Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autem po Íránu - 3. díl - Půjčení a provoz auta

Autem po Íránu bez auta by to jaksi nešlo. Jasně, asi můžete jezdit z místa na místo taxíkem, nebo si pronajmout auto s řidičem. To nás ale nebaví. My chceme svobodu, půjčit si auto, jezdit na benzínky, parkovat. A hlavně řídit.

V 90% zemí není půjčení auta žádná věda. Prostě si na internetu najdete nějaký srovnávač, kterých jsou desítky, zadáte kde si chcete auto půjčit, na jak dlouho, a vypadne vám seznam aut u různých půjčoven, ze kterých si podle recenzí vyberete na stupnici cena-kvalita tu, která vám dává největší smysl. Obvykle ta nejlevnější má špatné hodnocení, tak ji přeskočíte, ty nejdražší jsou obvykle kvalitní, ale zaplatíte raketu. Hledáte něco uprostřed.

Zbývá 10% zemí, kde to tak jednoduché není. Vyhledávače a srovnávače tam nefungují, nebo toho v dané zemi nefunguje daleko víc. Třeba se tam nedá dostat, nevydávají se víza, nelze se tam pohybovat bez průvodce nebo je tam třeba válka. Nebo je to Írán.

Tam se totiž dostat dá, víza se vydávají, dá se tam (pokud nejste ze země zapletené do kauzy Argo) volně pohybovat a válka tam není. Jenže ta země nefunguje úplně normálně, a to z velké části kvůli sankcím.

Když budete hledat, najdete vícero půjčoven nebo webů, kde si můžete auto domluvit. Ať už si vyberete tu či onu, bude mít hodně podobnou nabídku. Peugeot Pars (faceliftovaný Peugeot 405), Peugeot 207i (hybrid mezi 206 a 207), a možná pár čínsko-íránských nebo korejsko-íránských modelů. Ano, po Íránu se prohánějí koncepčně 30-40 let stará auta a když budete mít štěstí, jedno takové dostanete fungl nové od půjčovny.

Pokud si myslíte, že si nějaké auto naklikáte v rezervačním systému, zaplatíte kartou, vytisknete voucher, na místě podepíšete smlouvu a odjíždíte, tak jste trochu na omylu. Všechny agentury (zkoušeli jsme tři) fungují stejně: začne si s váma psát někdo od nich na WhatsAppu (pokud nemáte, myslím, že si v Íránu auto nepůjčíte), a paralelně si s váma začne psát někdo druhý na WhatsAppu. Nevíme, kdo to je, počítáme, že je to člověk ze Saadatu. Saadat je taková místní "Mototechna". Prostě ta firma, co vlastní ta auta, se kterýma budete jezdit. Sáhodlouze s vámi bude domlouvat, co vlastně chcete, kolik to bude stát, kolik máte kilometrů denně v ceně, kolik budete doplácet, to celé v dolarech (přestože ceník byl v eurech, nebo taky naopak).

Třeba vám cenu ani neřekne, protože je moc brzy. Inflace je svině, když si budete půjčovat auto v březnu, nejspíš vám řeknou ceny někdy v únoru. Do té doby nevíte, kolik budete platit. Výhoda je, že platíte až na místě. Platit nebudete asi tak úplně za auto, které jste si z nabídky vybrali, ale za auto, které bude v dané době k dispozici. My jsme si vybrali MVM Arrizo, relativně moderní čínské auto (Cherry Arrizo 5) vyráběné v íránském Bamu. Měsíc před odjezdem jsme dostali na výběr: Peugeot Pars nebo 207i. Co naplat, že mají v nabídce 15 modelů. Ber, nebo nech být.

Na místě nás měl někdo čekat u jakési kavárny. Říkejme jí třeba "Kavárna Atlantik" (fakt si nepamatuju jak jsem to tam jmenovalo). Po příletu do Íránu máte drobný problém: nemáte internet, takže nemáte ani funkční WhatsApp. Což je trochu problém: borec u kavárny sice byl, ale seděl mezi pasažéry, kteří na něco čekali... zatímco my jsme čekali aktivního týpka s cedulkou a jménem. Žádná kancelář, nic, nakonec jsme ho poznali podle trička s nápisem Saadat. Ten zavolal jiného týpka a šlo se na věc. 

Prohlídka auta v noci v tmavých garážích, placení v hotovosti, záloha v hotovosti. Ráj pro lidi bez kreditky, zatím asi první země kde jsem si půjčoval auto (třeba z padesáti) kde to šlo bez kreditky. Nějaké základní informace o tom, že o mýtné brány se nemusíme starat, že jsou zaplacené, a s benzínem nebude problém a že žádnou kartu nepotřebujeme. Fajn. Byl trochu problém se z letiště dostat, protože nemáme lístek na výjezd z parkoviště. Týpek zmizel, internet stále nemáme, naštěstí jsme lístek našli zapadlý pod sedadlem a můžeme jet.

Mýtné brány jsou fajn. Většinou jsme schopní u levých pruhů identifikovat, že je tam nějaký automatický průjezd bez placení. U dvou bran někde v zapadákově u hranic s Irákem a Tureckem se ale platilo. Platili všichni. Asi jiný provozovatel.

Benzín má v Íránu svá pro a proti. Je sice prakticky zadarmo (pro turisty a místní nad limit za korunu padesát), jen pro jeho odběr musíte mít jakousi kartu. Tu my samozřejmě nemáme. Ona taky není potřeba. Když ji nemáte, je třeba dohnat pumpaře, on vám kartu vloží do automatu a zadá PIN (když víte co a jak, tak vám ji dá, vy si ji vložíte do automatu sami a PIN 1111 si zadáte taky sami). A můžete tankovat. Karta nemá nic do činění s placením, jen vám určí cenu. Místní mají nějaký objem měsíčně levnější (75 halířů), myslíme si, že 50 litrů. Taxikáři neomezeně nebo mnohem více. I tak jezdí spousta místních na CNG, které je ještě levnější. Benzínky na benzín, naftu a CNG bývají obvykle oddělené - někde mají jenom naftu, někde jenom benzín, někde mají kombinaci. Těžko to predikovat. Někde třeba ale nemají benzín vůbec, nebo vám ho bez karty odmítnou prodat. Stalo se nám to vícekrát, ale jenom na jednom místě - v okolí města Bam. Rafičku ukazující polovinu nádrže jsme tak prohlásili za hladové oko a brali kdykoliv jsme klesli pod půlku. Stejně nám obvykle prodali jen 30 litrů, což tak akorát vycházelo. Zvláštní systém. Ovšem - za cenu kafe na německé benzínce máte v Íránu to kafe taky. A plnou k tomu jako bonus.

Když pominu ukrutně drahé parkoviště u Persepole, není se třeba parkování bát. Netušíme, kolik stojí třeba na letištích, ale cenu na běžných městských parkovištích se nám za několik hodin parkování, ani za parkování přes noc, nepodařilo vyšroubovat přes 20 korun. Což je pravda 13 litrů benzínu, ale dá se přes to přenést. Obvykle se parkuje na ulici nebo v hotelu zadarmo.

Už se nám několikrát stalo, že jsme museli s autem vyhledat pobočku půjčovny, protože se rozstvítila nějaká kontrolka nebo byl s autem jiný problém (třeba jsem ho nabořil). Poprvé jsme ale museli do servisu, protože tak rozhodla půjčovna. Před Šírázem, po asi 3000 ujetých kilometrech, nás poslali na výměnu oleje. Naštěstí to nebylo na dlouho. Jen jsme si museli trošku zajet.

Auto mělo podle agentury neomezený limit kilometrů, nicméně Saadat určil že bude možné ujet maximálně 300 kilometrů denně. Tj. na našich 17 dní 5100 km. My jsme původně chtěli auto jenom na 15 dní, ale protože jsme potřebovali i tak ujet 6000 kilometrů, nechali jsme ho dva dny stát na hotelovém parkovišti. Vygenerovalo nám tak 600 kilometrů. Dalších 900 kilometrů (3 dny) jsme si museli doplatit. Obvykle se doplácí za kilometr navíc (třeba 3 Kč/km). V Íránu se dopláci dny navíc. Takže přestože jsme v Íránu byli 17 dní, museli jsme si půjčit auto jakoby na 20 dní. Tak to tam prostě funguje.

Největší paradox byl, že když jsem se zkoušel se Saadatem domluvit napřímo, nechtěli jinak než maximum 200 kilometrů denně. To bychom museli doplácet 13 dalších dní, a to jsem opravdu nechtěl. Před vrácením auta se asi 5x ujišťovali (Saadat i agentura), že platí vrácení v 10 hodin. Dorazili v 10:30. Však co, pohoda. Oni měli v ruce trumfy, obálku s naší hotovostní zálohou. Kdyby nedorazili vůbec... nevím. Vůbec netuším, jak bychom to vyřešili. I tak jsme stihli check-in na odlet do Istanbulu a domů jen tak tak.

Přední odborník na turistiku v Íránu Vladimír Váchal na jedné ze svých přednášek prohlásil, že v Íránu je složité půjčit si auto. My jsme to pochopili tak, že to jde. A když to jde, tak to i uděláme. Ukázalo se, že je nesnadné si ho nejen půjčit, ale i vrátit. Írán je prostě taková zvláštní země.

PS: Pokud by vás Írán zajímal více, můžete si přečíst článek o cenách v Íránu a o zvláštní místní měně.

Autor: Aleš Gill | čtvrtek 30.11.2023 8:04 | karma článku: 15,52 | přečteno: 475x
  • Další články autora

Aleš Gill

Milión kilometrů

Nějak zvlášť jsem to neplánoval, ale stalo se. Překonal jsem laťku miliónu nalétaných kilometrů. Vzdálenost jako na Měsíc, zpátky, a skoro zase na Měsíc. 59 dní v letadle. Je čas zavzpomínat na některé zajímavé lety.

4.9.2024 v 8:06 | Karma: 13,12 | Přečteno: 329x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 18: Letiště na pláži

Létání není jenom Frankfurt, Heathrow nebo letiště v Hurgádě. Kdo se o létání trochu zajímá, ví, že jako letiště slouží často louky, někdy dálnice. Ale aby se odlétalo z pláže... to snad mohli vymyslet jedině v Británii.

8.8.2024 v 8:08 | Karma: 15,87 | Přečteno: 289x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 17: Titanic na Jadranu

Možná jste byli 10x v Chorvatsku, na Istrii nebo v přímo Rovinji, a možná ani tak nevíte, že 10 kilometrů od místních podivných kamenitých pláží si na mořském dně hoví takový menší Titanic.

2.7.2024 v 8:22 | Karma: 17,21 | Přečteno: 378x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

První roadtrip elektrickým autem

Nemám auto. Nepotřebuju ho. Ale zbožňuju roadtripy a rád si auto vypůjčím. V Praze, v Indonésii, nebo třeba USA. Obvykle s benzínovým nebo dieslovým motorem, dříve i s pohonem na zemní plyn. A teď poprvé elektrika. A rovnou Tesla.

21.5.2024 v 8:00 | Karma: 12,38 | Přečteno: 400x | Diskuse | Cestování

Aleš Gill

Neznámá místa 16: Největší benzínka na světě

Asi to znáte. Platíte na kase za benzín a říkáte číslo stojanu. Čtyři, šest, jedenáct. Říkali už jste ale někdy číslo vyšší než sto? Já tedy ne. Přesto několik takových benzínek existuje. V Texasu.

17.4.2024 v 8:14 | Karma: 17,01 | Přečteno: 622x | Diskuse | Cestování
  • Nejčtenější

Tisíce lidí v Opavě opouští domovy. Voda odřízla i sever Olomouckého kraje

14. září 2024  7:45,  aktualizováno  15.9 2:20

Sledujeme online Velká část Česka čelí kvůli extrémním srážkám záplavám. Moravskoslezský a Olomoucký kraj vyhlásily...

Druhý den povodní: voda řádila v 11 krajích, lidé prchali, katastrofa na Jesenicku

15. září 2024  3:31,  aktualizováno  23:41

Velká voda v neděli zasáhla většinu Česka. Nejhorší situace byla na Jesenicku, řeka tam smetla domy...

Extrémní deště, silný vítr, na jihu Čech až stoletá voda. Řeky začaly stoupat

12. září 2024  9:57,  aktualizováno  22:36

Sledujeme online Meteorologové v novém modelu potvrdili vysoké srážkové úhrny na českém území v nejbližších třech...

Zpřesněná výstraha: naprší až 250 mm, v Jeseníkách i víc. Upouštějí se přehrady

11. září 2024  11:26,  aktualizováno  13:32

Meteorologové upravili výstrahu před extrémními srážkami. Platí od čtvrtka minimálně do neděle....

Česko od čtvrtka zasáhnou extrémní srážky. Záplav se obávají také Němci

10. září 2024  12:11

Česko zasáhnou od čtvrtka do neděle mohutné srážky. Na velké části území může napršet přes 100...

Zlověstný kříž na dveřích: Zbourat. Obce na Jesenicku označí domy k demolici

17. září 2024

Premium Statici v obcích na Jesenicku, které zasáhla ničivá povodeň, rozhodnou, které domy se opraví a...

Poslanci tichem uctili oběti povodní. Fiala s ministry zamířil na sever Moravy

17. září 2024  5:55,  aktualizováno  19:58

Přímý přenos Tři dosud potvrzené oběti povodní uctili v úvodu úterního jednání minutou ticha poslanci. Radek...

Korunovační klenoty zatím tolik netáhnou. Přichází méně lidí než loni

17. září 2024  19:25

České korunovační klenoty, které jsou od úterý vystaveny ve Vladislavském sále Pražského hradu,...

Dejte pokyn. Ruský sever je připraven k obnově jaderných zkoušek, řekl velitel

17. září 2024  19:22

Ruský jaderný polygon na souostroví Nová země je kdykoliv připraven znovu začít s jadernými testy,...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 249
  • Celková karma 15,40
  • Průměrná čtenost 1419x
Jsem potápěč. Pokud se ocitnu na břehu moře, neumím se tam jen tak válet. Ze břehu vypadá každé moře stejně, ale svět pod hladinou je pokaždé jiný. Přijdu si stále jako začátečník, a o začátcích s potápěním jsem napsal i knihu První krok pod hladinu.

Jsem pisálek. Baví mě psát. Baví mě psát o místech, o kterých moc lidí nepíše. Raději budu psát články o Pchjongjangu a Kábulu než o Dubrovníku a Bibione. Nejsem si jistý, jestli to po mně někoho baví i číst, ale stejně píšu. Třeba si to v důchodu po sobě jednou všechno přečtu a řeknu si: Dobrý.

Jsem rychlocestovatel. Raději nakouknu za týden do dvou zemí, než bych zůstával v jedné. Jet na pár hodin, na otočku, do Japonska, mi dává větší smysl, než do Japonska nejet vůbec.

Jsem řidič. Nerad se nechávám vozit, chci být pánem volantu nebo sedět na místě spolujezdce s mapou v ruce. Když chci vypnout, řídím. Tisíce kilometrů napříč Evropou nebo Amerikou.

Jsem optimalizátor. Umím si správně vybrat zavazadlo a pokud to není třeba, umím si odříct odbavené zavazadlo a užívat si svobodu s příručním batohem. Naopak, pokud se jede autem, není důvod si s sebou nevzít kousek domova, luxusu moderního světa - židli, chladicí box, nůž.

Jsem plánovač. Chci vědět, kam se jede, co se tam bude dělat, jíst, chci vidět mapu, šťourat se před cestou na internetu. Stejně to nakonec končí improvizací...

Jsem akční letenkář. Umím najít letenky levně, a umím se rychle rozhodnout, jestli za danou cenu a za daných podmínek chci nebo nechci letět.

Jsem extrémista. Raději pojedu do Iráku než do Španělska, raději pojedu do Severní Koreje než do té Jižní. Mám rád místa, kam nikdo nejezdí, mám rád otevřený prostor. Špicberky, Island, Saharu, Aralské jezero.

 

Seznam rubrik

Oblíbené články

Oblíbené stránky