisti, takže když vy platíte padesát dolarů, taxikář bude platit třeba padesát korun.
Jsou tam zvířata a není jich málo.
90% parku se dá projet osobákem.
Proti:
Potkáváte hromadu jíných aut, pořád se s někým míjíte.
10% parku se osobákem nedá projet, např. okolí Athi Dam.
Tipy na itinerář
Keňa je na vzestupu a snad existuje alespoň minimální možnost, že se některému ze čtenářů poštěstí se tam podívat, například služebně nebo při přestupu. Sestavil jsem několik jednoduchých itinerářů, kam bych doporučil se podívat, pokud mám jeden den (např. přestup), tři dny nebo týden. Samozřejmě ideální je mít týdnů více, ale pokud má někdo vysněné Safari v Africe, peníze, ale nemá čas, udělat ta největší topka, Amboseli, se dá i s letem z Prahy do Prahy zvládnout jako prodloužený víkend.
Mám 1 den (dlouhý přestup v Nairobi, služební cesta do Nairobi):
Sežeňte se taxíka s SUVčkem a zaplaťe mu za půlden nebo celý den v NP Nairobi. Není na tom moc co vymyslet. Pokud vyrazíte brzy ráno a nevadí vám dojet pozdě večer, můžete zkusit i Amboseli.
Mám 3 dny
Jeďte ráno z Nairobi do Naivashe, na Crescent Island. Od 10 do jedné na ostrově, pak přejeďte do města Kimana a dejte si tam nocleh (třeba zmíněný Eco Camp). Druhý den si nechte celý na NP Amboseli, vraťte se do Kimany. Večer a ráno si zkuste najít nějaký výhled na Kilimanžáro. Třetí den návrat do Nairobi, kdybyste toho měli ještě málo, můžete si dát 3-4 hodiny v NP Nairobi
Mám týden
Za týden lze stihnout ledasco, já bych asi doporučil Masai Mara, Amboseli, Crescent Island a rezervaci Ol Pejeta. To je to nejlepší, ale taky nejdražší, takže pokud chcete ekonomičtější variantu, nahraďte Masai Mara parkem Tsavo East a Ol Pejetu vyměňte za Lake Nakuru.
Mám čtrnáct dní.
Dáte to všechno. Vynechat můžete Hells Gate, možná jedno Tsavo (East je asi lepší než West), a můžete zajet kouknout na pobřeží. Ne nutně do Mombasy, ale spíš někam nad nebo pod.
Foto: Jakub Ševčík, Aleš Gill
Aleš Gill
Milión kilometrů
Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.
Aleš Gill
Neznámá místa 18: Letiště na pláži
Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.
Aleš Gill
Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu
Možná jste byli 10x v Chorvatsku, na Istrii nebo v přímo Rovinji, a možná ani tak nevíte, že 10 kilometrů od místních podivných kamenitých pláží si na mořském dně hoví takový menší Titanic.
Aleš Gill
První roadtrip elektrickým autem
Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.
Aleš Gill
Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě
Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.
Další články autora |
K romskému chlapci po konfliktu s učitelem jela záchranka. Zasáhla policie
Policie řeší incident, při kterém se v Koryčanech na Kroměřížsku fyzicky střetl učitel s žákem....
Porno a Česko. Jsme téměř unijním extrémem, ukázala data
Je to vlastně vedlejší, nezamýšlený produkt evropské legislativy. Její nařízení o digitálních...
Pavel ve volební kampani porušil pravidla, zjistila kontrola. Trestu unikne
Premium Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí (ÚDHPSH) nedávno zveřejnil...
Matka žáka přišla do školy na schůzku, na chodbě vlepila učitelce facku
Napadení učitelky základní školy ve Zlíně matkou jednoho z žáků řešili městští policisté. Žena,...
Zemřel český raper Pavel Protiva. Bylo mu sedmadvacet let
V sedmadvaceti letech zemřel raper Pavel Protiva, informovalo hudební vydavatelství Blakkwood, pro...
Jen jsem to podepsal, hájil se exkancléř Mynář. Soudí ho za dotační podvod
Zlínský krajský soud začal projednávat případ někdejšího kancléře prezidenta republiky Vratislava...
Padající omítka rozbila pětiletému chlapci lebku, krvácení zastavili policisté
Policisté i rodiče malého Baltazara zveřejnili podrobnosti o téměř měsíc staré nešťastné události,...
OBRAZEM: Krajina spálených lesů. Boje na Ukrajině zničily celý národní park
Východní Ukrajina už téměř tři roky zažívá válečné šílenství. Kromě toho, že umírají lidé a jsou...
Policisté zajišťovali dokumenty, z ničeho obviněný nejsem, řekl šéf DPP Witowski
Generální ředitel pražského dopravního podniku (DPP) Petr Witowski nečelí žádnému obvinění, po...
Týn nad Vltavou - prodej stavební parcely na Račině v Týně nad Vltavou
Týn nad Vltavou, okres České Budějovice
4 622 100 Kč
- Počet článků 249
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1421x
Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.
Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.
Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.
Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.
Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...
Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.
Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.