Návod na... Safari v Keni (1/2)
V Keni je samozřejmě parků mnohem více, než ty, které budu popisovat. Ne vše, co budu popisovat, jsou národní parky. Ne vše, co v Keni vypadá jako národní park, totiž je národní park. Třeba slavná "Masai Mara" je "chráněná oblast". V podstatě mě to nezajímá. Všude jedete divokou přírodou, do jisté míry volně prostupnou, neohraničenou, neoplocenou, všude platíte vstupné a jestli park nebo rezervaci spravuje stát nebo nějaký soukromník, je celkem jedno. Hlavní je, že se tam dostanete, můžete si park/rezervaci/oblast (dále jen "park") projet autem a můžete tam fotit.
Je dost pravděpodobné, že svou cestu budete začínat a končit v Nairobi, stejně jako my. Pořadí parků je víceméně náhodné, tj. jsou v tom pořadí, v jakém jsme si je projeli my, víceméně ve směru hodinových ručiček od západu na sever, východ a jih od Nairobi. V podstatě jsme se snažili v parcích nespat. Je to proti všem pravidlům správného cestovatele, kdo nespal v parku jako by nebyl na safari, jáda jáda... Jasně. Vidím to opačně. Přespat v civilizaci, ráno se svítáním dojet do parku, projet si park a večer zase dojet někam do civilizace. Jeden den přejezd k dalšímu parku, trošku se dát dohromady, nakoupit, zajít k ševci vyspravit boty, vyspravit auto, doplnit benzín, kouknout na nějaký vodopád, vyfotit se na rovníku, dobře se najíst, a dojet zase někam do civilizace blízko parku, nařidit budíka, a pak znovu celodenní park.
Spaní v parcích je totiž prostě drahé, zatímco spaní mimo parky je, v Keni i Tanzánii, velmi levné. Dobře funguje Booking, ubytka jsou dobře značená, je jich hromada (v Keni víc než v Tanzánii). Naopak "jižní safari" v Botswaně a Namibii je složitější. Jsou tam v podstatě jenom kempy, musíte mít s sebou vybavení, stany, stoly, židle, spacáky, karimatky... tohle při poznávání safari "od hotelu k hotelu" odpadá a safari tak můžete projet malým SUV (od Toyoty Rav 4 po cca Toyotu Land Cruiser).
Nejvzdálenějším parkem od Nairobi je asi Masai Mara, a tak tam začínáme.
Masai Mara
Masai Mara je konec světa, daleko od civilizace i levného ubytování. Vedou sem z civilizace, města Narok, dvě silnice. Západní na Googlu označená jako C13, v době naší návštěvy dost dobitá, a východní, C12, v době naší návštěvy úplně nová. Obě mají cca 110 kilometrů, jen tu východní projedete dvakrát rychleji. Vede do vesnice Keekorok. Západní vede k bráně Oloololo, kudy jsme vstoupili my, odjeli sme přes Kekoorok. Zajímavější část parku, tzv. "Triangle" je na západě, proto je vhodné udělat okruh. Parkem totiž prochází jedna hlavní silnice, na Googlu označená jako E176. Je asi 70 kilometrů dlouhá, při cestě jedním směrem najedete s odbočkami cca 100 km, tj. typickou parkovou rychlostí asi 5 hodin jízdy.
Park je super, uvidíte hodně zvířat, zejména pakoňů a buvolů, ale viděli jsme i žirafy a slony. Je hodně otevřený, jsou tam vcelku dobré cesty, ale zase je tam hodně turistů. Něco za něco. Park je součástí "velké migrace" zvířat, a tak tam zejména v létě najdete mnohasethlavá stáda. Park je dost zelený, jiný než ostatní parky v Keni, a určitě stojí za vidění.
Pro:
Hodně zvířat
Hezká krajina, rozhled
Přehledný, jednoduchá orientace (hlavni silnice, řeka protékající celým parkem, pár odboček, celkem málo keřů a stromů
Proti:
Raketová cena - do půlky 2024 sto dolarů, od půlky 2024 dvě stě dolarů (za osobu a den)
Vzdálenost od Nairobi (cca 5-6 hodin)
Hells Gate
Za nás největší zklamání. Park leží na nějakém geotermálním zlomu, a tak přímo na jeho území postupně vznikly čtyři geotermální elektrárny. Místy si nejste jistí, jestli jste uprostřed Afriky, nebo někde na Karvinsku nebo Mostecku. Zvířat jsme tam viděli pomálu, pokud nemáte dobrou mapu (jako že se těžko hledají), nejspíš uvidíte víc potrubí než zvířat a třeba i dojedete do nějakého průmyslového areálu. Pořád jsme bojovali s tím, že vlastně nevíme, kam se smí a nesmí. Dost divné místo. Najdeme i nějaké plusy, dá se tam jít (pěšky) na nějaké treky (to se obvykle v parcích moc nesmí, tj. nesmí se, mimo vyhrazená místa, vystupovat z auta), třeba na hranu nějakého kráteru nebo do kaňonu, který má být předobrazem Lvího krále z roku 1994 nebo se tam natáčel jeden z dílů Tomb Raidera. A taky se tam dá jezdit na kole.
Pro:
Nízká cena vstupného (20-30 dolarů)
Filmové lokace
Možnost krátkých treků (některé placené zvlášť)
Vzdálenost od Nairobi (2-3 hodiny)
Proti:
Málo zvířat
Víc elektrárny (hlavně západ parku) a málo přírody (východní část je celkem OK)
Crescent Island
Taková trošku skrytá perla Keni. Moc se o tomhle "parku" nikde nepíše. Dvě hodiny severně od Nairobi je město Naivasha u stejnojmenného jezera. Na tom jezeře je ostrov, Crescent Island, na kterém je soukromá rezervace. Nejezdí tam auta, když se tam chcete dostat, musíte si domluvit někoho s lodí. Záleží, na koho natrefíte, první hotel, který nám pro změnu doporučil náš hotel, chtěl 40 dolarů za hlavu. Nakonec jsme to v nějaké malé rezervaci na břehu měli za 30 dolarů. Za celou loď. I s hodinovou projížďkou po jezeře s výkladem.
Každopádně jakkoliv si dopravu po jezeře domluvíte, jedete malou lodí pro cca 5-7 osob. Ta vás vyhodí na jednom konci ostrova (má tvar cca rohlíku), kde je kasa (33 dolarů/os.), a za nějaký rozumný čas (2-3 hodiny) vás tamtéž, nebo na druhém konci ostrova, vyzvedne.
A ano, chodí se tam pěšky. Nejsou tam (téměř) žádná nebezpečná zvířata, naopak ta celkem bezpečná, hlavně žirafy, zebry, antilopy a další, si můžete prohlédnout pěkně z blízka. A výborně se tam fotí. Na ostrově je několik rangerů, nejsou nějak otravní, celkem dost vám toho řeknou, a mají bouchačku kdyby se náhodou splašil nějaký hroch (jsou kolem ostrova, ale 99% času ve vodě).
Pro:
Je to něco jiného
Super focení
Projížďka na lodi sama o sobě super, hodně ptáků
2 hodiny od Nairobi
Cena (33 dolarů)
Proti:
Vstup do (asi libovolného) areálu na břehu se platí, loď se platí zvlášť, ostrov se platí zvlášť, není to nijak propojené a musíte si to obšlápnout nebo obvolat.+
Lake Nakuru
Jak už název napovídá, jedná se o pak v okolí jezera Nakuru, trošku podobný tanzanskému parku Lake Manyara. V tomto parku je v podstatě jedna cesta ve tvaru osmičky. Hlavní vstupy, tj. hlavní brána a brána Lanet, jsou v severní části (horní části osmičky). V horní smyčce je samotné jezero, spodní smyčka pak vede přes krásnou pláň k vodopádům Makalia.
Všechny cesty v parku mají asi 60 kilometrů, západní část u jezera ale bývá zatopená, což zjistíte, až když tam dojedete, takže se třeba budete muset kus vracet a najedete 80 kilometrů (počítejte s rychlostí asi 20 km/h).
Jezero je v lese, takže ze silnice ho sice uvidíte, uvidíte i dost zvířat, ale fotit je obtížné. Jižní smyčka je v tomto ohledu mnohem příjemnější a uvidíte spoustu ptáků, a pokud se něco zásadního nepokašle, i hodně, nebo alespoň několik, nosorožců. My jich viděli určitě více než deset a tento park bych doporučil všem, kdo už třeba - jako já - strávili v afrických parcích dlouhé týdny a pořád neviděli nosorožce. Tady to určitě hrozí taky, ale málo.
Pro:
Nosorožci
Vodopády
Jezero
Proti:
Složité focení (hodně vegetace)
Ne až tolik druhů zvířat (hlavně nosorožci a ptáci)
Ol Pejeta
Tento "park" je vlastně záchranná stanice pro šimpanze učenlivé, a z našeho českého pohledu pro nosorožce tuponosé severní (poslední dvě samice na planetě z královodvorského zoo), a desítky dalších nosorožců. Pokud chcete vidět nosorožce, je tohle rozhodně místo, kam zajet.
Rezervace se skládá ze dvou částí, východní, taková organizovanější, kde jsou třeba i hlídané výběhy pro ty dvě naše české nosorožčí holky, je velká cca 10x10 km, západní část, taková víc free, kterou se dá různě projíždět autem, je asi na ploše 20x20 km. V parku najdete všechno, co byste mohli chtít, pokud chcete vidět z dálky nosorožčice, platit nemusíte, pokud chcete cca hodinový program, kdy vás (vaším autem) vezmou do ohrady s nima a budete si moci nakrmit a pohladit, je dobré si zarezervovat časový slot (do ohrady mohou asi tak 4 auta denně). Rezervace je přímo na rovníku, s "rovníkem" se tady dá i vyfotit.
Pro:
Je to tam hezké, dobře organizované a podpoříte péči o "naše" nosorožce
Uvidíte nosorožce, budete si je moci i pohladit
Hodně zvířat
Proti:
Cena, vstup je 110 dolarů za osobu, auto 80 dolarů, program s nosorožci 70 dolarů na osobu, plus další programy (noční safari, šimpanzi) další desítky dolarů.
Vzdálenost, cca 4 hodiny severně od Nairobi sice jenom 200 km po papírově hlavní cestě, ale pořád se jede jakoby vesnicí a velkým provozem.
Pokračování příště najdete zde. (pokud se něco zásadního nepokazí, tak ráno 1. února 2024). Zbývají nám národní parky Tsavo, největší topka Amboseli a menší stejnojmenný park přímo u hlavního města, Nairobi.
Foto: Jakub Ševčík, Aleš Gill
Aleš Gill
Střípky z KLDR - Díl 27. - Čtrnáct dní otevřených dveří

V únoru tohoto roku (2025) proběhla médii celého světa zpráva: po pětileté pauze způsobené pandemií covidu se pro zahraniční, západní, turisty znovu otevírá Severní Korea. Jak to celé bylo doopravdy?
Aleš Gill
Návrat do Lvova

Je to téměř deset let, co jsem napsal jeden z mých nejčtenějších článků tady na blogu. Psal jsem o Lvově a do Lvova jsem se od té doby vydal ještě dvakrát. Pak přišel covid, válka, a mě se po Lvově tak trochu zastesklo.
Aleš Gill
24 hodin

Jeden letošní podzimní den mi utkvěl v hlavě. Byl totiž trošku delší, než na co jsem zvyklý. A vyjímečně za to nemohl časový posun způsobený leteckou přepravou.
Aleš Gill
Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.
Aleš Gill
Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.
Další články autora |
Novým papežem se stal americký kardinál Prevost, přijal jméno Lev XIV.
Sledujeme online Novým papežem se stal americký kardinál Robert Francis Prevost, oznámil z baziliky sv. Petra...
Zemřel Jiří Bartoška, charizmatický herec a prezident karlovarského festivalu
Ve věku 78 let zemřel Jiří Bartoška. Byl dlouholetým prezidentem Mezinárodního filmového festivalu...
Nekontrolovaně k Zemi padající sovětská sonda se zřítila do Indického oceánu
Sovětská sonda Kosmos 482 ze 70. let minulého století se rozpadla v sobotu ráno kolem osmé hodiny...
Rusy rozzuřil hořící Kreml na ponožkách českého zmocněnce. Darebák, zní z Moskvy
Řádnou vlnu emocí v Rusku vzbudil český vládní zmocněnec pro rekonstrukci Ukrajiny Tomáš Kopečný....
Soud poslal do vězení starostu Řeporyjí Novotného, porušil podmínku
Soud poslal na tři měsíce do vězení starostu pražských Řeporyjí Pavla Novotného (ODS). Na návrh...
V Německu a Švýcarsku zadrželi tři Ukrajince. Plánovali útok s výbušninou
Policie v Německu a ve Švýcarsku zadržela tři Ukrajince podezřelé z přípravy sabotáže. Informovalo...
Vazby na Al-Kájdu nevadí. Trump se poprvé sešel se syrským vůdcem Šarou
Americký prezident Donald Trump se v Rijádu setkal s novým syrským vůdcem Ahmadem Šarou. Jedná se o...
Brusel připravil nové sankce proti Moskvě, dovoz ruského LNG však neomezí
Diplomaté zastupující 27 členských států EU se ve středu v Bruselu dohodli na 17. balíku sankcí...
Ukrajinskou rodinu zaskočil dluh na pojištění. Nevěděla, že ho má dětem platit
Ukrajinskou rodinu pobývající v Česku zaskočil dluh na zdravotním pojištění. Myslela si, že dětem...

stavební pozemek Zálezlice - Kozárovice 977 m2
Zálezlice - Kozárovice, okres Mělník
4 200 000 Kč
- Počet článků 252
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1443x
Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.
Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.
Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.
Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.
Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...
Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.
Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.